Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Basisschool, wat is handig

<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 23 Jan 2014 23:35

Re: Basisschool, wat is handig

Serieus, je wordt voor gek verklaard omdat je ongelukjes met poep opruimt. Dat vind ik niet normaal, dat hoort toch gewoon bij je werk. En ik vind het erg bijzonder dat de meeste andere juffen die jij kent het schijnbaar niet normaal vinden om een kind te helpen dat in zijn broek heeft gepoept. Ik ben erg blij dat ik alleen maar juffen/meesters ken die een kind daar wel mee helpen en niet de ouders bellen.
En ik snap echt wel dat je het druk hebt met de klas, als ik zie hoeveel de juffen van mijn dochter moeten doen dan vraag ik me regelmatig af hoe ze het allemaal doen. Maar ik snap je hier niet in, het gaat je volgens mij ook niet om de tijd die je eraan kwijt zou zijn maar meer om dat je het niet bij je taken vindt horen.
<<

Anoniem16

Bericht 23 Jan 2014 23:39

Re: Basisschool, wat is handig

Ja het is echt waar dat mensen mij daarin niet snappen want zij vinden dus dat dat helemaal niet onze taak is. Onze eerste taak is lesgeven en niet het verzorgen. Dat je dat uiteindelijk op verschillende manieren wel doet oke maar zij vinden lesgeven het hoofddoel..en daarin hebben ze feitelijk natuurlijk wel gelijk.
Ik zal je vertellen dat, dat was op een stageschool, daar werden structureel de ouders gebeld bij poepongelukjes. Dat deden die juffen niet.

Ik vind het idd niet mijn taak om een luier te verschonen klopt en daarnaast heb ik daar ook geen tijd voor. En dat wordt steeds erger allemaal. Die tijdsdruk... en dan mag ik nog in mijn handen klappen dat ik op een hele fijne makkelijke school werk. En al helemaal in vergelijking met verhalen over andere scholen.
<<

Anoniem193

Bericht 23 Jan 2014 23:40

Re: Basisschool, wat is handig

Printje schreef:Ik zet geen foto''s op de computer. Ik maak soms een foto met mijn mob en wanneer de kinderen weg zijn zet ik ze pas op de fb pagina. Nooit tussendoor.

Een medische oorzaak is natuurlijk anders, maar ook dan zou ik de ouders bellen wanneer hij/zij gepoept zou hebben. Zoals ik al zei het gros van de juffen die ik ken verklaard mij al voor gek dat ik überhaupt ongelukjes met poep opruim. Dan heb ik het dus niet eens over juffen bij mij op school maar oa vriendinnen.

Kinderen die ongelukjes hebben kleden zichzelf om. Ik geef ze een tas, eventueel schone kleren wanneer ze dat zelf niet bij zich hebben en klaar.

Ik irriteer me gewoon, altijd al niet zozeer door hier, mateloos aan het feit dat er snel gedacht wordt dat de juf het allemaal maar moet opknappen.


Zo lekker dan. Als dat bij ons op school zou gebeuren zout dat toch wel een serieuze klacht opleveren...
<<

Anoniem28

Bericht 23 Jan 2014 23:41

Re: Basisschool, wat is handig

Misschien ligt het aan mij, maar ik zou het heel erg vinden als de juffrouw van mijn kleuter haar niet wil helpen met een ongelukje met ontlasting. Ik vind dat echt wel een taak dat bij de juf ligt, je werkt nou eenmaal met vierjarigen en die hebben ongelukjes. Als ik erachter zou komen dat mijn dochter dat maar alleen op moest lossen omdat het nou eenmaal niet de taak van de juf is, dan kan de school echt wel een klacht van mij verwachten.

En ik blijf me afvragen wat jullie dan doen met ouders die gewoon werken printje? Ik kan niet zomaar even 45 minuten naar de school van mijn dochter rijden, paar minuten helpen om te verschonen en dan 45 minuten terug rijden naar mijn werk.
<<

Anoniem122

Bericht 23 Jan 2014 23:44

Re: Basisschool, wat is handig

Maar hoe zie je dat dan voor je Printje, dat je een ouder belt, die moet dan maar per direct verlof op nemen? Sommige ouders werken beide fulltime, hebben misschien wel een half uur of uur reistijd.. Dat gaat toch helemaal niet? :eyes:
Niet iedereen kan zomaar toch even vrij nemen?

Hoe moet dat straks met jou zoontje, als die een poep ongelukje heeft? Moet jij dan uit de klas weggeroepen worden, want de juf weigert hem te verschonen?
<<

Anoniem144

Bericht 23 Jan 2014 23:44

Re: Basisschool, wat is handig

Maar je zegt dat jullie eerste taak lesgeven is, ja mijn eerste taak is ook begeleiden en niet verschonen.
Maar je ( niet perse jij, maar in het algemeen) laat een kleuter toch niet in zijn poepbroek staan tot 1 van zijn ouders er is.. Ik vind dat echt heel erg zielig voor het kind.
<<

Anoniem16

Bericht 23 Jan 2014 23:45

Re: Basisschool, wat is handig

Alibi; uiteraard help ik wanneer het niet lukt maar ze moeten het ook wel zelf proberen ja. Vinden ouders ook heel normaal.

Het is idd WEL een taak van de juf om kinderen zelfstandiger te krijgen.. soms hebben ze wat hulp nodig maar je leert ze wel zelfstandiger te worden.
<<

Anoniem75

Bericht 23 Jan 2014 23:45

Re: Basisschool, wat is handig

Ik snap dat ook niet dat juffen geen schone poepluier zouden verschonen.. Ik werk ook niet in de zorg of op een kdv maar als er voor m'n neus iemand groen begint te zien en zichzelf onderkotst dan laat ik diegene er toch ook niet aan z'n lot over omdat het niet 'mijn taak' is?
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 23 Jan 2014 23:46

Re: Basisschool, wat is handig

Ja, ik snap dat je werkdruk groot is en als je daarom een ouder zou bellen om een poepluier te verschonen kan ik ook begrijpen (als je weet dat de ouder thuis is en er snel kan zijn).
Dat lesgeven je belangrijkste taak is ben ik het ook mee eens, maar bij kleuters komt daar ook zeker een deeltje verzorging bij (alleen al het aankleden/uitkleden/douchen/ met de gymlessen). Maar ik geloof niet dat de meeste scholen in dit 'strenger' zijn dan als het bij jou gaat. Ik ken juist alleen maar scholen die hier net zo of makkelijker mee om gaan. Ik kan me gewoon echt niet voorstellen dat er scholen zijn die om een poepongelukje ouders van hun werk gaan bellen en kinderen dus een hele tijd met dat poepongelukje laten zitten (ja ik geloof wel dat het zo is hoor, maar ik kan me daar geen voorstelling bij maken dus).
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3407

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 23 Jan 2014 23:48

Re: Basisschool, wat is handig

Maar de school kan er toch niets aan doen dat de ouders beide werken. Als ik zo google op dit onderwerp dan komt het toch bij heel veel scholen zo voor en mag een kind in elk geval totdat ze leerplichtig zijn ook echt geweigerd worden door scholen en dat kom ik ook op de site van de rijksoverheid en van gemeentes tegen. Als jouw kind niet zindelijk is en regelmatig verschoond moet worden en bij lange schooldagen ook tussendoor dan lijkt het me toch dat je daar als ouders een oplossing voor moet zien te vinden net als wanneer je kind ziek is en dat dit niet de taak van een school is.

Ik lees op internet toch best wel vaak reacties dat het net zo gebeurd als dat Printje noemt.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem16

Bericht 23 Jan 2014 23:49

Re: Basisschool, wat is handig

Liadan; ik snap dat bij ongelukjes dus ook niet en vind dat ook zielig. En nogmaals natuurlijk help ik kinderen wanneer het niet lukt he he.. maar poep ongelukjes gebeuren vrijwel nooit en ik help ze dan gewoon. Ik zet ze eventueel onder de douche wanneer dat nodig is maar nogmaals velen verklaren mij voor gek adt ik dat doe. Ik zet mijn verstand op 0 en help een kind. En je kunt bij plasongelukjes zelf heel goed inschatten wat een kind wel/ niet zelf kan en vaak kunnen ze zichzelf prima uitkleden en de kleren in een tas stoppen.

Ik ken echt mensen die serieus bij ieder poepongelukje de ouders bellen, geen ouder klaagt daarover ( voor zover ze dus ertellen) en geven de juf groot gelijk.

Poepongelukjes vind ik wel anders dan luiers verschonen zoals ik al zei.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 23 Jan 2014 23:50

Re: Basisschool, wat is handig

Ik werk in het special onderwijs en wij hebben soms ook oudere kinderen die niet zindelijk zijn met name broek poepen.Bij ons op school is het ook noodzaak om zindelijk te zijn en anders wordt er over een oplossing gesproken.
Dit is bij ons op school zo omdat zindelijkheidstraining op den duur onderdeel van het lesprogramma werd en onze school vond dat dit iets voor thuis is. Mocht er een medische reden zijn of er is een serieuze zindelijkheidstraining bezig dan maken we afspraken over verschonen-schone kleren etc.

Ik denk dat het niet meer als normaal is dat je als ouder probeert je kind zindelijk te krijgen voor het naar school gaat, mocht dit echt niet lukken vind ik wel dat je als school een kind niet zomaar kan weigeren maar in gesprek gaat hierover. Als ouders geen actie ondernemen,het wel best vinden, dan gaat onze directie wel over op " harde maatregelen" maar dit is dus niet direct maar na een periode. Dit is gelukkig zelden nodig geweest sinds we met dit beleid werken.
<<

Anoniem16

Bericht 23 Jan 2014 23:51

Re: Basisschool, wat is handig

rapa nui schreef:Maar de school kan er toch niets aan doen dat de ouders beide werken. Als ik zo google op dit onderwerp dan komt het toch bij heel veel scholen zo voor en mag een kind in elk geval totdat ze leerplichtig zijn ook echt geweigerd worden door scholen en dat kom ik ook op de site van de rijksoverheid en van gemeentes tegen. Als jouw kind niet zindelijk is en regelmatig verschoond moet worden en bij lange schooldagen ook tussendoor dan lijkt het me toch dat je daar als ouders een oplossing voor moet zien te vinden net als wanneer je kind ziek is en dat dit niet de taak van een school is.

Ik lees op internet toch best wel vaak reacties dat het net zo gebeurd als dat Printje noemt.



Dank je wel....ik bedenk het idd niet zomaar het is echt waar.
Maar nogmaals, niets ten nadele van wie dan ook hier, het is misschien niet in te schatten wanneer je niet voor de klas staat dat je zulke dingen er niet zomaar even bij kan doen. Structureel dus.
<<

Mochi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 275

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:26

Bericht 23 Jan 2014 23:51

Re: Basisschool, wat is handig

Dat een juf er niet is om structureel luiers te verschonen dat snap ik, maar een ongelukje met ontlasting niet verschonen.... Ik zie het al voor me..Kind krijgt een ongelukje waar hij/zij zelf waarschijnlijk ook van schrikt, en dan zegt de juf dat hij/zij even moet wachten tot er een ouder komt om haar te helpen? Ik bedoel, mijn dochter zou waarschijnlijk gaan huilen als ze een ongelukje krijgt. Ik mag dan toch wel hopen dat de juf haar helpt verschonen.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 23 Jan 2014 23:53

Re: Basisschool, wat is handig

Inderdaad een ongelukje kan gebeuren maar zo wordt het een straf als je er mee moet blijven zitten tot je ouders je komen omkleden.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 23 Jan 2014 23:55

Re: Basisschool, wat is handig

mijn verhaal gaat alleen op bij structureel broekpoepen-plassen niet bij acute buikloop of een ongelukje eens in t jaar natuurlijk.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 24 Jan 2014 07:56

Re: Basisschool, wat is handig

Alibi schreef:
Printje schreef:Ik zet geen foto''s op de computer. Ik maak soms een foto met mijn mob en wanneer de kinderen weg zijn zet ik ze pas op de fb pagina. Nooit tussendoor.

Een medische oorzaak is natuurlijk anders, maar ook dan zou ik de ouders bellen wanneer hij/zij gepoept zou hebben. Zoals ik al zei het gros van de juffen die ik ken verklaard mij al voor gek dat ik überhaupt ongelukjes met poep opruim. Dan heb ik het dus niet eens over juffen bij mij op school maar oa vriendinnen.

Kinderen die ongelukjes hebben kleden zichzelf om. Ik geef ze een tas, eventueel schone kleren wanneer ze dat zelf niet bij zich hebben en klaar.

Ik irriteer me gewoon, altijd al niet zozeer door hier, mateloos aan het feit dat er snel gedacht wordt dat de juf het allemaal maar moet opknappen.


Zo lekker dan. Als dat bij ons op school zou gebeuren zout dat toch wel een serieuze klacht opleveren...


Want? (dit is overigens wel als ze alleen in hun broek geplast hebben).
Ik pak droge kleding voor ze, en een tas. Ze kunnen zichzelf uit en aan kleden, dus doen dat ook zelf (ik help bij eventueel een lastige sok, of een lastige knoop/rits/veter). Ik ga terug naar de klas, hou ze via het raampje in de klas in de gaten, als het niet lukt help ik nog even, stop de kleren in de tas en klaar.
Wanneer ze in hun broek gepoept hebben moet je wel even wat meer helpen.

Er is bij ons ook niet echt een fatsoenlijke ruimte om een kind te verschonen, dus dat zou op de grond in de toiletten moeten (dag rug), en je bent daar toch al snel een paar minuten mee bezig, waarin er in die minuten amper toezicht is in de klas.
De school van Printje staat daar echt niet alleen in, zoals tuktuk (jij was het toch?) ook zegt, het wordt op zooooveel andere scholen ook gedaan!


En ik weet niet wat het is, en of het aan mij ligt, maar ik krijg het idee dat Printje de laatste tijd echt NIETS meer goed kan zeggen. Ze lijkt wel op alles aangevallen te worden.
<<

Venzje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 721

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:39

Bericht 24 Jan 2014 08:22

Re: Basisschool, wat is handig

Jeej, printje heeft toch al een paar keer gezegd dat ze bij een ongelukje op zijn tijd best wel verschoond? Verder staan er dingen in het schoolbeleid waar ze zich ook gewoon aan moet houden. Neem aan dat ze die regels ook niet even aan haar laars kan lappen.
Ik vind het aan de ene kant ook vreemd dat er scholen zijn die niet zindelijke kinderen niet aanneemt, ik kan me echter wel voorstellen dat een juf of meester niet de tijd heeft even een luier te gaan verschonen. Helemaal niet als je alleen voor de klas staat. Ik hoop van harte dat onze zoon straks wel zindelijk is en zichzelf aan kan kleden. Maar dat duurt nog even.
A.K.A Slaatje

]
<<

Anoniem 41

Bericht 24 Jan 2014 08:38

Re: Basisschool, wat is handig

Wat jullie vergeten is dat het begint bij 1 maar het jaar erop zijn het er al 5 en al snel is het einde zoek!
ik deed hetzelfde als printje, je moet de rest van de klas ook in de gaten houden. Daarbij is het zo dat je als leerkracht niet veel tijd over hebt dus wordt inderdaad ouders gebeld of opa, oma, buurvrouw, tante... Luiers beginnen juffen niet aan.
<<

Anoniem17

Bericht 24 Jan 2014 09:48

Re: Basisschool, wat is handig

Ik vind dat jullie de woorden van Printje een beetje in het extreme trekken. Alsof Printje staat toe te kijken hoe een kleintje met z'n poepbroek staat te stuntelen, of tegen zo'n kindje zegt: Rot dat je in je broek gepoept heb, nu moet je maar in je vieze broek op mama wachten tot zij je kan verschonen. Er staat alleen dat ze kinderen zoveel mogelijk zelfstandig wil maken en ze dus alleen daar waar nodig hulp biedt. Jeetje, meteen beginnen over klachten indienen, de school ziet jullie aankomen.

Overigens vind ik het niet meer dan normaal dat een school aangeeft dat zij het liefst willen dat kindjes zindelijk zijn als ze op school komen. Wat mierzoet ook zegt, het begint misschien bij één kindje maar waar is het einde? Pertinent weigeren als een kindje niet zindelijk is vind ik wel wat ver gaan, maar dat er even over gesproken wordt vind ik hartstikke logisch.
<<

Mochi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 275

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:26

Bericht 24 Jan 2014 09:51

Re: Basisschool, wat is handig

Mijn reactie is trouwens niet naar printje gericht, want zoals ze zelf al zegt zou ze met een ongelukje wel helpen. Ik schrik er alleen wel van dat er blijkbaar andere leerkrachten zijn die haar voor gek verklaren en een kind met een poepbroek wel zouden laten wachten op een ouder.
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 24 Jan 2014 09:51

Re: Basisschool, wat is handig

Ik vind het wel raar van de school dat de juf wel 28 kinderen onder de douche moet zetten na de gym, maar een luier verschonen niet mag omdat het teveel tijd kost/ niet bij de taken hoort.
Lijkt me niet dat peuters zich helemaal in het zweet werken en zich dus moeten douchen.
Ik snap dat je als juf niet alles kan doen, want dan is het einde zoek.
Ik vraag me nu wel echt af hoe de regels op de basisschool van mijn zoontje zijn, aangezien hij ook nog bijna niks kan, gelukkig hoeven ze daar niet te douchen, want dat vind hij doodeng.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Anoniem75

Bericht 24 Jan 2014 09:52

Re: Basisschool, wat is handig

We hebben het toch niet over Printje zelf. Maar over wat Printje zegt dat 'sommige' juffen daar moeilijk over doen.

En natuurlijk is het handiger/fijner dat een kind zindelijk is maar om voor een poepbroek nou meteen de ouders te bellen en dat kind een half uur in een vieze broek te laten lopen vind ik echt zielig.
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:30

Bericht 24 Jan 2014 10:02

Re: Basisschool, wat is handig

Als ik dit allemaal lees neig ik er steeds meer naar om mijn jongste in april halve dagen te laten gaan.
Ze komt in een volle klas en kan nog niet alles zelfstandig zeker niet naar de wc gaan en haar billen afvegen. Ook niet haar broek vast en los doen.
En ik ga haar toch echt niet in en joggingbroek naar school brengen.
Helaas komt het door haar gezondheidsproblemen ik heb haar de laatste tijd al zoveel moeten aanleren stap voor stap.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 24 Jan 2014 10:04

Re: Basisschool, wat is handig

Volgens mij bedoelt niemand het hier als aanval op printje. Volgens mij is printje een hele lieve betrokken juf.
Ik ben het alleen niet altijd met haar eens en kan me niet altijd vinden in de dingen die ze zegt.
De laatste reacties in dit topic gingen er vooral over dat er schijnbaar juffen/meesters zijn die kinderen niet helpen die hun broek gepoept hebben, niemand zegt dat printje zo'n kind ook niet helpt, want ze heeft meerdere keren aangegeven dat ze dat wel doet.

En verder vind ik het zelf ook heel normaal dat scholen aangeven dat kinderen zindelijk moeten zijn als ze naar school toe gaan, lijkt me ook niet dat ze dat zouden moeten veranderen. Maar als het dan 1 keer voor komt dat een kind niet zindelijk is dan vind ik niet dat dat kind geweigerd moet worden. En ik geloof er zelf niet in dat als je dat dan toelaat dat er dan steeds meer kinderen op school komen die niet zindelijk zijn. Ouders willen zelf ook het liefst dat hun kind zindelijk naar school gaat.
En ja, ik denk zelf dat er ondanks de werkdruk op school best sporadisch een poepluier verschoont zou kunnen worden als dat nodig zou zijn. Het is meer dat juffen/meesters het zelf niet willen dan dat het echt onmogelijk zou zijn om het te doen. En als je het niet doet laat je het kind dan wel in de klas wachten op de ouders? Ik zou dan zelf liever snel die luier verschonen dan dat de hele klas naar poep ruikt.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers