Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Starten op de basisschool

<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 25 Jan 2014 11:57

Starten op de basisschool

Eind augustus wordt dochter 4 jaar oud. Dit betekent dat ze vanaf de eerste schooldag van het nieuwe jaar naar school zou gaan. Nu willen eind september graag 10 tot 14 dagen op vakantie. Ik twijfel wat we het beste kunnen doen. 1 september naar school laten gaan, maar dan is ze net twee/drie weken gewend en zou ze alweer twee weken weg zijn. Moet ze daarna misschien weer wennen. We zouden ook kunnen overleggen haar misschien pas na onze vakantie naar school te doen. Desnoods voor de vakantie een dagdeel of hele dag wennen, maar pas in oktober hele dagen naar school. Wat zouden jullie doen?
<<

Anoniem83

Bericht 25 Jan 2014 12:00

Re: Starten op de basisschool

Moet die vakantie perse dan? Kan die niet eerder?
Met schoolgaande kinderen zit je nou eenmaal gebonden aan de schoolvakanties lijkt mij.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 25 Jan 2014 12:11

Re: Starten op de basisschool

Ze gaat nu naar het kinderdagverblijf, moet ze daar af zodra ze vier wordt?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem112

Bericht 25 Jan 2014 12:17

Re: Starten op de basisschool

Ik zou haar voor je vakantie gewoon laten gaan,.
<<

Anoniem85

Bericht 25 Jan 2014 12:32

Re: Starten op de basisschool

Ik zou haar na jullie vakantie laten gaan.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 25 Jan 2014 12:45

Re: Starten op de basisschool

We hebben eerder eigenlijk geen mogelijkheid om op vakantie te gaan. Dus ja, we willen dan nog wel graag op vakantie.

Van het KDV moet ze denk ik wel af als ze 4 is. Maar een probleem zal dat niet zijn. Ik werk bijna alleen maar weekenden.
<<

Anoniem51

Bericht 25 Jan 2014 12:48

Re: Starten op de basisschool

Mini schreef:Moet die vakantie perse dan? Kan die niet eerder?
Met schoolgaande kinderen zit je nou eenmaal gebonden aan de schoolvakanties lijkt mij.

Tot hun vijfde jaar niet, met een kindje van vier mag je nog buiten de schoolvakanties om, geloof ik.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 25 Jan 2014 13:14

Re: Starten op de basisschool

Denk je dat ze moeite zal hebben met afscheid nemen? Ik zou haar de start van het nieuwe schooljaar mee laten maken en gewoon naar school laten gaan.
<<

Vintage

Kletskop

Berichten: 970

Geregistreerd: 02 Sep 2013 18:27

Bericht 25 Jan 2014 13:40

Re: Starten op de basisschool

Dundas schreef:
Mini schreef:Moet die vakantie perse dan? Kan die niet eerder?
Met schoolgaande kinderen zit je nou eenmaal gebonden aan de schoolvakanties lijkt mij.

Tot hun vijfde jaar niet, met een kindje van vier mag je nog buiten de schoolvakanties om, geloof ik.


Klopt. Vanaf 5 jaar mag een kind alleen weg van school voor vakantie bij uitzondering. bijv. het werk van de ouders (bijzondere werkomstandigheden waardoor vakantie niet mogelijk is).
Happiness comes
from within you.
You'll never find it by
chasing relationships,
jobs, beauty, money.
Happiness Always
starts within.
<<

Anoniem255

Bericht 25 Jan 2014 16:05

Re: Starten op de basisschool

Wij hadden een soortgelijk dilemma maar wij gaan nu toch tijdens de schoolvakantie zelf.
Hier is dochter deze week gestart met de wendagen dus zij gaat straks al wel langer naar school dan jou dochter.
Ik wilde niet dat we vooraf zouden gaan omdat ze dan de leuke afsluitingen zou missen.
Maar ik wilde ook niet dat alle kindjes al waren begonnen en gewend waren behalve zij en ze dus pas 3-4 weken later zou starten als de rest.

In jullie geval en met de dingen over je dochter die ik hier weleens lees zou ik haar pas na jullie vakantie laten starten.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 25 Jan 2014 16:34

Re: Starten op de basisschool

Iets later starten vind ik niet echt een punt, de meeste kinderen starten ergens in het schooljaar, alleen als je in of rond de zomervakantie jarig bent start je op de officiële eerste dag. Ik zou het wel vervelend vinden dat ze in die tussenliggende weken niks heeft om naartoe te gaan, geen peuterspeelzaal of kinderdagverblijf en geen school.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:32

Bericht 25 Jan 2014 20:46

Re: Starten op de basisschool

Ik zou eerst even nagaan wat de gevolgen zijn als ze later start. Wat ik begrepen heb is het hier zo dat wanneer kinderen in oktober of later vier worden en op de basisschool starten, ze een jaar langer kleuteren dan wanneer ze voor 1 oktober vier worden.

Als daar niet teveel gevolgen aan hangen, zou ik lekker eind september op vakantie gaan en met school overleggen wat ze liever hebben. Met vier jaar is ze nog niet leerplichtig, dus dat moet geen probleem zijn.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Mama29

Kwebbel

Berichten: 367

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:36

Bericht 25 Jan 2014 21:15

Re: Starten op de basisschool

Dat eerste wat jij zegt Figaro, is volgens mij niet (of niet overal) zo hoor.
Onze dochter is van half oktober, en zit nu in groep 1, en gaat in principe na de zomer gewoon naar groep 2.
Die 1 oktobergrens is er volgens mij niet meer... De "grens" ligt nu op 1 januari geloof ik, en is natuurlijk ook afhankelijk van het kind, het ene kind wat van oktober of november is, zal een jaar doorkleuteren, een ander zal doorgaan naar groep 2.
Het kan zijn dat ik het niet goed heb, maar zo is het ons in elk geval verteld.

Parisienne: ik zou haar wel eerst gewoon naar school laten gaan voordat jullie op vakantie gaan, dan kan ze de start van het schooljaar gewoon meemaken.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 25 Jan 2014 21:20

Re: Starten op de basisschool

Mama29, volgens mij ligt de grens in principe inderdaad op 1 januari, al gaan scholen hier wel verschillend mee om. Mijn dochter is van eind december en ging na de zomervakantie naar groep 2 (en aan het eind van dit jaar wordt bekeken of ze naar groep 3 gaat of in groep 2 blijft).
<<

Mama29

Kwebbel

Berichten: 367

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:36

Bericht 25 Jan 2014 21:22

Re: Starten op de basisschool

Idd Liadan, dat bedoelde ik ook met mijn eerste stukje.. het zal per kind bekeken worden..
<<

PiP

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1578

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:43

Bericht 25 Jan 2014 21:27

Re: Starten op de basisschool

Volgens heeft het kleuteren niet te maken met wanneer ze starten, maar met de geboortedatum. Onze dochter is van 24 dec en is na de kerstvakantie gestart, zij valt nog onder de herfstkinderen. Later, denk over een jaar ofzo wordt er gekeken of ze anderhalf jaar kleuterklas of twee en half naar kleuterklas gaat doen.
Daar zou ik het niet vanaf laten hangen.

Ik zou mij dochter na de vakantie laten gaan, maar denk dat als mijn kind heel moeilijk zou wennen en moeite zou hebben met nieuwe situaties, dat ik haar dan langer op het kdv zou laten( liefst niet thuis) en dan na de vakantie naar school.
December 2009
juli 2012
<<

Anoniem16

Bericht 25 Jan 2014 21:57

Re: Starten op de basisschool

Liadan schreef:Mama29, volgens mij ligt de grens in principe inderdaad op 1 januari, al gaan scholen hier wel verschillend mee om. Mijn dochter is van eind december en ging na de zomervakantie naar groep 2 (en aan het eind van dit jaar wordt bekeken of ze naar groep 3 gaat of in groep 2 blijft).


Dit klopt helemaal. Officieel mogen/ moeten alle kinderen die jarig zijn t/m 31 december door naar de volgende groep. Dus je kind is 14 december jarig, is dan groep 1 en na de zomervakantie meteen groep 2.

In de praktijk gebeurt het vrijwel nooit dat een kind dat in deze periode instroomt ook daadwerkelijk in groep 2 terecht komt.
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:32

Bericht 25 Jan 2014 22:39

Re: Starten op de basisschool

Oké, dan heb ik dat dus niet goed begrepen of ze hebben het me verkeerd verteld.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 25 Jan 2014 23:43

Re: Starten op de basisschool

Ik kan helaas nog niet overleggen met de school zelf, we moeten nog afwachten waar ze geplaatst kan worden. Maar uiteraard doen we het in overleg. Toch vroeg ik me af wat jullie zouden doen. Ik weet niet of het meemaken van de start van het nieuwe schojaar per se nodig is. Denk dat ze het eerder jammer vind om na drie weken weer ertussenuit te moeten, ook al is het voor een vakantie. Haar kennende zal ze er onbewust last van hebben. Dus ik neig nu naar wat later starten.

In de zomervakantie op vakantie gaan is erg lastig met het werk van mijn vriend en eigenlijk ook wel met dat van mij. Herfstvakantie is weer te duur, dat vind ik dan weer zonde als we officieel nog buiten het seizoen mogen met N. zolang ze 4 is. Lastig dus.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 26 Jan 2014 09:29

Re: Starten op de basisschool

Printje schreef:
Liadan schreef:Mama29, volgens mij ligt de grens in principe inderdaad op 1 januari, al gaan scholen hier wel verschillend mee om. Mijn dochter is van eind december en ging na de zomervakantie naar groep 2 (en aan het eind van dit jaar wordt bekeken of ze naar groep 3 gaat of in groep 2 blijft).


Dit klopt helemaal. Officieel mogen/ moeten alle kinderen die jarig zijn t/m 31 december door naar de volgende groep. Dus je kind is 14 december jarig, is dan groep 1 en na de zomervakantie meteen groep 2.

In de praktijk gebeurt het vrijwel nooit dat een kind dat in deze periode instroomt ook daadwerkelijk in groep 2 terecht komt.

En dat laatste is dus per school verschillend, want hier stromen ze dan in principe (gelukkig) wel door naar groep 2.
<<

Anoniem272

Bericht 26 Jan 2014 09:53

Re: Starten op de basisschool

Mijn zoontje is van november en is samen met een stuk of tien andere najaarskindjes doorgestroomd naar groep 2. Er zijn slechts twee kinderen 'blijven zitten' in groep 1. Ontopic: als ik in jouw situatie zat Parisienne, was ik toch in de herfstvakantie gegaan. Om het duidelijk te houden voor je dochter. Eerst wennen op school en dan drie weken weg is niet fijn, maar pas ver na je vierde verjaardag op school starten ook niet. Maar ik ken haar niet natuurlijk. Verheugt ze zich erg op naar school gaan?
<<

Anoniem272

Bericht 26 Jan 2014 10:05

Re: Starten op de basisschool

Ik zie trouwens niet zozeer een probleem in het missen van een paar maanden school (inderdaad: zat kinderen stromen pas in als ze 4 worden en niet meteen in augustus), maar het is echt sneu als een kind 4 is en van iedereen te horen krijgt 'oooh dan mag je nu naar school he?!' en t zit nog op het KDV. Ik heb dat om me heen gezien, was niet leuk voor die kinderen.
<<

Anoniem20

Bericht 26 Jan 2014 10:17

Re: Starten op de basisschool

.
Laatst gewijzigd door Anoniem20 op 22 Feb 2014 20:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 26 Jan 2014 10:22

Re: Starten op de basisschool

Mijn zus had hetzelfde probleem e. Is na de zomer gestart. Waarom? De laatste weken van het schooljaar zijn vaak rommelig. Schoolreisje, sportdag etc. Niet ideaal om te wennen en in het ritme te komen. Ik zou hetzelfde gedaan hebben in zo een situatie.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem20

Bericht 26 Jan 2014 10:31

Re: Starten op de basisschool

.
Laatst gewijzigd door Anoniem20 op 22 Feb 2014 20:43, in totaal 1 keer gewijzigd.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: SoGood