Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Havermout als ontbijt

<<

Anoniem186

Bericht 30 Jun 2014 15:59

Re: Havermout als ontbijt

Haha, echt leuk, cotton, dat je zo de smaak te pakken hebt!
<<

Anoniem304

Bericht 30 Jun 2014 16:04

Re: Havermout als ontbijt

Ja heel leuk om er mee bezig te zijn! :ja:
<<

Anoniem186

Bericht 30 Jun 2014 16:23

Re: Havermout als ontbijt

Als je een keer echt een lekker bananenbroodje wil maken, moet je echt eens deze maken:
http://www.vegadutchie.nl/2013/02/18/ba ... voor-liza/
En dan een gewoon ei (geen vervanger), speltmeel hoeft niet, kan ook gewoon tarwe, vanille hoeft niet perse. Maar wel dadelstroop gebruiken, dat is echt zo lekker!
<<

Anoniem304

Bericht 30 Jun 2014 16:25

Re: Havermout als ontbijt

Lekker! Kan je dadelstroop kopen bij de natuurwinkel?
<<

Anoniem186

Bericht 30 Jun 2014 16:32

Re: Havermout als ontbijt

Ja, natuurwinkel of reform. En online ook op heel veel sites.
Deze is het:
http://www.bodyenfitshop.nl/superfood/S ... delstroop/
<<

Anoniem304

Bericht 01 Jul 2014 10:03

Re: Havermout als ontbijt

Thanks! Wij hebben wel zo`n uitgebreide winkel.

Gisteren geen tijd gehad om granola te maken, maar vanochtend wel gewoon wat havermout door m`n yoghurt gedaan. Je proeft er eigenlijk niet zoveel van, maar heb ook fijne vlokken.

Mis dan toch wel wat bite dus ga snel die granola maken.
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 01 Jul 2014 14:03

Re: Havermout als ontbijt

Ik zou wel oppassen om gewoon havermout of havervlokken door je yoghurt te doen. Werkt echt als stopverf namelijk. Ik maak wel regelmatig de avond van tevoren een bak yoghurt of kwark en meng daar dan al de havermout of havervlokken doorheen, zodat het al kan weken.
<<

Anoniem304

Bericht 01 Jul 2014 15:27

Re: Havermout als ontbijt

Jules schreef:Ik zou wel oppassen om gewoon havermout of havervlokken door je yoghurt te doen. Werkt echt als stopverf namelijk. Ik maak wel regelmatig de avond van tevoren een bak yoghurt of kwark en meng daar dan al de havermout of havervlokken doorheen, zodat het al kan weken.

Stopverf? Als in het verstopt je darmen? Dat is niet zo handig, daar heb ik al snel last van.
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 01 Jul 2014 17:04

Re: Havermout als ontbijt

Cotton schreef:
Jules schreef:Ik zou wel oppassen om gewoon havermout of havervlokken door je yoghurt te doen. Werkt echt als stopverf namelijk. Ik maak wel regelmatig de avond van tevoren een bak yoghurt of kwark en meng daar dan al de havermout of havervlokken doorheen, zodat het al kan weken.

Stopverf? Als in het verstopt je darmen? Dat is niet zo handig, daar heb ik al snel last van.


Haha ja, dat het verstoppend werkt dus. Ik heb die opmerking van mijn moeder overgenomen als het over voeding gaat die verstoppend voor de darmen kan werken :wink:
<<

Theeleut

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 669

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:04

Bericht 01 Jul 2014 17:53

Re: Havermout als ontbijt

Nou daar heb ik dus totaal geen last van! Normaal gesproken gaan mijn kinderen en ik heel moeilijk naar het toilet, maar sinds we havermout als ontbijt eten is dat verleden tijd. Het stimuleert zelfs.

Nu maak ik de havermout anders klaar. Ik doe sojamelk met havermout verwarmen in de magnetron en dan noten, gedroogde vruchten, zaadjes, stukje pure chocolade, honing en kaneel er bij. Heerlijk! En je zit er úren vol van!
05-05-2005 01-05-2011
<<

anoniem213

Bericht 01 Jul 2014 17:58

Re: Havermout als ontbijt

Maar Jules bedoelt toch ook alleen dat het verstoppend werkt wanneer je het gewoon 'zo' eet zonder er iets mee te doen. Dat doen jullie toch niet, Theeleut?
<<

Theeleut

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 669

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:04

Bericht 01 Jul 2014 20:06

Re: Havermout als ontbijt

Lijkt mij niets uitmaken. Ik doe het ook onverwerkt door mijn zelfgemaakte mueslirepen of door een smoothie. Het is gewoon beter te eten als je het weekt of verwarmd in vocht. Maar havermout is havermout.
05-05-2005 01-05-2011
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 01 Jul 2014 20:15

Re: Havermout als ontbijt

Ik heb laatst ook ontbijtmuffins met havermout als basis gebruikt (suiker- en vetvrij, op de extra pure chocolade na dan). Maar hoewel ze wel te eten waren, was ik er niet kapot van. Misschien is het ook wel zo dat het moet wennen maar ik vond het een redelijk droge hap. Dus ik lees even mee, misschien zijn er andere recepten om het wel wat smeuïger te krijgen?
<<

Anoniem156

Bericht 01 Jul 2014 20:37

Re: Havermout als ontbijt

Lookie schreef:Ik heb laatst ook ontbijtmuffins met havermout als basis gebruikt (suiker- en vetvrij, op de extra pure chocolade na dan). Maar hoewel ze wel te eten waren, was ik er niet kapot van. Misschien is het ook wel zo dat het moet wennen maar ik vond het een redelijk droge hap. Dus ik lees even mee, misschien zijn er andere recepten om het wel wat smeuïger te krijgen?


Ik weet natuurlijk niet welk recept je hebt gebruikt, maar ik maak vaak deze, vind ze erg lekker.

Ingrediënten voor 10 st.
1 banaan
2 eieren
125 ml melk
2 tl bakpoeder
125 gr havermout
Handvol blauwe bessen
1 tl kaneel
Snuf zout
Scheutje (olijf)olie

Zo maak je het
Verwarm de oven voor op 170 graden.

Mix de havermout met de banaan, het bakpoeder en de eieren en de melk zodat het een massa wordt. Mix het niet te lang.

Voeg eventueel wat extra honing toe.

Voeg de kaneel toe en een snufje zout en een scheutje neutrale olijfolie.

Voeg op het laatst de blauwe bessen toe.

Verdeel het beslag over de muffin vormpjes.

Bak de muffins in ongeveer 30 – 35 minuten goudbruin en gaar.

De muffin is gaar als een sateprikker er schoon en droog uitkomt.
<<

anoniem213

Bericht 01 Jul 2014 20:58

Re: Havermout als ontbijt

Theeleut schreef:Lijkt mij niets uitmaken. Ik doe het ook onverwerkt door mijn zelfgemaakte mueslirepen of door een smoothie. Het is gewoon beter te eten als je het weekt of verwarmd in vocht. Maar havermout is havermout.

Ik lees toch echt op verschillende websites dat je lichaam het beter kan verteren wanneer het geweekt of gekookt is. Het gaat dan trouwens dus om de rauwe variant. In de supermarkt heb je vaak ook kant-en-klare.
http://www.gezondafvallen.nl/gezond-havermout-ontbijt
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/13/Lekke ... mout.dhtml
<<

Theeleut

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 669

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:04

Bericht 01 Jul 2014 21:25

Re: Havermout als ontbijt

Ik gebruik die van de Euroshopper. Geen idee of dat echt rauw rauw is zeg maar. Maargoed, ik heb nergens last van :)
05-05-2005 01-05-2011
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 01 Jul 2014 21:32

Re: Havermout als ontbijt

Ik eet havermout ook gewoon zo door yoghurt en ik merk zeker niet dat het verstoppend werkt. Ben te lui om het de avond van te voren te weken. Maar misschien scheelt het dat ik niet dagelijks met yoghurt en havermout ontbijt.
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 02 Jul 2014 11:49

Re: Havermout als ontbijt

Theeleut schreef:Lijkt mij niets uitmaken. Ik doe het ook onverwerkt door mijn zelfgemaakte mueslirepen of door een smoothie. Het is gewoon beter te eten als je het weekt of verwarmd in vocht. Maar havermout is havermout.


Fijn dat het voor jou geen probleem is, maar ik gaf alleen aan dat het verstoppend KAN werken. En als dat zo is, dat je het dan beter wel kan weken/koken.
<<

Anoniem186

Bericht 02 Jul 2014 12:07

Re: Havermout als ontbijt

Je kan havermout sowieso beter weken van te voren. Dat is een stuk gezonder.
<<

Theeleut

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 669

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:04

Bericht 02 Jul 2014 13:06

Re: Havermout als ontbijt

Jules schreef:
Theeleut schreef:Lijkt mij niets uitmaken. Ik doe het ook onverwerkt door mijn zelfgemaakte mueslirepen of door een smoothie. Het is gewoon beter te eten als je het weekt of verwarmd in vocht. Maar havermout is havermout.


Fijn dat het voor jou geen probleem is, maar ik gaf alleen aan dat het verstoppend KAN werken. En als dat zo is, dat je het dan beter wel kan weken/koken.

Zo dan, met het verkeerde been uit bed gestapt vandaag? Ik zeg ook nergens dat het niet verstoppend KAN werken, maar alleen mijn ervaring dat het ook het tegenovergestelde kan werken. En lees je eigen reacties even na, je zegt namelijk nergens dat het kan, maar dat het verstoppend werkt a la stopverf.
05-05-2005 01-05-2011
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 02 Jul 2014 13:16

Re: Havermout als ontbijt

Poubelle, bedankt voor het recept! Misschien dat het met wat melk, honing en een beetje olijfolie al wel wat smeuïger wordt, ga het proberen.
Vorige

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers