Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Structuur in je leven

<<

Zelda

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 12 Jan 2014 16:16

Structuur in je leven

Hoe doe jij dit?
Ik ben echt zo jaloers op mensen die een opgeruimd huishouden hebben, en moeiteloos dingen lijken te doen. Bij mij is het een drama. Ik weet gewoon nooit waar ik moet beginnen...het lijkt altijd een chaos in mijn hoofd te zijn. Als ik een 'to do' lijst maak dan helpt het maar voor even en daarna verzaak ik weer. Ik ben al moe als ik op moet staan in de ochtend.
Het begint echt een probleem te worden want ik voel me er rusteloos en gefrustreerd onder. Ook mijn schoolwerk begint eronder te lijden. Ik heb nog tot 1 februari 3 dagen in de week vrij (excl. weekend) maar ik kan mezelf er gewoon niet toe zetten om ook dingen daadwerkelijk aan te pakken!

Ik probeer mezelf steeds weer bijeen te rapen en eens gewoon dingen te gaan doen, maar het lukt me vaak gewoon niet.

Iemand tips?
<<

Anoniem16

Bericht 12 Jan 2014 16:21

Re: Structuur in je leven

Ik heb ook structuur nodig anders krijg ik de kriebels. Jonge kinderen helpen hier enorm goed bij, hierdoor heb ik een hele fijne structuur in de dag. Dat is fijn voor hen en ook voor mij.

Lijstjes werken hier ook niet, daar krijg ik helemaal de kriebels van.

Ik heb niet echt tips voor je. Hier hielp het om een soort 'beloning' in het vooruitzicht te stellen. Dus bijv. wanneer ik 2 uur heb gewerkt aan school/ gepoetst etc dan mag ik.... even winkelen/ een spelletje doen/ tv kijken etc.

Succes!
<<

Zelda

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 12 Jan 2014 16:24

Re: Structuur in je leven

Printje schreef:Ik heb ook structuur nodig anders krijg ik de kriebels. Jonge kinderen helpen hier enorm goed bij, hierdoor heb ik een hele fijne structuur in de dag. Dat is fijn voor hen en ook voor mij.

Lijstjes werken hier ook niet, daar krijg ik helemaal de kriebels van.

Ik heb niet echt tips voor je. Hier hielp het om een soort 'beloning' in het vooruitzicht te stellen. Dus bijv. wanneer ik 2 uur heb gewerkt aan school/ gepoetst etc dan mag ik.... even winkelen/ een spelletje doen/ tv kijken etc.

Succes!

Ik heb een kind van 4 he :laughcry:
Lijstjes werken op zich wel maar voor even. Zou willen dat ik me gewoon wat langer kon concentreren op iets en dan ook echt 'doorwerken'.
<<

Anoniem16

Bericht 12 Jan 2014 16:30

Re: Structuur in je leven

hahaha sorry niet bij stilgestaan. Hier werkte dat goed om dus echt een bepaald ritme te krijgen. Ongeveer zo laat fruit.. lunch etc.

Helpt het niet om rustige muziek oid aan te zetten? Of leidt dat alleen maar meer af?
<<

Zelda

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 12 Jan 2014 16:32

Re: Structuur in je leven

Huh, je 'kent' me toch redelijk? :P
Maar goed, muziek helpt me wel bij het doorzetten (bijv. schoonmaken) maar ook dat helpt maar eventjes.
<<

Anoniem16

Bericht 12 Jan 2014 16:33

Re: Structuur in je leven

hahaha ja dat is het erge eraan ( dat ik er dus niet eens aan dacht dat je een kind hebt), zal mijn leeftijd wel zijn;)
<<

Anoniem66

Bericht 12 Jan 2014 16:45

Re: Structuur in je leven

Wat bedoel je met 'doorwerken'? Want het is juist veel effectiever als je kort (en bondig) met iets bezig bent. Bijvoorbeeld 20 minuten opruimen of een half uurtje studeren en dan iets anders gaan doen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 12 Jan 2014 16:47

Re: Structuur in je leven

Het helpt bij mij wel als ik prettig in mijn vel zit en me lekker voel in mijn omgeving. Dus de kamer opgeruimd, de (belangrijkste) rotklussen eerst, dan gezellig de kaarsjes aan, iets lekkers voor bij de lunch, dat soort dingen. Als het een rommeltje is in huis dan ga ik eerder dralen. Ik moet ik genoeg slapen maar dat is nog iets waar ik aan moet werken, ik ga echt te laat naar bed. Dat helpt allemaal niet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem186

Bericht 12 Jan 2014 17:00

Re: Structuur in je leven

Heel herkenbaar, Zelda. Ik heb daar ook echt ontzettend veel last van. Ik begrijp ook écht niet hoe andere mensen wel zo gestructureerd kunnen leven. Er heerst bij mij altijd zo'n soort gevoel van ontevreden over m'n leven.

Nou, daar heb je dus niks aan, ik heb geen tips. Alleen herkenning..
<<

Anoniem66

Bericht 12 Jan 2014 17:22

Re: Structuur in je leven

Leven andere mensen dan wel zo gestructureerd? Of lijkt dat aan de buitenkant alleen zo?
<<

Anoniem186

Bericht 12 Jan 2014 17:57

Re: Structuur in je leven

Luce schreef:Leven andere mensen dan wel zo gestructureerd? Of lijkt dat aan de buitenkant alleen zo?


Ik hoop dat laatste.
Ik zou het me eigenlijk ook niet aan moeten trekken hoe een ander leeft. Het is hier ook meer m'n eigen gevoel van onrust en ontevredenheid wat meer overheerst.
<<

Anoniem237

Bericht 12 Jan 2014 18:06

Re: Structuur in je leven

Ik denk dat ik zo'n persoon ben die heel veel structuur in haar leven heeft. Mijn huis is altijd opgeruimd, de was gaat vanaf de waslijn meteen gestreken de kast in, de katten worden elke week gekamd en ik haal op maandag alle boodschappen zodat we nooit misgrijpen. Maar hoe ik dat doe? Geen idee! Ik ben gewoon zo, zo was ik als kind al en zo is mijn moeder ook. Ik doe er niks voor en zou juist wel eens wat minder structuur willen hebben. :wink:
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 12 Jan 2014 18:09

Re: Structuur in je leven

Ik denk ook wel dat het een deel in je zit of niet om het meteen allemaal netjes te maken en te houden. Ik kan dat ook niet. We hebben een lijstje gemaakt met wat we wanneer doen. Maar dat gaat ook niet altijd goed haha. Maar ik ben wel beter in het eerder dingen opruimen geworden. Ik merk dat het mij wel goed doet en voldoening geeft.
Ik hik altijd tegen badkamer poetsen aan...dat vind ik echt zo'n rot klus...vriend vind dat ook haha. Maar goed het moet toch gebeuren...de ene keer later dan de andere keer.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 12 Jan 2014 18:24

Re: Structuur in je leven

Pff, dit zit ook totaal niet in mij, vooral niet als het gaat om het huishouden!
Dan is het hier een paar weken een troepje (niet vies hoor, meer dingen als oud papier en post dat maar op de tafels blijft liggen), heb ik opeens een vlaag van opruimwoede zodat het een dag netjes is en dan begint het weer..
Donderdag is mijn vrije dag, daarom doe ik dan het huishouden. Ik dwing mezelf vaak een beetje om dat 's ochtends allemaal te doen, dan heb ik de middag voor mezelf (het voordeel van een flatje, niet zoveel om schoon te maken :wink:). In het weekend doen we standaard de was omdat het stroom dan goedkoper is.

Vaak is het een kwestie van even doorpakken en dan ben je zo klaar, maar je ertoe zetten om te beginnen, dat is het moeilijkst!
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem198

Bericht 12 Jan 2014 18:41

Re: Structuur in je leven

Ik vind ook dat ik veel structuur heb dit heb ik ook nodig anders word ik onrustig.
hoe ik dit precies doen weet ik niet want zo ben ik het gewend :) Wel probeer ik altijd eerst de dingen te doen die ik moet doen en daarna pas de leuke dingen om het maar zo te zeggen. Het lijkt mij wel lastiger als je ook nodig een studie hebt.

De tip die volgens mij door Luce gegeven werd lijkt mij wel handig. Je dag verdelen in blokken zodat je elke dag iets doet maar ook ontspanning hebt.
<<

Anoniem12

Bericht 12 Jan 2014 18:48

Re: Structuur in je leven

Bij mij gaat het eigenlijk vanzelf en daar ben ik heel blij mee. Het is altijd opgeruimd, er ligt bijna nooit was, alles is schoon en fris. Na het overlijden van m'n vader kon ik me er een tijdje helemaal niet toe zetten, schone droge was hing weken op de wasrekjes en als ik naar de supermarkt ging voor 4 dingen kwam ik met hele handen weer thuis, ik kon het me niet meer bedenken. Ik ben blij dat mijn huishoudskills weer terug zijn, want ik werd echt knettergek. Ik was echt bang dat ik zo chaotisch zou blijven. Oh en ik heb sinds kort een droger, liefde!

Maar ik denk dat het er bij mij gewoon in zit. Ik ben wel iemand van lijstjes, rijtjes en doelen stellen, dan ben ik direct rustig in m'n hoofd als ik het opschrijf.
<<

nijntje4

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:18

Bericht 12 Jan 2014 19:29

Re: Structuur in je leven

Ik ben van mijzelf heel gestructureerd, gek op lijstjes en plannen maar de laatste maanden stel ik veel teveel dingen uit, voel ik onrust, geen structuur en heb ik het gevoel dat ik maar wat doe... bleh.
<<

Anoniem237

Bericht 12 Jan 2014 19:56

Re: Structuur in je leven

Ik word er ook onrustig van als de structuur weg zou vallen. Ik zorg er altijd voor dat alles in huis klaar is, daarna ga ik pas leuke dingen doen. Ik stoor me ook aan een volle wasmand dus dat werk ik dan meteen weg.
<<

Anoniem16

Bericht 12 Jan 2014 21:41

Re: Structuur in je leven

Ik ben ook echt gestructureerd, ik zeg het niet alleen het is zo. Al het speelgoed wordt meerdere keren per dag opgeruimd ( ook door de kinderen zelf) er zal niet snel rommel ergens liggen. Ik ruim alles meteen op en ook met de strijk/ was wil ik bijblijven anders word ik er kriegel van.

Jullie weten vast nog wel hoe 'geweldig' ik mijn zwangerschapsverlof vond, niet dus. Ik vind het veel fijner om gewoon echt meer structuur te hebben en een ritme met gewoon werken etc.
<<

Anoniem28

Bericht 12 Jan 2014 21:55

Re: Structuur in je leven

Sinds ik weer gewoon 28u werk en niet meer 36u heb ik ineens ook weer structuur. Ik was gewoon veel te druk die periode, steeds zieke kinderen, constant het gevoel achter de feiten aan te lopen. Nu heb ik iets meer tijd en nu is het huishouden bij, ben ik op het werk bij en ben ik leuker voor de kinderen. Echt een strak ritme in de dag heb ik nog steeds niet in de zin van: om 8u ontbijten, 10u fruit, 12u lunch, 13u jongste slapen etc. Ik doe dingen als ik er zin in heb en ik vind het leuker huishouden als het gewoon bij is en dat je niet bij een grote klus aan het denken bent dat je beter had kunnen stofzuigen omdat er dikke stofnest onder je stoel met etensresten van vorige week doortrekt (oké, dat is overdreven).
<<

Vintage

Kletskop

Berichten: 970

Geregistreerd: 02 Sep 2013 18:27

Bericht 13 Jan 2014 12:55

Re: Structuur in je leven

Jans schreef:Heel herkenbaar, Zelda. Ik heb daar ook echt ontzettend veel last van. Ik begrijp ook écht niet hoe andere mensen wel zo gestructureerd kunnen leven. Er heerst bij mij altijd zo'n soort gevoel van ontevreden over m'n leven.

Nou, daar heb je dus niks aan, ik heb geen tips. Alleen herkenning..


Zouden zo mijn woorden kunnen zijn, Jans! :yes:
Happiness comes
from within you.
You'll never find it by
chasing relationships,
jobs, beauty, money.
Happiness Always
starts within.
<<

Anoniem 63

Bericht 13 Jan 2014 21:21

Re: Structuur in je leven

Rush schreef:Maar ik denk dat het er bij mij gewoon in zit. Ik ben wel iemand van lijstjes, rijtjes en doelen stellen, dan ben ik direct rustig in m'n hoofd als ik het opschrijf.


DIt heb ik ook. Het gaat hier ook wel redelijk gestructureerd allemaal. Sowieso is het vrijwel nooit een rommel in huis, maar er zijn ook wel eens klussen (ramen lappen ofzo) die lang blijven liggen hoor. Ik werk inderdaad veel met lijstjes en agenda's. Maar ik moet erg uitkijken dat ik niet teveel bezig ben met alles te structureren, ordenen, analyseren, opruimen etc. Ik sla er dan in door en daar wordt je ook niet gelukkig van....

Tips:
Maak een planning per week. Verdeel alle taken die je die week gedaan wil hebben vervolgens over planningen per dag en plan vooral ook dagdelen/momenten in waarop je niets hoeft te doen van je lijstje(s)! Laat af en toe de boel de boel. Opruimen is een middel, geen doel op zich.

Begin met de taken die je het rotst vind om te doen. Van uitstel komt afstel (hier moet ik ook nog op oefenen).

Roep tegen iedereen dat je volgende week écht de schuur gaat opruimen/cupcakes gaat bakken/een nieuwe spijkerbroek gaat kopen, dan heb je vanzelf het gevoel dat je er niet meer onderuit komt :laughcry:

Beloon jezelf als iets goed is gegaan, en wees lief voor jezelf als het een keer niet lukt.

Als je iets 'in je systeem' wilt krijgen heeft dat een paar weken nodig om automatisme te worden. Gebruik een 'afkruiskalender' of plak 31 post-its op een muur en trek er dagelijks na het doen van die taak één af. Dat kan helpen die eerste weken te gebruiken om jezelf iets aan te wennen.
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:32

Bericht 13 Jan 2014 21:51

Re: Structuur in je leven

Sheherazade schreef:
Jans schreef:Heel herkenbaar, Zelda. Ik heb daar ook echt ontzettend veel last van. Ik begrijp ook écht niet hoe andere mensen wel zo gestructureerd kunnen leven. Er heerst bij mij altijd zo'n soort gevoel van ontevreden over m'n leven.

Nou, daar heb je dus niks aan, ik heb geen tips. Alleen herkenning..


Zouden zo mijn woorden kunnen zijn, Jans! :yes:


De mijne ook. Ik krijg er gewoon geen grip op :(
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers