Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Weet jij jouw bloedgroep?

Wat is jouw bloedgroep?

A
6
35%
B
1
6%
AB
1
6%
O
9
53%
 
Aantal stemmen : 17
<<

Anoniem 49

Bericht 09 Jan 2014 12:43

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

Doordat ik bloeddonor ben weet ik dat ik 0 positief heb
<<

Anoniem168

Bericht 09 Jan 2014 13:17

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

Op de havo bij biologie moesten we zo'n proefje je doen waaruit je kon opmaken wat je bloedgroep was. De mijne was O positief en uit de bloedtest van de zwangerschap kwam dat ook.
<<

Tiara

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 367

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:05

Bericht 09 Jan 2014 13:23

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

Ik ben 0 negatief dat weet ik omdat ik bloeddonor ben geweest.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 09 Jan 2014 13:34

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

AB positief, rhesus positief.

Ik weet het omdat ik bloeddonor ben en ik heb sinds mijn zwangerschap ook een bloedgroepkaartje in mijn portemonnee zitten.
2012 & 2016
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 09 Jan 2014 13:34

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

AB is trouwens heel zeldzaam
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3186

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:39

Bericht 09 Jan 2014 19:12

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

O- komt ook niet erg veel voor, en heel graag gewild om bloed te geven. Dat kan namelijk aan iedereen gegeven worden.
D. 💙14-01-2019💙
<<

sophiee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1224

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:24

Bericht 09 Jan 2014 21:04

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

B+, altijd al geweten.
3 dochters van 11, 9 en 7 jaar 🖤
<<

Joli86

Noob

Berichten: 148

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:45

Bericht 09 Jan 2014 22:19

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

Sinds de zwangerschap weet ik dat ik O positief heb.
Afbeelding
<<

Moontje

Noob

Berichten: 141

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:37

Bericht 10 Jan 2014 00:20

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

girli schreef:Ik heb AB positief.
Ons leven eindigt op de dag dat we zwijgen over dingen die ertoe doen.
<<

Anoniem171

Bericht 10 Jan 2014 05:27

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

JustMeDaan schreef:Ja O+. Dit weet ik omdat ik bloeddonor ben.


+ 1
<<

Pink

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 105

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:07

Bericht 10 Jan 2014 08:18

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

B negatief, laten testen bij de zwangerschap.
<<

Anoniem185

Bericht 10 Jan 2014 15:26

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

0+, ik weet niet eens waarom en hoe ik het weet.
<<

Anoniem 43

Bericht 10 Jan 2014 17:36

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

Ik heb geen idee eigenlijk..
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 10 Jan 2014 17:41

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

Majira schreef:Doordat ik bloeddonor ben weet ik dat ik 0 positief heb


Hier hetzelfde.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 10 Jan 2014 18:16

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

Whatever schreef:
JustMeDaan schreef:Ja O+. Dit weet ik omdat ik bloeddonor ben.


Ik wil gelijk even van deze gelegenheid gebruik maken om iedereen te vertellen dat bloedgroep O niet bestaat. :yes: Niet tegen jou specifiek hoor.. ;) Wie weet weet je het zelfs al wel.

Het is bloedgroep 0 (nul dus, niet de o als in de letter o). Het gaat namelijk over de antigenen op je bloedcellen en daarvan heb je A, B, A en B of geen = 0.

Dusss, allemaal nooit meer bloedgroep O zeggen! :thumbup:


In het engels zeg je wel ooo-negative, maar daar wordt voor de nul soms ooo gezegd, daardoor is het er misschien hier ook ingeslopen?

Ik heb A+
<<

Anoniem130

Bericht 10 Jan 2014 19:07

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

Whatever schreef:
Ilovethe90s schreef:
Whatever schreef:Dusss, allemaal nooit meer bloedgroep O zeggen! :thumbup:


De bloedgroep 0 wordt gelezen als nul, met de betekenis niet A en niet B. Vaak wordt het echter uitgesproken als de letter O, afkomstig van het Duitse "ohne". In Vlaanderen wordt dit bijna altijd gedaan.

:P


Die link kende ik niet haha! Wel deels ook vanuit het engels waar ze 0 ook als O uitspreken..

Maar gewoon even een klein feitje, in principe bestaat bloedgroep O niet dus.. :nerd:


;)
<<

Anoniem29

Bericht 10 Jan 2014 20:32

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

Wat gebeurt er eigenlijk als je als negatief, bloed krijgt wat positief is?

Of als B bijvoorbeeld A bloed?

En van wie kan 0 dan ontvangen?

Ik snap het nog niet helemaal geloof ik. Alleen AB snap ik. En dat A geen B kan ontvangen en B geen A.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 10 Jan 2014 20:33

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

Whatever schreef:
Whatever schreef:
Whatever schreef:Dusss, allemaal nooit meer bloedgroep O zeggen! :thumbup:




Die link kende ik niet haha! Wel deels ook vanuit het engels waar ze 0 ook als O uitspreken..

Maar gewoon even een klein feitje, in principe bestaat bloedgroep O niet dus.. :nerd:


;)


Ja meisjes, allemaal even opletten hier want Whatever heeft het al gezegd hoor! :cheering:
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 10 Jan 2014 20:34

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

Intoxicated schreef:Wat gebeurt er eigenlijk als je als negatief, bloed krijgt wat positief is?

Of als B bijvoorbeeld A bloed?

En van wie kan 0 dan ontvangen?

Ik snap het nog niet helemaal geloof ik. Alleen AB snap ik. En dat A geen B kan ontvangen en B geen A.


Ik denk afstotingsverschijnselen? Maar de precieze consequenties weet ik ook niet. Whatever help us out!
<<

Anoniem130

Bericht 10 Jan 2014 20:53

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

Pompoen schreef:
Intoxicated schreef:Wat gebeurt er eigenlijk als je als negatief, bloed krijgt wat positief is?

Of als B bijvoorbeeld A bloed?

En van wie kan 0 dan ontvangen?

Ik snap het nog niet helemaal geloof ik. Alleen AB snap ik. En dat A geen B kan ontvangen en B geen A.


Ik denk afstotingsverschijnselen? Maar de precieze consequenties weet ik ook niet. Whatever help us out!


Inderdaad afstotingsverschijnselen doordat je immuunsysteem de bloedcellen aan gaat vallen omdat het als lichaamsvreemd wordt gezien. En doordat het om bloed gaat, vind dat dus plaats door je hele lichaam (immers je bloed gaat ook je hele lichaam door. Niet alleen heb je dan dus niets aan het bloed wat je gegeven wordt, gevaarlijker is dat er een systemische activatie van je immuunsysteem/stolling kan ontstaan. Dan kunnen er stolsels ontstaan (infarcten) en verder kun je in shock raken, multipel orgaanfalen en overlijden.
<<

Anoniem130

Bericht 10 Jan 2014 21:02

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

Intoxicated schreef:Wat gebeurt er eigenlijk als je als negatief, bloed krijgt wat positief is?

Of als B bijvoorbeeld A bloed?

En van wie kan 0 dan ontvangen?

Ik snap het nog niet helemaal geloof ik. Alleen AB snap ik. En dat A geen B kan ontvangen en B geen A.


Ok, het is eigenlijk vrij simpel. Het gaat erom dat je geen antistoffen mag hebben tegen het bloed dat je krijgt. Anders kan je lichaam dat aanvallen. En je hebt alleen geen antistoffen, tegen wat je zelf hebt.

Dus als je A hebt, heb je antistoffen tegen B
Als je B hebt, heb je antistoffen tegen A
Als je 0 hebt, heb je antistoffen tegen A en B
En als je AB hebt, heb je geen antistoffen tegen A of B

Afbeelding

Dus met bloedgroep A, kun je bloed ontvangen van iemand met A of met AB (en als je B hebt, B of AB)
Als je AB hebt, dan heb je geen antistoffen en kun je van iedereen bloed krijgen
Als je 0 hebt, kun je alleen van 0 bloed krijgen

Overigens zijn er meer factoren die je bloedgroep bepalen dan AB0, maar deze zijn het meest bekend, juist dus vanwege de mogelijke complicaties bij een mismatch op deze factor. Wat rhesus betreft, dat is nog iets lastiger, daar speelt sensitisatie een rol bij en het is eigenlijk ook niet heel simpelweg + of -. Hoe dat werkt bij transfusie weet ik eigenlijk ook niet, rhesus facor is met name rondom zwangerschap een belangrijke factor. Als een rhesus negatieve moeder een rhesus positief kind draagt, ontwikkelt ze hier antistoffen tegen. Bij de eerste zwangerschap is dit nog niet problematisch, maar bij latere zwangerschappen als zij weer een rhesus positief kind draagt en dan al antistoffen heeft hiertegen, dan wordt het kind dus als lichaamsvreemd gezien en aangevallen door het immuunsysteem.
<<

Anoniem187

Bericht 10 Jan 2014 21:22

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

Ik zou het niet weten..
<<

Leipe Loetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:18

Bericht 10 Jan 2014 21:27

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

A positief
2010 & 2012

Afbeelding
<<

Anoniem75

Bericht 10 Jan 2014 21:33

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

Ik heb ook A positief
<<

M-G

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 11 Jan 2014 04:03

Re: Weet jij jouw bloedgroep?

Ja dat heb ik altijd wel geweten: O-negatief dat wist ik altijd al wel... Mijn vriend is A positief dat leverde tijdens de zwangerschap wel Rhesus positief op waardoor ik een extra prik kreeg. Ik moet trouwens eens nakijken wat ons zoontje heeft :redface:
Afbeelding
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers