Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kommagebruik

<<

Anoniem17

Bericht 09 Jan 2014 10:38

Kommagebruik

Ik heb een taalvraagje. Als ik twee keer achter elkaar hetzelfde woord in één zin gebruik (bijvoorbeeld: Ik vind dat je je moet schamen), moet er dan een komma tussen die twee woorden (dus: Ik vind dat je, je moet schamen)?
Mijn spellingscontrole rekent het dubbele woord fout, maar ik vind die komma ook zo gek staan. Ik lees dan namelijk: Ik vind dat je *pauze* je moet schamen. En die pauze is volgens mij overbodig? Het klinkt in mijn hoofd in ieder geval heel gek.
Ik heb al gegoogled maar ik kan hier niks over vinden. Wie kan mij helpen?
<<

Anoniem193

Bericht 09 Jan 2014 10:40

Re: Kommagebruik

Volgens mij moet er geen komma tussen.
Kun je het niet aanpassen. Ik vind dat jij je moet schamen?
<<

Happinaz

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 583

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:28

Bericht 09 Jan 2014 10:41

Re: Kommagebruik

Ik doe het wel. Ik schijn trouwens sowieso wel op een wonderlijke wijze met komma's te strooien dus ik weet niet of ik het goed doe.
Ben ook benieuwd dus ik lees even mee!
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8484

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 09 Jan 2014 10:41

Re: Kommagebruik

Ik zie hier op het forum ook vaak een komma in zulke zinnen, maar mijn gevoel zegt dat dat hartstikke fout is. De precieze regels ken ik niet uit mijn hoofd, maar je hoort inderdaad geen pauze.

Als het een vragende zin is zou het al helemaal raar zijn: "Hoe vaak verkleed je, je?" :)
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

anoniem213

Bericht 09 Jan 2014 10:47

Re: Kommagebruik

Mensen schijnen dat vroeger geleerd te hebben, maar het moet niet nee. Ik probeer het overigens altijd te vermijden, door er bijvoorbeeld 'Hoe voel jij je?' van te maken. Tussen twee persoonsvormen moet wel een komma trouwens, dus als dat twee keer hetzelfde woord is, moet die komma daar wel.
<<

Anoniem17

Bericht 09 Jan 2014 10:55

Re: Kommagebruik

Ja dat vermijden probeer ik ook, maar ik loop vaker tegen het probleem aan. Ook vaak met de woorden dat dat (Ik vind dat dat overbodig is - zoiets).
Ik wil gewoon de regel weten ;)
<<

Anoniem 52

Bericht 09 Jan 2014 10:57

Re: Kommagebruik

Oh zo herkenbaar!! Soms ben ik echt onwijs lang bezig om dan maar iets helemaal anders te zeggen, om dat soort dingen te vermijden!
<<

Anoniem38

Bericht 09 Jan 2014 11:36

Re: Kommagebruik

Geen komma.
<<

Anoniem193

Bericht 09 Jan 2014 11:48

Re: Kommagebruik

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/k ... ene-regels

Het staat niet tussen de regels, en ze hebben het ook over de pauze. Dus geen komma
<<

Anoniem315

Bericht 09 Jan 2014 11:51

Re: Kommagebruik

Alibi schreef:https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/komma-algemene-regels

Het staat niet tussen de regels, en ze hebben het ook over de pauze. Dus geen komma


Na het woord 'en' komt toch nooit een komma?
<<

Koko

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:23

Bericht 09 Jan 2014 11:52

Re: Kommagebruik

Exogenesis schreef:
Alibi schreef:https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/komma-algemene-regels

Het staat niet tussen de regels, en ze hebben het ook over de pauze. Dus geen komma


Na het woord 'en' komt toch nooit een komma?


Dat wilde ik inderdaad ook typen, zo heb ik het in ieder geval geleerd.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9783

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 09 Jan 2014 12:00

Re: Kommagebruik

Je moet gewoon niet zo vaak het woord je gebruiken. Jij is veel mooier :D
<<

Anoniem17

Bericht 09 Jan 2014 12:03

Re: Kommagebruik

Oh dat vind ik niet. Ik weet dat 'je' spreektaal is en 'jij' schrijftaal, maar ik vind het echt niet mooi staan. Maar dat is meer mijn kronkel, haha!
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9783

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 09 Jan 2014 12:16

Re: Kommagebruik

Dat bedoel ik toch ook... ?
<<

Anoniem193

Bericht 09 Jan 2014 12:24

Re: Kommagebruik

Kowalski schreef:
Exogenesis schreef:
Alibi schreef:https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/komma-algemene-regels

Het staat niet tussen de regels, en ze hebben het ook over de pauze. Dus geen komma


Na het woord 'en' komt toch nooit een komma?


Dat wilde ik inderdaad ook typen, zo heb ik het in ieder geval geleerd.


Haha toen ik het typte wilde ik die komma nog weg halen, maar ben het vergeten :redface:
<<

Anoniem315

Bericht 09 Jan 2014 12:28

Re: Kommagebruik

Alibi schreef:
Haha toen ik het typte wilde ik die komma nog weg halen, maar ben het vergeten :redface:


Geeft niet schatje, het overkomt de besten.
<<

Dennenappel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 09 Jan 2014 12:39

Re: Kommagebruik

Exogenesis schreef:
Alibi schreef:https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/komma-algemene-regels

Het staat niet tussen de regels, en ze hebben het ook over de pauze. Dus geen komma


Na het woord 'en' komt toch nooit een komma?

Voor het woord 'en' komt ook nooit een komma :wink:

Ik probeer de 'je je' ook altijd te vermijden. Hoe ik het ook schrijf, vind ik het niet mooi staan.
<<

Anoniem17

Bericht 09 Jan 2014 12:40

Re: Kommagebruik

Tabbie schreef:Dat bedoel ik toch ook... ?

Huh, nee jij bedoelt toch dat ik vaker het woord 'jij' moet gebruiken? En ik gebruik juist liever 'je', omdat ik dat een mooier woord vind.
<<

Koko

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:23

Bericht 09 Jan 2014 12:48

Re: Kommagebruik

Dennenappel schreef:
Exogenesis schreef:
Alibi schreef:https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/komma-algemene-regels

Het staat niet tussen de regels, en ze hebben het ook over de pauze. Dus geen komma


Na het woord 'en' komt toch nooit een komma?

Voor het woord 'en' komt ook nooit een komma :wink:

Ik probeer de 'je je' ook altijd te vermijden. Hoe ik het ook schrijf, vind ik het niet mooi staan.


Haha je dat bedoelde ik eigenlijk :thumbup:
<<

Anoniem315

Bericht 09 Jan 2014 12:58

Re: Kommagebruik

Kowalski schreef:
Dennenappel schreef:
Exogenesis schreef:
Na het woord 'en' komt toch nooit een komma?

Voor het woord 'en' komt ook nooit een komma :wink:

Ik probeer de 'je je' ook altijd te vermijden. Hoe ik het ook schrijf, vind ik het niet mooi staan.


Haha je dat bedoelde ik eigenlijk :thumbup:


Wahaha, fuck, ja :clown:
<<

Red Velvet

Noob

Berichten: 36

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:04

Bericht 09 Jan 2014 13:01

Re: Kommagebruik

Ik heb ook altijd geleerd om voor het woord 'en' geen komma te zetten. Maar soms vind ik het juist nodig, weet iemand daar de vakspecifieke regels van?

-Edit- Laat maar, ik lees weer een half topic :nerd: Het is dus toch correct dat je voor en na het woord 'en' geen komma plaatst
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 09 Jan 2014 13:06

Re: Kommagebruik

Nee, daar moet geen komma.

Voor het woord 'en' inderdaad ook niet, al heb ik wel eens dat het in bepaalde zinnen gevoelsmatig wel hoort en dat ik het dan ook doe.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem193

Bericht 09 Jan 2014 13:12

Re: Kommagebruik

Sorry!!! Het was gewoon een vautje van mij!
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 09 Jan 2014 15:12

Re: Kommagebruik

Er moet inderdaad geen komma.

Volgens mij zijn er veel mensen die het wel doen, omdat de spellingscontrole het nou eenmaal aangeeft.
Maar ja, een computer is niet alleswetend natuurlijk. De spellingscontrole geeft het aan als er twee dezelfde woorden achter elkaar staan. Omdat dit nou eenmaal vaak een typfout betreft. Spellingscontrole kan niet herkennen dat het in een bepaald zinsverband wel mogelijk is.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9783

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 09 Jan 2014 15:13

Re: Kommagebruik

Elliot schreef:Oh dat vind ik niet. Ik weet dat 'je' spreektaal is en 'jij' schrijftaal, maar ik vind het echt niet mooi staan. Maar dat is meer mijn kronkel, haha!


Ik dacht dat je hier zei dat je inderdaad beter "jij" schrijft. Verkeerd begrepen, kan gebeuren.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers