Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gezond en gevarieerd of goedkoop?

<<

Anoniem103

Bericht 19 Jan 2014 17:52

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Wij kopen bijna alles biologisch en eten dan zo gezond en gevarieerd mogelijk. We moeten onze weg hier nog een beetje in vinden want we zijn allebei van huis uit gewend om aardappels/groente/vlees te eten elke dag. Omdat we dat echt wel zat waren de laatste tijd gingen we steeds meer ongezonde dingen eten, snel en makkelijk. Dat proberen we nu te veranderen door veel nieuwe dingen uit te proberen.
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1328

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:08

Bericht 19 Jan 2014 18:43

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Alledrie. Hier geven we gemiddeld tussen de 60 en 75 euro per week uit aan eten. En wij hebben een goed gevarieerd en gezond eetpatroon. Ik heb net de boodschappen gedaan en heb 58 euro uitgegeven. Deze week eten we verse pasta met veel groente en verse pastasaus, rode kool ovenschotel, sperziebonen met aardappel en vlees, bloemkool met aardappel en vis, andijviestamppot, zelfgemaakte spelttortilla met kip, veel groente en zelfgemaakte guacemole (volgens mij schrijf ik hem niet goed....).
Kinderen ontbijten en lunchen met brood. Wij ontbijten grotendeels met griekse yoghurt met muesli. Daarnaast eten wij vaak speltcrackers. Lunch is ene keer brood, andere keer salade enz. Daarnaast eten wij als tussendoortje fruit, eieren, noten, komkommer, tomaatjes.
Vandaag heb ik qua fruit mandarijnen, appels, peren en bananen meegenomen.

Het vergt veel creativiteit, maar ik ben er van overtuigd dat je dus gezond, gevarieerd en redelijk goedkoop kunt eten. Wij zijn overigens met zijn 4en.
<<

Anoniem173

Bericht 19 Jan 2014 20:02

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Forumster schreef:Maar wat vinden jullie goedkoop? 50 euro per week voor 2 personen?

30/35 euro voor 2 personen
20 euro voor 1 persoon
60 voor een gezin

Wij gaan voor gezond en goedkoop, ik koop geen biologisch ik sta daar niet bij stil vind het te duur. Probeer wel aan 2 ons groente pp te komen en iig elk een stuk fruit.
<<

Anoniem273

Bericht 19 Jan 2014 20:06

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Ik heb werkelijk waar nog nooit voor €35 weekboodschappen kunnen doen voor met z'n tweeën.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 19 Jan 2014 23:00

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Gezond, gevarieerd, en voor de helft biologisch. Tja dat is niet goedkoop, maar ik probeer er wel een beetje op te letten.
Als we niet elke 2 weken uit eten zouden gaan zou ik er niet op letten. (Tja schandalig)
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 19 Jan 2014 23:05

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Aziraphale schreef:Ik heb werkelijk waar nog nooit voor €35 weekboodschappen kunnen doen voor met z'n tweeën.


Het kan maar is wel echt creatief zijn. Ik heb een tijdje op 25/30 gezeten. Het is dan echt goedkoop en groot inkopen. Veel diepvriesgroente en grote porties maken en dan invriezen. En ook op de markt verse groentes en fruit halen. Het kan maar je moet er echt wel de tijd voor hebben. In die tijd ploos ik ook alle foldertjes uit om overal maar het goedkoopste van te halen.
2015 💙
<<

Anoniem173

Bericht 19 Jan 2014 23:23

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Het kan echt wel hoor alleen hel veel goedkope artikelen kopen

Ah 3 broden 2 euro
Pindakaas 1 Euro/ goedkope kaas - vlees 2 euro
Melk 0,59 per pak net zoals de goedkoopste yoghurt en vla

Qua eten veel aardappels met groente uit het seizoen en simpel vlees als een gehaktbal dan eet je qua avondeten voor 2,50 samen. Grote porties, af en toe een soepdag enz. Het kan echt!
<<

Anoniem273

Bericht 20 Jan 2014 07:22

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Atelier Madame schreef:Het kan echt wel hoor alleen hel veel goedkope artikelen kopen

Ah 3 broden 2 euro
Pindakaas 1 Euro/ goedkope kaas - vlees 2 euro
Melk 0,59 per pak net zoals de goedkoopste yoghurt en vla

Qua eten veel aardappels met groente uit het seizoen en simpel vlees als een gehaktbal dan eet je qua avondeten voor 2,50 samen. Grote porties, af en toe een soepdag enz. Het kan echt!


Maar niet voor mij want ik eet geen vlees, drink geen melk, eet amper brood of Hollandse pot. Dan kom ik niet aan m'n voedingsstoffen :) Vegetarische vervangers zijn namelijk al zo'n €2,50 en dan moet er nog een maaltijd bij.
Soepdag is bij ons elke week wel maar onze soep bevat zoveel ingrediënten dat het niet pet se goedkoop is. Wel maak ik extra veel en dat vriezen we in.
Tulp, dan lukt het vast beter idd! Wij werken beide 5 dagen in de week en de markt is op vrijdag dus daar kunnen we niet heen. Verder heb ik weinig tijd voor boodschappen, doen op zaterdag de weekboodschappen.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:38

Bericht 20 Jan 2014 08:34

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Maar willen jullie zo goedkoop mogelijk of ook lekker eten?

Daar stoten wij vaak tegenaan. Ik kan rustig voor een week winkelen voor 15 euro, maar dan hebben we echt bijna elke dag doodgewoon vlees/groente/aard. En meestal niet te vreten. Ik vind dat zo saai. Ik eet graag pasta's, groenteschotels en ovenschotels. En daar ben ik meestal wel meer geld voor kwijt.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem12

Bericht 20 Jan 2014 09:26

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Ik probeer lekker en gezond/gevarieerd te combineren met zo goedkoop mogelijk. Wij eten niet biologisch, maar wel veel groente en fruit, dat koop ik bij de LIDL.

En eens goed naar de prijzen op de schappen kijken wil ook nog wel eens helpen. Ik heb altijd een pot pastasaus in de kelder staan, voor het geval dat. Zaterdag moest ik er weer 1 kopen en ik pakte automatisch het huismerk van Jumbo, want dat zal wel goedkoper zijn dan A-merk, dacht ik. €2.
Daaronder stond dezelfde grote pot, maar dan van Heinz, voor €1,51 vaste prijs. HUH?!
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 20 Jan 2014 09:29

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Ik kan prima voor 40 euro boodschappen doen voor ons tweeen voor een week en dan gevarieerd en gezond eten.
Ik probeer minimaal 1 dag geen vlees (maar ook geen officiele vervangers), 1 dag vis en verder zie ik het wel. Daarnaast eten wij alleen meergranen wraps, pizza e.d. maak ik van volkoren bloem en eten we volkoren pasta en zilvervliesrijst.
Ik koop niet biologisch omdat ik dat inderdaad gewoon te duur vind.

Wij hebben hier een markt die 6 dagen in de week is, dus ik kan meestal wel een dag vinden om daar even heen te gaan en dat scheelt echt veel geld in groenten/ fruit en vis. Daarnaast hebben we veel Islamitische slagers in de buurt en Turkse groentenwinkels. Dat scheelt dus gewoon een hoop.

Ik koop voornamelijk seizoensproducten, vooral van het fruit. En als ik een keer geen tijd heb en alles mee neem van de AH dan koop ik alleen wat er in de aanbieding is aan fruit. Alle groenten koop ik vers op sperziebonen en erwtjes na, die koop ik uit de vriezer (zodat ik geen boontjes hoef te doppen en ik makkelijk een handje door een salade kan gooien bijvoorbeeld).

Wat duurdere soorten vlees koop ik ook altijd alleen maar in de aanbieding en vries ik dan in, daar betaal ik nooit de volle prijs voor.
Mijn week menu maak ik aan de hand van de aanbiedingen, daar zoek ik dan recepten bij. En aan de hand van wat er nog in de koelkast ligt en op moet.

Ik koop geen voorgesneden aardappels en groenten. Wij eten de aardappels eigenlijk altijd met schil, dus dan is dat goedkoper, ook makkelijk en langer te bewaren, ik haal zo nu en dan een keer een zak bij de Lidl. Daarnaast koop ik ook nooit zakjes sla bijvoorbeeld maar altijd een krop, dat blijft ook veel langer houdbaar en is gewoon veel goedkoper dan een zakje.

Wij ontbijten met ongezoette muesli met gedroogd fruit met voor mijn man optimel yoghurt en voor mij amandelmelk/rijstmelk meestal. Dan nemen we twee stuks fruit mee naar ons werk, mijn man voornamelijk bananen en kiwi en voor mij verschillend. Ik eet dan nog een rijstenwafel tussendoor en mijn man een mueslireep.
Als lunch eet ik twee boterhammen met vleeswaren en mijn man drie, volkoren brood wat we beleggen met vleeswaren en daarna invriezen, zo gooien we nooit brood en vlees waren weg. (maar het is ontstaan uit gemak omdat we 's ochtends geen zin hebben om brood te smeren). Wij hebben beide een kantoorbaan en zitten de hele dag, dus we hebben niet meer eten nodig).
En dan 's avonds een gewone maaltijd met afgewogen rijst/pasta/ aardappels e.d en veel groenten en daarna door de week meestal niks meer 's avonds, alleen een kopje thee. Wij houden wel van frisdrank, ik denk dat we zo'n 3 a 4 flessen in de week drinken, ik koop cola ook alleen in de aanbieding en betaal dan ongeveer 1 euro per fles. Verder drinken wij voornamelijk thee thuis en mijn man heel soms koffie.

Alles bij elkaar denk ik dat wij best wel gezond en gevarieerd eten, hoewel het uiteraard wel gezonder kan.

Ik denk wel dat het prijziger is om te eten naar de voorbeelden van bijvoorbeeld Amber Alberda, of het eten van superfoods en een groot deel van de boodschappen bij de reform/bio winkel te halen, dan loopt het snel op! En zou ik het ook lang niet redden met die 40 euro als ik nu zie dat een avocado bij de AH nu 1 euro per stuk kost bijvoorbeeld.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem9

Bericht 20 Jan 2014 09:32

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Dat was van de week bij de Albert Heijn ook zo! Pastasaus van huismerk was € 1,76 en van dat merk wat altijd op tv is (kan niet op de naam komen) waren twee flessen € 1,71!
Het is dus ook gewoon een kwestie van op de prijzen (willen) letten. Wij eten gevarieerd, gezond én goedkoop.
<<

Anoniem23

Bericht 20 Jan 2014 10:40

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Wij eten gevarieerd en meestal gezond, dat vind ik het belangrijkst. Dus ik kijk naar wát ik wil kopen en daarna naar waar ik dat het goedkoopst kan krijgen. Ik probeer 1x in de week bij de Lidl alle groente en fruit te halen en dan haal ik de dingen die ze daar niet verkopen bij de Deen, Dirk of Albert Heijn. Wij doen dus niet heel goedkoop boodschappen en ik heb ook niet altijd zin om er op te letten en dan fiets ik even snel langs de appie. Als ik zou moeten kiezen tussen gezond en gevarieerd en goedkoop kies ik dus voor gezond en gevarieerd.
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:33

Bericht 20 Jan 2014 11:24

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Ik eet gezond en gevarieerd, maar het zou goedkoper kunnen. Ik eet zoveel mogelijk seizoensgroente en fruit, weeg altijd alles af, gooi zelden eten weg en ik eet weinig vlees. Ik koop niets biologisch, behalve nu mijn groentetas van Vitatas.

Zoals met kip, als je dat koop krijg je vaak filets van 200 gram. Veel te veel, die snijd ik in 2 of 3 stukken en vries ik zo in. Ik betaal nooit de volle mep voor vlees of kip, koop ik altijd in de aanbieding en gaat dan in porties de vriezer in. Brood gaat ook meteen de vriezer in. Als ik al brood eet, dan zijn het 1 of 2 sneetjes en die haal ik dan 's ochtends uit de vriezer en neem ik mee naar mijn werk. Mijn kaas (plakken) koop ik in de aanbieding.

Ik eet wel regelmatig noten, superfoods en dat zijn wel dure dingen. Die zou ik natuurlijk achterwege kunnen laten, scheelt vast een hoop. Maar ik wil ook niet op alles bezuinigen.

Soep eet ik wel eens als avondeten trouwens, maar dan zelfgemaakte met veel groenten en niet uit blik of zak.

Mijn "probleem" met boodschappen doen is dat ik nogal gek ben op voorraad aanleggen. Mijn voorraadkast is ook belachelijk.. Allerlei soorten rijst, pasta, groente in pot, bakmixen, etc.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 20 Jan 2014 12:35

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Maar wat je gevarieerd en gezond vindt is natuurlijk ook verschillend. Wat de een gevarieerd en gezond vindt hoeft een ander niet het geval te vinden. Ik lees hier vaak genoeg dat iemand zo goedkoop, gevarieerd en gezond eet. Maar als ik dan lees wat er gegeten wordt dan vind ik dat lang niet altijd gezond en gevarieerd. Iedereen heeft daar zijn eigen maatstaven in denk ik. Natuurlijk vindt iedereen junkfood en snoep ongezond, maar er zijn genoeg andere producten waarvan de een het gezond vindt en een ander niet.
<<

Anoniem237

Bericht 20 Jan 2014 15:46

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Aziraphale schreef: de markt is op vrijdag dus daar kunnen we niet heen. .

Ik heb een aantal maanden al mijn fruit van die markt gehaald maar ben tot de conclusie gekomen dat "onze" markt duurder is dan de Lidl voor het fruit wat ik haal. :eyes:
<<

Anoniem12

Bericht 20 Jan 2014 15:49

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Forumster schreef:
Aziraphale schreef: de markt is op vrijdag dus daar kunnen we niet heen. .

Ik heb een aantal maanden al mijn fruit van die markt gehaald maar ben tot de conclusie gekomen dat "onze" markt duurder is dan de Lidl voor het fruit wat ik haal. :eyes:

Is bij ons ook zo hoor. Stukken duurder zelfs.

De goedkopere markt is 20km. rijden en dan vooral goedkoop als je veel koopt. Een hele grote zak appels of een hele zak paprika's. Dat is te veel voor ons samen.
<<

Anoniem173

Bericht 20 Jan 2014 16:39

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Forti schreef:Dat was van de week bij de Albert Heijn ook zo! Pastasaus van huismerk was € 1,76 en van dat merk wat altijd op tv is (kan niet op de naam komen) waren twee flessen € 1,71!
Het is dus ook gewoon een kwestie van op de prijzen (willen) letten. Wij eten gevarieerd, gezond én goedkoop.


Koop gezeefde tomaten of pasata di pomodore is 35 cent, lekker veel kruiden en een uitje erdoor veel goedkoper en gezonder dan die potten met al die suikers!

@azi dan wordt het wel lastig haha als je die dingen allemaal niet eet.

Overigens groente bij de Turk is zoooo veel voordeliger!
<<

Anoniem9

Bericht 20 Jan 2014 16:55

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Atelier Madame schreef:
Forti schreef:Dat was van de week bij de Albert Heijn ook zo! Pastasaus van huismerk was € 1,76 en van dat merk wat altijd op tv is (kan niet op de naam komen) waren twee flessen € 1,71!
Het is dus ook gewoon een kwestie van op de prijzen (willen) letten. Wij eten gevarieerd, gezond én goedkoop.


Koop gezeefde tomaten of pasata di pomodore is 35 cent, lekker veel kruiden en een uitje erdoor veel goedkoper en gezonder dan die potten met al die suikers!

@azi dan wordt het wel lastig haha als je die dingen allemaal niet eet.

Overigens groente bij de Turk is zoooo veel voordeliger!


Waarom? Dat vind ik helemaal niet nodig :) :eyes:
<<

Anoniem273

Bericht 20 Jan 2014 17:13

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Forumster schreef:
Aziraphale schreef: de markt is op vrijdag dus daar kunnen we niet heen. .

Ik heb een aantal maanden al mijn fruit van die markt gehaald maar ben tot de conclusie gekomen dat "onze" markt duurder is dan de Lidl voor het fruit wat ik haal. :eyes:


Ja, die ene keer dat ik er kom in de vakantie viel mij dat ook al op! In C. is het voordeliger op maandag maar ik ben niet meer vrij op maandag dus daar kom ik bijna niet meer.
<<

Anoniem23

Bericht 20 Jan 2014 17:16

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Forti schreef:
Atelier Madame schreef:
Forti schreef:Dat was van de week bij de Albert Heijn ook zo! Pastasaus van huismerk was € 1,76 en van dat merk wat altijd op tv is (kan niet op de naam komen) waren twee flessen € 1,71!
Het is dus ook gewoon een kwestie van op de prijzen (willen) letten. Wij eten gevarieerd, gezond én goedkoop.


Koop gezeefde tomaten of pasata di pomodore is 35 cent, lekker veel kruiden en een uitje erdoor veel goedkoper en gezonder dan die potten met al die suikers!

@azi dan wordt het wel lastig haha als je die dingen allemaal niet eet.

Overigens groente bij de Turk is zoooo veel voordeliger!


Waarom? Dat vind ik helemaal niet nodig :) :eyes:

Omdat het veel gezonder (veel minder suikers en e-nummers) en goedkoper is! En als je eenmaal weet wat jij er lekker in vindt is het net zoveel "gedoe" als een pot pastasaus open trekken.
<<

Anoniem29

Bericht 20 Jan 2014 17:19

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Eigenlijk letten wij er nauwelijks op terwijl we echt geen goed inkomen hebben haha.

Wij geven serieus bijna evenveel geld uit aan huur als aan voedsel. Maar dat vinden we niet heel erg. We proberen nu wel rond de 70/80 euro per week te blijven voor 2 personen (inclusief alles, m.u.v. beautyproducten - met name haarspullen) anders loopt het de spuigaten uit.

We geven ongeveer 30 euro uit bij de biologische winkel aan groente, amandelmelk, pasta's, bouillonblokjes, raw food, bonen in pot of gedroogd en chips. Als er kwak o.i.d. in de aanbieding is haal ik dat daar ook.

Dan bij de ah kopen we wc papier, wasmiddel en dergelijke in de aanbieding. Of groentes die in de aanbieding zijn die ik dan toevallig nodig heb. Dat is ongeveer 20 euro.

En dan bij de biologische slager haal ik meestal vlees voor 3 avonden. Daar ben ik ongeveer €20/25 kwijt.

Noten die sla ik het liefste in op de markt. Soms lukt dat binnen budget en soms niet. Maar daar doen we wel wat langer mee als ik bijv. 1 kg haal.

Wij eten wel echt behoorlijk luxe, alles vers en kook 3 dagen per week voor 3 personen. (Mijn vriend neemt de dag erop een bak mee naar zijn werk).


Gisteren had ik even zitten 'tellen'. We hebben een lamschili gegeten.
Biologische lamsschenkel - 6 euro
2 potten biologische kidneybonen - 1.80 euro
Biologische gepelde tomaten - 0.69 eurocent
Bio pepertje - 0.40 cent
Paprika - 0.45 cent
Zilvervliesrijst, laurierblad,kaneel en overige kruiden (€0.15 cent per portie ofzo haha).

Totaal €9.75 en daar komen 3 portie uit. Dus €3.25 p.p volledig biologisch.

De dag ervoor hadden we kippita's met veldsla. Dit is wel echt ons zondag maaltje. Duur door de biologische kip, maar zo ontzettend gezond en lekker.

Biologisch 2 kipfilets - 10 euro
Biologische veldsla - 2.80 euro
Doosje cherry tomaatjes - 1 euro
Rode paprika (uit mix) - 0.45 eurocent
Speltpita's - 2.10 euro
Zelfgemaakte tzatziki (biologische komkommer, yoghurt, knoflook) 1.80 euro

Totaal €18.05, per portie €9 p.p
Laatst gewijzigd door Anoniem29 op 20 Jan 2014 17:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem29

Bericht 20 Jan 2014 17:20

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Ik denk trouwens dat we uiteindelijk, over een jaar gezien, met alle uitgave van online shops (superfood.nl en andere bio winkels) rond de 90 a 100 euro per week zitten.

Maar puur weekboodschappen die we met de auto halen dus 70 a 80 euro.
<<

Anoniem9

Bericht 20 Jan 2014 17:22

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Harrison schreef:
Forti schreef:
Atelier Madame schreef:
Koop gezeefde tomaten of pasata di pomodore is 35 cent, lekker veel kruiden en een uitje erdoor veel goedkoper en gezonder dan die potten met al die suikers!

@azi dan wordt het wel lastig haha als je die dingen allemaal niet eet.

Overigens groente bij de Turk is zoooo veel voordeliger!


Waarom? Dat vind ik helemaal niet nodig :) :eyes:

Omdat het veel gezonder (veel minder suikers en e-nummers) en goedkoper is! En als je eenmaal weet wat jij er lekker in vindt is het net zoveel "gedoe" als een pot pastasaus open trekken.


Ja, maar van mij hoeft het niet :P Hoezo het wordt opgedrongen... ;) Ik vind de sausjes uit pot lekker, makkelijk en prima.
<<

Anoniem23

Bericht 20 Jan 2014 17:27

Re: Gezond en gevarieerd of goedkoop?

Nou prima dan toch Forti!
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers