Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Waarom biologisch? Daarom dus.

<<

Anoniem186

Bericht 14 Jan 2014 12:20

Waarom biologisch? Daarom dus.

Ik kwam deze op Facebook tegen.
http://www.spiritscienceandmetaphysics. ... bout-food/
Wat een bizar verschil! Toch erg dat er zoveel troep over ons eten gespoten mag worden.
<<

Anoniem29

Bericht 14 Jan 2014 12:38

Re: Waarom biologisch? Daarom dus.

Ik zei het al. Te lief :D

Ik zat laatst even op de site van het voedingscentrum. Daar valt mij bek ook open van verbazing over sommige uitspraken. Haha. Ik doe het lekker op mijn manier - F*ck het voedingscentrum met hun advies om 6 sneeen brood per dag te eten en 4 opscheplepels aardappelen en halvarine.
<<

Anoniem186

Bericht 14 Jan 2014 12:40

Re: Waarom biologisch? Daarom dus.

Haha ja, het voedingscentrum heb ik nooit begrepen. Maar het stuit me wel echt tegen de borst dat er vaak dat soort informatie gegeven wordt.
<<

Anoniem29

Bericht 14 Jan 2014 12:50

Re: Waarom biologisch? Daarom dus.

Ik zocht bijvoorbeeld op Boekweit. Krijgt de blauwe stempel bij het voedingscentrum (groen is goed, blauw is midden en rood is slecht). Als alternatief kon je beter tarwe eten (?).

Kokosolie wordt compleet de grond ingetrapt. Dat het alleen maar verzadigd vet is en echt bij hoge uitzondering gegeten moet worden. Dan staat erbij - wordt wereldwijd evenveel gegeten als olijfolie, met name in Indonesie e.d. -. Toch opvallend dat in westerse landen waar olijfolie/zonnebloemolie e.d. gepromoot wordt veel obesitas heerst en in Aziatische landen waar mensen 2 eetlepels kokosolie per dag binnen krijgen de term overgewicht haast onbekend is.

Zo zag ik nog meer voedingsmiddelen waarvan ik dacht. Ja natuurlijk.
<<

Anoniem111

Bericht 14 Jan 2014 13:41

Re: Waarom biologisch? Daarom dus.

Intoxicated schreef:Ik zocht bijvoorbeeld op Boekweit. Krijgt de blauwe stempel bij het voedingscentrum (groen is goed, blauw is midden en rood is slecht). Als alternatief kon je beter tarwe eten (?).

Kokosolie wordt compleet de grond ingetrapt. Dat het alleen maar verzadigd vet is en echt bij hoge uitzondering gegeten moet worden. Dan staat erbij - wordt wereldwijd evenveel gegeten als olijfolie, met name in Indonesie e.d. -. Toch opvallend dat in westerse landen waar olijfolie/zonnebloemolie e.d. gepromoot wordt veel obesitas heerst en in Aziatische landen waar mensen 2 eetlepels kokosolie per dag binnen krijgen de term overgewicht haast onbekend is.

Zo zag ik nog meer voedingsmiddelen waarvan ik dacht. Ja natuurlijk.

Dat is natuurlijk wel een beetje kort door de bocht... Als dat het enige verschil in voedingspatroon was, dan zou je dat daaraan kunnen toeschrijven, maar hun hele eetpatroon is zo compleet anders dan ons eetpatroon hier, dat ik niet vind dat je uit dat verschil kunt concluderen dat kokosolie beter is dan olijfolie.
<<

Anoniem29

Bericht 14 Jan 2014 13:44

Re: Waarom biologisch? Daarom dus.

Haha ik weet het, was ook even zwart/wit. Maar ik ben er wel heilig van overtuigd dat het voedingspatroon in Aziatische landen een stuk gezonder is dan in Europa/Amerika.

Volgens mij eten ze daar een stuk minder koolhydraten en behoorlijk wat meer groente dan dat 'wij' dat doen.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 14 Jan 2014 14:19

Re: Waarom biologisch? Daarom dus.

Ik heb me er verder niet in verdiept maar wat betreft het (niet) eten van tarwe stond er in de Consumentengids van december een stukje. Een tarwevrij dieet schijnt volgens dat artikel niet altijd goed te zijn. Men zou alleen tarwevrij moeten eten wanneer men coeliakie heeft. Daarnaast is het wel zo dat 5 tot 10 % van de mensen gluten minder kan verdragen, voor die mensen kan zo'n dieet wel nuttig zijn. Maar voordat deze groep mensen aan zo'n dieet begint, zouden ze zich moeten laten testen op coeliakie.
Dit is dus wat het artikel schrijft, het is niet mijn persoonlijke mening.
<<

Anoniem313

Bericht 14 Jan 2014 14:46

Re: Waarom biologisch? Daarom dus.

En werd er ook enige argumentatie gegeven? Waarom zou tarwevrij eten niet goed zijn volgens de Consumentengids?
<<

Anoniem313

Bericht 14 Jan 2014 14:47

Re: Waarom biologisch? Daarom dus.

Overigens - te snel geklikt - vind ik het VC een hopeloos verouderde instantie die continu achter de feiten aanlopen met hun informatie over voeding.
<<

Anoniem16

Bericht 14 Jan 2014 23:06

Re: Waarom biologisch? Daarom dus.

Ik geloof het allemaal wel maar ik vind het gewoon te duur.
<<

Anoniem186

Bericht 14 Jan 2014 23:11

Re: Waarom biologisch? Daarom dus.

Printje schreef:Ik geloof het allemaal wel maar ik vind het gewoon te duur.


Ja, dat is inderdaad heel jammer. Ik ben nu werkloos en we zijn er qua inkomen heel veel op achteruit gegaan, dus nu kunnen we echt niet zoveel geld kwijt zijn aan boodschappen. We eten waar mogelijk biologisch en de rest vul ik aan met gewone producten.
<<

Anoniem122

Bericht 14 Jan 2014 23:11

Re: Waarom biologisch? Daarom dus.

Printje schreef:Ik geloof het allemaal wel maar ik vind het gewoon te duur.


+1!
<<

Anoniem16

Bericht 14 Jan 2014 23:15

Re: Waarom biologisch? Daarom dus.

Wanneer het in de aanbieding is probeer ik het te kopen wanneer het niet meer zoveel maakt met 'gewone' dingen. Maar vaak scheelt het zo veel en dat kunnen we gewoon niet betalen. En de ene keer wel biologisch en dan 10x niet slaat ook nergens op voor mijn gevoel.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11588

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 15 Jan 2014 02:09

Re: Waarom biologisch? Daarom dus.

Ik probeer er wel rekening mee te houden. Sommige producten koop ik standaard bio. Wel een schattig meisje trouwens :).
2015 💙
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 15 Jan 2014 22:23

Re: Waarom biologisch? Daarom dus.

Caulfield schreef:En werd er ook enige argumentatie gegeven? Waarom zou tarwevrij eten niet goed zijn volgens de Consumentengids?


De enige argumentatie is eigenlijk dit:"Als je graanproducten weglaat, mis je voedingsvezels, ijzer, vitamine B1 en foliumzuur. Die zijn wel te vervangen, maar je moet goed weten wat je doet"

Hoewel eerst wordt gesproken over 'tarwevrij eten' gaat het hier dus eigenlijk over het helemaal weg laten van granen. Terwijl vervangers als speltmeel en rogge toch ook granen zijn.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers