Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Misschien handig.. stappenplan puzzelen

<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:30

Bericht 22 Jan 2014 23:03

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

Zo ik ben ook heel verbaasd maar 9 stukjes... mijn dochter begint trouwens ook niet met de kantjes maar dat vind ik niet zo belangrijk.

En over die schaar mijn jongste (bijna 4) heeft die ook niet veel aangeraakt. Maar dat komt omdat ze ook zo roekeloos haar haar er af kan knippen. Of andere gevaarlijke die je er mee kan doen.
<<

Anoniem124

Bericht 22 Jan 2014 23:07

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

Je mag een puzzel toch gewoon zo maken als je zelf wil? Wist niet dat daar een regel voor was. Ik bedoel, er zijn toch ook geen regels voor hoe je met een poppenhuis moet spelen of hoe je een legotoren bouwt?
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11149

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 22 Jan 2014 23:08

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

M-Train schreef:Je mag een puzzel toch gewoon zo maken als je zelf wil? Wist niet dat daar een regel voor was. Ik bedoel, er zijn toch ook geen regels voor hoe je met een poppenhuis moet spelen of hoe je een legotoren bouwt?


Maar als het niet lukt is het toch gewoon handig om handvatten te hebben?
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem20

Bericht 22 Jan 2014 23:09

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

Eens. De oudste puzzelt op figuur. Dus eerst ene figuur, dan andere figuur...dan tussenstukjes.
<<

Anoniem331

Bericht 22 Jan 2014 23:09

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

Printje schreef:Mocht je zoiets interessant vinden..

http://tule.slo.nl/

Hierop staan oa leerlijnen/kerndoelen beschreven.



Neuh! Niet echt.
<<

Anoniem124

Bericht 22 Jan 2014 23:09

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

Carool schreef:
M-Train schreef:Je mag een puzzel toch gewoon zo maken als je zelf wil? Wist niet dat daar een regel voor was. Ik bedoel, er zijn toch ook geen regels voor hoe je met een poppenhuis moet spelen of hoe je een legotoren bouwt?


Maar als het niet lukt is het toch gewoon handig om handvatten te hebben?


Learning by doing heeft wat dat betreft mijn voorkeur om meerdere redenen. Ben benieuwd naar de uitleg van Darius!
<<

Anoniem16

Bericht 22 Jan 2014 23:09

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

Het is ook niet zo zeer als 'regel' bedoeld maar als hulpmiddel voor kinderen die er anders echt mee vastlopen. En in de kleuterklas leer je kinderen wel aan hoe ze 'handig' een puzzel kunnen maken. Wanneer een kind zegt; maar ik kijk naar de kleurtjes/ poppetjes etc helemaal prima.. die kinderen maken dus al andere denkstappen. Maar ik heb ook ieder jaar weer kinderen die er echt niet uitkomen. Ik denk dat voor die groep kinderen het gewoon erg makkelijk kan zijn.

Dus niet echt een regel regel maar we leren ze het wel aan om dus eerst de hoekjes/ randjes/ rest waarbij je kijkt naar de kleurtjes etc.
<<

Anoniem331

Bericht 22 Jan 2014 23:10

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

Een regel is het natuurlijk niet, maar voor velen wel makkelijk. Die van mijn puzzelen ook eerst de kantjes bij elkaar.
<<

Anoniem16

Bericht 22 Jan 2014 23:11

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

M-Train schreef:
Carool schreef:
M-Train schreef:Je mag een puzzel toch gewoon zo maken als je zelf wil? Wist niet dat daar een regel voor was. Ik bedoel, er zijn toch ook geen regels voor hoe je met een poppenhuis moet spelen of hoe je een legotoren bouwt?


Maar als het niet lukt is het toch gewoon handig om handvatten te hebben?


Learning by doing heeft wat dat betreft mijn voorkeur om meerdere redenen. Ben benieuwd naar de uitleg van Darius!



Klopt maar niet ieder kind kan dit..het kan ook enorm veel frustraties opwekken.
<<

Anoniem16

Bericht 22 Jan 2014 23:11

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

Tangerine schreef:
Printje schreef:Mocht je zoiets interessant vinden..

http://tule.slo.nl/

Hierop staan oa leerlijnen/kerndoelen beschreven.



Neuh! Niet echt.


tssssssssssss :smile:
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11149

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 22 Jan 2014 23:13

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

Even niet geheel on topic maar Printje of M-Train (of wie maar iets weet), ik zou graag meer willen lezen over manieren om dingen te (laten) leren, niet perse aan kinderen. Jullie sites hierover?
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem16

Bericht 22 Jan 2014 23:15

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

Wat wil je laten leren dan? Ik heb genoeg ideeën maar wel dus voor kinderen.

Wat ik erg interessant vind, en zoveel mogelijk gebruik in de klas is werken vanuit meervoudige intelligenties. Dat 'werkt' voor ieder kind.
<<

Anoniem124

Bericht 22 Jan 2014 23:15

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

Ik ben me ervan bewust dat m'n zeikmodus vandaag aanstaat btw he.

Maar ik zou een 'probleem' als het niet kunnen maken van een puzzel een supermooie gelegenheid vinden als leerkracht het kind uit te dagen tot een stukje ontwikkeling oo het gebied van probleemoplossend vermogen dat bij hem/haar past. En daarvoor zou ik dus nooit van die pictos gebruiken. Een kind kan bij zoiets 'onbelangrijks' prachtig experimenteren, de zaak op 100 manieren bekijken en proberen tot het wél (al dan niet een beetje) lukt op zijn/haar manier en zo een succeservaring opdoen. Als je als juf gaat vertellen hoe het 'hoort' mis je deze hele kans tot gevoel van slagen op basis van eigen inzicht. DAt is zoiets moois! En kijk bij schrijven of sommetjes laat je een kind niet aanklooien, mAr juist bij spelen mag het!

In de praktijk zou ik er dus vrij neutraal maar gezellig naast gaan zitten en ook wat puzzelen op verschillende manieren ter onopvallende inspiratie.
<<

Anoniem124

Bericht 22 Jan 2014 23:17

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

Carool, ik val wat betreft spelen en leren onder de categorie: hardcore geitenwollensok. Weet niet of je dat aanspreekt. Zo ja: pm me gerust.
<<

Anoniem16

Bericht 22 Jan 2014 23:18

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

Klopt en dat doe ik ook, maar ook dat werkt gewoon niet voor alle kinderen. Natuurlijk laat ik ze eerst aanrommelen, rommel mee aan, denk hardop met ze mee... he dat lijkt wel een stukje lucht zeg... ik ga eens kijken waar ik nog meer lucht kan vinden op de puzzel. Maar soms zijn er kinderen die gewoon er niet zo goed tegen kunnen dat het steeds niet lukt om zelf een puzzel te maken.

Met alle liefde help ik een kind maar ik heb er wel 25 in de klas die ik allemaal wil helpen. En daarvoor is eht soms nodig dat ze even een steuntje hebben om een puzzel op te kunnen lossen. Maar nogmaals dit geldt niet voor ieder kind.

In de praktijk is het dus helaas niet altijd mogelijk om er (lang) bij te kunnen zitten. Met oa dank aan onze grote vrienden bij de overheid met de bezuinigingen van vorig jaar.
<<

Anoniem124

Bericht 22 Jan 2014 23:22

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

Printje, ik merk aan alles dat jij op een andere manier denkt dan ik. Op zich niet gek, we hebben beide een beroep dat hiermee samenhangt en beide onze visies. Dus laten we die discussies maar niet aangaan, daar zit toch geen goed of fout in. :ja:

Iig bedoel ik absoluut NIET dat een juf suggesties moet geven. En zeker niet bij elk kind individueel. Wel eens gehoord van kindvolgend meespelen? Nouja dat is een element dat ik veel gebruikte in mijn werk.
<<

Anoniem40

Bericht 22 Jan 2014 23:24

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

meisjesmama schreef:En over die schaar mijn jongste (bijna 4) heeft die ook niet veel aangeraakt. Maar dat komt omdat ze ook zo roekeloos haar haar er af kan knippen. Of andere gevaarlijke die je er mee kan doen.

Misschien weet je het al, maar er bestaan speciale scharen voor kleine kinderen. Geen scherpe punt en zo gemaakt dat je en alleen papier mee kan knippen, geen haar, huid en kleding. O.a. van het merk SES.
<<

Anoniem16

Bericht 22 Jan 2014 23:26

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

Ow maar ik bedoel het niet als discussie. Ik vind wat jij zegt juist ook waardevol en je hebt zeker een punt.

Ik ken het van naam, het kindvolgend meespelen tenminste dat denk ik maar het heeft dan een andere naam. Kan er zo niet 123 opkomen... ik denk verder na;)
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 22 Jan 2014 23:31

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

Ik vind een puzzel van 9 stukjes kunnen maken met 4 jaar niet raar. Als de interesse daar niet ligt dan maken ze het zich minder snel eigen lijkt mij. Mijn dochter maakt thuis met moeite een puzzel van 25 stukjes, het interesseert haar niet, ze vindt het snel moeilijk en geeft dan op en raakt haar concentratie kwijt. Thuis puzzelt ze bijna nooit, van mij hoeft ze dat ook echt niet te doen als ze dat niet wil, ze oefent er thuis dus niet mee.
Ik kan me ook wel voorstellen dat kinderen van net 4 nog niet goed kunnen knippen, maar met 4 jaar is nog tijd genoeg om het te leren toch?
<<

Anoniem186

Bericht 22 Jan 2014 23:40

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

Mijn dochter vindt puzzelen ook totaal niet interessant. Dat zal ze wel van mij hebben ;)
Maar ik zal binnenkort dan toch maar eens met haar gaan oefenen.
Knippen vindt ze overigens wel fantastisch. Het liefst knipt ze de hele dag.
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 23 Jan 2014 08:10

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

Pfff had ik dit topic maar niet gelezen, mijn zoontje kan nog niet eens een puzzel van 4 stukjes maken.... toch maar eens meer gaan oefenen..maarja hij vind er ook echt niks aan...
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4823

Geregistreerd: 22 Nov 2013 08:57

Bericht 23 Jan 2014 08:26

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

Printje, bedoel je soms het VAT-principe?
<<

Anoniem193

Bericht 23 Jan 2014 08:30

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

Maar als je 9 stukjes hebt, dan is beginnen met het randje toch niet handig, dan is er maar 1 stukje zonder randje.
Op kleur of plaatje zou dan veel makkelijk zijn.
<<

Anoniem275

Bericht 23 Jan 2014 09:10

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

Mijn oudste heeft 1 puzzel van 24 stukjes welke hij moeiteloos maakt, hij heeft er nu ook wat van 35, 45 en 50 stukjes, maar die zijn nog wel lastig..
Hij vraagt mij wel altijd of ik de rand wil maken en dan heeft hij mondeling nog wat hulp nodig > ik vraag naar een stukjes met een oog, vlinder of wat dan ook of ik zeg wat erop staat en dan zoekt hij waar het stukje moet.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 23 Jan 2014 10:04

Re: Misschien handig.. stappenplan puzzelen

Tangerine schreef:Echt? Nou daar valt me werkelijk de mond van open! Ik ken alleen maar puzzelende kinderen dan denk ik! Vind dat echt bizar... 9 stukjes? Daarvan zijn er al minstens 6 de randen, en moeten er 3 tussen in.


Nou, ik zal je zeggen, ik ben 34 en ik heb serieus moeite met een puzzel van 40 stukjes. Ik heb echt niks met puzzels. Natuurlijk krijg ik 'm wel in elkaar, maar ik moet wel echt goed zoeken, ik leg 'm zeker niet blindelings. Er zijn ook gewoon mensen, klein en groot, die puzzelen nou eenmaal niet zo in de vingers hebben.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers