Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Te zware kinderen

<<

Artemis

Bericht 19 Jan 2014 15:04

Re: Te zware kinderen

Suikervrije speltcakesjes met biologisch rechtsdraaiende vruchtenhagel klinkt gewoon ontzettend ranzig. En als een moeder die íets te ver doorschiet in wat zogenaamd gezond is.

Ik eet gezond met mijn kinderen, maar als ik bak is dat met een berg boter, een lading suiker, room en chocola. Niet uit een pakje, want dat vind ik niet lekker. Maar cake hoeft niet gezond te zijn, dat is een traktatie en een uitzondering.

Wat een hysterie. Kinderen krijgen geen overgewicht van af en toe een cakejes of een liga of een worstenbroodje op het kdv. Van mij mogen ze daar alles eten, ik compenseer dat thuis wel weer. Dus dan eten ze de ene keer pizza en de andere keer zelfgemaakte groentensoep op de BSO, vlak voor het eten ook nog. Helemaal prima, kinderen hebben lol, en ik heb er geen probleem mee.

En ja , ik ga lekker mee in het 'vertekende beeld' ik ben vét dik, voel me vet goed en ik heb geen zin om daar iets aan te veranderen. Mijn kinderen daarentegen zijn gewoon slank en gezond. Volgens mij is dat vertekende beeld er niet zozeer, het beeld is eerder vertekend in de zin dat spelt opeens veel beter is dan gewoon brood omdat moeders meegaan in een hype en dat zelfs af en toe suiker zo'n beetje dodelijk is. En dat iedereen dun hoort te zijn. Ernstig overgewicht is slecht voor je, dat betwist ik niet, maar niet slank zijn is niet per se slecht voor je.
<<

Anoniem7

Bericht 19 Jan 2014 15:09

Re: Te zware kinderen

Rejoy schreef:Maar soms is het én bakken én zoet op brood én zoete ranja én een koekje met suiker bij de ranja. Ik kan me voorstellen dat sommige ouders dat echt teveel van het goede vinden.

Als het er zo aan toe gaat, zou ik toch eerder eens in gesprek gaan met de leidinggevende van het kdv over structureel veranderen van het dágelijks ongezonde voedingspatroon, en niet de verandering van het eens in de zoveel tijd bakken. Want dat laatste lijkt me dan niet heel erg zinvol.
<<

Anoniem16

Bericht 19 Jan 2014 15:10

Re: Te zware kinderen

Rejoy schreef:Maar soms is het én bakken én zoet op brood én zoete ranja én een koekje met suiker bij de ranja. Ik kan me voorstellen dat sommige ouders dat echt teveel van het goede vinden.

Ja oke dat vind ik ook, maar nogmaals dat ligt er echt aan hoe vaak dat dus gebeurd.
<<

Anoniem28

Bericht 19 Jan 2014 15:25

Re: Te zware kinderen

Maple schreef:
Rejoy schreef:Maar soms is het én bakken én zoet op brood én zoete ranja én een koekje met suiker bij de ranja. Ik kan me voorstellen dat sommige ouders dat echt teveel van het goede vinden.

Als het er zo aan toe gaat, zou ik toch eerder eens in gesprek gaan met de leidinggevende van het kdv over structureel veranderen van het dágelijks ongezonde voedingspatroon, en niet de verandering van het eens in de zoveel tijd bakken. Want dat laatste lijkt me dan niet heel erg zinvol.



Maar zo heel bizar is het toch niet eens? In de ochtend ranja met fruit, tussen de middag een boterham waar één keer hartig op gaat en één zoet (jam bijvoorbeeld) en dan in de middag ranja met een koekje. En dan af en toe een bakactiviteit erbij.

En heel eerlijk? Zo gaat het bij ons thuis ook vaak hoor, maar zoals ik net al zei, ik kan me voorstellen dat sommige ouders dit teveel suiker vinden, zeker bij jonge kinderen van 6-18mnd bijvoorbeeld.
plus dat ik zelf wil bepalen of ik deze hoeveelheid suiker oké vind.
<<

Anoniem7

Bericht 19 Jan 2014 15:31

Re: Te zware kinderen

Ik vind persoonlijke ranja dan weer niet thuishoren op een kdv. Wij geven dunne diksap, thee of water. Koekjes vind ik trouwens ook niet direct dagelijkse noodzaak, bij ons gaan die dit jaar ook eruit, we hebben ze nog wel, maar niet meer voor dagelijks gebruik. Wat is er mis om in de middag dan voor een rijstwafel te kiezen bij het drinken? In dat opzicht ben ik het wel eens met wat eerder gezegd is in dit topic.

Sowieso is de regel van één boterham met hartig en één boterham met zoet ook achterhaald. Van alles wat wij op tafel hebben staan blijft appelstroop gewoon het gezondst, zonder toegevoegde suikers. In hartig beleg zit bergen zout.

Ik zie echt enorm ruimte tot verbetering in het dagelijkse voedingspatroon wat jouw kdv biedt, Rejoy, zodat dat bakken eens in de zoveel tijd ineens gewoon prima verantwoord is. Kinderen worden niet dik van af en toe iets verkeerds, kinderen worden dik van een dagelijks verkeerd patroon.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 19 Jan 2014 15:39

Re: Te zware kinderen

Rejoy schreef:
Studiebol schreef:Er is mij wel eens door de kinderarts gezegd dat premature kinderen meer kans op overgewicht hebben omdat ouders blij zijn dat ze eten en ze daarom veel laten eten/vol blijven stoppen.

Mijn kinderen hebben vanaf dag 1 aangegeven als ze niet meer wilde, genoeg hadden en klaar waren. Dat heb ik ook gewoon zo aangenomen, al vond ik echt wel dat ze soms meer konden eten, omdat ik wel in mijn achterhoofd heb dat ze op het onderste lijntje zitten van de gewichtscurve en zelfs er wel eens onder hebben gezeten.

Als ik hier sommige berichten lees kook ik wel heel ongezond want ja ik eet wel eens uit een pakje of een zakje en mijn kinderen dus ook. Maar verder krijgen ze water, thee of rosevicee. Snoep heb ik niet in huis, ze zijn dol op fruit en ze krijgen ook echt wel een koekje.

Op het kinderdagverblijf heb ik ze nog nooit gehoord over dat ze iets gebakken hebben, ze hebben wel eens poffertjes gehad op de dag van de leidster ofzo, ze eten daar veel fruit en gewoon bruin brood, spelen buiten zodra het droog is en anders spelen ze lekker in de hal, genoeg beweging daar.


Heeft dat niet meer te maken met dat premature kinderen vaak sondevoeding hebben gehad en dus zelf niet aan konden geven of ze genoeg hadden of niet? Als kinderen langere tijd hun vol-gevoel moesten negeren dan heb je ook kans dat ze dit op latere leeftijd ook vaker doen.

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik bij de oudste ook wel heb geprobeerd om haar iets meer te laten drinken zodat ze wat langer zou slapen door de fles nog een keer in haar mond te doen om te kijken of ze écht niet meer wilde en soms ging er inderdaad nog 15cc extra in, terwijl ze eigenlijk vol zat. Of net iets meer uit de kast halen om die laatste twee hapjes uit het bakje ook nog naar binnen te krijgen. Op die manier leer je kinderen niet naar hun vol-gevoel te luisteren en dat geeft meer kans op overgewicht. Dat is volgens mij ook de reden dat kinderen die FV krijgen o.a. meer kans hebben op overgewicht dan kinderen die bv krijgen.



Ook ja, ook door de sondevoeding. Maar ook door ouders, veel kinderen eten weinig tot niks, en als ze dan iets eten vinden de ouders dat heel fijn en proberen hun kind daar mee vol te stoppen.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem28

Bericht 19 Jan 2014 15:41

Re: Te zware kinderen

Maple schreef:Ik vind persoonlijke ranja dan weer niet thuishoren op een kdv. Wij geven dunne diksap, thee of water. Koekjes vind ik trouwens ook niet direct dagelijkse noodzaak, bij ons gaan die dit jaar ook eruit, we hebben ze nog wel, maar niet meer voor dagelijks gebruik. Wat is er mis om in de middag dan voor een rijstwafel te kiezen bij het drinken? In dat opzicht ben ik het wel eens met wat eerder gezegd is in dit topic.

Sowieso is de regel van één boterham met hartig en één boterham met zoet ook achterhaald. Van alles wat wij op tafel hebben staan blijft appelstroop gewoon het gezondst, zonder toegevoegde suikers. In hartig beleg zit bergen zout.

Ik zie echt enorm ruimte tot verbetering in het dagelijkse voedingspatroon wat jouw kdv biedt, Rejoy, zodat dat bakken eens in de zoveel tijd ineens gewoon prima verantwoord is. Kinderen worden niet dik van af en toe iets verkeerds, kinderen worden dik van een dagelijks verkeerd patroon.


mijn kinderen gaan niet naar een kdv.
<<

Anoniem7

Bericht 19 Jan 2014 15:43

Re: Te zware kinderen

I rest my case.
<<

Anoniem255

Bericht 19 Jan 2014 16:03

Re: Te zware kinderen

Eens met Artemis.
Daar komt bij dat spelt brood over een jaar vast ook weer in het nieuws is, dat het toch niet zo gezond is als nu gedacht wordt. Net zoals veel mensen zich zonder er goed in te verdiepen in de sojamelk gestort hebben waarvan sommige bomvol zitten met hormonen die weer voor allerlei achterstanden en rare ontwikkelingen kunnen leiden.

Ik denk, dat als je een gewoon en normaal leven hebt met veel afwisseling in je voeding en vocht en de kinderen lekker buiten spelen er helemaal niks aan de hand is. Dan is het echt niet erg als er op een KDV cake uit een pakje gemaakt wordt en als mijn gastouder wentelteefjes met de kinderen maakt en ze er van hebben genoten dan ben ik allang blij.
Een KDV dat alleen maar slechte dingen geeft (wat ik me haast niet voor kan stellen met de strenge eisen van tegenwoordig) moet aangepakt worden. Als ouder zijnde kun je je wensen aangeven wat je wel of niet wil en houd het KDV zich daar niet aan dan kun je een paar dingen doen. Je kind daar weghalen, blijven praten en hopen dat ze in je wensen mee gaan of je er bij neer leggen.

Uitzonderingen heb je altijd. Ouders die het "normaal" vinden dat hun kinderen op chocolade en red bull leven als ze 7 jaar zijn. En hele dagen achter de computer doorbrengen. Dit is niet enkel de schuld van de ouders. Ik vind ook dat scholen hierin doorslaan. Ik zag vorige week dat er basisscholen zijn die al de hele dag via een tablet werken. Dat we met de tijd mee moeten gaan prima, maar ik vind dit geen slimme manier van lesgeven.

Beetje warrige reactie maar ik merk dat ik door mijn medicatie veel wil vertellen maar het niet goed kan opbouwen :nopompom:
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 19 Jan 2014 17:57

Re: Te zware kinderen

Ik begrijp wat je bedoelt hoor Mien ;) en ik ben het daar helemaal mee eens! Net als de reactie van Artemis, beter kan ik het niet verwoorden.
Afbeelding
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7295

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 19 Jan 2014 18:36

Re: Te zware kinderen

Oh god, ik geloof dat ik beter kan stoppen met discussies te voeren want ik geloof niet dat ik me echt lekker verwoord momenteel.
Maple, ik bedoel het écht niet lelijk. Ik heb gewoon het gevoel dat je echt niet snapt waar ik het over heb. Ik hoef geen gelijk, maar ik heb echt het idee dat wij allebei op ons eilandje zitten en er geen veerboot tussen vaart qua gesprek.
Ik wil je niet aanvallen over je gewicht of je ideeën daarover, in principe heeft dat er niets mee te maken. De reden dat ik daar wél over begin is eigenlijk omdat je bepaalde aannames deed over míjn zelfbeeld, dat ik misschien mezelf dikker vond dan ik daadwerkelijk was. Ik vond dat een rare aanname (ik heb geen ongezond beeld van mezelf, ik ben gewoon te dik, punt) en ik had het gevoel daarmee dat je probeerde het 'te dik' zijn goed te praten. Jij betrok vervolgens je eigen gewicht er ook in, vandaar dat ik dat nu ook meeneem in de discussie.
Ik bedoelde niet dat jij geen probleem hebt met je eigen gewicht of met duidelijk overgewicht. Maar ik kreeg uit wat jij steeds schreef het gevoel dat jij een 'beetje te zwaar' niet erg vind en vind dat dat moet kunnen 'als je je je er maar goed bij voelt'.
En ik vind dat daar juist een gevaar in schuilt. Want nu ligt de grens misschien bij 75 kg bij 168 cm (daar ging het bij mij over), terwijl die grens 10 jaar geleden bij 70 kg bij 168 cm lag en waar ligt die grens over 10 jaar dan?
Dat bedoel ik te zeggen met het vertekend beeld. Ik zeg niet dat jij nou zo raar doet, dat jij een vertekend beeld hebt, ik denk dus dat er überhaupt een vertekend beeld heerst over wat 'te dik' is tegenwoordig. En door de dingen die jij schreef kreeg ik het gevoel dat dat klopt. Dat het zo algemeen vertekend is dat je dat niet meer door hebt en 'te dik' normaal is geworden.
En wat een kdv, je hebt gelijk, geen idee hoe het er daar aan toe gaat. Maar ik wil mijn kind graag leren wat gezond eten is en ik wil liever niet dat hij kilo's suiker binnen krijgt. Zeker niet op een leeftijd waar ze nog prima tevreden zijn met mildere en minder ongezonde smaken.
Wat niet wegneemt dat mijn kind best op een gegeven moment zal mogen snoepen, want ik denk dat het verstandiger is daar goed mee te leren omgaan dan het te verbieden. Maar dat wil dan graag zelf bepalen.
<<

Anoniem20

Bericht 19 Jan 2014 18:51

Re: Te zware kinderen

,
Laatst gewijzigd door Anoniem20 op 22 Feb 2014 20:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem20

Bericht 19 Jan 2014 18:58

Re: Te zware kinderen

.
Laatst gewijzigd door Anoniem20 op 22 Feb 2014 20:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem20

Bericht 19 Jan 2014 19:35

Re: Te zware kinderen

.
Laatst gewijzigd door Anoniem20 op 22 Feb 2014 20:46, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem7

Bericht 19 Jan 2014 19:46

Re: Te zware kinderen

Oh, dat herken ik wel, wij hadden ook wel één redelijk zwaarlijvige collega die altijd met kinderen tosti's, pannenkoeken en broodjes knakworst ging eten. Op een babygroep met kinderen tot twee jaar. Daar is ze echt behoorlijk op aangesproken door ouders en leidinggevenden, inmiddels werkt ze niet meer bij ons.

Ik ben dan ook aan de zware kant, dat wel, maar ben eigenlijk wel vrij veel met voeding bezig. Ik werk ook op een babygroep en ik zou nooit zonder overleg iets geven waarvan ik het nooit eerder aan een kindje gegeven heb en ik dus ook niet zeker weet of ze het thuis wel of niet mogen. Verder geef ik ze om 17.00 liever een halve soepstengel dan een lange vinger. En het is ook echt een halve soepstengel, maximaal een hele, niet meer. Diezelfde collega van hierboven heeft ooit tegen een ouder gezegd: "hij was het laatste halfuur zo hangerig dus ik heb hem maar volgepropt met soepstengels." Kindje was net een jaar en moeder haalde gewoon hele brokken soepstengel uit z'n luier later.
Zelfde met sap/diksap, ik geef ze tijdens het fruit- en crackermoment diksap, maar maximaal twee bekers dun aangelengd, daarna wordt het water. Hebben kinderen buiten die vaste drinkmomenten dorst dan is dat geen probleem, maar krijgen ze water. Ook beter voor de tanden.
<<

Anoniem124

Bericht 19 Jan 2014 19:54

Re: Te zware kinderen

Soepstengels, crackers en diksap zijn ook niet gezond. Wel minder ongezond dan de andere voorbeelden.
<<

Anoniem7

Bericht 19 Jan 2014 19:55

Re: Te zware kinderen

M-Train schreef:Soepstengels, crackers en diksap zijn ook niet gezond. Wel minder ongezond dan de andere voorbeelden.

Dan ben ik wel benieuwd, wat is een beter alternatief in jouw ogen?
<<

Anoniem20

Bericht 19 Jan 2014 19:57

Re: Te zware kinderen

.
Laatst gewijzigd door Anoniem20 op 22 Feb 2014 20:46, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 19 Jan 2014 21:45

Re: Te zware kinderen

Ik ben het ook wel eens met Artemis. Bied thuis gezonde voeding aan, dan is het niet erg als ze ergens anders een keer wat minder gezonds krijgen. Bij het kdv van mijn zoontje aten ze trouwens wel gezond, toen ik daar mijn bv nog in de koelkast zette zag ik alleen maar gezond broodbeleg. En véél fruit.
Soms baal ik wel dat onze zoon bij mijn schoonmoeder zoveel ongezonds krijgt. Hij komt daar wel een paar keer per week, en ik snap best dat ze hem ranja geeft ipv water maar als ik zeg:"doe maar een klein laagje" dan doet ze alsnog een laag van bijna 2 cm. En hij heeft vaak weinig trek meer in avondeten als hij daar veel tussendoortjes krijgt. Ik wil er niet te veel van zeggen, opa's en oma's zijn er ook om de kleinkinderen te verwennen, maar soms vind ik het wel wat te veel van het goede.
Maar thuis probeer ik het dan inderdaad maar te compenseren met gezond eten en veel beweging.
Wat betreft het cakejes bakken op het kdv vind ik het ook wel jammer dat het blijkbaar op sommige plekken met een pak mix en water wordt gedaan, dan hebben de kinderen ook amper kans om te helpen. Dan biedt het inderdaad meer uitdaging om bijvoorbeeld koekjes te maken waarbij er deeg moet worden gekneed, of bijvoorbeeld een fruitsalade/fruitspiesjes of iets dergelijks. Worstenbroodjes of appelvlappen zijn ook leuk, hoewel inderdaad niet zo gezond maar voor af en toe moet het kunnen.
Ik denk ook dat beweging een heel grote rol speelt. Mijn vriend en ik (niet echt heel fanatieke sporters helaas) zijn gezegend met een beweeglijk zoontje maar los daarvan ga ik ook zoveel mogelijk met hem naar buiten: lekker wandelen, fietsen, naar het bos of naar het strand, even langs de koeien.. Hoewel ik dus zelf niet zo van sporten houd, vind ik dit wel heerlijk en heel gezellig. Als ik een te dik kind zou hebben, zou ik het wel stimuleren om lekker te bewegen door zelf gezellig mee te gaan naar buiten.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5682

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 19 Jan 2014 22:53

Re: Te zware kinderen

Even terug naar het begin.

Waarom zijn kinderen uit 'minder' goede wijken vaak dikker? Pasta (in macaroni, spaghetti etc) is goedkoop, maar zet aan. En als er geen geld is voor 'goed' eten is het er vaak al helemaal niet voor sportclubs.

Vorige maand was er ook een artikel in de Linda. over bijstandsmoeders. Daarin vertelde een moeder van 2 kinderen dat ze liever een pak koekjes koopt, want daar zitten er 10 in (dus voor in de pauze voor beide kinderen) dan een appel. Want als ze appels koopt heeft ze maar voor 1 of 2 pauzes wat. (sorry als het wat warrig leest, kan het niet duidelijker getypt krijgen).

'Gezond' en 'vers' eten is duur...
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Anoniem97

Bericht 20 Jan 2014 09:49

Re: Te zware kinderen

@Dora daar ben ik het niet mee eens, op de markt of bij de lidl kan je heel goedkoop groente kopen.
En ja fruit is duurder dan een een pak koekjes maar als je naar de markt gaat dan kan je nog best goedkoop fruit halen.
Als je biologisch wil eten dan is het duur ja.
En sporten hoef je niet alleen bij de sportclubs te doen. Je kan met de kinderen ook elke dag naar buiten/speeltuin/bos/strand ( net waar je in de buurt woont) of ze gewoon elke dag buiten laten spelen.
<<

Anoniem28

Bericht 20 Jan 2014 09:59

Re: Te zware kinderen

Gaia, als je een inkomen op bijstandsniveau hebt, dan is een zak appels van 2 of 3 euro echt vele malen duurder dan een pak koekjes van 89 cent. Dan is het fruit niet eens echt duur, maar wel een stuk duurder dan een pak koekjes. Gezond eten is over het algemeen gewoon duurder, je moet echt geluk hebben met een keer een spitskool in het seizoen dat die goedkoper is dan een potje groente bijvoorbeeld.
<<

Anoniem12

Bericht 20 Jan 2014 10:15

Re: Te zware kinderen

Even tussendoor. Dat een markt goedkoper is, is volgens mij ook maar net waar je woont. Bij ons is de markt echt niet goedkoper, zelfs best veel duurder dan de gewone supermarkt (LIDL bijv.) met groente en fruit.

De markt in de stad is wel goedkoper, maar daar moet je weer minstens 20km. voor rijden, dus dat kan ook niet echt uit.
<<

Anoniem97

Bericht 20 Jan 2014 10:16

Re: Te zware kinderen

Ik heb het niet over 2/3 euro maar een je hebt een zak appelen voor 1,18 bijvoorbeeld bij de AH ( bij de lidl en markt zou het dus goedkoper kunnen) Of in een aanbieding..
Je hebt wortelen voor nog geen euro ( dan heb ik het over de niet geschilde met die groene dingen er nog aan)
En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik blijf er bij dat je prima vooral groente en ook fruit goedkoop kan kopen.
En ja een pak koekjes van 35cent is dan goedkoper en soms moet je de keus maken maar ik snap niet dat je altijd voor die koekjes gaat en nooit voor de appels.
<<

Anoniem97

Bericht 20 Jan 2014 10:17

Re: Te zware kinderen

Rush schreef:Even tussendoor. Dat een markt goedkoper is, is volgens mij ook maar net waar je woont. Bij ons is de markt echt niet goedkoper, zelfs best veel duurder dan de gewone supermarkt (LIDL bijv.) met groente en fruit.

De markt in de stad is wel goedkoper, maar daar moet je weer minstens 20km. voor rijden, dus dat kan ook niet echt uit.


Ja natuurlijk, en sommige hebben het geluk dat ze aardappelen bij de boer heel goedkoop kunnen halen. Maar ik bedoel meer dat het niet altijd duur is.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers