Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dagje weg in NL

<<

Anoniem12

Bericht 28 Jan 2014 15:57

Dagje weg in NL

M`n vriend en ik zijn geen vakantiegangers, maar een dagje weg vinden we wel leuk. Probleem; we kunnen nooit echt iets bedenken.

Wie heeft tips? Het mag echt van alles zijn, van leuke winkelstad tot dierentuin tot bezienswaardigheid of natuur. Wat vinden jullie echt leuk om te doen samen? Afstand is in principe geen probleem.

Shoot!
<<

Anoniem119

Bericht 28 Jan 2014 16:34

Re: Dagje weg in NL

Apenheul :)
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 28 Jan 2014 16:40

Re: Dagje weg in NL

Efteling
Apenheul
Blijdorp
Bobbejaanland in Belgie
Walibi Flevo
Dolfinarium
Winkelen in Rdam Alexandrium
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 28 Jan 2014 16:53

Re: Dagje weg in NL

Giethoorn
Veluwe (met de witte fietsen door het nationale park fietsen)
Den Bosch (Bossche bol en rondvaart op de Binnen Dieze)
Oude vestigingsstadjes zoals Willemstad, Ravenstein, Grave etc.
Loonse en Drunense duinen
Moerputten (halve zolenlijntje met oa een 600 meter lange treinbrug waarover je kunt wandelen, erg mooi natuurgebiedje met veel lange bruggen door moerasachtiggebied) dat goed te combineren valt met bezoek aan kamp Vught (doorvoerkamp uit de WW II)
De Peel
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 28 Jan 2014 18:51

Re: Dagje weg in NL

Algemene tip: als je ergens evenementen, bijzondere dingen tegen komt die je wel wat lijken (en minder lijken) ook al is het pas over een jaar zet ze dan gewoon in je agenda. Stel dat je tegen die tijd ergens naar toe wilt dan heb je in elk geval al ideeën. Sommige klinken waarschijnlijk best wel saai maar meestal worden er op zulke dagen overal bijzondere activiteiten georganiseerd en kun je als je dan op de sites kijkt wel leuke dingen vinden: ik heb bv de open dag van de landmacht, luchtmacht (vliegshows), dag van de architectuur, dag van de bouw, open dag van de kassen (tuinbouw), monumentendag, dag van het kasteel, en diverse festivals etc in mijn agenda staan. Ik heb zelfs genoteerd dat er in 2016 weer een Drakenfeest georganiseerd wordt en dat in 2015 de Slag bij Waterloo groots herdacht wordt.

Heel veel dingen zijn eigenlijk best wel leuk als je je er voor openstelt: ik ga best vaak naar dingen toe waar mensen dan vraagtekens bij hebben en als ik dan foto's laat zien of later er over vertel dan hebben ze zo iets dat ze dat ook wel leuk hadden gevonden.

Museumkaart is ook interessant als je regelmatig een dagje uit wilt: met de tegenwoordige prijzen van musea haal je dit er met ca. 3 bezoeken wel weer uit en ook al ben je geen museum fan (denk je) met die kaart stap je heel laagdrempelig ergens binnen en als het niets is sta je zo weer buiten zonder dat je het zonde van je entreekaart van 15 euro per museum vond. Met die kaart kun je ook naar bv Nemo (ook leuk voor volwassenen), Openluchtmuseum Arnhem, Museumtram van Hoorn naar Medemblik, Zuiderzeemuseum dus anders dan gewone musea en lekker wandelen/dingen zien.

Rotterdam: Havenrondvaart blijft de moeite waard, Euromast, skyline bekijken (zo anders dan andere NL steden), diverse musea, lekker winkelen, leuke grote markt.

Utrecht; Museum Speelklok (echt voor iedereen leuk), rondvaart, leuke binnenstad.

Kijk eens over de grens: een dagje Duitsland brengt je meteen in vakantiestemming, prijzen voor uit eten/drinken zijn vriendelijk: Oldenburg is leuk, Cloppenburg heeft een mooi openluchtmuseum.

Ik vind dagjes Den Bosch, Arnhem, Nijmegen, Deventer, Alkmaar, Amsterdam, Groningen, Enschede (popmuseum in Gronau vlak over de grens is een aanrader), Maastricht, Eindhoven best wel aanraders. Is overal wel iets te bekijken als je op de sites van de steden kijken (toerisme), lekker lunchen, rondslenteren, rondvaart.

Kijk eens op deze site: http://www.eropuit.nl/

Google op vuurwerkshows, straattheater en andere dingen die je leuk lijken en je komt genoeg dingen tegen die ik dan meteen weer in mijn agenda zet voor het geval ik er tegen die tijd zit in heb.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem119

Bericht 28 Jan 2014 19:24

Re: Dagje weg in NL

Wow wat veel tips, Rapa Nui! Jouw eerste tip doe ik ook. Er staat in m'n agenda dat ergens dit jaar het Asperge & Bier festival is in Den Bosch. Super random natuurlijk. Geen idee nog of dat leuk is, of we er heen willen, en eigenlijk weet ik ook niet meer wanneer het is, maar dan zie ik 't wel weer op gegeven moment in m'n agenda staan en denk ik ooh ja, misschien is dat leuk voor dit weekend!
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:43

Bericht 28 Jan 2014 19:27

Re: Dagje weg in NL

Wat veel leuke tips komen er voorbij zeg!

Misschien kan je ook via vakantieveilingen ideeën op doen en nog goedkoper gaan ook :)
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Bloemetjesgordijn

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2241

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:19

Bericht 28 Jan 2014 21:50

Re: Dagje weg in NL

Wij gaan dan meestal een dagje naar zee of dierentuin zoals burgers zoo. Wat wij ook leuk vinden zijn tuincentra of tuinbeurzen/tentoonstellingen bezoeken maar onze interesses liggen ook bij bloemen en planten.
Of we gaan lekker wandelen en eens rustig foto's maken.
<<

Anoniem75

Bericht 28 Jan 2014 22:18

Re: Dagje weg in NL

Dagje naar Scheveningen en dan lekker naar de musical, beetje shoppen, hapje eten en uitwaaien op strand.
Dagje naar bijv. Antwerpen of Brugge met de trein. Lekkere Belgische chocolaatjes eten :heart:
( oke niet in Nederland maar je bent er zo)
Naar de Efteling, Dierentuin, naar de zwarte markt in Beverwijk (de Bazaar), ergens schaatsen (Sportion Den Bosch)

Anders even kijken op vakantieveilingen bij dagje of avondje weg. Staan soms ook leuke dingen op!
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 28 Jan 2014 23:31

Re: Dagje weg in NL

In Den Haag vond ik een rondleiding door de Gevangenpoort ook wel leuk. En een rondleiding door het Binnenhof vond ik ook wel eens speciaal om daar geweest te zijn, het in het echt te zien.

Heeft iemand wel eens een rondleiding door het Vredespaleis gehad? Dat staat nog op mijn lijstje: http://www.prodemos.nl/Bezoek-Den-Haag/ProDemos-Binnenhof-voor-bezoekers/Rondleidingen/Rondleiding-Vrede-en-Recht

http://www.prodemos.nl/Bezoek-Den-Haag/ProDemos-Binnenhof-voor-bezoekers/Rondleidingen/Rondleidingen-Binnenhof

Meestal beginnen we ergens met koffie drinken/ontbijtje evt/krant lezen, dan een museum, rondleiding of iets anders cultureels, lunchen en dan lekker rondlopen, even winkelen etc.

In september van dit jaar wordt operatie Market Garden groots herdacht.

Iets wat echt oubollig klinkt is een autoroute maar ik heb op een mooie voorjaarsdag eens de Gronings Goed route gedaan: http://www.groningsgoedroute.nl/ en dat was echt superleuk en ontspannen: de zeehondencreche in Pieterburen, de theefabriek in Houwerszijl, openluchtmuseum in Warffum, Visserimuseum in Zoutkamp, mooie natuur, leuke lunchplekjes etc. Gewoon allemaal kleine dingetjes die je dan combineert.

In de zomer is Deventer op stelten de moeite waard, Het Fries straatfestival in Leeuwarden is in mei leuk.

De dierentuin in Emmen, Avifauna, Leiden is ook een mooie stad, Naturalis moet je wel een keer gezien hebben. De Nederlandse vestingstedendagen zijn ook altijd afwisselend en leuk. Google eens op levende geschiedenis dan vind je ook wel speciale evenementen. http://www.middeleeuws-terapel.nl/nederlands/stichting.aspx Zulk soort dingen zijn ook altijd gezellig, veel apart geklede mensen om te bekijken, lekker wat eten en drinken, muziek erbij.

Ook al doe je zelf niet mee qua kleding: ik vond het leuk om eens een keer op Castlefest geweest te zien en heb mijn ogen uitgekeken naar alle mooie costuums: http://castlefest.nl/

Biesbosch ben ik nog nooit geweest, staat nog op mijn lijstje.
Laatst gewijzigd door rapa nui op 09 Feb 2014 18:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem173

Bericht 28 Jan 2014 23:40

Re: Dagje weg in NL

Delta werken en de grevelingen in Zeeland! Vlissingen vind ik ook altijd leuk.
<<

Anoniem12

Bericht 29 Jan 2014 07:30

Re: Dagje weg in NL

Jippie wat een tips haha! Vandaag even rustig doorlezen!
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:33

Bericht 29 Jan 2014 09:27

Re: Dagje weg in NL

rapa nui schreef:In Den Haag vond ik een rondleiding door de Gevangenpoort ook wel leuk. En een rondleiding door het Binnenhof vond ik ook wel eens speciaal om daar geweest te zijn, het in het echt te zien.


Dit heb ik ook gedaan. En ik viel bijna flauw door al die verhalen. :palm:

Afgelopen weekend ben ik bij Safaripark Beekse Bergen geweest (vriendin had vrijkaartjes), ik vond het echt leuk! Zou er wel heen gaan als het iets warmer is, maar verder vond ik het een geslaagde dag :)
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 29 Jan 2014 15:59

Re: Dagje weg in NL

Alkmaar
Delft
Deventer
Arnhem
Maastricht (overnachting is dan wel handig)
Dagje eiland
Amsterdam
Den Haag

Dat zijn wel mijn favorieten. Maastricht ben ik zelf nog nooit geweest maar dat wil ik nog wel graag een keer.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem27

Bericht 29 Jan 2014 16:11

Re: Dagje weg in NL

Groningen
Deventer
Zwolle
Arnhem

Burgers Zoo
Apenheul

Als je van musea houdt, in elke grote stad van een Provincie naar keuze naar een museum gaan.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 08 Feb 2014 20:12

Re: Dagje weg in NL

[quote="rapa nui"]Heeft iemand wel eens een rondleiding door het Vredespaleis gehad? Dat staat nog op mijn lijstje: http://www.prodemos.nl/Bezoek-Den-Haag/ProDemos-Binnenhof-voor-bezoekers/Rondleidingen/Rondleiding-Vrede-en-Recht

Nav. dit topic heb ik dit vandaag maar eens gedaan en het is echt een aanrader. In het Vredespaleis, een geschenk van de Schotse Amerikaan Andrew Carnegie, is de zetel van het Permanent Hof van Arbitrage, het Internationaal Gerechtshof, de Academie voor Internationaal Recht en de Bibliotheek van het Vredespaleis. De inrichting werd geschonken door landen uit de gehele wereld

Het is van binnen een heel mooi gebouw, echt een wow gevoel als je er naar binnen stapt. Heel mooie kunstwerken en ook interessant om even te zitten in het Hof van Arbitrage en op de publieke tribunen van het Internationaal Gerechtshof, even onder de indruk van het feitje dat de stoelen met de wapens van de diverse landen 18.000 euro per stuk kosten. Ik was eigenlijk wat verbaasd dat ik er eigenlijk nooit iemand over hoor terwijl het toch wel speciaal is om hier eens binnen te lopen (na reservering via internet).

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door rapa nui op 08 Feb 2014 21:14, in totaal 1 keer gewijzigd.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem99

Bericht 08 Feb 2014 20:42

Re: Dagje weg in NL

Winkelen in Emmen en aansluitend zwemmen in CenterParcs de Huttenheugte?
<<

Anoniem76

Bericht 09 Feb 2014 00:46

Re: Dagje weg in NL

Wat een super ideeën staan er bij zeg! Heb een aantal steden opgeschreven waar ik nooit aan gedacht had.
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 09 Feb 2014 11:40

Re: Dagje weg in NL

Beeld en geluid in Hilversum is ook heel leuk.

Ben er zelf 1 keer geweest maar wil nog een keer heen.
2014 2016
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 09 Feb 2014 12:10

Re: Dagje weg in NL

bosjesvrouw schreef:Beeld en geluid in Hilversum is ook heel leuk.

Ben er zelf 1 keer geweest maar wil nog een keer heen.


Oh, dit vond ik inderdaad erg leuk, ben er ook nog maar 1x geweest en wil er ook nog steeds weer een keer heen. Lekker jeugdsentiment: oude fragmenten van series, radio ed zien en horen. En ook dingen om zelf te doen. Inderdaad heel leuk (en mooi gebouw van buiten).
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 09 Feb 2014 12:18

Re: Dagje weg in NL

In Amsterdam is het ook leuk om het Paleis op de Dam eens van binnen te bekijken: http://www.paleisamsterdam.nl/
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Is met de Museumkaart ook gratis. En het heeft wel wat om in de ruimtes te staan achter het balkon, ontvangstruimtes ed. Ik ben er jaren gewoon langs gelopen en uiteindelijk maar eens bedacht om er toch maar eens naar binnen te gaan en ik was echt onder de indruk.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 09 Feb 2014 12:31

Re: Dagje weg in NL

De mummies in Wieuwerd (Friesland) http://www.britswert.nl/index.php/wiuwert/mummies Op zich heb je het zo gezien, maar het heeft wel wat dat je aanbelt en dat er dan iemand aan komt fietsen om de deur van de kerk open te doen zodat je de mummies kunt bekijken. Ik vind het verder ook erg leuk om van dorpje naar terpdorpje te rijden. En ook de Friese steden zijn allemaal wel speciaal: Het Eise Eisinga planetarium in Franeker: http://www.planetarium-friesland.nl/nl Hindelopen is leuk om even door te lopen, het schaatsmuseum te bekijken. Ik wil het Woudagemaal in Lemmer nog steeds eens bekijken. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_musea_in_Friesland

en dit is ook leuk omdat je allerlei verschillende dingen combineert: de Aldfears Erf route http://www.aldfaerserf.nl/.

Ik kom na een dagje Friesland ook altijd thuis met veel te veel lekkers: drabbelkoeken, Friese reepkoek, suikerbrood, kalverpoten e.d. Ik probeer in elk dorp/stadje even binnen te kijken bij een bakker, ze hebben zoveel speciale dingen.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem58

Bericht 09 Feb 2014 12:39

Re: Dagje weg in NL

Raap nui, wat doe jij leuke dingen!
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 09 Feb 2014 15:24

Re: Dagje weg in NL

rapa nui schreef:
bosjesvrouw schreef:Beeld en geluid in Hilversum is ook heel leuk.

Ben er zelf 1 keer geweest maar wil nog een keer heen.


Oh, dit vond ik inderdaad erg leuk, ben er ook nog maar 1x geweest en wil er ook nog steeds weer een keer heen. Lekker jeugdsentiment: oude fragmenten van series, radio ed zien en horen. En ook dingen om zelf te doen. Inderdaad heel leuk (en mooi gebouw van buiten).


Dat vind ik er ook zo leuk dat jezelf dingen kan doen. Mijn vriendin heeft er gewerkt ze heeft ons daar toen een rondleiding gegeven. En idd een mooi gebouw van buiten.

Ik ben al eens bij het woudagemaal geweest dat was erg mooi om te zien.
2014 2016
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 17 Feb 2014 13:40

Re: Dagje weg in NL

Leuke tips! Ik ga er een aantal onthouden!

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers