Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Geboorteplan

<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 15 Jan 2014 09:12

Re: Geboorteplan

Ik heb pas een mind-map gemaakt om te kijken wat ik echt belangrijk zou vinden tijdens een bevaling.
Deze heb ik met mijn vk besproken, en hieruit bleek idd dat zij de meeste dingen al standaard doen. (huid op huid contact ect.)
Tijdens dit bespreken ben ik er ook achter gekomen dat mijn grootste angst is dat ze het kindje zo maar weghalen en dat ik niet zou weten waar het is, of geen invloed heb. Ook hier kon mijn vk heel goed uitleggen in welke situaties dat eventueel zou moeten en ben ik dus een stuk gerustgesteld.
Misschien dat ik dat wel op zou schrijven, maar ik zou uitkijken voor dat je niet alles gaat opschrijven om maar een (vals) gevoel van grip te hebben. En ook te vertrouwen op de mensen die je gaan begeleiden.
Ik zou er namelijk zenuwachtig van worden als ik steeds moest gaan denken:' wat doen ze nu? Stond dat wel zo in mijn plan?!'.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 15 Jan 2014 09:41

Re: Geboorteplan

Katrien schreef:Ik heb, op verzoek van de verloskundige, nagedacht over een geboorteplan, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Ik denk dat de kans groot is dat ik een papier inlever met 3 regels tekst. Veel geboortplannen die ik op internet gelezen heb vind ik nogal naïef. Ik ben van mening dat je een bevalling niet kunt plannen en ik denk dat je pas wanneer je aan het bevallen bent weet wat je prettig vindt. Ik zeg nu bijvoorbeeld dat ik geen ruggeprik wil, maar ik weet gewoon niet hoe ik erover denk als ik lig te bevallen. Misschien smeek ik dan wel om een ruggeprik. Misschien kom ik hier na mijn bevalling wel volledig op terug hoor, maar dit is hoe ik het nu zie. Als het niet je eerste bevalling is is het misschien anders doordat je een beetje weet wat je kunt verwachten, maar dan nog denk ik dat geen enkele bevalling hetzelfde is.


Zo denk ik er ook over. Ik weet nog helemaal niet wat mij te wachten staat en wat ik graag zou willen op dat moment. Wat als ik nu bedenk dat ik perse geen ruggenprik (ik noem maar een voorbeeld) wil en tijdens mijn bevalling ineens wel? Krijg ik hem dan niet omdat ik van te voren stellig op papier heb gezet er geen te willen? Of krijg ik hem dan wel? Veel van wat ik in de bevalplannen lees is trouwens al standaard beleid in het ziekenhuis waar ik ga bevallen. Bijvoorbeeld huid op huid contact en direct aanleggen bij borstvoeding geven. Het enige wat ik heb aangegeven bij mijn man is dat als ik in het geval van een (spoed)keizersnede onder volledige narcose moet dat ik dan niet wil hebben dat onze familie ons kindje al gezien/vastgehouden heeft voordat ik dit heb kunnen doen. Dat is bij een vriendin van mij wel gebeurd en dat lijkt mij zo naar. Maar goed dat is dus vooral een opdracht voor mijn man en niet voor het ziekenhuis.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:38

Bericht 15 Jan 2014 10:00

Re: Geboorteplan

Ik heb er voor de tweede bevalling één gemaakt. Niet erg uitgebreid, omdat het in België toch niet de gewoonte is, zeker niet in ziekenhuizen. Ik vond dat bij mijn eerste bevalling er erg weinig aan mij (ons) gedacht werd. Vooral mijn vriend was compleet in paniek en heeft hierdoor de geboorte zelf niet meegemaakt.

Ik heb het plan gemaakt via een website en het plan op voorhand besproken met de gyn. Zowel de vroedvrouwen als de gyn die de bevalling heeft gedaan hebben zich aan het plan gehouden, ondanks het sterrenkijkertje. Op een gegeven moment wilde ik een epidurale verdoving (we waren bezig met Julie te doen draaien) en ik kreeg hem niet. Dat vond ik nadien erg fijn.


Algemeen
Motivatie:
Ik maak dit geboorteplan om een zo natuurlijk mogelijke bevalling te hebben waar we bewust zijn van de komst van onze dochter.
Communicatie:
Ik verwacht van verloskundigen, artsen en ander medisch personeel dat zij alle procedures en eventuele ingrepen met mij bespreken
voordat ze worden uitgevoerd.
Ik wil graag betrokken worden bij beslissingen die mij, mijn kind of mijn begeleiders aangaan.
Als ik niet in staat ben beslissingen te maken, dan neemt Yves Verreycken deze voor mij.
Ondersteuning
Tijdens de bevalling wil ik graag ondersteund worden door:
Partner
Ik wil graag dat hij/zij erbij is: Vanaf het begin van de weeën
Vriendin
Ik wil graag dat zij erbij is: Als Y er niet kan bij zijn, wens ik dat F mij begeleidt vanaf het begin van de weeën.
Plaats
De plek waar ik het liefst wil bevallen:
Ziekenhuis Imelda te: Bonheiden
Ik wil graag op de plaats van bevalling zijn:
Als ik dat aangeef.
Houding
Bij het opvangen van de weeën en bij het persen wil ik graag:
Zelf bepalen welke houding(en) ik wil aannemen
Bij het opvangen van de weeën lijkt het me prettig om de volgende houdingen en/of hulpmiddelen te proberen:
Lopen
Staan
Liggen
Oefenbal
Bevalbad
Tijdens het persen lijkt het me prettig om de volgende houdingen en/of hulpmiddelen te proberen:
Liggen
Bevalbad
Pijn
Om te kunnen omgaan met de pijn van de weeën wil ik graag de volgende methode(n) proberen:
Massage
Ademhalingstechniek
Warm water
Verschillende houdingen
Ik wil medicijnen tegen de pijn:
Geen
Ingrepen
Mijn wensen rondom ingrepen tijdens de bevalling zijn:
Ik wil zo min mogelijk ingrepen tijdens de bevalling en wil dat de verloskundige of arts alle ingrepen die zij/hij overweegt met mij overlegt.
Vlak na de geboorte
Als mijn kind net geboren is, wil ik graag:
Hem/haar bloot op mijn buik (huid-op-huid contact)
Geen onnodige handelingen die het eerste contact verstoren
Baby
Graag wil ik:
Het eerste uur huid-op-huid contact met mijn kind
Dat het eerste lichamelijk onderzoek van mijn kind plaatsvindt in mijn nabijheid
Mijn kind zoveel mogelijk zelf, samen met Y verzorgen (voeden, wassen, aankleden etc)
Mijn kind zo dicht mogelijk in de buurt hebben
Voeding
Graag wil ik mijn kind:
Borstvoeding geven
Mijn kind binnen een uur na de geboorte voor het eerst aanleggen
Geen bijvoeding geven zonder overleg
Vroeg beginnen met kolven als borstvoeding niet mogelijk is
Voeden op het moment dat mijn baby er om vraagt
Indien nodig een lactatiekundige laten komen
Bijzondere situaties
Wanneer een keizersnede nodig is, wil ik graag, indien mogelijk en medisch verantwoord:
Dat Y daarbij aanwezig is
Direct na de geboorte kennismaken met mijn kind (zien, voelen, ruiken)
Dat Y betrokken wordt bij de verzorging van mijn kind
Na de bevalling
Als ik zelf om gezondheidsredenen niet in staat ben mijn kind vast te houden vlak na de geboorte, wil ik graag dat hij/zij huid-op-huid
contact heeft met Y.
Als mijn kind niet in mijn nabijheid kan zijn wegens medisch onderzoek of behandeling, dan wil ik dat Y mijn kind in alle gevallen begeleidt.


Ze hebben ons elke keer heel duidelijk uitgelegd wat er zou gaan gebeuren en ook onze toestemming gevraagd om een tandje bij te steken toen de weeën plots stilvielen. Ze hebben me geen enkele keer gedwongen iets te doen en me erg goed ondersteunt. Na de geboorte hebben we ruim anderhalfuur de tijd gekregen Julieke te ontdekken.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Nilou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 368

Geregistreerd: 02 Sep 2013 19:10

Bericht 15 Jan 2014 10:02

Re: Geboorteplan

Bij de eerste heb ik geen plan gemaakt, nu wil ik dat wel doen. Het zal geen lap met tekst worden want ik weet ook dat een bevalling niet te plannen is. Zo moest ik bij de eerste heel de bevalling (op het persen na) op mn linkerzij doen ivm de hartslag van S. Ik kan dus wel in detail gaan opschrijven hoe ik weeen wil opvangen, maar wat daar van terecht komt weet je toch niet.
Wat ik vooral wil opschrijven zijn de dingen die ik graag anders zou zien deze keer. Huid op huid contact bijvoorbeeld. Bij de eerste had ik dit aangegeven maar het is toch niet gebeurt. Achteraf had dit best gekunnen ondanks de medische hulp die moest komen. Door het op te schrijven hoop ik wat meer 'kracht' bij het woord te voegen.
Ik zou ook wel tijdens het persen met een spiegel willen meekijken. Dit wil ik opschrijven omdat ik het misschien in alle hectiek zou vergeten op dat moment. Dan is er altijd nog de VK die dat op kan pakken.
Zoon van mei 2011
Dochter van juni 2014
<<

Anoniem28

Bericht 15 Jan 2014 10:50

Re: Geboorteplan

maar een bevalplan is toch ook geen eisenlijst, het is een plan hoe je het graag zou willen, iedereen kan toch nagaan dat er complicaties kunnen ontstaan waardoor sommige dingen niet meer opgevolgd kunnen worden? ik wilde liever geen prik voor de placenta, maar ik snap heus wel dat ie in sommige situaties nodig kan zijn. het gaat erom dat je tijdens de bevalling niet meer hoeft te overleggen hoe dingen gaan. ik vond het in ieder geval heel prettig dat de vk op de hoogte was van mijn wensen en juist door dat plan heb ik een fijne bevalling gehad. sommige dingen heb je niet in de hand, maar een hoop dingen tot op zekere hoogte wel. dan is het fijn als er rekening gehouden kan worden met wat jij prettig vindt. en dan is het natuurlijk ook nog eens zo dat hoe prettiger jij je voelt, hoe beter de bevalling zal lopen.
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 15 Jan 2014 12:06

Re: Geboorteplan

Ik ben heel blij dat ik een geboorteplan had gemaakt. Ik had er best veel dingen in staan die afwijken van de standaard gang van zaken in het zh. Ze hebben ook echt hun best gedaan me zoveel mogelijk tegemoet te komen. Mijn eigen vk is ook iets langer gebleven om mijn plan met hun door te spreken.
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

Anoniem 82

Bericht 15 Jan 2014 12:07

Re: Geboorteplan

Hier in het ziekenhuis wordt het dus toch aangeraden om erover na te denken en eventueel een plan te maken. Vorige keer ook gedaan en geen spijt van gehad. Toch handig dat ze sommige dingen dan op voorhand al weten, bijvoorbeeld dat ik als het niet nodig was geen heel circus aan mensen in de kamer wilde (dus geen stagiairs, co's, etc) of dat ik open stond voor een ruggenprik en daar vanzelf om zou vragen als ik er echt behoefte aan zou hebben.

Toen had ik geen enorm uitgebreid plan, nu wordt het wel wat uitgebreider dan toen. Ook omdat ik dacht dat bepaalde dingen vanzelfsprekend zouden zijn de vorige keer, maar dat niet waren. Zo werd ze vrij snel naar de kinderafdeling gebracht zonder mij, terwijl er geen spoed was. Dit keer wil ik dat niet, alleen als het strikt noodzakelijk is, en dan gaat mijn vriend mee (gelukkig ging er vorige keer ook iemand mee). En vorige keer kreeg ze suikerwater, nu heb ik expliciet aangegeven dat ik dit niet wil hebben als er geen noodzaak is. En dingen die ik nu denk te willen en dan misschien niet meer, heb ik zo aangegeven dat dit duidelijk is. Zo denk ik dat ik onze zoon zelf wil aanpakken, maar mocht ik daar op dat moment te gaar voor zijn ofzo, wil ik dat mijn vriend het doet.
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 15 Jan 2014 12:19

Re: Geboorteplan

Dit is een gedeelte van mn plan. Ik had aparte pagina's want eigenlijk wilde ik thuis in bad bevallen en daar heb je toch andere wensen bij dan bij een medische ziekenhuisbevalling. Elke pagina had zn eigen kleur waardoor t makkelijk te vinden was.



Bevalling ziekenhuis:

We zouden het heel fijn vinden als er zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met onze wensen. Als er punten om medische redenen niet verantwoord zijn is het voor ons vanzelfsprekend dat het misschien anders zal verlopen.
Wel willen we ten alle tijden eerlijke en juiste informatie krijgen ten aanzien van voorgestelde interventies of medische ingrepen, of het achterwege laten daarvan. Ook als er twijfel is over wat er moet gebeuren. Bij mijn vorige bevalling is dit grondig misgegaan en daar heb ik veel last van gehad.

- We willen zoveel mogelijk foto’s en filmmateriaal van alles
- Positieve benadering en zo rustig mogelijk ivm concentratie(verlies)

Ontsluitingsfase:
- Niet inleiden, alleen als er anders een levensbedreigende situatie kan ontstaan
- Waakinfuus niet aansluiten, evt. alleen naald in hand.
- De vliezen pas breken net voor de uitdrijving, mocht dit niet eerder spontaan gebeurd zijn
- Geen hoofdelektrode bij baby, ctg van buitenaf is prima maar niet constant
- Praten in termen als ‘vooruitgang’, niet over cm of tijdsduur tenzij ik hier zelf naar vraag
- Ik wil niet vaker getoucheerd worden dan hoogst noodzakelijk
- Wil niet ‘onnodig’ gestoord of aangeraakt worden (concentratie verlies)
- Wil vrij bewegen tijdens ontsluitingsfase
- Wil zelf naar de wc, niet op een po
- Geen pijnmedicatie aanbieden, als ik denk dat t nodig is geef ik het zelf wel aan
- Als ik om medicatie vraag wil ik een knopje wat niet aangesloten is (placebo effect)

Geboortefase:
- Als ik persweeën krijg puf ik die alleen weg als ik met 100% zekerheid geen volledige ontsluiting heb, graag toucheren en geen aannames maken!
- Bij volledige ontsluiting wachten op goede persdrang
- Ik wil mijn lichaam het werk laten doen en dat volgen (dus niet actief ‘hap lucht/kin op de borst/3x persen en niet op commando persen)
- Ik wil verticaal bevallen en vrij zijn elke houding aan te nemen die voor mij goed voelt.
- Niet aan de baby trekken
- Ik wil de baby zelf aanpakken en evt. meekijken via spiegel
- Wanneer de uitdrijving langer duurt dan de richtlijnen en het kindje en ik maken het goed, dan wil ik de tijd krijgen het kindje op eigen kracht geboren te laten worden. Evt erop wijzen om andere houdingen aan te nemen.

Na de geboorte;
- Baby direct op mijn buik, huid op huid contact
- Als huid op huid contact met mij niet mogelijk is dan met vader
- Wil de baby zelf de borst laten zoeken dmv de borstcrawl
- Navelstreng volledig laten uitkloppen
- Geen oxytocine injectie uit voorzorg, pas na overleg als t langer duurt dan 60min voordat de placenta geboren wordt of bij te veel bloedverlies.
- Vader knipt navelstreng door
- Vit. K oraal en pas na de eerste borstvoeding *bij een evt. 3e kindje wil ik geen vit.K als de bevalling goed verlopen is*
- Controles van de baby bij mij
- Tijdens evt. hechten baby bij mij
- Baby wordt niet gewassen
- Baby niet aankleden maar toedekken met (warme) deken (icm huid op huid contact)
- Wij willen graag gebruik maken van de kraamsuite
Voeding, Zie pagina 5 (roze)

Keizersnede;

We zijn ervan op de hoogte dat veel van onze wensen niet standaard gedaan worden, toch zouden we het fijn vinden als jullie zoveel mogelijk zouden willen meedenken en onderstaande wensen willen behartigen.

- Alleen als dit de enige optie is
- De vader is aanwezig bij de geboorte
- Ik wil zoveel mogelijk foto en film materiaal
- Ik wil geen volledige narcose
- Ik wil de geboorte zien (met spiegel of beeldscherm oid)

Na de geboorte:
- Ik wil de navelstreng volledig laten uitkloppen
- De vader knipt de navelstreng door
- Ik wil meteen huid op huid contact maken met de baby
- Als huid op huid contact met mij niet mogelijk is dan met de vader
- Baby niet aankleden maar toedekken met (warme) deken (icm huid op huid contact)
- Ik wil zo snel mogelijk de baby aanleggen
- De controles van de baby op/ bij mij
- Als er toch volledige narcose moet worden gebruikt wil ik de baby zien vóór de visite, bijv. de opa’s en oma’s
- Ik wil de baby en vader bij me als ik ontwaak uit de narcose

Voeding, zie pagina 5 (roze)




In noodgevallen;
- Blijft de vader altijd bij de baby
- Wordt de achtergebleven persoon zo snel en veel mogelijk op de hoogte gehouden van de situatie

Voeding;
- Baby krijgt exclusief borstvoeding
- Evt. bijvoeding alleen in overleg met een laktatiekundige en met toestemming van mij of de vader
- Als bijvoeding nodig is gebeurt dit met mijn eigen moedermelk *ik had tijdens de zwangerschap gekolfd en had 2 voedingen (20cc) meegenomen naar t zh*. Als die niet voorradig is dan met donormelk.
- In geen geval kunstvoeding of suikerwater!
- Bijvoeding wordt gegeven via fingerfeeding, cupfeeding of met een borstvoedingshulpset
- Geen (fop)speen geven
- Als baby wakker is terwijl ik slaap mij wakker maken
- Als zelf voeden om welke reden dan ook niet (direct) mogelijk is wil ik minimaal om de 3u kolven en hieraan herinnerd worden, ook als ik hiervoor moet worden wakker gemaakt
- Bij problemen wordt een lactatiekundige ingeschakeld:
( IBCLC Lactatiekundige *naam en telefoonnr*). Of de lactatiekundige die in het ziekenhuis aanwezig is.
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 11 Dec 2014 11:47

Re: Geboorteplan

Even een up.

Ik ga nu ook een geboorteplan/bevalplan maken omdat er wat dingen anders zijn gegaan dan ik eigenlijk had gewild bij Elena. Niet dat ik er spijt van heb, maar ook de verloskundige raadde het nu aan om een plan te maken.

Zijn er nog meiden die hun plan hier willen delen? Misschien kom ik nog op ideeën waar ik nu niet direct aan denk.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:40

Bericht 11 Dec 2014 11:51

Re: Geboorteplan

Bij mij was het echt compleet zinloos.
Alles wat fout kon gaan ging fout.
Mijn vk zei dat ze het altijd al zo deden zoals ik alles had opgeschreven.
Denk dat het alleen nuttig is als je een normale bevalling hebt met je eigen vk.
In het ziekenhuis met de gyn en allerlei assistenten gaat het heel anders.
04-2014
10-2015
<<

Patsy

Bericht 11 Dec 2014 11:59

Re: Geboorteplan

Ik ben ook in het ziekenhuis bevallen onder begeleiding van een gynaecoloog, bij mij is door hun wel zoveel mogelijk rekening gehouden met de paar punten die ik op papier gezet had.

Deze keer zal ik zo ongeveer hetzelfde noteren in mijn zgn. bevalplan.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 11 Dec 2014 12:20

Re: Geboorteplan

Ik weet nu nog niet hoe mijn bevalling gaat verlopen dus ik maak er toch 1. Het belangrijkste is dat onze dochter gezond ter wereld komt, dat staat bovenaan. Ik ben me er van bewust dat het een wensenlijst is en geen eisenlijst, maar omdat het bij Elena anders ging als ik dacht, en ik helemaal flabbergasted was van de bevalling zijn er gewoon dingen gebeurt en niet gebeurt die ik liever anders had gehad.
<<

Patsy

Bericht 11 Dec 2014 12:33

Re: Geboorteplan

Die dingen zou ik er zeker inzetten dan! In die van mij stond o.a zo min mogelijk toucheren ivm angst daarvoor, pijnstilling, dat ik flesvoeding ging geven, dat mijn man de navelstreng door zou knippen en dat ik, indien mogelijk, vantevoren uitleg wilde over de te gebeuren handelingen. Dit zet ik er nu ook allemaal weer in.
<<

Anoniem315

Bericht 11 Dec 2014 12:54

Re: Geboorteplan

Ik had een briefje getypt met wat wensen, zoals:
- ik wil thuis bevallen, maar wanneer het moet, dan heb ik geen problemen met het ziekenhuis.
- mijn man moet de navelstreng doorknippen.
- navelstreng zo lang mogelijk in tact laten.
- ik wil de baby direct bij me, huid-op-huid, als dat mogelijk is. Liefst zo lang mogelijk.
- ik wil borstvoeding geven.
- ik wil geen verdovende middelen die ook de baby suf maken. Geen morfine-pompje dus!
- in de eerste week geen kraamvisite, behalve de opa's en oma's en overige gezinsleden.

Tijdens de bevalling is me veel gevraagd waar ik op dat moment gewoon antwoord op kon geven en we hebben van alles in overleg gedaan, dus dat vond ik top van de verloskundige en het ziekenhuispersoneel.
Zo kon ik het idee van een hartslagmeter op het hoofdje (met zo'n soort punaise in het hoofd geprikt) niet goed verdragen, dus dat heb ik tijdens de bevalling gezegd en dat is ook niet gebeurd (was niet nodig, baby was stabiel, rustig en het hartslagje was via de buikband goed te volgen).
Ik wilde ook absoluut geen spiegel down-under, toen N's hoofdje zichtbaar werd. Man, dat zou me veel te veel afleiden. Ik hoef dat niet te zien. Had wel andere dingen aan m'n hoofd :face:
<<

Anoniem166

Bericht 11 Dec 2014 12:57

Re: Geboorteplan

Ik heb bij de geboorte van mijn dochter een bevalplan gemaakt en dat doe ik nu weer.
Mijn wensen waren dingen die ze normaal ook doen bij een goedlopende bevalling. Verder had ik wat opgeschreven wat ik zou willen als het ineens een keizersnede zou worden (vriend erbij indien mogelijk etc).

Nu zal ik erin zetten dat ik, als ik geen buitensporig bloedverlies heb, geen oxytocineprik wil na de bevalling om de placenta geboren te laten worden. Ik wil eerst even afwachten of mijn lichaam dat zelf doet voordat ik zo'n prik krijg. Verloskundige vindt dat prima.

En ik wil bevallen zonder pijnbestrijding. Dat had ik ook opgeschreven.
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Bericht 11 Dec 2014 13:14

Re: Geboorteplan

Toen dit topic vorig jaar werd geopend schreef ik ook mee omdat ik daar toen mee bezig was.

Ik wil even terugkoppelen dat ik heel dankbaar ben voor mijn bevalplan en mijn verloskundige. Daadwerkelijk ALLES uit mijn plan heeft/is gedaan en dat terwijl ik best een plan had met wat afwijkende dingen, Bv gebruik van een navelveter, vitamine druppels pas NA borstvoeding, de sfeer die we voor ogen hadden, ik heb de kleine zelf aangepakt... Ze dacht zelfs aan dingen waar ik op dat moment echt niet aan kon denken (instrueerde de kraamhulp die aanwezig was om foto's te maken en voor de spiegel)

Helaas viel er over de oxytocineprik niet te praten bij onze vk. "Dit was protocol", maar dat wist ik van tevoren en aangezien ze verder erg mee ging in mijn wensen, dat ook maar zo gelaten. Ze heeft zelfs nog haar excuses aangeboden toen ze m zette..

Ik heb haar bedankt voor het naleven van mijn plan en toen gaf ze zelf ook aan dat dat ook gewoon kon omdat alles zo relaxed ging en ze ook alle tijd had om plan nog eens na te lezen (ik was met mijn man alleen in het bad), dus dat ze ook gewoon alle tijd ervoor had gehad en dat door de rust ook gewoon alles kon.
Afbeelding

Afbeelding
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Bericht 11 Dec 2014 13:25

Re: Geboorteplan

Ik zie dat ik mijn uiteindelijke plan toen helemaal niet gepost heb. Dit was m:

Geboorteplan

Aanwezig: vk, man, ik, kraamzorg. Geen stagiaires of artsen in opleiding
Dit bevalplan heb ik geschreven vanuit een ideaalbeeld. Uiteraard begrijp ik dat in geval van nood afwijken van dit plan nodig kan zijn. De veiligheid en gezondheid van mijzelf en het kindje gaan voor op deze wensenlijst.

Algemeen:
- Bevallen op eigen kracht, vertrouwen, positieve benadering. Geen handelingen zonder overleg. Bij acute medische noodzaak toelichting van de handelingen geven.

Bejegening
- Rust
- Weinig praten, wanneer dit wel gebeurt zachtjes, ontspannen en rustgevend.
- Alleen positiviteit, horen dat ik het goed doe (mits dat uiteraard zo is..)
- Betrekken bij beslissingen

Ontsluitingsfase
- Ik wil graag zelf kijken welke houding ik op dat moment prettig vind. Eventuele tips wanneer jullie zien dat het niet lukt, zijn van harte welkom. Graag herinneren aan verticale houding (baarkruk). Ik zou graag in het bad willen.
- Pijnbestrijding niet actief aanbieden, moeder zal hier zelf om vragen als dit gewenst is. Als ik het benoem of vraag, mijn uitgangspunten herhalen. Vader beslist uiteindelijk of er naar mijn vraag geluisterd wordt.
- Wanneer pijnbestrijding toch gegeven wordt, gaat mijn voorkeur naar ruggenprik, dan remifentanil, en wanneer niet anders kan, dan pethidine

Uitdrijvingsfase
- Mogelijkheid tot spiegel tijdens uitdrijvingsfase
- Mogelijkheid tot baarkruk
- Ik wil verteld krijgen wat er gebeurt tijdens persen
- Ik wil de bevalling graag zelf zien/voelen. Wanneer mogelijk de baby zelf aanpakken.

Na de geboorte verpleegkundige handelingen:
- Navelstreng laten uitkloppen. Dan pas afnavelen en navelstreng doorknippen (door vader).
- Zo min mogelijk interventie bij geboorte placenta: liever niet aan navelstreng trekken/ op buik drukken.
- Tijdens eventueel hechten kindje ook bij mama op de borst
- De benodigde onderzoeken bij baby zoveel mogelijk op de borst van mama uitvoeren
-

Na de geboorte, verzorging/voeding kindje:
- Skin to skin bonding: Zoveel mogelijk bij moeder. Wanneer dit niet mogelijk is, bij vader op de borst.
- Kindje wordt niet gewassen, alleen schoongeveegd.
- Gebruik navelveter ipv –klem
- Zoveel mogelijk rust/stilte, ook als de baby er is.
- Ik wil graag volledige borstvoeding geven op verzoek. Wanneer voeden aan de borst niet mogelijk is, graag kolven.
- Ik wil dat het kindje zoveel mogelijk de tijd en ruimte krijgt ZELF de tepel te vinden en te gaan drinken. Wanneer ze eenmaal drinkt wil ik haar laten drinken tot ze zelf weer loslaat.
- Geen suikerwater of kunstvoeding
- Ik zal zelf spuitjes afgekolfde melk (gekolfd tijdens zwangerschap) meenemen voor wanneer nodig. Via lepeltje of fingerfeeding graag geven dan (geen fles).
- Baby krijgt vitamine K druppels na drinken van moedermelk. Ik wil graag dat de eerste smaak die kindje ervaart die van moedermelk is

Kraamzorg:
- Graag veel foto’s maken en mij vertroetelen
- Geboorteplan in de gaten houden.

Eventuele keizersnede:
- Moeder kijkt graag mee dmv spiegel/tv/laken met doorkijkvenster
- Kindje wordt meteen na de geboorte bij moeder gelegd. Wanneer dit niet mogelijk is wordt het kindje huid tegen huid bij papa gelegd.
- Vader of moeder is altijd bij alle onderzoeken van de baby aanwezig. Het kindje is geen moment zonder één van de ouders
- De eventuele achterblijvende ouder wordt zo veel mogelijk op de hoogte gehouden.
- Ik wil graag volledige borstvoeding geven op verzoek. Wanneer voeden aan de borst niet mogelijk is, graag kolven.
- Geen suikerwater of kunstvoeding
- Ik zal zelf spuitjes afgekolfde melk vanuit mijn zwangerschap (colostrum) meenemen voor wanneer nodig, graag geven via lepeltje of fingerfeeding (geen fles).
Afbeelding

Afbeelding
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:25

Bericht 11 Dec 2014 13:48

Re: Geboorteplan

Sanne schreef:Ik heb bij de geboorte van mijn dochter een bevalplan gemaakt en dat doe ik nu weer.
Mijn wensen waren dingen die ze normaal ook doen bij een goedlopende bevalling. Verder had ik wat opgeschreven wat ik zou willen als het ineens een keizersnede zou worden (vriend erbij indien mogelijk etc).

Nu zal ik erin zetten dat ik, als ik geen buitensporig bloedverlies heb, geen oxytocineprik wil na de bevalling om de placenta geboren te laten worden. Ik wil eerst even afwachten of mijn lichaam dat zelf doet voordat ik zo'n prik krijg. Verloskundige vindt dat prima.

En ik wil bevallen zonder pijnbestrijding. Dat had ik ook opgeschreven.


Ik vind dit heel eng om te lezen Sanne! Uiteraard komt dit door mijn traumatische ervaring met een placenta die op de OK verwijderd werd met alle gevolgen van dien!
Ik wil je niet bang maken, maar er wel op wijzen dat als de placenta te lang in je lijf zit je er heel erg ziek van kan worden!
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem166

Bericht 11 Dec 2014 14:18

Re: Geboorteplan

Pinkel, de verloskundige vertelde mij dat de overkoepelde organisatie voor verloskundigen een paar jaar terug een protocol heeft gemaakt dat vrouwen die prik standaard toegediend krijgen, vooral bedoeld om onnodig bloedverlies te voorkomen. Het is niet zo dat de placenta zonder die prik niet loskomt, het duurt misschien iets langer. Ik vond het vorige keer vervelend om ineens een prik te krijgen (terwijl ik zo min mogelijk poespas wil) en ik eigenlijk niet eens wist waarvoor. Ik had bij de geboorte van mijn dochter ook echt heel weinig bloed verloren.

Ik zal echt niet alles op alles zetten om zo'n prik tegen te houden. Mocht de verloskundige het toch nodig achten, dan ga ik daar gelijk in mee. Wat er bij jou gebeurd is, is denk ik gebeurd ondanks dat je zo'n prik hebt gekregen?
<<

Anoniem112

Bericht 11 Dec 2014 14:20

Re: Geboorteplan

Ik heb bij beide bevallingen amper bloed verloren en ook geen prik gekregen.. Maar had bij beide wel weeënopwekkers via infuus gehad dus dan krijg je m misschien niet extra?
<<

Anoniem97

Bericht 11 Dec 2014 14:30

Re: Geboorteplan

Die prik is in de meeste gevallen echt behoorlijk overbodig en totaal niet nodig.
Ik heb hem niet gehad bij de eerste 2 en bij de derde wil ik hem ook niet tenzij t echt nodig is idd.
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:25

Bericht 11 Dec 2014 14:46

Re: Geboorteplan

@ Sanne:

Bloedverlies wordt veelal (niet altijd dus) veroorzaakt door een placenta die niet snel genoeg uitdrijft of zelf manueel verwijderd moet worden. Dit omdat er behoorlijk wat kracht opgezet wordt.
En ik wil ook helemaal niet zeggen dat de placenta niet vanzelf kan loskomen zonder die prik hoor, het zorgt er wel voor dat de placenta sneller en soms wat makkelijker loskomt van de baarmoeder. Maar helaas was dat bij mij niet het geval. Ik heb Oxytocine in mijn infuus gekregen, meerdere malen voordat ik naar de OK ging. Dus bij mij heeft het helaas totaal niet geholpen...

@ Gaia:

Als ze hem bij mij eerder hadden toegediend dan had ik waarschijnlijk niet zo ziek geworden, dus ik ben het niet met je eens in dit geval.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem97

Bericht 11 Dec 2014 16:27

Re: Geboorteplan

Maar pinkel, jij bent meer een uitzondering.
Normaal gesproken komt de placenta los binnen een half uur soms met uitloop tot een uur. Je lichaam maakt zelf die stof aan om te zorgen dat t los komt en daar heb je geen prik voor nodig in principe.

Mocht je onverhoopt toch heel veel bloedverlies hebben dan kan zon prik nodig zijn ja maar oer t algemeen niet.
<<

Anoniem92

Bericht 11 Dec 2014 22:30

Re: Geboorteplan

Ik heb via de site van de knov (geloof ik, vk organisatie) een vragenlijst ingevuld.
Ik heb aangegeven dat ik zoveel mogelijk wil dat er overlegd wordt en dat er veel foto's van gemaakt worden.
Verder dat ik eerst alleen mijn vriend bij me wil, en dat hij zodra de baby en ik beiden alleen gelaten kunnen worden hij dan onze oudste gaat halen.

Verder wil mijn vriend graag het eerste flesje geven en de navelstreng doorknippen.
<<

Anoniem151

Bericht 12 Dec 2014 02:20

Re: Geboorteplan

Onder de noemer 'wensen voor de geboorte' had ik een aantal dingen op papier gezet en ben daar heel blij mee! Bij mijn bevalling was een vk die ik nog nooit eerder had gezien maar door het lijstje wist ze heel goed wat ik wilde.
Hier ook geen oxytocine prik, placenta kwam vanzelf na 20 minuten. Vrijwel geen bloedverlies gehad.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers