Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 09 Jan 2014 10:48

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Ik vind dat als je logischerwijs kunt weten dat het niet voor de minderjarige is, je het gewoon mee hoort te geven. Natuurlijk zijn er twijfelgevallen en dan snap ik dat een ouder het misschien een keer onterecht niet meekrijgt, maar in het geval van een jong gezin met twee kleine kinderen, kom op zeg. Als caissière moet je ook in staat zijn om een situatie enigszins in te schatten.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem58

Bericht 09 Jan 2014 10:49

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Ik word 30 dit jaar, en ik moet nog heel vaak mijn legitimatie laten zien, bij sterkere drank als wijn bijvoorbeeld. Als ik straks met mijn zoon bij de kassa sta, en ik krijg het niet mee, laat ik alle spullen staan en ga ik ergens anders heen.
Nu is het deze regelgeving, straks is het ook nog zo dat je geen drank meer in huis mag hebben als je kinderen onder de 18 hebt. Ik vind het echt belachelijk dat je het niet mag kopen in het bijzijn, maar wel in huis zou mogen hebben.
<<

Anoniem83

Bericht 09 Jan 2014 11:19

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

En over een paar jaar weten we niet beter en zijn we blij dat onze (dan) 16/17 jarige kinderen nog niet mogen drinken... Ik zie het probleem niet zo. En voor dat 16jarige caissière verhaal zal ook nog wel een oplossing gevonden worden. Ik vind de nieuwe wetgeving juist goed.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 09 Jan 2014 11:23

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Daar gaat het toch ook niet om? Die wet dat kinderen van die leeftijd niet mogen drinken vind ik prima, maar dat heeft toch niks te maken met ouders van jonge kinderen die hun fles wijn niet meekrijgen? Die ouders waren toch al helemaal niet van plan om die wijn aan hun kinderen te geven?

Dat ze strenger zijn geworden met alcohol, dat snap ik op zich nog wel, al blijf ik er wel bij dat ik denk dat het stiekem drinkgedrag in de hand werkt. Maar goed, dat was er voorheen ook al wel, mijn eerste vriendje had ook elke vrijdagavond zuipavond in de fietsenstalling van de middelbare school (en toen mocht hij ook nog niet drinken, want toen was hij vijftien).
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem12

Bericht 09 Jan 2014 11:31

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Susan schreef:Dat ze strenger zijn geworden met alcohol, dat snap ik op zich nog wel, al blijf ik er wel bij dat ik denk dat het stiekem drinkgedrag in de hand werkt. Maar goed, dat was er voorheen ook al wel, mijn eerste vriendje had ook elke vrijdagavond zuipavond in de fietsenstalling van de middelbare school (en toen mocht hij ook nog niet drinken, want toen was hij vijftien).

En toen ik 15 was, was dit precies hetzelfde.

Ik denk niet dat dit ooit verandert, maar ik geloof ook niet echt dat het erger geworden is.
<<

Anoniem83

Bericht 09 Jan 2014 11:34

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Ook dat probleem zie ik niet. Ouders met echt jonge kinderen lijkt me overduidelijk dat die het niet aan hun kinderen geven, ook voor caissières. Maar die grens van wel of niet meegeven zal altijd vaag blijven tenzij daar ook een leeftijdsgrens voor in de wet wordt opgenomen. Maar winkeliers waren voorheen ook strafbaar als ze het meegeven aan 16 jarigen of als het overduidelijk bedoeld was voor minderjarigen. Wat dat betreft verandert er niet veel behalve 2 jaar extra leeftijd. Caissières en winkeliers zijn nu gewoon wat strenger met meegeven. Dat loopt over een aantal jaar ook gewoon zijn gangetje...
<<

Lady starstruck

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1725

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:18

Bericht 09 Jan 2014 11:37

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Ik kan hier kort over zijn. Dit is Nederland op z'n smalst. Ik vind dit belachelijk en veel te ver gaan.
L. 02-03-2016
A. 15-01-2018
♥️♥️
<<

Anoniem17

Bericht 09 Jan 2014 11:38

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Mini schreef:Ook dat probleem zie ik niet. Ouders met echt jonge kinderen lijkt me overduidelijk dat die het niet aan hun kinderen geven, ook voor caissières. Maar die grens van wel of niet meegeven zal altijd vaag blijven tenzij daar ook een leeftijdsgrens voor in de wet wordt opgenomen. Maar winkeliers waren voorheen ook strafbaar als ze het meegeven aan 16 jarigen of als het overduidelijk bedoeld was voor minderjarigen. Wat dat betreft verandert er niet veel behalve 2 jaar extra leeftijd. Caissières en winkeliers zijn nu gewoon wat strenger met meegeven. Dat loopt over een aantal jaar ook gewoon zijn gangetje...

Dat lijkt mij ook ja, maar het probleem is dus juist dat dat niet gebeurd. Cassières weigeren dus heel vaak alcohol mee te geven als er een minderjarige bij is, of dat nou een peuter van 3 is die met zijn moeder mee is om de weekboodschappen te halen of een puber van 15 die met haar oudere vriendje van 19 een sixpack bier koopt.
<<

Lady starstruck

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1725

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:18

Bericht 09 Jan 2014 11:39

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Rush schreef:
Susan schreef:Dat ze strenger zijn geworden met alcohol, dat snap ik op zich nog wel, al blijf ik er wel bij dat ik denk dat het stiekem drinkgedrag in de hand werkt. Maar goed, dat was er voorheen ook al wel, mijn eerste vriendje had ook elke vrijdagavond zuipavond in de fietsenstalling van de middelbare school (en toen mocht hij ook nog niet drinken, want toen was hij vijftien).

En toen ik 15 was, was dit precies hetzelfde.

Ik denk niet dat dit ooit verandert, maar ik geloof ook niet echt dat het erger geworden is.

Inderdaad. Ik deed het ook maar dan in het bos met een fles bessenjenever. Ik kreeg de drank ook altijd gewoon mee want ik leek op mijn 15e al een jaar of 21 omdat ik zo lekker lang was. Dus ik moest het ook altijd halen.
L. 02-03-2016
A. 15-01-2018
♥️♥️
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 09 Jan 2014 11:43

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Mini schreef:Ook dat probleem zie ik niet. Ouders met echt jonge kinderen lijkt me overduidelijk dat die het niet aan hun kinderen geven, ook voor caissières. Maar die grens van wel of niet meegeven zal altijd vaag blijven tenzij daar ook een leeftijdsgrens voor in de wet wordt opgenomen. Maar winkeliers waren voorheen ook strafbaar als ze het meegeven aan 16 jarigen of als het overduidelijk bedoeld was voor minderjarigen. Wat dat betreft verandert er niet veel behalve 2 jaar extra leeftijd. Caissières en winkeliers zijn nu gewoon wat strenger met meegeven. Dat loopt over een aantal jaar ook gewoon zijn gangetje...


Maar het gebeurt dus kennelijk wel dat jonge ouders met kleine kinderen hun wijntje niet meekrijgen, dat is toch triest.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 09 Jan 2014 11:45

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Wat betreft het stiekem drinken, misschien dat het door de nieuwe wet wel wat opschuift, dus dat jongeren daar ook wat later mee beginnen, als het eenmaal normaal is dat het pas met 18 mag. Het is voor jongeren van 14/15 dan ook weer wat moeilijker om eraan te komen, en misschien is de stap dan ook nog iets groter.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem12

Bericht 09 Jan 2014 11:46

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Susan schreef:Wat betreft het stiekem drinken, misschien dat het door de nieuwe wet wel wat opschuift, dus dat jongeren daar ook wat later mee beginnen.

Ja, straks zal dat 17 worden in plaats van 15 denk ik. :yes:
<<

Anoniem83

Bericht 09 Jan 2014 13:37

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Toch weer twee jaar aan levenservaring en wijsheid gewonnen voordat de gemiddelde tiener dan gaat drinken.
<<

anoniem213

Bericht 09 Jan 2014 13:42

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Ik denk dat we iedereen ook even de tijd moeten geven om aan de nieuwe wet te wennen. De wet is er nu negen dagen en in de horeca en bij de supermarkten wordt iedereen op het hart gedrukt om streng te controleren, omdat iedereen bang is voor boetes en/of sluiting. Ik denk dat er over een paar maanden wat meer rust in zal komen en dat iedereen ook wat gemakkelijker aanvoelt wanneer iets wel en wanneer iets niet kan. Zoiets gaat nu eenmaal niet vanzelf, zeker niet omdat er natuurlijk ook caissières zijn die misschien maar een avond in de week werken en zij voelen dat helemaal niet vanzelf aan. Ik verwacht dat er ook nog wel korte trainingen voor supermarktpersoneel zullen komen waardoor ze het onderscheid goed leren maken.

Ik vind het ook niet leuk dat ik nu op mijn werk veel vaker moet vragen naar legitimatie, maar ik doe het wel. Als je drie keer betrapt wordt, dan kunnen ze je zaak geloof ik al sluiten. Dat zijn niet bepaald dreigementen waar je even luchtig mee omgaat.

Geef het tijd, ik denk dat het vanzelf wel goedkomt en dat iedereen dan met een kindje van drie gewoon weer een lekkere fles wijn mee naar huis kan nemen.
<<

Happinaz

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 583

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:28

Bericht 09 Jan 2014 14:37

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Maar mini, je reageert niet op de berichten waarin staat dat het ouders met jonge kinderen wel geweigerd wordt.

Wat zou jij doen als je het vanmiddag bij de supermarkt niet mee krijgt als je, je kinderen bij je hebt?
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 09 Jan 2014 14:40

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Ik ga het dit weekend eens testen. Ben benieuwd of ik het meekrijg met de kleine erbij.
<<

Happinaz

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 583

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:28

Bericht 09 Jan 2014 14:41

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

June schreef:Ik denk dat we iedereen ook even de tijd moeten geven om aan de nieuwe wet te wennen. De wet is er nu negen dagen en in de horeca en bij de supermarkten wordt iedereen op het hart gedrukt om streng te controleren, omdat iedereen bang is voor boetes en/of sluiting. Ik denk dat er over een paar maanden wat meer rust in zal komen en dat iedereen ook wat gemakkelijker aanvoelt wanneer iets wel en wanneer iets niet kan. Zoiets gaat nu eenmaal niet vanzelf, zeker niet omdat er natuurlijk ook caissières zijn die misschien maar een avond in de week werken en zij voelen dat helemaal niet vanzelf aan. Ik verwacht dat er ook nog wel korte trainingen voor supermarktpersoneel zullen komen waardoor ze het onderscheid goed leren maken.

Ik vind het ook niet leuk dat ik nu op mijn werk veel vaker moet vragen naar legitimatie, maar ik doe het wel. Als je drie keer betrapt wordt, dan kunnen ze je zaak geloof ik al sluiten. Dat zijn niet bepaald dreigementen waar je even luchtig mee omgaat.

Geef het tijd, ik denk dat het vanzelf wel goedkomt en dat iedereen dan met een kindje van drie gewoon weer een lekkere fles wijn mee naar huis kan nemen.


Ik snap wat je zegt en ik denk ook dat gewenning absoluut nodig is maar tot die tijd hoef ik niet te lijden onder deze wet, vind ik. Ik moet dus nu oppas zoeken om een wijntje te kopen? Dat is mij nu 1 x overkomen dus ik maak het even wat groter, maar dat zou dus kunnen gebeuren. Dat gaat echt veel te ver.

Ik maak mij zelden écht druk over iets, maar dit voelt gewoon zo fout aan ofzo. Maar goed, ik ga het vanaf nu rustig afwachten, wat er gaat gebeuren haha!
<<

Anoniem185

Bericht 09 Jan 2014 14:52

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Tabbie schreef:Ik ga het dit weekend eens testen. Ben benieuwd of ik het meekrijg met de kleine erbij.
Gisteren ging ik ook naar de supermarkt om te kijken of ik mijn legitimatie moest laten zien, maar ik kreeg het zo mee. Heb ik dus toch een ouwe kop gekregen... :nopompom:
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 09 Jan 2014 14:56

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Haha, legitimeren moet ik bij de AH altijd en bij de Jumbo nooit. Ben nu benieuwd hoe ze het doen als ik een kleintje bij me heb. Als ze dan weigeren hebben ze echt wel een probleem! Al denk ik van niet, want de meeste kennen me wel (geen 16-jarige daar).
<<

Anoniem185

Bericht 09 Jan 2014 14:58

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Oh ik moet juist bij de AH nooit legitimeren! Hoewel, ik kan me wel één keer herinneren toen ik 18 was en daar sigaretten ging halen. Ik werkte zelf bij de AH (was net een maandje gestopt) en mijn ex-collega was aan het werk. Kreeg ik die sigaretten niet mee omdat ik geen legitimatie bij had, terwijl ze prima wist dat ik ouder dan 16 was!
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 09 Jan 2014 15:09

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Haha, lief van je collega :D
<<

Anoniem29

Bericht 09 Jan 2014 19:00

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Wij moeten aan onze collega's en bekende ook legitimatie vragen ondanks dat we weten dat ze 18+ zijn. Echt een domme regel. Gelukkig is er ook een regel dat je geen bekende bij je kassa mag hebben en collega's moeten afrekenen bij de zelf scan. Probleem opgelost haha.
<<

anoniem213

Bericht 09 Jan 2014 20:18

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Intoxicated schreef:Wij moeten aan onze collega's en bekende ook legitimatie vragen ondanks dat we weten dat ze 18+ zijn. Echt een domme regel. Gelukkig is er ook een regel dat je geen bekende bij je kassa mag hebben en collega's moeten afrekenen bij de zelf scan. Probleem opgelost haha.

:shock:

Sorry, heb ik overtreden.
<<

Anoniem83

Bericht 09 Jan 2014 21:08

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Happinaz schreef:Maar mini, je reageert niet op de berichten waarin staat dat het ouders met jonge kinderen wel geweigerd wordt.

Wat zou jij doen als je het vanmiddag bij de supermarkt niet mee krijgt als je, je kinderen bij je hebt?


Nou ja, wat zou ik doen. Niet zoveel denk ik, aangezien ik echt nooit alcohol koop zomaar tussendoor in de supermarkt. Alleen voor feestjes en visite, maar dan neem ik nooit de kinderen mee eigenlijk. Ik zou in ieder geval niet heel boos worden denk ik. Ja het is misschien irritant, maar he dan koop ik die alcohol wel later, ergens anders of morgen. Ik kan niet wakker liggen van een fles drank die ik niet meekrijg.
<<

Anoniem16

Bericht 09 Jan 2014 21:32

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Aan de ene kant vind ik het goed, maar ben door bepaalde dingen ook echt totaal anti alcohol geworden. Maar aan de andere kant denk ik tsja net of daardoor tieners niet meer gaan drinken.

En als het al überhaupt zou voorkomen dat ik drank zou kopen, en dan met de kinderen, en ik zou het niet mee krijgen nou ja dan niet. Ik snap wel dat een winkel geen risico gaat lopen.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers