Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ik weet niet wat ik hier nu mee moet (de schoonpapa)

<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 27 Jan 2014 14:15

Ik weet niet wat ik hier nu mee moet (de schoonpapa)

Ik lig al enkele dagen in een 'ruzie' met mijn schoonpapa.

Ik wil eerst even duidelijk maken dat ik écht dol ben op mijn schoonvader. Hij is een fijne, aangename man met wie ik over het algemeen over goed overeen kom.

Het zit zo dat hij en ik totaal andere ideeën heb wbt de opvoeding van de meisjes en alles daar rond. Ik probeer al 2 jaar lang mij te verantwoorden naar hem toe en zaken uit te leggen, omdat hij steeds kritiek geeft en ik heel erg het gevoel krijg dat hij zijn mening aan ons wilt opdringen, dat we maar moeten doen wat hij zegt want hij heeft ervaring (zo heeft hij het ons al honderden keren laten weten). Maar het is alsof ik tegen een muur praat. Hij heeft zijn idee rond opvoeding van kinderen, wijkt daar niet vanaf, is erg afkeurend naar ons toe en gedraagt zich alsof we een slechte toekomst tegemoet gaan en onze kinderen kansen afnemen.

Ik heb hem daar een tijdje terug over aangesproken, helaas op een botte manier, maar wel heel duidelijk uitgelegd wat ik zo vervelend vond. Het kwam er eigenlijk op neer dat hij vindt dat ik klik klak dingen van internet overneem, niet zelf nadenk, niet luister naar zijn mening en ervaring. Ik ben daar natuurlijk boos over, want dat doe ik niet. Ik heb hem al vaak een boel zaken proberen uit te leggen, maar zoals ik eerder al zei; hij heeft zijn eigen idee al en staat niet open voor andere ideeën. Gelijkertijd roept hij wel te pas en te onpas dat het zijn recht is zijn mening overal te gaan verkondigen. Ik heb hem gezegd dat ik het prima vind dat hij zijn mening heeft of advies geeft, maar dat hij ook moet aanvaarden dat wij niet altijd zijn advies/mening volgen, en dat hij ook gerust wat mag rekening houden met onze gevoelens, want wat hij zegt en op welke manier hij het zegt is vaak wel erg kwetsend.

We hebben hier niet meer over gesproken tot gisteren. Ik had een nieuw blogbericht geplaatst (een humoristisch bedoelt bericht, zonder enige connectie naar hem toe) en hij zette er in een reactie bij (het ging over ongevraagd advies krijgen en geven) dat de opvoeding pas succesvol is als er wordt overlegd met ouders, grootouders, oppas, ... iedereen die bij de opvoeding komt kijken, als er wordt gekeken naar wat wetenschappelijk correct en niet correct is, wat wel/niet bewezen is, en dan er gekeken wordt naar de ervaringen van andere ouders ipv naar revolutionaire methoden. Hier draait dus heel onze 'ruzie' om. Ik vind niet dat hij mee recht heeft te beslissen over onze kinderen, hij is grootvader, geen vader. Echter, wij vinden zijn mening wel belangrijk en hebben er altijd naar geluisterd, maar het strookt (over het algemeen) gewoon niet met ons idee over opvoeding, waardoor we zijn mening/advies niet altijd volgen. Die zogezegd revolutionaire methoden zijn helemaal niet zo revolutionair, iets wat ik hem ook al duizend keer heb proberen uit te leggen, en ik kijk dus ook echt wel naar onderzoeken en ervaringen van andere ouders.

Ik wilde gisteren met hem praten, maar hij weigerde ("Ze heeft mijn bericht verwijderd! Al 2 keer! Ik heb het recht mijn mening te uiten!"). Dus heb ik hem uiteindelijk een mail getypt waarin ik een aantal keer duidelijk zei dat ik hem, als grootvader en schoonvader zijnde, accepteer en apprecieer. Dat we met problemen, of als we advies nodig hadden altijd in de eerste plaats naar hem zijn gekomen, een dat (naast de opvoeding) ook bijna altijd hebben gevolgd. Dat we nu ook nog steeds zijn mening appreciëren, maar niet meer volgen omdat wij het er niet mee eens zijn.


Ik kreeg een mailtje terug dat heel deze situatie niets met de kinderen te maken heeft. Hij wilt ons behoeden voor het maken van verkeerde beslissingen en ondoordachte keuzes. En hij wilt graag zien dat wij koers zetten naar een toekomst van het welzijn van ons gezin geborgd is. Alleen; hij dramt zo door. Hij geeft ons nooit ruimte om zélf beslissingen te maken, als we al anders beslissen roept en tiert hij dat we verkeerd bezig zijn. Ik heb hem gezegd dat het heel fijn is dat hij zo met ons begaan is, maar dat wij nu een gezin op onszelf zijn. Wij willen zelf alles ontdekken, zelf fouten maken en eruit leren. Maar blijkbaar mag dat niet. Ik kreeg een mailtje terug waarin hij zei dat ik mijn ego opzij moest zetten.



Het is nu toch niet omdat we jong zijn, dat we altijd maar moeten volgen naar wat hij zegt/voelt/denkt omdat hij zogenaamde 'ervaring' heeft? Eigenlijk hoef ik zelfs helemaal geen verantwoording af te leggen bij hem voor zaken die wij doen, en toch doe ik het, door zijn afkeurende blik en nadat ik verantwoording heb afgelegd, krijg ik kritiek (hetzelfde geldt voor vriend). Ik ben hier erg verdrietig om. Ik heb het gevoel alsof ik tegen een muur sta te praten. Ik wil gewoon dat hij onze manier van opvoeding aanvaardt, deze niet constant in vraag stelt. Ik wil graag naar zijn mening luisteren, maar dan ook wel een onderbouwde mening, niet alleen 'ik heb ervaring'. Nu wilt hij (eindelijk) een ftf gesprek met me voeren, maar eigenlijk heb ik er geen zin meer in, ik denk dat ik tegen een muur ga blijven praten.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 27 Jan 2014 14:25

Re: Ik weet niet wat ik hier nu mee moet (de schoonpapa)

wat een nare situatie zeg.Je schoonvader komt over als een hele bepalende en dominante man. Ik denk dat het goed is dat je het gesprek aangaat zodat je hem in ieder geval het gevoel geeft hem serieus te nemen ( het lijkt er op dat hij dat heel belangrijk vind en jij jullie band ook) maar de dingen die hij zegt wat meer naast je neer te leggen.Jullie manier van opvoeden aanvaren zal voor hem waarschijnlijk een brug te ver zijn.

Jij hebt je goed ingelezen maakt bewuste keuzes en het is helemaal jouw recht om dit zo te doen en je hoeft hier helemaal geen verantwoording voor af te leggen!
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 27 Jan 2014 14:28

Re: Ik weet niet wat ik hier nu mee moet (de schoonpapa)

Het staat er nog verwarrend heb ik de indruk. Ik heb mijn vriendin onze mails laten nalezen, om te kijken of ik mij nu dingen inbeeldt. Ze vindt dat hij nogal hoog op zijn paard zit. Ze vindt dat hij met zijn laatste mail zegt dat hij het wel wilt uitpraten, maar het straalt nog steeds hetzelfde gevoel uit; alsof wij domme, dwaze kinderen zijn. De woorden zijn er wel, maar er zit een totaal ander gevoel achter.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem331

Bericht 27 Jan 2014 14:30

Re: Ik weet niet wat ik hier nu mee moet (de schoonpapa)

Ik zou het gesprek dan face to face aangaan. Mailen werkt vaak zo averechts omdat men het kan lezen zoals met het wil lezen.
Ik snap het hele probleem van hem niet zo. Jullie zijn de opvoedende ouders, niet hij.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 27 Jan 2014 14:31

Re: Ik weet niet wat ik hier nu mee moet (de schoonpapa)

die indruk krijg ik ook wel een beetje uit jouw post. Hij wil eigenlijk nog steeds het liefst dat jullie vinden wat hij vindt en ik denk dat hij zich niet in jullie opvoedvisie kan verplaatsen.maar dit hoeft natuurlijk ook niet,hij zal zich er alleen bij neer moeten leggen dat jullie het echt zo doen!

al geloof ik best dat hij dit met de beste intenties doet voor jullie en jullie kids.

voor de rest eens met tangeringe, zo eenvoudig is het dus eigenlijk!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 27 Jan 2014 14:35

Re: Ik weet niet wat ik hier nu mee moet (de schoonpapa)

Ik vind hem ook wel erg dominant overkomen, wat een onzin dat de opvoeding pas succesvol is als je overlegt met ouders, schoonouders, et cetera. Ik vind dat je groot gelijk hebt. Hij kan prima met jullie begaan zijn, maar zijn tijd als opvoeder is geweest, het is nu jullie beurt. Ik vind dat je nog heel geduldig bent naar hem toe. Kijk, mijn ouders weten het ook wel eens beter en mijn schoonouders ook, maar uiteindelijk zijn wij wel degenen die bepalen (of, die met de vlag voorop gaan, zoals mijn vader dat altijd zo mooi zegt). Als zij zich zo structureel zo'n centrale plek in de opvoeding zouden willen toeëigenen dan zou er wel een groot probleem ontstaan.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 27 Jan 2014 14:37

Re: Ik weet niet wat ik hier nu mee moet (de schoonpapa)

Mocht hij dat nu ook eens snappen, zou het klaar zijn. Haha. Mijn mama denkt ook helemaal anders over opvoeding, maar accepteert onze manier wel. Ik voel mij daardoor ook als gelijkwaardig, ookal heeft zij meer ervaring.

Ik zal dan maar eens proberen een gesprek met hem aan te gaan...
AfbeeldingAfbeelding
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 27 Jan 2014 15:09

Re: Ik weet niet wat ik hier nu mee moet (de schoonpapa)

Ik denk dat je al heel goed naar hem communiceert, dat je zijn mening waardeert maar niet altijd zal volgen etc. Maar ik mis een beetje de rol van jouw man in je verhaal. Krijgt hij ook zulke opmerkingen van zijn vader? Of is dit echt iets tussen jou en jouw schoonvader?
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 27 Jan 2014 15:12

Re: Ik weet niet wat ik hier nu mee moet (de schoonpapa)

Hij krijgt ook zulke zaken van zijn vader te verwerken, maar dan niet over de kinderen, omdat ik daar voornamelijk overga. Maar ook bij hem is het hetzelfde patroontje: commentaar, zijn mening verkondigen, vriend verantwoordt zich, schoonpa geeft kritiek en blijft kritiek geven, luistert niet en dan is er ruzie tussen vriend en zijn vader. Het wordt tussen hen ook nooit uitgepraat, ze zwijgen er nadien altijd gewoon over.

Mijn vriend steunt me hier wel in.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 27 Jan 2014 15:44

Re: Ik weet niet wat ik hier nu mee moet (de schoonpapa)

Hmm in ieder geval fijn dat het niet iets is waar jouw vriend tussenstaat, maar dat hij hetzelfde ervaart. Alleen lastig hoe er mee om te gaan inderdaad. Ik denk dat je weinig meer kunt doen dan aangeven dat je zijn adviezen waardeert, maar dat je het niet fijn vindt als hij je zo'n naar gevoel geeft als je zijn advies naast je neerlegt. Dan verplaats je de discussie van het onderwerp kinderen naar jouw gevoel en hopelijk begint het dan wel door te dringen dat hij op deze manier het er niet beter op maakt.
<<

No. 3

Bericht 27 Jan 2014 15:59

Re: Ik weet niet wat ik hier nu mee moet (de schoonpapa)

Hoe oud zijn jullie, als ik vragen mag?
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 27 Jan 2014 16:17

Re: Ik weet niet wat ik hier nu mee moet (de schoonpapa)

22 en 23
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem58

Bericht 27 Jan 2014 16:20

Re: Ik weet niet wat ik hier nu mee moet (de schoonpapa)

Ik zou je schoonvader zeggen dat het jullie kinderen zijn en jullie opvoeding en dat hij daar helemaal niks mee te maken heeft of jullie moeten dingen doen die schadelijk zouden zijn voor de kinderen maar dat is totaal niet aan de orde. En hem dat duidelijk proberen te maken, en er verder geen discussie meer over beginnen.
<<

No. 3

Bericht 27 Jan 2014 16:32

Re: Ik weet niet wat ik hier nu mee moet (de schoonpapa)

Ik zou niet eens meer proberen hem iets duidelijk te maken. Jullie geven zijn mening veel te veel aandacht. Hij mag vinden wat hij vindt en dat zou ik accepteren en doorgaan. Op een respectvolle manier laten kletsen, zeg maar. Volgens mij ben je, naast deze kwestie, best op hem gesteld, lees ik tussen de regels door. Maar waarom steeds in discussie gaan? Als jij niet meer 'hapt' op wat hij zegt, stopt 'ie er vanzelf mee.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 27 Jan 2014 16:34

Re: Ik weet niet wat ik hier nu mee moet (de schoonpapa)

Ik ben inderdaad erg op hem gesteld, ik kan ook helemaal niet tegen ruzie.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem170

Bericht 27 Jan 2014 22:54

Re: Ik weet niet wat ik hier nu mee moet (de schoonpapa)

Klinkt als vervelende situatie :( Ik denk dat je schoonvader het allerbeste wil voor je kinderen maar niet door heeft dat zo niet helemaal de juiste manier is.
Wat zegt hij als je hem afkapt, zo van: ik heb niet om je mening gevraagd, of, prima dat jij er zo over denkt, wij denken anders over de opvoeding.
<<

Anoniem16

Bericht 27 Jan 2014 23:02

Re: Ik weet niet wat ik hier nu mee moet (de schoonpapa)

Pff wat een lastige situatie zeg. Heb je je gesprek met hem al gehad? Misschien anders eens wat dingetjes alvast opschrijven omdat je het anders misschien in het gesprek zelf door emoties niet meer weet. Ik snap zijn bezorgdheid in de zin van dat grootouders natuurlijk deels altijd wel bezorgd zijn om hun kinderen en kleinkinderen maar ik denk dat zijn wel zijn rol in het geheel moet weten.

Mag ik vragen of je zwangerschap onverwacht kwam voor je schoonouders? Misschien speelt dat wel mee?

Ik herken kleine dingen wel van mijn moeder. Die zegt ook regelmatig dat ik al die 'onzin' van internet volg en dat ze vroeger ook al die rommel niet lazen en wij ook goed terecht kwamen. Ik laat dr maar;) deels heeft ze wel een punt en voor de rest denk ik ene oor in.... andere uit.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 27 Jan 2014 23:44

Re: Ik weet niet wat ik hier nu mee moet (de schoonpapa)

Roos; hij blijft erover doordrammen. Altijd weer diezelfde zinnetjes: wij hebben ervaring, wij weten het, ik heb het recht mijn mening te verkondigen, ...

De eerste wel.

Ik heb even (eindelijk) een duidelijk gesprek hierover kunnen hebben met mijn vriend. Hij zegt dat ik zijn gedrag best negeer, dat hij nooit zal veranderen en dat ik niet met hem in discussie moet gaan want dat haalt toch niets uit. Dat ik over de kinderen gewoon moet zeggen dat ik het zo en zo wil en dat het dan klaar is, hij moet maar luisteren. En mocht hij via social media nog commentaar/kritiek geven, moet ik hem en reacties gewoon verwijderen. Vriend zegt dat hij het ook zo doet en dat schoonvader het wel leert na een tijdje. Dus dit icoontje :12: is best van toepassing.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem59

Bericht 28 Jan 2014 16:59

Re: Ik weet niet wat ik hier nu mee moet (de schoonpapa)

Waarom moet jij al die communicatie met opa doen? Het is toch de vader van je vriend? Ik zou met je vriend praten, zeggen dat de bemoeienis je zwaar valt, en dat het niet helpt als jij met zijn vader praat, en of je vriend met hem niet het gesprek aan zou willen gaan. Zo mag opa tegen zijn eigen kind gaan bemoeien over de opvoeding en sta jij erbuiten, bovendien geven jullie het signaal af dat je samen voor elkaar opkomt en de zaken onder controle hebt. Je vriend kan dan goed aangeven dat jullie je eigen gezin zijn, en wat de rol van zijn vader zou moeten zijn: (on)gevraagd advies geven, maar accepteren als dat niet wordt uitgevoerd, en verder moet opa erop vertrouwen dat híj zijn eigen zoon (dus jouw vriend) dusdanig goed heeft opgevoed dat hij nu zelf ook een goede vader is, en daar moet opa maar op vertrouwen.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers