Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11846

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 08 Jan 2014 10:45

Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Ik lees nu de afgelopen dagen met verbazing dat winkels geen alcohol meegeven aan ouders, die samen met hun kinderen boodschappen doen. Omdat het kind geen 18 is, krijgen de ouders het niet mee.

Nu las ik net ook weer het het CBL zegt dat een winkel dan vervolgens goed handelt, want de ouder zou het wel voor het kind kunnen kopen. Ouders moeten hun kinderen maar thuis laten/buiten laten als ze drank willen kopen.

Ik vind eerlijk dat winkels hierin te ver door slaan. Het is dan toch aan de ouders of het wel of niet naar het kind gaat.

Hoe vinden jullie dat winkels met zo een situatie om moet gaan? Vertrouwen dat de ouder het kind geen drank geeft? Of niet meegeven omdat het misschien voor het kind kan zijn.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem12

Bericht 08 Jan 2014 10:48

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Het is al heel lang zo dat je drank (dan echt alleen drank, niet in combi met weekboodschappen ofzo) in de winkel niet mee krijgt als er een minderjarige bij is, of iemand die geen ID bij zich heeft. Maar waar trek je dan de grens? Als je dochter van 14 mee gaat om weekboodschappen, kan je dan dus geen kistje bier meenemen.

Ik heb ook wel eens met mijn nichtje van 14 in de Mitra gestaan. Moest ze verplicht naar buiten tijdens het afrekenen.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11846

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 08 Jan 2014 10:51

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Maar dat is toch eigenlijk van de zotte. De winkels nemen in mijn ogen nu de taak van de ouders over. Ze voeren dan wel de wet uit, maar ergens klopt het toch niet. Stel dat ik met mijn neefje van 5 boodschappen ga doen, dan moet hij naar buiten. Dat is dan toch niet veilig.

Meestal haal je drank in combinatie met je weekboodschappen en dan zou je het ook niet mee krijgen, want het zou zo maar kunnen dat je het aan je kind geeft.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem12

Bericht 08 Jan 2014 10:55

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Silly-One schreef:Maar dat is toch eigenlijk van de zotte. De winkels nemen in mijn ogen nu de taak van de ouders over. Ze voeren dan wel de wet uit, maar ergens klopt het toch niet. Stel dat ik met mijn neefje van 5 boodschappen ga doen, dan moet hij naar buiten. Dat is dan toch niet veilig.

Meestal haal je drank in combinatie met je weekboodschappen en dan zou je het ook niet mee krijgen, want het zou zo maar kunnen dat je het aan je kind geeft.

En dat bedoel ik dus met; waar trek je de grens qua leeftijd.

Mijn nichtje van 14 kon zich buiten wel even zelf redden en uiteraard snap ik dat zij een 'drank-risico' leeftijd heeft. Maar wat als er iemand van 12 bij is, of 10?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 08 Jan 2014 10:56

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Kinderen die de leeftijd hebben om eventueel te willen drinken kunnen ook wel alleen thuisblijven als hun ouders boodschappen doen, de kinderen die mee moeten zijn meestal baby's en peuters en die drinken heus niet een biertje.

Daarbij vind ik het sowieso wat te ver doorslaan. Een minimumleeftijd, prima, de minimumleeftijd omhoog, ook prima en je moeten legitimeren vind ik ook een goed idee, maar dit is echt onzinnig, zeker als winkels het zo letterlijk gaan nemen. Je kunt wel onderscheid maken tussen twee dertigers die met hun jonge kindjes boodschappen doen en een flesje wijn in de kar gooien en een zestienjarige die met een achttienjarige een krat bier koopt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem58

Bericht 08 Jan 2014 11:01

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Of je kind nou buiten staat of binnen, ik vind dat geen verschil. En ik vind het dan ook echt belachelijk.
<<

Anoniem12

Bericht 08 Jan 2014 11:05

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Susan schreef:Kinderen die de leeftijd hebben om eventueel te willen drinken kunnen ook wel alleen thuisblijven als hun ouders boodschappen doen, de kinderen die mee moeten zijn meestal baby's en peuters en die drinken heus niet een biertje.

Maar dat zou toch ook raar zijn, dat die kinderen maar thuis 'moeten' blijven omdat ouders anders hun wekelijkse flesje wijn niet mee krijgen? Natuurlijk kunnen tieners wel alleen thuisblijven, maar er zijn ook genoeg kinderen die het leuk vinden om met de ouders mee boodschappen te doen, toch?
<<

Anoniem32

Bericht 08 Jan 2014 11:06

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Bolletje schreef:Of je kind nou buiten staat of binnen, ik vind dat geen verschil. En ik vind het dan ook echt belachelijk.


Precies, plus het feit dat de ouder ook alleen kan gaan winkelen, drank in slaat en thuis het kind alsnog laat drinken b.v.
Ik vind het echt te ver gaan hoor. Dat zou betekenen dat ik geen fles wijn meer mee krijg wanneer ik met mijn 4 jarige boodschappen ga doen?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 08 Jan 2014 11:07

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Ja, dat is ook idioot, maar ik bedoel er maar mee te zeggen dat ze het doel volledig voorbij schieten, dat het helemaal geen zin heeft, omdat de ouders van die oudere kinderen het juist veel makkelijker alsnog kunnen kopen dan ouders van kinderen die toch echt niet drinken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem12

Bericht 08 Jan 2014 11:09

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Susan schreef:Ja, dat is ook idioot, maar ik bedoel er maar mee te zeggen dat ze het doel volledig voorbij schieten, dat het helemaal geen zin heeft, omdat de ouders van die oudere kinderen het juist veel makkelijker alsnog kunnen kopen dan ouders van kinderen die toch echt niet drinken.

Inderdaad. Het heeft totaal geen zin.

Ik vond het trouwens ook al heel dom dat mijn nichtje toen naar buiten moest tijdens het betalen. Ze mocht wel gewoon de Mitra in, verbied dat dan ook als je het zo goed wilt doen. :thumbdown:
<<

Happinaz

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 583

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:28

Bericht 08 Jan 2014 11:10

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Ik snap er ook echt geen bal van, heb mijn frustratie daarover ook al op verschillende media laten horen.
Kijk, ik snáp de wet wel. En in de basis vind ik het niet eens zo gek.
Alleen het ding is, dát het een wet is waar nog discussie over is en een wet die niet helemaal goed is uit te voeren.

Een collega van mij heeft hierover een mail gestuurd aan een beleidsmedewerker van ministerie van VWS en kreeg de volgende reactie:

Dank voor uw bericht.
Ik ben bekend met de discussie, maar er zitten verschillende aspecten aan dit verhaal.

A. Hoeveel ouders doen boodschappen in het bijzijn van hun puberkinderen?
B. Als ouders kleine kinderen bij zich hebben, dan lijkt het me evident dat de drank bestemd is voor de ouder zelf.

Indien de ouder bij de kassa wordt aangesproken en aangeeft dat de drank bestemd is voor de ouder zelf en niet voor het kind, dan is er geen reden voor de caissière de verkoop te weigeren. De situatie wordt anders als een kind alcohol wil kopen en dat wordt geweigerd en er vervolgens een ouder bij komt om de drank alsnog kopen, want dan is het duidelijk dat de drank bestemd is voor het kind en in dat geval mag de caissière de drank niet verkopen.

Hopelijk is dit een antwoord op uw vraag.

met vriendelijke groet,
mr. K. Hollemans

senior juridisch beleidsmedewerker

Ministerie van VWS, directie VGP
t 070 340 6176
f 070 340 7303
m k.hollemans@minvws.nl


Ik vind die punt A en B dus echt waanzin. Want hoe dan? Wie gaat er nu dan bepalen of het wel of niet voor het kind is? In de telegraaf stond ook een stuk van een vrouw die haar 6pack bier niet mee kreeg omdat ze haar 14 jarige zoon mee had. Haar werdt gevraagd voor wie het was en zij gaf aan dat het voor haar man was. En toen geloofden ze dat niet en kreeg ze het alsnog niet mee.
Nou daar ga je al met je punt, VWS.

Oh, ik word er steeds weer boos van. Ik denk overigens dat deze wet niet zo lang zo vaag zal blijven, echt bizar!
<<

Anoniem17

Bericht 08 Jan 2014 11:12

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Maar zijn het echt de winkels die zo moeilijk doen, of is de handhaving van deze wet zo streng? Dat winkels die wel alcohol meegeven aan iemand die met een baby/peuter/kleuter boodschappen aan het doen is direct een boete krijgen? Want als dat laatste het geval is snap ik wel dat winkels zo absurd streng zijn.

Wat betreft de regel, die vind ik belachelijk. Natuurlijk moet je kinderen niet aanleren dat het normaal is om elke dag alcohol te drinken, maar ik denk niet dat kinderen een alcoholprobleem krijgen als ze hun ouders eens een flesje wijn of kratje bier zien afrekenen.
<<

Happinaz

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 583

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:28

Bericht 08 Jan 2014 11:15

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Susan schreef:Kinderen die de leeftijd hebben om eventueel te willen drinken kunnen ook wel alleen thuisblijven als hun ouders boodschappen doen, de kinderen die mee moeten zijn meestal baby's en peuters en die drinken heus niet een biertje.

Daarbij vind ik het sowieso wat te ver doorslaan. Een minimumleeftijd, prima, de minimumleeftijd omhoog, ook prima en je moeten legitimeren vind ik ook een goed idee, maar dit is echt onzinnig, zeker als winkels het zo letterlijk gaan nemen. Je kunt wel onderscheid maken tussen twee dertigers die met hun jonge kindjes boodschappen doen en een flesje wijn in de kar gooien en een zestienjarige die met een achttienjarige een krat bier koopt.


Já, en dan moet je dus mazzel hebben dat je er ook als een dertiger uitziet. Ik heb helaas een wat jonger koppie maar wel 2 kinderen van 5. Dat werdt dus mooi niet geloofd terwijl ze al mama zeggend naast mij stonden. Ik mocht mooi toch die legitimatie onderuit mijn tas opduikelen. Kijk, ik doe het wel en dat meisje achter die kassa doet ook alleen maar haar werk maar ik merk dat het mij toch razend maakt. En je moet een goede gek zijn wil je mij zover krijgen mijn kinderen buiten de deur van de supermarkt te stallen. Het zijn geen honden, verdorie.

Bovendien, als je als ouders echt zo verknipt bent dat je je minderjarige kinderen zoveel laat drinken bewust dan regel je die alcohol ook wel op een andere manier. Het slaat werkelijk helemaal nergens op :confused:
<<

Happinaz

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 583

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:28

Bericht 08 Jan 2014 11:17

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Elliot schreef:Maar zijn het echt de winkels die zo moeilijk doen, of is de handhaving van deze wet zo streng? Dat winkels die wel alcohol meegeven aan iemand die met een baby/peuter/kleuter boodschappen aan het doen is direct een boete krijgen? Want als dat laatste het geval is snap ik wel dat winkels zo absurd streng zijn.

Wat betreft de regel, die vind ik belachelijk. Natuurlijk moet je kinderen niet aanleren dat het normaal is om elke dag alcohol te drinken, maar ik denk niet dat kinderen een alcoholprobleem krijgen als ze hun ouders eens een flesje wijn of kratje bier zien afrekenen.


Het is dat eerste Elliot. Je krijgt een boete en na 3 x boete mag je als winkelier geen alcohol meer verkopen.
<<

Anoniem17

Bericht 08 Jan 2014 11:18

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Nou, dan snap ik wel dat de winkels zo streng zijn. Ik zou dat ook niet willen riskeren als supermarkt zijnde. Maakt de regel natuurlijk niet minder belachelijk!
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11846

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 08 Jan 2014 11:19

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Toch vind ik het dan raar, dat zelfs winkels zeggen dat ze goed handelen als ouders aangeven dat het niet voor het kind is.

Een college had namelijk gisteren dat verhaal en zelfs de manager zei dat de cassaire goed had gehandeld. Terwijl de ouder echt aangaf dat het voor haar was. Ze kreeg het wel mee, maar dan op haar verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheid lag dan bij de ouder. Maar dat lijkt mij vrij logische.

Ik denk dat ze in Den Haag nog even goed moeten gaan nadenken over hoe ze deze wet binnen de winkels goed kunnen inbrengen. Het lijkt mij er op dat winkels een speciale drank kassa moeten maken. Geen drank meer in de winkels maar apart afrekenen in een kleine supermarktslijterij. Ik denk dat dit de enige manier is om de leeftijd goed te kunnen controleren. Daar mogen dan geen kinderen naar binnen, maar kleine kinderen moeten dan wel opgevangen worden door het winkel personeel of zo. Hoe of wat, daar moet ik nog even goed over nadenken. Maar ik denk dat je op deze manier het wel kan controleren qua leeftijd.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Happinaz

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 583

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:28

Bericht 08 Jan 2014 11:22

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Elliot schreef:Nou, dan snap ik wel dat de winkels zo streng zijn. Ik zou dat ook niet willen riskeren als supermarkt zijnde. Maakt de regel natuurlijk niet minder belachelijk!


Ik snap ook dat ze zo streng zijn. Zij doen niet meer dan het naleven van een wet.
Ik vind alleen de wet niet kloppen. Het is vaag, er is discussie over, het is multiinterpreteerbaar.
Zo lang er over een wet discussie bestaat is het geen goede wet, lijkt mij.

Maar goed, jij bent de juridisch medewerker onder ons, wellicht weet jij nog hoe ik dat moet zien? Want nu lijkt het erop dat een cassiere (zelf 16 jaar....) beslist of een volwassene 'liegt' over de uiteindelijke bestemming van de alcohol. Daar klopt toch niks van, haha.
<<

Anoniem12

Bericht 08 Jan 2014 11:23

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Happinaz schreef:Maar goed, jij bent de juridisch medewerker onder ons, wellicht weet jij nog hoe ik dat moet zien? Want nu lijkt het erop dat een cassiere (zelf 16 jaar....) beslist of een volwassene 'liegt' over de uiteindelijke bestemming van de alcohol. Daar klopt toch niks van, haha.

En zo is het.
<<

Anoniem280

Bericht 08 Jan 2014 11:27

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Ik vond het ook altijd leuk om met mijn vader boodschappen te doen.

Wel vind ik dat winkeliers nu het opvoeden bij hun legt en niet bij de ouders zelf.
Ik zei laatst ook al ergens in een topic dat de kroegbaas hier ook geen wijn meer mocht meenemen waar haar dochter bij stond.
<<

Anoniem58

Bericht 08 Jan 2014 11:32

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Ik ben het volledig eens met happinaz.
<<

Anoniem17

Bericht 08 Jan 2014 11:37

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Opzich is het niet echt verkeerd als een wet (tot op zekere hoogte) een beetje vaag is, zodat rechters enige interpretatievrijheid hebben op dat gebied. Maar wat ik zeg, tot op zekere hoogte. Deze wet is natuurlijk absurd en zou heel makkelijk verduidelijkt kunnen worden door alleen de toevoeging van een leeftijd of iets als: wanneer er verwarring over KAN ontstaan voor wie de alcohol bedoelt is. Want ik neem aan dat geen enkel weldenkend mens denkt dat een moeder alcohol voor haar 5 jarige kind aan het kopen is.
<<

Anoniem91

Bericht 08 Jan 2014 11:49

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Ik werd er vorige week ook aangesproken, dat ze eigenlijk mijn flessen wijn niet mee mochten geven omdat ik mijn kinderen bij me had. Echt zo belachelijk!
<<

Happinaz

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 583

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:28

Bericht 08 Jan 2014 11:52

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Weetjewel schreef:Ik werd er vorige week ook aangesproken, dat ze eigenlijk mijn flessen wijn niet mee mochten geven omdat ik mijn kinderen bij me had. Echt zo belachelijk!


WAT? Geef jij alcohol aan L.? :P :angel:
<<

Anoniem91

Bericht 08 Jan 2014 11:53

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Happinaz schreef:
Weetjewel schreef:Ik werd er vorige week ook aangesproken, dat ze eigenlijk mijn flessen wijn niet mee mochten geven omdat ik mijn kinderen bij me had. Echt zo belachelijk!


WAT? Geef jij alcohol aan L.? :P :angel:


Elke dag een glas rode wijn is goed toch? :P
<<

Anoniem91

Bericht 08 Jan 2014 11:54

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Ik vraag me ook af hoe het gaat nu bij ons in het restaurant, stel er zit een familie aan een tafel te eten en die bestellen een fles wijn, moet ik die dan ook maar weigeren?
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers