Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Een tweede kind, ja of nee?

<<

Anoniem119

Bericht 07 Sep 2013 11:37

Re: Een tweede kind, ja of nee?

De band die je met je broer of zus hebt hoeft inderdaad niet persé goed te zijn, dat kan ook slecht zijn.

Maar, ik vind wel dat je moeilijk kunt vergelijken tussen een broer/zus relatie en een vriendje/vriendinnetje relatie. Ik vind het echt zo anders. Het argument 'maar ze heeft ook vriendjes en vriendinnetjes' gaat dan eigenlijk niet op, in mijn ogen. Die band is toch gewoon wel echt anders, ook op de lange termijn. Natuurlijk zijn er uitzonderingen (goede vrienden die voor je leven blijven, en broers die je nooit in je leven spreekt), maar over het algemeen zou ik toch niet zo snel zeggen: Ach een enig kind heeft vriendjes en vriendinnetjes dus dan is het niet erg.

Maar dat is hoe ik er in sta hoor. Ik heb zelf veel broers en zussen en met iedereen een andere band, maar wel een band die totaal niet te vergelijken is met de band die ik met vriendinnen heb. Niet persé slechter of beter, maar gewoon totaal anders, het is niet te vergelijken, totaal ander soort relatie.

Ik vind een enig kind niet snel zielig, en ik kan me ook goed voorstellen dat er genoeg redenen zijn voor ouders om het bij 1 kindje te houden, maar voor mij zou uiteindelijk die broer/zus relatie wel meespelen in m'n beslissing.
<<

Anoniem44

Bericht 07 Sep 2013 11:40

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Ik kom zelf uit een groot gezin en heb goed contact met al mijn broers en zussen. Inderdaad is die band met niks anders te vergelijken. Dit merk je pas goed wanneer iemand binnen het gezin ziek wordt, in ons geval onze moeder. Ik heb toen zoveel steun gehad van mijn broers en zussen. We zien elkaar niet erg veel, maar op het moment dat er iets gebeurt zijn we allemaal in een paar uur bij elkaar en heerst er echt een gezellig wij-tegen-de-rest sfeertje.

Eigenlijk gun ik dat mijn dochter ook wel, dat ze het met iemand kan delen wanneer één van ons komt te overlijden bijvoorbeeld. Met een broer of zus deel je dat toch anders dan met iemand die een andere relatie heeft met de overledene. Als broer/zus begrijp je elkaar dan echt en kun je overleggen over allerlei dingen en elkaar tot steun zijn.
<<

Anoniem119

Bericht 07 Sep 2013 11:45

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Ja dat is precies wat ik bedoel ED. Natuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij je bijvoorbeeld je beste vriend al 30 jaar over de vloer komt als je vader overlijdt en waarmee je dat verdriet kunt delen, maar die broer/zus relatie is eigenlijk gewoon niet te vergelijken. Dat zou voor mij toch wel de doorslaggevende factor zijn, denk ik.
<<

Anoniem315

Bericht 07 Sep 2013 13:19

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Daar hebben jullie absoluut gelijk in. Dat ervaar ik ook met mijn broer en zus, zeker vanaf de periode dat mijn zus ziek werd. We hebben echt steun aan elkaar en die gaat verder dan bij vriendschappen.

Om terug te komen op Ella's antwoord: de band tussen mijn broer, zus en mij was en is heel goed, alleen zaten ze (qua leeftijd) te ver van me vandaan om er mee te spelen. En die goede band is voor mij geen reden om een gezin te willen met meerdere kinderen. Als het geluk er voor ons is, dan graag een tweede, maar als het niet kan, kan het niet. En dan vind ik mijn kind niet zielig en zullen we het niet extra verwennen.
Laatst gewijzigd door Anoniem315 op 07 Sep 2013 13:23, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:44

Bericht 07 Sep 2013 13:21

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Exogenesis schreef:Daar hebben jullie absoluut gelijk in. Dat ervaar ik ook met mijn broer en zus, zeker vanaf de periode dat mijn zus ziek werd. We hebben echt steun aan elkaar en die gaat verder dan bij vriendschappen.

Om terug te komen op Ella's antwoord: de band tussen mijn broer, zus en mij is heel goed, maar voor mij geen reden om een gezin te willen met meerdere kinderen. Als het geluk er voor ons is, dan graag een tweede, maar als het niet kan, kan het niet. En dan vind ik mijn kind niet zielig en zullen we het niet extra verwennen.

Het zal inderdaad niet voor iedereen opgaan, maar ik denk dat het bij de meerderheid wel meespeeld.
<<

Anoniem315

Bericht 07 Sep 2013 13:22

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Ja, daar ben ik het mee eens hoor.
<<

Anoniem166

Bericht 07 Sep 2013 13:25

Re: Een tweede kind, ja of nee?

-ED- schreef:Ik kom zelf uit een groot gezin en heb goed contact met al mijn broers en zussen. Inderdaad is die band met niks anders te vergelijken. Dit merk je pas goed wanneer iemand binnen het gezin ziek wordt, in ons geval onze moeder. Ik heb toen zoveel steun gehad van mijn broers en zussen. We zien elkaar niet erg veel, maar op het moment dat er iets gebeurt zijn we allemaal in een paar uur bij elkaar en heerst er echt een gezellig wij-tegen-de-rest sfeertje.

Eigenlijk gun ik dat mijn dochter ook wel, dat ze het met iemand kan delen wanneer één van ons komt te overlijden bijvoorbeeld. Met een broer of zus deel je dat toch anders dan met iemand die een andere relatie heeft met de overledene. Als broer/zus begrijp je elkaar dan echt en kun je overleggen over allerlei dingen en elkaar tot steun zijn.


Dit gun ik mijn dochter ook, maar je weet niet of het zo loopt.
Het zou voor mij geen reden zijn om voor een tweede kind te gaan, want in een hoop families werkt het gewoon niet zo en verloopt het niet zo harmonisch.
<<

Vintage

Kletskop

Berichten: 970

Geregistreerd: 02 Sep 2013 17:27

Bericht 08 Sep 2013 17:09

Re: Een tweede kind, ja of nee?

Bay schreef:Ik zou het voor mijn kind ook sneu vinden als ze enig kind blijft, gelukkig voor haar hebben wij de wens voor een tweede.


Soms zijn er ook situaties waarin het niet mogelijk is om nog een tweede kindje te (mogen) krijgen om wat voor reden dan ook. Kinderen die zonder broertje of zusje opgroeien vind ik (buiten het feit dat het soms gewoonweg niet kan, lukt etc.) niet minder zielig dan kinderen die dat wel hebben.
Happiness comes
from within you.
You'll never find it by
chasing relationships,
jobs, beauty, money.
Happiness Always
starts within.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers