Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Geboorteplan

<<

Anoniem 82

Bericht 14 Jan 2014 22:30

Geboorteplan

Heeft iemand nog tips als het gaat om wat je opneemt in een geboorteplan?

Ik heb er inmiddels eentje gemaakt, en ben benieuwd of er nog dingen zijn die jullie absoluut wel of niet zouden opnemen in zo´n plan. Ik heb al een vrij uitgebreide, dus ik hoop aan de belangrijkste dingen te hebben gedacht.
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Bericht 14 Jan 2014 22:34

Re: Geboorteplan

Oe, ik volg even :)

Ik heb ook een plan klaarliggen, maar kan ook aanvulling gebruiken....
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem16

Bericht 14 Jan 2014 22:40

Re: Geboorteplan

Ik heb zoiets nooit gemaakt maar, of was dat alweer op het oude forum, er zijn hier al eerder topics over geweest. Ik geloof dat veel mensen die van Rejoy erg goed vonden.
<<

Anoniem75

Bericht 14 Jan 2014 22:43

Re: Geboorteplan

Ik ga volgende week vrijdag samen met een gyn of verpleegkundige (een van de twee) zo'n plan doornemen. Ik krijg wel een keizersnede maar moet toch van mijn vk en de gyn zo'n plan maken over wat ik wel en niet wil. Maar ik vind het zo moeilijk over wat ik echt kan eisen en vragen op het moment van de keizersnede en daarna. Ik heb zelf maar een paar dingen die ik anders wil zien dan bij mijn bevalling van S. maar een heel A4-tje vol zal het niet worden. Het belangrijkste vind ik dat er met me gepraat moet worden. Wat ze gaan doen en waarom (niet tijdens de operatie maar daarna) en dat het in alle rust gebeurd.

Mocht je na dit topic nog vragen over hebben wil ik ze die vrijdag ook wel navragen voor je.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5672

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 14 Jan 2014 22:44

Re: Geboorteplan

Bevalplan van:
Dora & vrouw van dora (Y)
Geboren: 19-08-1983 03-06-1974
Dit is mijn 1ste bevalling en ik ben uitgerekend op 12-07-2011
Ik realiseer me ook heel goed dat in geval van complicaties er van het plan afgeweken kan worden!

Voor de bevalling:
Wij hebben in begin 2010 de cursus Beval Samen gedaan, 23 j.l. hebben wij hier een opfrisavond van gehad.

Tijdens de bevalling:
- Ik wil de weeën graag gedeeltelijk onder de douche op kunnen vangen, ik ontspan altijd erg fijn onder de douche.
- Ik wil regelmatig van houding wisselen, daar dit de bevalling/ontsluiting bevordert.
- Ik wil graag zoveel mogelijk rust om me heen tijden de bevalling.
- Als ik de weeën niet goed zalf op kan vangen wil ik graag tips/instructies krijgen
- Zoals ik er nu over denk, wil ik geen pijnbestrijding. En ook geen medicatie, tenzij echt nodig.
- Indien ik pijnbestrijding wil, wil ik een ruggenprik of remifentanyl. GEEN PETHIDINE!
- Ik wil dat de vliezen zo laat mogelijk gebroken worden, als dit niet uit zichzelf gebeurt, tenzij ik lang op de zelfde hoeveelheid ontsluiting blijf hangen en er met het breken van de vliezen vooruitgang geboekt kan worden.
- Er mogen leerlingen bij de bevalling zijn, maar geen 10 tegelijk.
- Ik wil zo veel mogelijk op de hoogte gehouden worden van wat er gebeurd.
- Indien ik niet in staat ben voor bovenstaande graag alles aan Y. vertellen/uitleggen.
- Ik wil graag op de baarkruk bevallen
- Ik zou ook graag met een spiegel mee willen kijken.
- Ik wil graag zelf het kindje naar buiten begeleiden/aanpakken of dat Y. dit doet (dit natuurlijk onder begeleiding van de verloskundige)

Na de uitdrijving/bevalling:
- Ik wil dat de navelstreng pas doorgeknipt wordt als deze helemaal is uitgeklopt. Dit door Y. Het kloppen zou ik graag willen voelen.
- Ik wil de placenta zien
- Ik wil borstvoeding geven.
- Ik wil dat het kindje eerst bij mij komt liggen en drinkt en dat daarna pas de controles gedaan worden en aangekleed wordt.
- Ik wil niet dat andere voeding gegeven wordt, als dit niet noodzakelijk is.
- Ik wil graag veel uitleg bij alles wat na de geboorte gebeurd en betrekking heeft op mij en ons kindje.
- A. heeft als 1ste recht haart zusje te zien! We willen graag ook eerst even met zijn vieren zijn om als kersvers gezinnetje bij elkaar te zijn (graag hier wel foto’s van)!

Kraamweek:
- Y. of ik willen zoveel mogelijk zelf verzorgen
- Ik wil borstvoeding op verzoek gegeven (dag en nacht), dus niet op schema.
- Onze dochter A. wordt zoveel mogelijk betrokken bij alles als ze dit wil. We willen haar zoveel mogelijk uitleggen ondanks haar jonge leeftijd en haar belang gaat voor het belang van kraamvisite.
- Tussen 12 en 3 uur willen we geen bezoek.

Bij een eventuele keizersnede:
- Ik wil graag dat het kindje bij mij blijft als het is geboren. Als dit niet mogelijk is dan willen we graag dat het nog niet aangekleed wordt en op de borst van mijn vrouw komt te liggen
- Ik wil borstvoeding geven en dit zo snel mogelijk na de keizersnede.
- Ik wil niet dat er andere voeding gegeven wordt dan borstvoeding en als dit echt noodzakelijk is, mag dit niet uit een fles gegeven worden.
- Als de borstvoeding niet op gang komt, wil ik graag een kolf om het op gang te brengen en hulp van een lactatiekundige.
- Ik wil borstvoeding geven op verzoek, dag en nacht.

Algemene notitie:
- Ik wil graag veel foto’s van de geboorte van het kindje en daarna.
- Ook wil ik de bevalling gefilmd hebben.


Deze is ook ondertekent door de verloskundige van het ziekenhuis en in mijn dossier gestopt.
Ook had ik nog een paar kopietjes thuis liggen en in mijn tas voor het ziekenhuis.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Anoniem16

Bericht 14 Jan 2014 22:52

Re: Geboorteplan

Maar, en dat vraag ik me steeds af, wat is eigenlijk het nut van zoiets? Misschien ben ik wel te nuchter en heb ik niet zoveel met die eisen allemaal. Ik zie er niet zoveel nut in, man wist bijv wat hij moest doen stel dat er met mij iets zou gebeuren en voor de rest ben je er toch zelf gewoon bij?

Want je maakt het toch eigenlijk voor 'in nood' maar dan is er toch geen mens die eerst zo'n lijst gaat doorlezen?
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:19

Bericht 14 Jan 2014 23:00

Re: Geboorteplan

Printje schreef:Maar, en dat vraag ik me steeds af, wat is eigenlijk het nut van zoiets? Misschien ben ik wel te nuchter en heb ik niet zoveel met die eisen allemaal. Ik zie er niet zoveel nut in, man wist bijv wat hij moest doen stel dat er met mij iets zou gebeuren en voor de rest ben je er toch zelf gewoon bij?

Want je maakt het toch eigenlijk voor 'in nood' maar dan is er toch geen mens die eerst zo'n lijst gaat doorlezen?


Hier ben ik het wel mee eens.

Het enige wat ik wel heel belangrijk zou vinden, is dat je bijvoorbeeld wel of geen pijnbestrijding wil en hoe je wil dat het meteen na je bevalling gaat. Dus bijvoorbeeld de baby meteen op de borst voor ze het aankleden. En heel belangrijk welke voeding je wil geven. En bij BV meteen aanleggen.

Verder kun je toch niet van tevoren aangeven hoe je je bevalling precies wil hebben, want op dat moment kan het toch wel heel anders gaan?
Afbeelding
<<

Emmayess

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 107

Geregistreerd: 03 Sep 2013 14:44

Bericht 14 Jan 2014 23:02

Re: Geboorteplan

Ik had ook een geboorteplan geschreven (ik beval over anderhalve week) en daarin stond dat ik er geen stagiaires en co-assistenten bij wil hebben. Nu hoorde ik vandaag dat de hele afdeling gerund wordt door co-assistenten ;-)

Ook heb ik erin geschreven dat ik overal duidelijke uitleg bij wil hebben.
<<

maia

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 918

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:01

Bericht 14 Jan 2014 23:02

Re: Geboorteplan

Mijn vk heeft in alle rust mijn plan zitten lezen en heeft tijdens de bevalling hier ook bewust rekening mee gehouden. (Ik wilde de bevalling zoveel mogelijk zelf doen, niet onnodig toucheren, kindje zelf aanpakken etc) . Natuurlijk was ik er zelf bij, maar niet meer in staat helder te denken laat staan te vertellen wat ik wilde. Ook de eerste tijd na mijn bevalling vond ik heel belangrijk.
Mother of 3 adorable children
<<

Emmayess

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 107

Geregistreerd: 03 Sep 2013 14:44

Bericht 14 Jan 2014 23:03

Re: Geboorteplan

Tegen mij zei de verpleegkundige dat ik er niet in hoef te zetten dat ik de baby zo snel mogelijk bij me wil hebben, want daar streven ze altijd naar. Dat is iets vanzelfsprekend.
Ik wil er ook niet teveel in zetten. Hoe meer, hoe onoverzichtelijker.
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Bericht 14 Jan 2014 23:09

Re: Geboorteplan

Ik denk dat het wel nut heeft.

Ik heb mijn eerste bevalling in totale paniek doorgebracht, waarbij de verloskundige bedacht dat het misschien een goed idee was om me boos te gaan toespreken. Zal bij sommige werken door het shock effect, maar ik werd er alleen maar paniekeriger van. In mijn plan ligt de nadruk voor tijdens de bevalling daar dus op: rust, positiviteit, bemoediging.

Ik moet zeggen dat ik ook net nut betwijfel van een eindeloze lijst. De mijne is dan ook kort en bondig en alleen de dingen waarvan ik denk dat ze niet standaard gedaan worden (bij vraagtekens hieromheen ga ik het ook nog navragen.. bijvoorbeeld het uit laten kloppen van de navelstreng) en die ik heel belangrijk vind erop gezet. Anders ben ik het met je eens dat ze door het bomen het bos niet meer zien...

Ik denk het wel belangrijk is dat je voor jezelf wel voorhoudt dat het een wensenlijst is, en weinig bevallingen lopen volgens plan, dus dat je niet teleurgesteld bent als het niet zo loopt zoals gepland. Maar ik denk wel dat het voor een verloskundige handig is als ze ongeveer weet wat je wil.
Afbeelding

Afbeelding
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:19

Bericht 14 Jan 2014 23:11

Re: Geboorteplan

maia schreef:Mijn vk heeft in alle rust mijn plan zitten lezen en heeft tijdens de bevalling hier ook bewust rekening mee gehouden. (Ik wilde de bevalling zoveel mogelijk zelf doen, niet onnodig toucheren, kindje zelf aanpakken etc) . Natuurlijk was ik er zelf bij, maar niet meer in staat helder te denken laat staan te vertellen wat ik wilde. Ook de eerste tijd na mijn bevalling vond ik heel belangrijk.


Dit is inderdaad ook heel erg belangrijk!
Maar ik doel ook meer op het deel 'tijdens de bevalling', hoe je de weeën op wil vangen enz. Dit zie je toch tijdens de bevalling wel.
Maar goed, ik kan me wel voorstellen dat het je rust geeft.

Ik heb nooit een bevalplan gehad en ook geen kans toe gehad trouwens. En alles wat ik niet wilde is helaas gebeurd.
Ik heb alleen geen pijnstilling gehad en dit wilde ik ook absoluut niet.

Wat Snoezel zegt, kan ik me trouwens wel weer erg in vinden. En zeker als je zo'n nare ervaring hebt gehad.
Maar kort en bondig houden, is volgens mij inderdaad wel zo overzichtelijk.
Afbeelding
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5672

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 14 Jan 2014 23:18

Re: Geboorteplan

_Lana_ schreef:
Printje schreef:Maar, en dat vraag ik me steeds af, wat is eigenlijk het nut van zoiets? Misschien ben ik wel te nuchter en heb ik niet zoveel met die eisen allemaal. Ik zie er niet zoveel nut in, man wist bijv wat hij moest doen stel dat er met mij iets zou gebeuren en voor de rest ben je er toch zelf gewoon bij?

Want je maakt het toch eigenlijk voor 'in nood' maar dan is er toch geen mens die eerst zo'n lijst gaat doorlezen?


Hier ben ik het wel mee eens.

Het enige wat ik wel heel belangrijk zou vinden, is dat je bijvoorbeeld wel of geen pijnbestrijding wil en hoe je wil dat het meteen na je bevalling gaat. Dus bijvoorbeeld de baby meteen op de borst voor ze het aankleden. En heel belangrijk welke voeding je wil geven. En bij BV meteen aanleggen.

Verder kun je toch niet van tevoren aangeven hoe je je bevalling precies wil hebben, want op dat moment kan het toch wel heel anders gaan?



Hij is van te voren al een keer gelezen, plus met een medische indicatie is je dossier aanwezig, dus voor bijzonderheden moeten ze deze toch eerst inzien. En tadaa, daar is dan jou 'wensenlijstje'.
En er is niet meteen nood als het goed is. Ik ben met ongeveer 3 cm ontsluiting binnengekomen, maar dat de bevalling begonnen was kwam nog steeds niet binnen, dus was ook nog erg relaxt.

Ik heb de lijst in ieder geval niet voor 'In nood' gemaakt.

Overigens hier heel goed op gelet tijdens de bevalling, want ik was de spiegel al weer vergeten en het kloppen van de navelstreng (en nog een paar dingetjes), maar de verloskundige en verpleegkundige waren mijn plan niet vergeten en hebben er voor gezorgd dat mijn wensen van het lijstje gedaan werden. Daardoor kijk ik er ook erg positief op terug.

Ik denk dus dat een plan je kan helpen om met een goed gevoel op je bevalling terug te kunnen kijken (zeker als de 1st bevalling niet zo fijn is verlopen)
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Anoniem 82

Bericht 14 Jan 2014 23:21

Re: Geboorteplan

Hier wordt het wel geadviseerd om het te doen. Vorige keer ook gedaan, maar toen echt heel erg beknopt. Nu wat uitgebreider, mede op basis van ervaringen van de vorige keer. Ik wil trouwens ook geen waslijst, en ben me ervan bewust dat ik de bevalling niet kan plannen.

Wat ik er vooral in zet zijn dingen als wie ik bij me wil hebben, wat ik wil dat er gebeurt in geval van natuurlijke bevalling of juist een keizersnede (bijvoorbeeld als de baby niet meteen bij mij kan dan bij mijn vriend), hoe ik met pijnstilling om wil gaan, wat voor voeding ik wil geven. Ook van die kleine dingetjes die vorige keer mis zijn gegaan zoals dat ik in de ochtend mijn medicatie moet innemen (vorige keer druk met bevallen en dus vergeten, en later op de dag het ongemak ervan). Dus ik probeer niet zozeer de bevalling te plannen, ik probeer met meerdere scenario's rekening te houden en bedenk me in elke situatie wat ik dan dusdanig belangrijk vind dat ik het wil opschrijven.

Ik zit nu op de iPad, maar voor de geïnteresseerden zal ik hem later nog wel plaatsen, wie weet doet iemand nog inspiratie op. Net als dat ik nu alweer een paar dingen heb gelezen die ik als aanvulling kan gebruiken of kan aanpassen in mijn plan. Het geeft mij in elk geval wel rust om een plan te maken, zodat ik weet dat ze op de hoogte zijn van bepaalde wensen, waarvan de meesten sowieso uitvoerbaar zijn (bijvoorbeeld de baby niet meteen in bad doen, geen speen geven zonder toestemming, borstvoeding als enige voeding wanneer dit normaal op gang komt, etc).
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5672

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 14 Jan 2014 23:25

Re: Geboorteplan

Ik zou misschien een apart vel erbij doen met wat de vorige keer is 'misgegaan' en hoe je het liever had gewild.
Juist in de hoop dat er dit keer goed naar je wensen wordt geluisterd.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Bericht 14 Jan 2014 23:28

Re: Geboorteplan

Sommige dingen zijn ook niet te plannen.

Maar goed, soms kan je wel een plaatje zoals je denkt het te willen doen neerzetten, omdat je daar op dat moment niet meer de energie voor hebt het dan aan te kaarten. Zo heb ik erin staan dat ik graag gebruik wil kunnen maken van een baarkruk wanneer ik dat prettig vind. Ik weet van mijn vorige bevalling dat ik bij een verticale positie veel baat heb gehad (in dit geval- de autostoel voor dik half uur richting ziekenhuis), maar ik had nooit op die baarkruk kunnen blijven zitten, ik was gewoon bijna niet in staat te zitten... Ik zie wel het nut ervan, dus ik heb graag de mogelijkheid. Is fijn als vk daarop voorbereid is en niet dan alsnog naar haar auto of praktijk moet om dat ding te halen...
Afbeelding

Afbeelding
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Bericht 14 Jan 2014 23:31

Re: Geboorteplan

Ik heb trouwens wel moeite met het schrijven van een plan van "wat met een keizersnede". Ik lees daar alleen maar dingen bij iedereen die volgens mij gewoon al standaard zijn. Iedere arts is volgens mij van mening dat huid-op-huid erg belangrijk is en ieder kindje wordt al bij de papa gelegd als moeder niet beschikbaar is, of zie ik dat verkeerd?
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem75

Bericht 14 Jan 2014 23:44

Re: Geboorteplan

Snoezel helaas is dit zo niet gegaan bij mij. Ik lag ineens onder narcose toen ze een zenuw raakte tijdens de operatie. S. is toen gelijk nagekeken (mijn man heeft er wel de hele tijd bij gestaan maar niet vast mogen houden, wel aanraken) en aangekleed. Daarna is hij naar de couveuse gebracht en na 2 uur mocht ik hem voor het eerst vasthouden. Ik heb het hier nog steeds moeilijk mee en dit gaat deze keer zo absoluut niet gebeuren.

Ik moet vooral zo'n plan gaan schrijven om een pnd te voorkomen. Andere was zo'n plan schrijven ook niet echt in me zijn opgekomen denk ik.
<<

Anoniem123

Bericht 15 Jan 2014 07:38

Re: Geboorteplan

Ik heb geen geboorteplan gemaakt, wel van te voren geinformeerd over de tijd na de bevalling. Zo heb ik een uur met S gelegen na de geboorte, ondertussen werd hij aangelegd. (hij probeerde ook zelf de borst te zoeken)
Dit wou ik ook graag van te voren en zo is het ook gebeurd gelukkig. Het ziekenhuis probeert dit altijd na te streven, of er moet iets gebeuren waardoor dit niet gaat.

Voor de rest had ik geen wensen/eisen. Ik had zoiets: ik kijk wel hoe het gaat.
<<

Anoniem166

Bericht 15 Jan 2014 07:55

Re: Geboorteplan

Een bevalplan is niet alleen voor noodsituaties. Het gaat om je wensen voor je bevalling, zowel als alles goed verloopt als voor het geval dat er een noodsituatie ontstaat. Mij werd gevraagd het plan rond 35 weken af te hebben en bij mijn zwangerschapskaart te bewaren. Vanaf dat moment is bij iedere (wekelijkse) controle het bevalplan uitgebreid doorgelezen door de verloskundige die dienst had. Ze controleerden ook of ik geen onmogelijke wensen had zodat je niet tijdens de bevalling ineens verrast wordt omdat op de kop bevallen niet mogelijk blijkt te zijn o.i.d. :wink:

Toen de verloskundige bij mij thuis kwam, heeft ze het plan nog eens doorgelezen. En het is gegaan zoals ik graag had gewild. Als je geen plan hebt van 15 pagina's in klein en onoverzichtelijk lettertype, dan vinden ze ook als je naar het ziekenhuis moet vast nog wel de tijd om even door te lezen hoe je het graag zou willen hebben. Plus dat je partner het ook leest en dan voor jouw wensen op kan komen als je dat zelf niet meer kan.
<<

Emmayess

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 107

Geregistreerd: 03 Sep 2013 14:44

Bericht 15 Jan 2014 08:13

Re: Geboorteplan

Wat is eigenlijk het nut van die navelstreng dat die moet "uitkloppen"? Ik had er eerder nog nooit van gehoord. Op tv zie je vaak ook dat hij haast meteen wordt doorgeknipt.
<<

Anoniem162

Bericht 15 Jan 2014 08:19

Re: Geboorteplan

snoezel schreef:Ik heb trouwens wel moeite met het schrijven van een plan van "wat met een keizersnede". Ik lees daar alleen maar dingen bij iedereen die volgens mij gewoon al standaard zijn. Iedere arts is volgens mij van mening dat huid-op-huid erg belangrijk is en ieder kindje wordt al bij de papa gelegd als moeder niet beschikbaar is, of zie ik dat verkeerd?


Dat was bij mijn bevalling 2 jaar geleden niet zo. Mijn kindje werd vrij snel aangekleed is niet bij mij gelegd. Mijn man heeft hem eventjes vastgehouden. Huid op huid contact is er bij ons helemaal niet geweest de eerste tijd (24 uur).
Dus als jij dat belangrijk vind zou ik dat wel vermelden.

ik had een bevalplan geschreven maar niet voor de verpleging maar voor mijn man. Zo hebben we samen alles nog een keer besproken en wist hij wat ik wel en niet wou. en toen de situatie daar was, was alles compleet anders :palm:
<<

Anoniem28

Bericht 15 Jan 2014 08:20

Re: Geboorteplan

ik vond het anders heel prettig dat we niet meer hoefden te overleggen over het toucheren bijvoorbeeld. de vk wist dat ik het liever niet had en ik wist dat de vk het tot een minimum zou beperken. de vk wist dat ik het zo natuurlijk mogelijk wilde en heeft daarom de vliezen niet gebroken, ook al vond ik het op dat moment allemaal wel best. normaal zijn ze gewrnd om na ong twee minuten de navelstreng door te knippen. ik wilde graag langer wachten. de vk was niet overtuigd van het nut maar vond het wel oke. na de bevalling is ook pas na een half uur voor het eerst aangegeven of de navelatreng doorgeknipt kon worden. we hebben het ook van te voren over de prik gehad voor de placenta. we hebben in overleg besloten dat ie niet standaard gezet zou worden (wat ze normaal wel doen), maar alleen als daar een duidelijke aanleiding voor is zoals veel bloedverlies of dat de placenta lang op zich zou laten wachten. ik vond het heel prettig dat dit voor de bevalling al besproken was en we hier niet tijdens de bevalling over hoefden te discussieren.
<<

Anoniem162

Bericht 15 Jan 2014 08:23

Re: Geboorteplan

Dora schreef:
_Lana_ schreef:
Printje schreef:Maar, en dat vraag ik me steeds af, wat is eigenlijk het nut van zoiets? Misschien ben ik wel te nuchter en heb ik niet zoveel met die eisen allemaal. Ik zie er niet zoveel nut in, man wist bijv wat hij moest doen stel dat er met mij iets zou gebeuren en voor de rest ben je er toch zelf gewoon bij?

Want je maakt het toch eigenlijk voor 'in nood' maar dan is er toch geen mens die eerst zo'n lijst gaat doorlezen?


Hier ben ik het wel mee eens.

Het enige wat ik wel heel belangrijk zou vinden, is dat je bijvoorbeeld wel of geen pijnbestrijding wil en hoe je wil dat het meteen na je bevalling gaat. Dus bijvoorbeeld de baby meteen op de borst voor ze het aankleden. En heel belangrijk welke voeding je wil geven. En bij BV meteen aanleggen.

Verder kun je toch niet van tevoren aangeven hoe je je bevalling precies wil hebben, want op dat moment kan het toch wel heel anders gaan?



Hij is van te voren al een keer gelezen, plus met een medische indicatie is je dossier aanwezig, dus voor bijzonderheden moeten ze deze toch eerst inzien. En tadaa, daar is dan jou 'wensenlijstje'.
En er is niet meteen nood als het goed is. Ik ben met ongeveer 3 cm ontsluiting binnengekomen, maar dat de bevalling begonnen was kwam nog steeds niet binnen, dus was ook nog erg relaxt.

Ik heb de lijst in ieder geval niet voor 'In nood' gemaakt.

Overigens hier heel goed op gelet tijdens de bevalling, want ik was de spiegel al weer vergeten en het kloppen van de navelstreng (en nog een paar dingetjes), maar de verloskundige en verpleegkundige waren mijn plan niet vergeten en hebben er voor gezorgd dat mijn wensen van het lijstje gedaan werden. Daardoor kijk ik er ook erg positief op terug.

Ik denk dus dat een plan je kan helpen om met een goed gevoel op je bevalling terug te kunnen kijken (zeker als de 1st bevalling niet zo fijn is verlopen)


Dat is wel fijn dat er door anderen wordt gedacht aan je bevalplan. Ik kon er zelf niet meer aan denken/dingen benoemen en mijn man was zo overdonderd die was alles allang vergeten. Helaas heb ik in meer dan 24 uur 4 verloskundigen en een gyn gehad de eerste 2 wisten nog van het plan maar daarna was het klaar en was het 'gewoon' bevallen zoals hun voorstelden.
<<

Patsy

Bericht 15 Jan 2014 09:01

Re: Geboorteplan

Ik heb, op verzoek van de verloskundige, nagedacht over een geboorteplan, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Ik denk dat de kans groot is dat ik een papier inlever met 3 regels tekst. Veel geboortplannen die ik op internet gelezen heb vind ik nogal naïef. Ik ben van mening dat je een bevalling niet kunt plannen en ik denk dat je pas wanneer je aan het bevallen bent weet wat je prettig vindt. Ik zeg nu bijvoorbeeld dat ik geen ruggeprik wil, maar ik weet gewoon niet hoe ik erover denk als ik lig te bevallen. Misschien smeek ik dan wel om een ruggeprik. Misschien kom ik hier na mijn bevalling wel volledig op terug hoor, maar dit is hoe ik het nu zie. Als het niet je eerste bevalling is is het misschien anders doordat je een beetje weet wat je kunt verwachten, maar dan nog denk ik dat geen enkele bevalling hetzelfde is.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers