Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Bento lunches

<<

Anoniem171

Bericht 20 Jan 2014 14:38

Bento lunches

Nieuwe hype in lunchtrommel- land... de Bento lunch!

Wie kent het of doet dit zelf? Ik vind het er heel leuk uitzien en het idee erachter ook goed, maar hoop zooooo dat de kinderen uit de klas van mijn zoon gewoon twee op elkaar gevouwen boterhammen mee blijven krijgen. Anders moet ik ook aan de knutsel... (en mijn ochtendritueel is al aardig vol met drie kids).

Bento wat is dat nu weer?

Bento is een ware rage in Japan en kom je steeds vaker ook in Nederland en België tegen. Bento is van oorsprong een Japanse lunch bedoeld om kinderen beter te laten eten. Een bento is lekker, gezond en fijn om naar te kijken. En waarschijnlijk is dat laatste de reden waarom kinderen (en hun ouders) zo dol zijn op een bento.

Bento zonder rijst

Een traditionele bento in Japan bestaat meestal uit rijst, vis of vlees en groenten. In Nederland en België is het minder gebruikelijk om ‘s-middags rijst te eten. Rijst vind je daarom in de lunchtrommels die wij gaan maken minder vaak terug. Wij maken gewoon oer-Hollandse bento’s zonder rijst (en misschien wel met poffertjes).

Inhoud van een bento

Een goede en gezonde bento maak je door de lunchtrommel goed te vullen (zo blijft alles ook goed op zijn plek zitten) met vooral gezonde ingrediënten.

Een gezonde inhoud van een bentobox bestaat uit :
3/6 koolhydraten (pasta/brood/muffin, etc.)
1/6 proteïne (ei/vis/vleeswaren)
2/6 groente en fruit


Vaak vind je in een bentobox ook bento accessoires die een simpele overblijftrommel al snel tot een feestje maken.

Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem57

Bericht 20 Jan 2014 14:40

Re: Bento lunches

Wow! Wat een gedoe lijkt me dat! Ziet er wel gezellig uit!
<<

IceCream

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 33

Geregistreerd: 05 Sep 2013 13:34

Bericht 20 Jan 2014 14:42

Re: Bento lunches

Het ziet er inderdaad erg leuk uit. Maar ik zou ook niet weten wanneer ik dat klaar moeten maken!
Meisje 6 jaar
Jongen 4 jaar
Meisje 3 jaar
Meisje 0 jaar
<<

Anoniem162

Bericht 20 Jan 2014 14:45

Re: Bento lunches

Ik ken het een jaar of 2 al. Mijn vriendin begon er ooit vol enthousiasme aan, ze kocht er van alles voor (broodtrommels/vormpjes enzovoort). Maar volgens mij is het best veel werk om zo je lunch voor te bereiden. Zij smeert inmiddels ook weer gewoon haar boterhammen.
<<

Dikkie Dik

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 574

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 20 Jan 2014 14:46

Re: Bento lunches

Ziet er prachtig uit, maar men wat een gedoe.
Gewoon eten en geen gedoe lijkt me handiger.

Vroegah hadden ze dit soort toestanden ook niet en is het gelukkig met een hoop slechte eters toch ook goed gekomen.
22-2-2013
28-8-2015
<<

Anoniem193

Bericht 20 Jan 2014 14:49

Re: Bento lunches

Dochter zou dit geweldig vinden, alleen ik blijf liever een half uur langer in bed liggen :P
Wel doe ik verschillende dingen in haar trommel. Brood, fruit en noten oid.
<<

Anoniem12

Bericht 20 Jan 2014 14:52

Re: Bento lunches

Alibi schreef:Dochter zou dit geweldig vinden, alleen ik blijf liever een half uur langer in bed liggen :P
Wel doe ik verschillende dingen in haar trommel. Brood, fruit en noten oid.

Ja en dan wordt het niet gegeten en is het helemaal zonde geweest. Vind gewoon gesmeerd brood al zonde als het niet opgegeten wordt. :face:
<<

sandra

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 137

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 20 Jan 2014 14:52

Re: Bento lunches

Ik vind het er heel leuk uitzien, thuis doe ik ook wel eens zoiets voor de lunch, vinden ze erg leuk (maar gelukkig ben ik gezegend met 2 goede eters, en is het echt alleen voor de leuk)

Maar van de meeste dingen op de foto vraag ik me af hoe ze eruit zien na een ritje in de tas... vast niet meer zo mooi als op de foto gok ik zo..
grote broer, febr 2007
kleine broer, febr 2010
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 20 Jan 2014 14:54

Re: Bento lunches

Leuk, maar daar heb ik 's ochtends echt geen tijd voor, ik ben al blij als iedereen op tijd klaarstaat met een 'normale' lunch in de tas.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem193

Bericht 20 Jan 2014 14:55

Re: Bento lunches

Sommige dingen zijn wel heel snel te doen. Het fruit aan een prikkertje ipv los.
En het fruit in verschillende kleuren siliconen cake vormpjes ziet er al heel anders uit. :D
<<

Anoniem171

Bericht 20 Jan 2014 15:02

Re: Bento lunches

sandra schreef:Ik vind het er heel leuk uitzien, thuis doe ik ook wel eens zoiets voor de lunch, vinden ze erg leuk (maar gelukkig ben ik gezegend met 2 goede eters, en is het echt alleen voor de leuk)

Maar van de meeste dingen op de foto vraag ik me af hoe ze eruit zien na een ritje in de tas... vast niet meer zo mooi als op de foto gok ik zo..


Ze gebruiken dit soort trommels...

Afbeelding

Maar dan nog zal het er vast minder mooi uitzien rond lunchtijd.
<<

sandra

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 137

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 20 Jan 2014 16:00

Re: Bento lunches

Ondanks de trommels denk ik dat alle oogjes, haartjes e.d niet meer op z'n plek zitten denk...

Hier blijven m'n jongens niet over, dus geen idee wat er hier op school gemiddeld in de trommel zit.
grote broer, febr 2007
kleine broer, febr 2010

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron