Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Doopdienst voor baby's

<<

Anoniem17

Bericht 24 Jan 2014 20:33

Doopdienst voor baby's

Eén van mijn beste vriendinnen is 24 december bevallen van een zoontje. Gister kreeg ik een kaartje in de bus dat het mannetje eind februari gedoopt gaat worden, met de vraag of we daarbij willen zijn. Ik ga er natuurlijk heen, maar ben zelf niet gedoopt en ook nog nooit bij een doopdienst geweest. Ik heb dan ook een paar vraagjes:
Is het een officiële gelegenheid? Moet je bijvoorbeeld netjes gekleed naar zo'n dienst?
Is het gebruikelijk om de ouders te feliciteren met de doop van hun kindje?
Is het gebruikelijk om een cadeautje mee te nemen voor het kindje?

Wie helpt mij?
<<

Anoniem28

Bericht 24 Jan 2014 20:43

Re: Doopdienst voor baby's

Het hangt ook een beetje af bij welke doopdienst je bent, een katholieke doopdienst verloopt heel anders dan een doopdienst in de vrijgemaakte kerk. Vanuit onze katholieke kerk ben ik gewend dat het echt een (korte) kinderdienst is, kinderkoor zingt, alles is gericht op jonge kinderen. De kinderen krijgen ook een ballon bijvoorbeeld. Na afloop ga je mee met het gezin, daar krijg je wat te eten en blijf je tot in de middag op visite.

De doopdienst bij mijn vrijgemaakte vriendin verliep heel anders. Dit was gewoon een kerkdienst en het kindje werd in die gewone dienst gedoopt, er werd al met al hooguit vijf á tien minuutjes aan de hele doop besteedt. Na afloop kon je de ouders feliciteren en werd er nog koffie gedronken in een apart zaaltje van de kerk.
<<

Anoniem17

Bericht 24 Jan 2014 20:46

Re: Doopdienst voor baby's

Het is een doopdienst in de katholieke kerk. Er staat verder niet bij wat voor dienst maar mijn vriendin had bij haar trouwen ook een katholieke dienst dus ik ga er vanuit dat het ook echt een katholieke dienst is. Op het kaartje staat wel dat er na afloop koffie en gebak en lekkere dingen voor de kinderen geserveerd worden in het zaaltje bij de kerk.
<<

Anoniem40

Bericht 24 Jan 2014 20:48

Re: Doopdienst voor baby's

Ik zou wel een beetje netjes gekleed gaan, niet in spijkerbroek. En het is leuk om een cadeautje mee te nemen. Kan gerelateerd zijn aan het geloof, maar als je je daar niet fijn bij voelt kun je ook iets anders geven, een mooi boek vind ik altijd leuk bij zo'n gelegenheid.
<<

Anoniem100

Bericht 24 Jan 2014 20:50

Re: Doopdienst voor baby's

Ik ben 2 jaar geleden naar zo'n doopdienst geweest, dit was van het zusje van mijn oppaskindje. Was best druk, veel familie en vrienden die ze er graag bij wilden hebben. Voor de kinderen die mee waren was er een speelplekje gecreëerd. Het was daar best wel een officiële dienst, maar ook weer niet heel zwaar ofzo. Iedereen was netjes gekleed, maar niet per se in pak of jurkje. Casual netjes was ook oke.

Ik weet zo even uit m'n hoofd niet meer voor wat voor kerk dat was. Maar gezien de omschrijving van Rejoy van een katholieke doopdienst gok ik dat dat het is geweest. Het was echt een dienst speciaal voor het kindje.

Feliciteren en cadeautje was daar ook, de meeste mensen deden dat ter plekke. En de naaste familie/vrienden ging mee naar huis ging voor een hapje/drankje en gaven daar het cadeautje. Ik hielp die dag mee in huis, dus ben er de hele dag bij geweest. Was wel mooi om eens mee te maken.
<<

Anoniem187

Bericht 24 Jan 2014 21:16

Re: Doopdienst voor baby's

Toen mijn nichtje gedoopt werd, had ik gewoon normale kleren aan. Niet super netjes ofzo.
Ja, de ouders heb ik gefeliciteerd en ja ik had ook een cadeautje voor mijn nichtje.. Maar ik was ook haar peettante. Anderen hadden ook een cadeautje gekocht, een leuk boek voor haar ofzo (Jip en Janneke bijvoorbeeld).
<<

Anoniem73

Bericht 24 Jan 2014 21:19

Re: Doopdienst voor baby's

Mijn dochter is gedoopt in een katholieke parochie. Zij was de enige het was ook echt alleen voor ons en familie/vrienden.

Ja je feliciteerd de ouders en bij ons is het ook heel normaal iets mee te nemen voor de baby.
<<

Anoniem119

Bericht 24 Jan 2014 21:27

Re: Doopdienst voor baby's

Voor mij is het 25 jaar geleden dat ik gedoopt werd dus niet echt uit t heden maar dat was gewoon een nette, kerkelijke gelegenheid, met daarna de gelegenheid tot feliciteren.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5097

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 24 Jan 2014 22:15

Re: Doopdienst voor baby's

Ik heb van vrienden wel doopdiensten mee gemaakt. De ene keer was het echt een speciale doopdienst, de andere keer werd de doop tijdens de gewone dienst gedaan.
Ik zag er wel een beetje netjes uit, gewoon leuk jurkje had ik aan. En ja ik had ook alle keren een kado'tje mee. Ik had niet iets met het geloof gedaan maar dat komt meer omdat ik dan niet weet wat ik moet halen.
:heart: :heart: 2011
<<

Luna

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 127

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:44

Bericht 25 Jan 2014 17:24

Re: Doopdienst voor baby's

Doopdiensten zijn in iedere kerk anders en zelfs tussen "dezelfde" kerken kan er verschil zitten. Mijn schoonfamilie is katholiek, maar tussen 2 katholieke kerken zit ook weer verschil. Ik heb diensten meegemaakt die echt alleen voor de doop waren en waar dus ook alleen familie en vrienden aanwezig waren, maar ook weleens dat in de dienst zelf gedoopt werd. De dienst staat dan wel voornamelijk in het teken van de doop, maar dan zijn er ook andere kerkgangers bij aanwezig.
Zelf kom in uit een PKN gemeente en daar wordt bijna altijd in de dienst zelf gedoopt. De dienst draait dan wel (voor een deel) om de doop.
Bij alle diensten is het fijn om wel een beetje netjes gekleed te gaan, maar dat kan ook een nette spijkerbroek met bloesje ofzo zijn. Ga zelf ook vaak in een spijkerbroek naar de kerk en bij ons is niet een hele lichte kerk. Rokken worden in de zwaardere kerken wel erg gewaardeerd, maar dan ook wel over de knie :wink: .

Of de doop in de dienst zelf is kun je vaak aan de begintijd op de uitnodiging wel zien (10 of 11 uur is vaak de reguliere dienst).

Cadeautje mag maar hoeft niet. Als je een speciale band hebt is het natuurlijk wel erg leuk.
Little feet leave big imprints on our hearts
zoon 02-2009 dochter 06-2011
Afbeelding

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers