Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Te zware kinderen

<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 18 Jan 2014 13:45

Re: Te zware kinderen

Ik ben het eens met Maple wat betreft de flessen.Ik geef liever 's nachts nog een voeding dan om 21 uur een 210cc papfles die zijn maagje zo volpropt dat hij geen honger meer kan krijgen.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem85

Bericht 18 Jan 2014 13:55

Re: Te zware kinderen

Dat van die flessen ben ik het niet mee eens. Mijn zoon heeft altijd heel duidelijk aangegeven dat hij genoeg had. Soms dronk hij 50 en soms 180, het is niet zo dat kinderen die s avonds een fles krijgen al dan niet met pap, als een gans worden volgestauwd.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:38

Bericht 18 Jan 2014 14:10

Re: Te zware kinderen

Sun; Maar sommige ouders blijven het er echt induwen 'want ja, die flessen moeten leeg.' Of inderdaad 's avonds een grotere fles met verdikkingsmiddel etc. Net zoals het bord moeten leegeten.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem85

Bericht 18 Jan 2014 14:14

Re: Te zware kinderen

Ja dat zou goed kunnen slakje, dan ben ik het er wel mee eens dat dat het honger gevoel herkennen verstoord raakt.
Maar ik denk niet dat veel mensen dat doen, mijn zoontje heeft wel rijstebloem in zijn fles gehad, want ja hij sliep dan lekker door, maar als hij heel weinig wilde drinken, dan ging dat niet op natuurlijk.
<<

Anoniem16

Bericht 18 Jan 2014 14:16

Re: Te zware kinderen

Ik zie het vooral bij tieners. In de omgeving zie ik eigenlijk geen zware kinderen.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 18 Jan 2014 15:01

Re: Te zware kinderen

Maple schreef:Maar jij geeft dus aan dat je niet écht gezond leefde. Ik deed dat dus wel, zou ik nog meer concessies doen dan zou ik doorslaan in het andere ongezonde, het uithongeren. Dus heb ik toen besloten en besluit ik nu opnieuw voor mezelf, als ik weer op zo'n punt beland dan ga ik gewoon door zoals ik bezig ben. En dat is goed. Gewicht is maar een getalletje, overgewicht is ook maar een getalletje. Elk lichaam is anders waardoor elk ideaal gewicht ook weer anders bepaald zou moeten worden. Tegenwoordige die hele BMI-richtlijn ook weer een discussie-onderwerp. En terecht, ik denk dat het voor iedereen persoonlijk is wat een gezond gewicht is. Je kunt daar echt niet één lijn voor trekken en ik zou dan echt niet over vijf kilo meer of minder verbaasd gaan zijn als mensen vinden dat je wel oké zit qua gewicht, maar jij vindt van niet. Je kunt dan natuurlijk ook gewoon een vertekend beeld van je eigen gewicht hebben. Want jij ziet je spiegelbeeld met die 75 kilo in je achterhoofd en vindt dat te zwaar, je omgeving ziet een slanke jou, hoort vervolgens dat je nog 75 kilo weegt maar vindt dat die slanke jou gewoon prima is zoals ze is. Als jij een compliment krijgt dat je zo mooi slank bent en jij zegt dat je toch nog 75 kilo weegt en je nog vijf kilo eraf wilt, zal men niet ineens zeggen: "oh, 75 kilo, ja nu je het zegt, die vijf kilo móéten er echt af". Jij bent de enige die met dat getalletje in je hoofd zit, je omgeving baseert z'n mening op je voorkomen, op hoe je er nu uit ziet.


Neee, sorry je begrijp me verkeerd. Ik kijk ook niet persé naar BMI, het is een richtlijn. Met 70 kg zou ik helemaal aan de bovenkant van de gezonde BMI zitten. Ik vind een gezond gewicht belangrijk, maar me gezond voelen ook. Een normaal gewicht voor mijn lengte is 65 kg, maar ik denk niet dat ik dat ooit nog ga wegen en ik hoef dat ook niet. Ik sportte, ik at keurig, ja ik leefde gezond. Ik ben 15 kg afgevallen in 1,5 jaar tijd, dus niet door mezelf uit te hongeren en ook met 90 kg zag ik in de spiegel geen moddervet persoon, ik ben altijd eerder wat slanker in mijn hoofd. Toen ik 75 kg woog was ik nog niet volslank, ik voelde me nog niet optimaal in mijn vel. Niet omdat ik ontevreden was over mijn gewicht, maar omdat ik het nog merkte in mijn bewegingen, omdat ik met iedere kg minder minder last kreeg van mijn heup. En met 75 kg heb ik gewoon nog een lekker laagje spek hoor. Dan ben ik niet slank, echt niet, dan ben ik gewoon slanker dan eerst en zit ik tegen een gezond gewicht aan, maar in principe ben ik dan nog steeds aan de dikke kant.
Ik heb het er steeds over dat het bééld tegenwoordig vertekend is van wat een gezond gewicht is. Jij bevestigd elke keer met jouw teksten dat dit inderdaad zo is. Je hebt allemaal redenen waarom mijn of jouw gewicht goed zou zijn en beiden zitten we aan de bovenkant.
<<

Anoniem 53

Bericht 18 Jan 2014 15:14

Re: Te zware kinderen

Ik zie dit ook bij iemand in mijn familie. Hij speelt heel veel buiten, weer of geen weer, hij is altijd buiten aan het voetballen of met vriendjes aan het spelen. Het nadeel is dat zijn ouders van lekker eten houden en geregeld uit eten gaan, en bij hem blijft dat er allemaal aan zitten. Zonde, vind ik.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 18 Jan 2014 21:12

Re: Te zware kinderen

Pleun schreef:
Darcy schreef:Als de moeder te zwaar is tijdens de zwangerschap, schijnen hun kinderen ook sneller obesitas te krijgen dan kinderen van moeders met een gezond gewicht


En toch vraag ik me af hoe dit dan komt. Zwangerschapssuiker kan leiden tot overgewicht bij kinderen, een te hoog geboortegewicht kan leiden tot overgewicht bij kinderen, sondevoeding kan leiden tot overgewicht bij kinderen en nu kan overgewicht van de moeder tijdens de zwangerschap ook leiden tot overgewicht. Van enkele van het hiervoor genoemde heb ik wat onderzoeksresultaten gelezen, of ik alle onderzoeken betrouwbaar vond/vind weet ik niet.



Dit is best een interessant onderwerp. Het heeft er mee te maken dat niet alle genen aan staan. Op het moment dat de moeder overgewicht heeft tijdens de zwangerschap worden de genen die voor overgewicht zorgen makkelijker aan gezet dan wanneer de moeder een normaal of laag gewicht heeft. Het is een beetje een simpele uitleg zo. Als je er meer en specifieker over wil weten moet je zoeken op epigenitica. Het is wel een superinteressant onderwerp waar ze nog steeds onderzoeken over aan het doen zijn.

En of het helemaal waar is of niet het is voor mij wel een reden om er voor te zorgen dat ik een gezond gewicht heb en een gezonde levensstijl heb ontwikkeld op het moment dat wij voor een kindje willen gaan. Mijn vriend en ik zijn beiden personen die van de lucht zo ongeveer aankomen. Dus voor ons beiden is het ook belangrijk om daar nu al mee bezig te zijn en nu de gezonde dingen aan te leren. Klinkt misschien vergezocht maar beiden nooit het goede helemaal aangeleerd en dat willen we voor onze kinderen anders.
2015 💙
<<

Anoniem287

Bericht 18 Jan 2014 21:21

Re: Te zware kinderen

Wat Pompoen leest in de teksten van Maple, dat van die bevestiging, dat las ik er ook in. Ik snap precies wat je bedoelt Pompoen.

Vroeger vond ik het trouwens altijd heel oneerlijk van mijn moeder dat ik uit school altijd maar 1 klein snoepje mocht kiezen, en dat ik bij een bepaald vriendinnetje altijd zoveel snoepjes mocht pakken als ik wilde. Dat meisje was altijd wat aan de zware kant, terwijl ik een normaal gewicht had. Nu ben ik mijn moeder er dankbaar voor, maar als kind snap je het gewoon niet en vind je het oneerlijk en gemeen.
<<

Anoniem20

Bericht 18 Jan 2014 22:01

Re: Te zware kinderen

..
Laatst gewijzigd door Anoniem20 op 22 Feb 2014 19:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem186

Bericht 18 Jan 2014 22:04

Re: Te zware kinderen

Wat erg, juani. Ik zou ook echt niet blij zijn als ze dat zo vaak zouden geven. Af en tor moet kunnen, hoewel mijn voorkeur ook uitgaat naar een gezonder alternatief.
Mijn dochter ook, die is een goede eter, gek op lekkere dingen. Maar zij is net zo blij met een verantwoord suikervrij koekje als met een roze koek, maakt haar echt niet uit. Dan kies ik liever voor de gezondere alternatieven.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 18 Jan 2014 22:05

Re: Te zware kinderen

Ik vind het zelf normaal op pure yoghurt te eten hoor, is maar net wat je gewend bent.'
R. 2013
D. 2016
<<

Artemis

Bericht 18 Jan 2014 22:42

Re: Te zware kinderen

Darcy schreef:Als de moeder te zwaar is tijdens de zwangerschap, schijnen hun kinderen ook sneller obesitas te krijgen dan kinderen van moeders met een gezond gewicht

Mijn kinderen hebben genentechnisch wel kans op overgewicht, van mij dan, en door de zwangerschappen ook (beiden groeiachterstand waardoor je juist later kans op overgewicht hebt) maar ze zijn alletwee slank.

Maar nu moet ik zeggen dat wij dan ook gewoon heel gezond eten, ze bewegen beiden veel (bewust een BSO gekozen waar ze verplicht buiten moeten spelen elke dag, die veel aan actieve dingen doet), doen beiden aan zwemmen en/of iets anders daarnaast, spelen sowieso heel graag buiten, en ze houden niet bijzonder veel van snoepen (in tegenstelling tot ikzelf :) )
Dus ik ben zelf ook wel alert op wat ze eten en of ze actief zijn. Daarnaast gok ik dat ze de genen van hun vader hebben geërfd.

En verder: het valt mij op dat ik in mijn oude (slechte) buurt veel te dikke kinderen zag, en op de school van mijn kinderen eigenlijk geen op een enkele uitzondering na. Op de scholen in die oude buurt was overgewicht aan de orde van de dag, maar ik kwam dan ook regelmatig kinderen in buggy's tegen met een fles cola op schoot of een zak chips in de hand, of een gevulde koek bij wijze van ontbijt.

Op de school van mijn kinderen zitten over het algemeen kinderen hoog opgeleide tweeverdieners die heel bewust keuzes maken (specifiek soort school ook waar je bewust voor kiest en meestal niet 'omdat hij het dichtst bij is) en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er ook bewuster met voeding om wordt gegaan. Ik ken iig behoorlijk wat biologisch verantwoorde geitenwollensokken ouders daar, die kritisch zijn op voeding. En dus is er minder overgewicht dan bij gezinnen waar die kennis er niet is.
<<

Anoniem20

Bericht 18 Jan 2014 22:47

Re: Te zware kinderen

.
Laatst gewijzigd door Anoniem20 op 22 Feb 2014 19:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 18 Jan 2014 22:48

Re: Te zware kinderen

Op de school van R zitten veel kinderen van laagopgeleide ouders en ik zie er veel (te) dikke kinderen. Over het algemeen klopt het denk ik wel wat Artemis zegt.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem85

Bericht 18 Jan 2014 23:06

Re: Te zware kinderen

Ik ben absoluut de moeilijkste niet betreft eten en veel vind ik niet erg. Maar ik schrik wel echt van het bericht van juani over wat er op een kdv gegeten wordt, en dan hebben we maandag een intake op een kdv. :palm:

Ik ben ervan overtuigd dat overgewicht bij kinderen vaker voorkomt bij laag opgeleiden. Ik ga niet zeggen dat dikke kinderen altijd uit een lagere sociale klasse komen, maar daar komt het wel meer voor. Bij onze supermarkt staat een bank buiten, gaan we rond half 4 boodschappen doen, staan daar wel vaak dikke kinderen, basisschool leeftijd, grote zakken chips en blikjes energie, ik schrik daar echt van, vraag me altijd af wat die ouders daarvan vinden.
<<

Anoniem7

Bericht 19 Jan 2014 02:52

Re: Te zware kinderen

Hier een leidster kdv, misschien kan ik je geruststellen: Liga's hebben we niet. Wij eten 's morgens een cracotte of rijstwafel met wat dun aangelengde diksap, tussen de middag brood (en hebben daarbij absoluut geen chocoladebeleg op tafel in tegenstelling tot veel andere dagverblijven, wij hebben vleeswaren, kaas, smeerkaas, appelstroop, jam en bij de peuters nog pindakaas) en 's middags eten we fruit met wat dun aangelengde diksap en aan het eind van de middag nog een soepstengel. Hier geen yoghurt omdat we vinden dat kinderen al genoeg krijgen en we geen idee hebben hoe we dat dan nog in een verantwoord eetschema zouden moeten passen zonder kinderen vol te proppen gedurende de dag dat ze bij ons zijn. Ik vind yoghurt ook meer iets voor thuis, als toetje.

Bakken doen we met de allerkleinsten niet, zit geen enkele meerwaarde bij. Bij de peuters doen we het wel af en toe, maar ik denk dag dat per groep hooguit eens in de maand is, nog niet eens, en dan altijd op een wisselende dag, zodat niet steeds dezelfde kindjes aan bod komen. Dat bakken kan variëren van cakejes, appelflapjes, worstenbroodjes of koekjes. Ik zie daar zelf weinig kwaads in, het wordt een ander verhaal als er dagelijks gebakken wordt.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 19 Jan 2014 09:15

Re: Te zware kinderen

Gelukkig gebeuren die rare dingen ook niet op R zijn kdv. Wel van die goedkope ranja, maar dat is voor de oudere bso kinderen. Hij drinkt alleen bv maar als hij straks ouder is krijgt hij gewoon water, ook op het kdv. Eten geven we hier zelf mee dus daar hoef ik me ook geen zorgen over te maken.
R. 2013
D. 2016
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:19

Bericht 19 Jan 2014 09:48

Re: Te zware kinderen

Hier op het kdv krijgen ze helemaal geen slechte dingen hoor. Mijn kinderen drinken gewoon water en sommige kinderen krijgen wel diksap of wat dan ook, maar dat is omdat de ouders dat aangeven. We hebben eens in de zoveel tijd een gesprek en daar vragen ze ook wat je kindje eet en drinkt en wat ze mogen.
Ik vind een danoontje als tussendoortje daar bijv. niet zo nodig en nu krijgen mijn kinderen yoghurt en dat vinden ze heerlijk.
Met Sinterklaas gingen ze pepernoten bakken en toen vroegen ze netjes of de kinderen ook wat pepernoten mochten.
Tuurlijk mocht dat, maar ik vind het wel netjes als ze het vragen.

Ik denk dat veel mensen denken dat ze gezond eten geven, maar vergeten hoeveel suikers enz. ( en denk ook aan bijv. yokidrink, optimel, sappen ) overal inzitten en tel daarbij het tekort aan lichaamsbeweging op en je kind wordt steeds zwaarder ( even kort gezegd ).
Afbeelding
<<

Anoniem25

Bericht 19 Jan 2014 09:54

Re: Te zware kinderen

juani schreef:Deze week heb ik met de oudste suikervrije speltcakejes gebakken. Hebben we een appel en wat goodies fruithagel doorheen gegooid. Zijn ogen glommen van blijdschap, en hij riep de hele tijd "mmmm lekkere verassing mama". Hij blij, ik blij :)

Laatst kwam zoon thuis en had hij cakeje gebakken. Dus ik zeg "hoe heb je die gebakken dan". "Water in de poeder en juf deed zo mixen" . Lijkt me ook veel leuker voor die kinderen, bakken met niet voor de hand liggende ingrediënten als wortels, bananen, etc.

Ik denk echt dat kdv's bij kunnen dragen aan dit probleem. Thema's omtrent groente, fruit, etc..


Maar het is toch logisch dat er op een kdv geen suikervrije speltcakejes met goodies fruithagel worden gebakken? Met de bezuinigingen is daar gewoon geen budget voor; een pak waar je alleen water bij moet doen is veel goedkopen.
Bakken met fruit en groente is leuk, maar ik denk dat je wel reeel moet blijven naar wat voor kdv's haalbaar is.
<<

Anoniem7

Bericht 19 Jan 2014 10:02

Re: Te zware kinderen

Mee eens. Ik vind die kritiek in dit topic op kinderdagverblijven ergens een beetje overdreven. Bakken gaat vaak ook meer om de activiteit dan om het eindproduct. En dan zijn zandkoekjes een stuk goedkoper dan speltkoekjes. En over die wortelkoekjes: zijn die dan echt zoveel gezonder? Daar geloof ik niet zo gek veel van.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 19 Jan 2014 10:06

Re: Te zware kinderen

Er is mij wel eens door de kinderarts gezegd dat premature kinderen meer kans op overgewicht hebben omdat ouders blij zijn dat ze eten en ze daarom veel laten eten/vol blijven stoppen.

Mijn kinderen hebben vanaf dag 1 aangegeven als ze niet meer wilde, genoeg hadden en klaar waren. Dat heb ik ook gewoon zo aangenomen, al vond ik echt wel dat ze soms meer konden eten, omdat ik wel in mijn achterhoofd heb dat ze op het onderste lijntje zitten van de gewichtscurve en zelfs er wel eens onder hebben gezeten.

Als ik hier sommige berichten lees kook ik wel heel ongezond want ja ik eet wel eens uit een pakje of een zakje en mijn kinderen dus ook. Maar verder krijgen ze water, thee of rosevicee. Snoep heb ik niet in huis, ze zijn dol op fruit en ze krijgen ook echt wel een koekje.

Op het kinderdagverblijf heb ik ze nog nooit gehoord over dat ze iets gebakken hebben, ze hebben wel eens poffertjes gehad op de dag van de leidster ofzo, ze eten daar veel fruit en gewoon bruin brood, spelen buiten zodra het droog is en anders spelen ze lekker in de hal, genoeg beweging daar.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem20

Bericht 19 Jan 2014 10:08

Re: Te zware kinderen

.
Laatst gewijzigd door Anoniem20 op 22 Feb 2014 19:48, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem20

Bericht 19 Jan 2014 10:11

Re: Te zware kinderen

.
Laatst gewijzigd door Anoniem20 op 22 Feb 2014 19:48, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem7

Bericht 19 Jan 2014 10:13

Re: Te zware kinderen

Wat bedoel je precies met die uitdaging, juani? Watvoor uitdaging, en voor wie dan? En heb je ook aan allergenen gedacht? Op elke groep zit minstens één kind met één of meerdere voedselallergieën. Bij minder voor de hand liggende ingrediënten is het niet altijd even duidelijk of zo'n kindje ze mag, daarom wordt ook naar de standaard ingrediënten gegrepen.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron