Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


In Vlaamse velden: 1914-1918 Ieper e.o. / Lille

<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 26 Jan 2014 23:29

In Vlaamse velden: 1914-1918 Ieper e.o. / Lille

Heb net een aflevering van deze Belgische serie bekeken over de Groote Oorlog/WWI. Was volgens mij al de derde aflevering maar ik vond het wel interessant dus zal proberen om de volgende afleveringen ook te bekijken. Dit jaar/de komende jaren wordt er extra aandacht besteed ivm 100 jaar geleden dat de Eerste Wereldoorlog begon (1914-1918). Omdat Nederland neutraal is gebleven weet ik er eigenlijk maar heel weinig/veel te weinig vanaf.

Ik denk er aan om het komende jaar/volgend jaar toch eens naar de Westhoek in België te gaan. Vanmiddag zag ik op Vlaanderen Vakantieland hier ook een stukje over. Vooral het In Flanders Fields Museum in Ieper lijkt me wel de moeite waard en de begraafplaatsen lijken me ook erg indrukwekkend.

Is iemand daar wel eens geweest?
Laatst gewijzigd door rapa nui op 02 Jan 2015 16:01, in totaal 2 keer gewijzigd.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem40

Bericht 26 Jan 2014 23:50

Re: In Vlaamse velden

Ik ben toen ik op de middelbare school zat in Ieper geweest als excursie. Kan me er niet superveel van herinneren, maar het was wel mooi en indrukwekkend. Vooral de loopgraven kan ik me herinneren. Ik zou zeker gaan, je kunt het ook als dagexcursie doen als je niet te noordelijk woont.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 27 Jan 2014 00:05

Re: In Vlaamse velden

Ik ben vorig jaar in Ieper geweest, en ook in dat museum, en het is zeker de moeite waard! Die poort in Ieper is ook erg indrukwekkend. Ik wil ook zeker nog een keer terug om daar om 8 uur 's avonds de dagelijkse herdenking bij te wonen. Er zijn ook veel oorlogsbegraafplaatsen en die zijn ook indrukwekkend. De hele regio is natuurlijk doordrenkt met geschiedenis, en ik be altijd erg geinteresseerd in de eerste wereldoorlog dus dan moet je dit gebied zeker bezocht hebben. Ook wil ik nog graag het graf van Wilfred Owen een keer bezoeken (dat is niet in Ieper maar wel daar in de regio).
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 02 Jan 2015 01:07

Re: In Vlaamse velden

Ik was op zoek naar een oud topic van mezelf en kwam ook deze tegen dus even een update omdat ik zelf best wel onder de indruk ben van wat ik gezien en gelezen heb. Ik ben afgelopen week een paar dagen naar Lille geweest en zijn vandaar uit een dagje naar het Louvre Lens geweest Afbeelding (aanrader, vaste tentoonstelling die chronologisch is opgezet is zo mooi en nog gratis ook) en Arras. We hebben onderweg ook een stop gemaakt bij Notre Dame de Lorette (grote begraafplaats uit WO I) Afbeelding
http://nl.wikipedia.org/wiki/N%C3%A9cropole_nationale_de_Notre-Dame_de_Lorette
http://www.1418herdacht.be/NL/acties/actie-1/notre-dame-de-lorette/ dit was zo indrukwekkend. Ook het nieuwe monument bekeken met daarop 580.000 namen van soldaten uit de hele wereld die in dit deel van Noord-Frankrijk zijn gesneuveld tijdens WO I Afbeelding http://www.theguardian.com/artanddesign/2014/nov/02/notre-dame-de-lorette-international-memorial-review

De Necropool van la Maison Blanche is de grootste Duitse militaire begraafplaats van Frankrijk. Ze werd op het einde van de oorlog door de Fransen aangelegd in de gemeente Neuville-Saint-Vaast en bevat de resten van 44.833 soldaten die sneuvelden in Artois. Indrukwekkend qua omvang en eenvoud.

Ook nog een stop gemaakt bij het Canadian National Vimy Memorial. Het is een oorlogsmonument in Frankrijk ter nagedachtenis van de Canadese soldaten die sneuvelden tijdens de Eerste Wereldoorlog. Er om heen ligt een bewaard slagveld van de Slag bij Vimy.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Canadian_National_Vimy_Memorial
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Op de terugreis zijn we via Ieper gereden om het In Flanders Fields Museum te bekijken: http://www.inflandersfields.be/ Erg indrukwekkend en zeker de moeite waard om eens naar toe te gaan als je neer wilt weten over de voor ons (mij in elk geval) wat onbekende Grote Oorlog 1914-1918. http://www.een.be/programmas/vlaanderen-vakantieland/kristien-in-flanders-fields Heel goed opgezet met aangrijpende verhalen. Sterk zijn de hologramachtige personages die je hun deel van het verhaal vertellen in hun eigen taal. Afbeelding Afbeelding

Tot slot nog een stop gemaakt bij de Tyne Cot begraafplaats. Tyne Cot Cemetery is de grootste Commonwealth begraafplaats op het vasteland en ook de belangrijkste getuige van de bloedige Slag van Passendale. Oorspronkelijk was Tyne Cot een versterkte positie van de Duitse Flandern I-stelling, waar Australische troepen in oktober 1917 een eerstehulppost inrichtten. Ongeveer 12 000 soldaten liggen hier begraven. Op het indrukwekkende Tyne Cot Memorial staan nog eens 35.000 namen van soldaten zonder bekend graf, die na 15 augustus 1917 sneuvelden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Tyne_Cot_Cemetery Afbeelding Afbeelding
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 02 Jan 2015 01:19

Re: In Vlaamse velden

Indrukwekkend rapa nui! Ik heb er dit jaar best veel over gelezen, WOI was erg heftig in de streek waar ik woon en in ons dorp zijn toen ontzettend veel huizen gesneuveld. Bijna alles werd platgebombardeerd toen de Duitsers via ons dorp de Maas over probeerden te steken. We liggen hier op nog geen 5 minuten van de grens, dus veel inwoners zijn naar Nederland gevlucht. Er zijn vanaf die kant van de grens toen veel foto's genomen, mensen moesten met lede ogen toezien hoe hun hele hebben en houden in vlammen opging. Het hele jaar door zijn er fototentoonstellingen geweest in onze gemeente. En op veel plekken in de gemeente hingen hele grote foto's uit die tijd, de meeste van vlak na de bombardementen, en die hadden ze opgehangen op de plaatsen waar ze indertijd genomen waren. Heel indrukwekkend om te zien hoe de oorlog het dorp veranderd heeft... ons huis is een van de weinige huizen die de Grote Oorlog overleefd hebben. Bijna alle gebouwen dateren hier van na WOI.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 02 Jan 2015 11:51

Re: In Vlaamse velden

Wat vond je van Arras? En van Lille zelf?
Dat museum in Ieper is inderdaad erg indrukwekkend, ik zie dat ik daar toen je het topic opende ook al op gereageerd had. Als je na het zien van het museum en de begraafplaatsen nog geinteresseerd bent in meer, kan ik je zeker aanraden ook een keer naar Verdun te gaan. Dat is in Noord Frankrijk. Daar zijn wij vorig jaar geweest vanuit Metz en dat was ook super indrukwekkend.
En iets dichter bij huis, vanmiddag ga ik naar een tentoonstelling in Amersfoort over de Belgische vluchtelingen uit de eerste wereldoorlog. Deze loopt nog een week geloof ik, dus mocht je interesse hebben dan kan ik wel laten weten hoe het was.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 02 Jan 2015 15:59

Re: In Vlaamse velden: WO I 1914-1918 Ieper e.o.

Ik vond Lille en Arras beide ook echt de moeite waard. Nadeel van in december gaan is natuurlijk dat de avonden lang zijn en dat het te koud en nat is om zomaar op een bankje in een park of op een plein te gaan zitten. Ik mag dat normaal graag doen met een boek/tijdschrift.

Op vrijdagavond zijn we met de metro naar Roubaix gegaan om het Museum de la Piscine te bezoeken: La Piscine ligt op een half uurtje van Lille in het plaatsje Roubaix. Dit museum voor industriële kunst is gevestigd in een prachtig Art Deco gebouw wat geheel gerestaureerd is. Vroeger was dit het gemeentelijke zwembad en sinds 2001 heeft het pand de functie van museum. De sfeer van het zwembad is nog altijd aanwezig en de vroegere badruimtes, douches en kleedcabines doen nu dienst als podium voor de kunstobjecten van het museum. Je vindt hier prachtige schilderijen, mooie beeldhouwwerken en moderne kunst. Een bezoek zeker waard
http://www.roubaix-lapiscine.com/ Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Op zaterdag zijn we vanuit ons hotel in Eurolille 2 met moderne architectuur van oa Dominic Perrault Afbeelding Afbeelding naar het centrum gelopen. Was alleen erg grauw weer (gelukkig wel droog) en koude wind dus dan oogt een en ander ook al weer heel anders dan met een zonnetje en stralend blauwe lucht. Ik vond de moderne wijk wat tegenvallen, zaten wel mooie dingen tussen maar lag dus ook gewoon aan het weer dat ik daardoor te beïnvloed was om er echt volop van te genieten. Oude binnenstad vond ik ook mooie gebouwen hebben. Kerstmarkt was klein maar wel even leuk om over heen te lopen en warme perencider te drinken.
We hebben uren doorgebracht in het Musée des beaux arts, ook lekker biertje gedronken / geluncht in het museumcafe. Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding.
Er was nu een tijdelijke tentoonstelling over Sesostris III Egypte Afbeelding. Verder gewinkeld in de wijk Lille Vieux waar leuke winkeltjes zaten en erg veel bakkerijtjes met heerlijke taartjes. Op zondagochtend hebben we uitgebreid ontbeten bij Le Pain Quotidien (heerlijk maar aan de prijs), zijn we daarna naar de markt geweest (wat een culturen) en we hebben het Musée d' Histoire Naturelle bezocht: klein traditioneel museum met heel veel opgezette dieren, een mummie, geologische materialen. Ook leuk om met kinderen te bezoeken. http://mhn.lille.fr/cms Afbeelding

Ik kwam dit monument van gefusilleerden zowel in het museum tegen als in het echt en vond dit ook mooi en indrukwekkend: Afbeelding

Arras is ook echt de moeite waard om een stop te maken. Erg mooie pleinen: Afbeelding Afbeelding Was alleen jammer dat het behoorlijk regende ook al zaten wij toen in een brasserie te genieten van een Tarte Tatin en een Leffe Royal Afbeelding. Was eerst ook nog de opzet op het kunstmuseum te bezoeken maar dat niet gedaan omdat ik ook graag Louvre Lens wilde bezoeken en we dat eerst in de ochtend bekeken hebben (aanrader).
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 04 Jan 2015 13:57

Re: In Vlaamse velden

Mizz_S schreef: Als je na het zien van het museum en de begraafplaatsen nog geinteresseerd bent in meer, kan ik je zeker aanraden ook een keer naar Verdun te gaan. Dat is in Noord Frankrijk. Daar zijn wij vorig jaar geweest vanuit Metz en dat was ook super indrukwekkend.
En iets dichter bij huis, vanmiddag ga ik naar een tentoonstelling in Amersfoort over de Belgische vluchtelingen uit de eerste wereldoorlog. Deze loopt nog een week geloof ik, dus mocht je interesse hebben dan kan ik wel laten weten hoe het was.


Hoe was de tentoonstelling in Amersfoort?

Ik heb Verdun en omgeving ook nog op mijn lijstje staan. Maar wil ook nog graag de andere kant op richting kust om daar plekken uit zowel WO I als WO II te bekijken. http://www.lacoupole-france.nl/historisch-centrum.html
Plaatsen als La Coupole zou ik ook graag een keer bekijken.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Palmyra

Noob

Berichten: 239

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:10

Bericht 04 Jan 2015 14:12

Re: In Vlaamse velden: 1914-1918 Ieper e.o. / Lille

La coupole vond ik erg indrukwekkend, hoe diep het in de grond ingegraven is. De oorlog had heel anders kunnen verlopen als la coupole niet gebombardeerd was en de Duitsers hun V2 raketten op Londen af hadden kunnen schieten.

Afgelopen jaar ben ik in fort fermont geweest. Ook heel interessant en het treintje en de liften waarin je verplaatst wordt zijn een ervaring op zich.
http://www.ligne-maginot-fort-de-fermont.asso.fr/ http://www.maginot.info/nl/index.htm
A negative mind will never give you a positive life.

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers