Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Een tweede kind, ja of nee?

<<

Anoniem44

Bericht 06 Sep 2013 11:27

Een tweede kind, ja of nee?

Ik ben zo aan het twijfelen. Dochter is nu drie jaar en het gaat goed met haar, we hebben onze draai gevonden en op deze manier vormen we voor mijn gevoel al een compleet gezinnetje. We hebben ook veel vrijheden waar ik erg aan gehecht ben, het is gemakkelijk om met dochter te reizen, want ze is eigenlijk een heel makkelijk kind en ze kan zichzelf ook goed vermaken. Nu denken we aan een tweede, maar ik ben zo vreselijk aan het twijfelen. Aan de ene kant wil ik het wel, omdat het me geweldig lijkt dat dochter een broertje of zusje heeft en ik dit ook belangrijk vindt. Ook voel ik nog wel degelijk een kinderwens, mijn eierstokken rammelen de laatste tijd weer flink.

Aan de andere kant zie ik op tegen opnieuw zwanger zijn, de bevalling en het eerste jaar. Echt weer zo'n kleintje erbij kost zoveel energie en ik heb geen idee hoe een tweede zal meedraaien in ons gezin en hoe flexibel we zullen kunnen blijven. Voor de rest zou het op alle fronten wel kunnen, we hebben de ruimte in huis, we hebben de financiële middelen.

Wat zouden jullie doen in dit geval? Als we voor een tweede willen gaan, dan vind ik wel dat het zo ongeveer nu moet gaan gebeuren, anders wordt het leeftijdsverschil wel erg groot. :confused:
<<

Anoniem124

Bericht 06 Sep 2013 11:29

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Dus als wij zeggen: ja doen, doe je dat? Vet :nerd: .
<<

Anoniem103

Bericht 06 Sep 2013 11:31

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Ik zou het niet doen.
<<

Anoniem44

Bericht 06 Sep 2013 11:31

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Haha, nee, maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen hiermee. Ik heb toch nog in mijn hoofd dat een enigst kind zielig is en dat je gezin pas compleet is wanneer je minimaal twee kinderen hebt, maar eigenlijk is dit natuurlijk onzin..
<<

Anoniem44

Bericht 06 Sep 2013 11:32

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Tania schreef:Ik zou het niet doen.

Want?
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 16:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 06 Sep 2013 11:32

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Ik had precies dezelfde twijfels, tuurlijk is het allemaal weer erg wennen en vermoeiend, maar ik vind het wel leuk een tweede en helemaal als ik zie hoe trots onze oudste is op zijn kleine broer.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Anoniem124

Bericht 06 Sep 2013 11:34

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Enig kind is helemaal niet zielig. Echt, deze vraag kan je alleen zelf beantwoorden? heb je het ervoor over, dan ga er nog eens voor. Zo niet, niet. Bedenk dat een tweede kind ook veel problemen met zich mee kan brengen, stel het is niet gezond ofzo...dan heb je misschien een gezin dat volgens de (de? jouw?) norm compleet is. Ik wil er alleen mee zeggen: alleen doen als de wens écht heel sterk ik.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:42

Bericht 06 Sep 2013 11:37

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Ik zou ervoor gaan!
Als ik terugkijk voor onze jongste er was, was alles wel makkelijker omdat de oudste al zo zelfstandig was. Maar ik zou dit niet willen missen. Zag er ook tegen op om weer zwanger tezijn, gelukkig is dat slechts 9mnd ;)
<<

Anoniem160

Bericht 06 Sep 2013 11:40

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Ik zou het voor mijn kind ook sneu vinden als ze enig kind blijft, gelukkig voor haar hebben wij de wens voor een tweede. Je moet het zelf willen, ik kijk ook niet uit naar weer een bevalling en weer moeten wennen aan (nachtelijke) voedingen, en luiers verschonen, maar het hoort er nou eenmaal bij en ik heb het er absoluut voor over. Twijfelt je man ook of alleen jij?
<<

Anoniem44

Bericht 06 Sep 2013 11:41

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Mijn man wil het wel graag, die zou het liefste een stuk of 6 kinderen krijgen, geloof ik :D
<<

Anoniem5

Bericht 06 Sep 2013 11:45

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Persoonlijk vind ik niks mis met wat leeftijdsverschil. Mijn broer is 10 jaar ouder, mijn zus 12 jaar ouder en ik heb daar echt nooit last van gehad hoor. Ik had juist altijd iemand die wel met mij op pad wilde, ik mocht met de grote meiden mee winkelen, die vonden het allemaal maar geweldig met zo'n kleine opdonder erbij. Vrienden van mijn broer wilden altijd wel met mij voetballen of verstoppertje doen. Alleen toen ik een irritante puber was het even wat minder.
Mijn man heeft de beste band met zijn jongste broertje, die 13 jaar met hem scheelt. Dus weinig leeftijdsverschil hoeft echt niets te zeggen.

Hier zal er straks waarschijnlijk een jaar of 5 tussen de oudste twee en de jongste zitten en daarna zal het waarschijnlijk nog wel een jaar of 4 duren voor er weer een bij komt.

Daarbij zou ik het zolang je twijfelt sowieso niet doen.
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:28

Bericht 06 Sep 2013 11:50

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Ik zou het doen. Als het toch allemaal tegenvalt zeg je gewoon dat je helemaal geen tweede kind hebt maar dat dat ook een verdraaid feit is om minder herkenbaar te zijn.
<<

Anoniem160

Bericht 06 Sep 2013 11:53

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Novalee schreef:Ik zou het doen. Als het toch allemaal tegenvalt zeg je gewoon dat je helemaal geen tweede kind hebt maar dat dat ook een verdraaid feit is om minder herkenbaar te zijn.


Dit vind ik dan weer flauw.
<<

Anoniem44

Bericht 06 Sep 2013 12:05

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Ja, zo denk ik dus ook: bij twijfel niet doen. De ene dag voel ik mijn eierstokken rammelen en denk ik: we gaan ervoor! De volgende dag moet ik er ineens niet aan denken en ben ik zielsgelukkig met wat ik nu heb. We praten er nu best vaak over en vanuit mijn man zijn positie begrijp ik dat hij graag een tweede wil, maar voor hem is het toch anders...
<<

Anoniem25

Bericht 06 Sep 2013 12:13

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Ik heb ook heel erg getwijfeld, maar ik denk ook dat dat komt doordat ik bij mijn vorige zwangerschap alleen de positieve en leuke dingen van een zwangerschap/baby zag en nu weet dat dat in de praktijk toch allemaal een beetje anders is. Zwanger zijn vind ik niet leuk, gebroken nachten zijn zwaar, je vrijheid opgeven is soms moeilijk. En toch denk ik dat een tweede ons gezin ook heel erg gaat verrijken. Het lijkt mij heerlijk om je kindjes samen te zien spelen, dat ze later dingen samen kunnen beleven en herinneringen maken. Die twijfel zal er altijd wel wat blijven, maar ik ben nu ook echt wel in de wolken met het idee dat er echt een tweede kindje gaat komen.
<<

Anoniem73

Bericht 06 Sep 2013 12:24

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Maar wat is er mis met meer leefijtijdsverschil? Ik wil nu nog geen 2e kind, ten eerste mag pas over een 1 jaar zwanger worden en ten 2e moet ik nog ruim 3 jaar studeren waarbij ik het niet ziet zitten met 2 kleintjes.

Maar dat zijn praktische redenen. Eigenlijk vind ik stiekem de vrijheid, de makkelijkheid in alles zo ontzettend fijn. Ik heb geen slapeloze nachten, ik heb altijd oppas bij de deur, ik kan een fulltime studie doen, enz enz. En ja ik (wij) vinden het gewoon fijn dat we onze dochter alles kunnen geven wat we willen en met een 2e wordt het dan toch wat anders (qua financien).

Tjaa ik weet niet zo goed wat je hier mee moet haha. Maar mijn eierstokken rammelen ook vaak maar als ik er dan weer eventjes ´overheen´ ben dan vind ik ons leven nu ook wel heel fijn.

edit: over dat leefijdsverschil wil ik alleen kwijt dat het bij ons dan ook pas over 3 jaar is dus ja dan heb je ook een enorm verschil ik zie daar zelf niet zo´n probleem in.
<<

Anoniem44

Bericht 06 Sep 2013 12:33

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Nee, misschien is het ook niet erg inderdaad, een groot leeftijdsverschil. Ik heb gewoon bepaalde dingen in mijn hoofd, als in 'zo heurt het' en een groot leeftijdsverschil is gewoon nooit in mijn hoofd opgekomen, maar eigenlijk is daar natuurlijk niks mis mee. Denk eigenlijk dat ik toch nog een aantal jaren wil wachten.
<<

Anoniem7

Bericht 06 Sep 2013 12:37

Re: Een tweede kind, ja of nee?

-ED- schreef:Nee, misschien is het ook niet erg inderdaad, een groot leeftijdsverschil. Ik heb gewoon bepaalde dingen in mijn hoofd, als in 'zo heurt het' en een groot leeftijdsverschil is gewoon nooit in mijn hoofd opgekomen, maar eigenlijk is daar natuurlijk niks mis mee. Denk eigenlijk dat ik toch nog een aantal jaren wil wachten.


Kijk, en als je deze houding nou even in élke situatie aanneemt waarvan jij vindt dat het zo 'heurt', dan zou je een stuk zonniger overkomen.
<<

Anoniem7

Bericht 06 Sep 2013 12:38

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Ontopic: bij twijfel zou ik sowieso nog wachten om voor een kindje te gaan.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 06 Sep 2013 12:41

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Ik vind niet dat je bij twijfel per se altijd hoeft te wachten. Wel bij zware twijfel, of twijfel waar een bepaalde reden voor is die maakt dat het eigenlijk niet zo'n goede beslissing is, maar ik denk dat heel veel mensen wel wat koudwatervrees hebben bij het doorhakken van de knoop.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Mochi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 275

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:26

Bericht 06 Sep 2013 13:12

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Zoals Susan zegt, ik had twijfel/koudwatervrees bij de eerste en ook nu weer twijfel wanneer we gaan voor een tweede.
Meer nog als bij de eerste denk ik omdat, nu onze dochter bijna 3 is, we inderdaad wat meer vrijheid terug hebben, geen slapeloze nachten en middagslaapjes enz.

Verder kan ik me wel vinden in wat Aimee zegt. Ik wil graag een tweede kindje omdat ik denk dat dit ons leven zal verrijken. De babytijd is ook relatief kort, voordat je het weet heb je weer heel wat vrijheden terug. En soms denk ik ook met weemoed terug aan de tijd dat ze zo klein was. Het lijkt me alleen zwaarder omdat ik nog een kindje rond heb lopen.
<<

Esmee

Noob

Berichten: 67

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:56

Bericht 06 Sep 2013 18:10

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Ik begrijp je dilemma wel ED. Ik vind het bij de tweede ineens zo gek, dat het leeftijdsverschil zo'n rol lijkt te spelen. Kinderen kort op elkaar lijkt mij super leuk. Heeft mij altijd leuk geleken. Maar ineens is dochter twee en dan zit er toch zo voor je het weet drie jaar tussen. Wanneer is dat gebeurd? Maar leeftijdsverschil moet ook weer niet de enige (of grootste ) drijfveer zijn.

En, inderdaad, voor de zwangertijd en babytijd hoef je het m.i. niet te laten. Want die tijd moet je toch door en gaat ook zo voorbij. Maar goed, als dat toch zo snel gaat kan je ook nog wel even wachten.

Ik denk zelf dat als je er al wel over na denkt het gevoel misschien ook begint te groeien. Dat die gedachte misschien het begin is van nog een kindje willen en dat met wie weet een maand of een jaar uitgroeit tot 'ja, we gaan er weer voor'.

En ik vind trouwens dat bij kinderen het 'vaak best kan zijn 'bij twijfel wél doen'. (als de randvoorwaarden juist zijn). Want er zijn áltijd redenen om geen kind op deze wereld te zedtten. En die zullen er ook altijd blijven, denk ik.
<<

Balloon

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 416

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:46

Bericht 06 Sep 2013 18:14

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Ik snap je twijfels. Ook ik zag op tegen weer het eerste jaar en alles wat het nog met zich mee brengt. Maar voor mij stond ook vast dat ik minimaal twee kinderen wilde hebben (als me dat gegund was natuurlijk). En als ik nu kijk, mijn zoons hebben zoveel lol samen en het eerste jaar bij de tweede is zo hard gegaan! Dat komt ook omdat het je gewoon veel drukker hebt.

En nu ze een zusje hebben is het wederom druk en soms ook zwaar maar ze zijn echt grote broers voor haar en zo ontzettend trots! Erg mooi om te zien en dat sleept mij dan weer door zware periodes heen.

Ik denk dat je gewoon je gevoel moet volgen hierin.
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:44

Bericht 06 Sep 2013 18:47

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Aan de ene kant zeg ik bij twijfels niet doen. Maar aan de andere kant al wordt het het eerste jaar wat moeilijker, daar komt ook wel weer een eind aan. Het is maar tijdelijk. Lastig
<<

Anoniem119

Bericht 06 Sep 2013 19:54

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Het is heel erg het dilemma waar ik bang voor ben, als we eenmaal één kindje zouden hebben. Ik kan geen keuze voor je maken, maar wat denk ik voor mij mee zou spelen in mijn/onze uiteindelijke keuze is het hebben van een broertje/zusje. Dat dat toch wel heel waardevol is. Ik denk dat als je eenmaal vrijheid in je leven weet te behouden met één kindje, dat dat ook wel met twee kindjes lukt. Reizen ook wel. Dus als dat belangrijke factoren zijn in je overweging, denk ik dat je goed moet nadenken over waar je precies bang voor bent en of dat echt zou gaan belemmeren, ja of nee, en of dat in verhouding staat tot het hebben van twee kinderen, en dus dat ze elkaar ook hebben later. Dat zou voor mij wel echt meespelen.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: High Heels, Lexi, Sublimo