Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

<<

caribbeanlover

Bericht 22 Jan 2014 09:57

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Marley schreef:
caribbeanlover schreef:Dat vind ik erg kinderachtig van die winkel. Ze houden het toch niet tegen dat ze het hun minderjarige vrienden geven.


Nee, maar als de winkelier wordt betrapt op het indirect verkopen van alcohol aan minderjarigen, dan kunnen ze een boete krijgen. Maar de wet gaat hierin iets te ver, vind ik. En dat verklikken van het meisje vond ik helemaal te ver gaan. Hier droop 'Ik niet, jij ook niet' vanaf.


Welke meisje? Heb dat verhaal even gemist.
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 23:33

Bericht 22 Jan 2014 12:00

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Hera schreef:In plaats van meer te investeren in preventie en voorlichting (nuttige, werkende voorlichting) moet er weer een wet komen die omschrijft wat en hoe. Kleingeestig Nederland. Hier in België kunnen ze er ook wat van maar da's een andere discussie. Die verrechtsing van Europa stoort mij zo erg, he. Ik ben het er mee eens dat er een probleem is met alcohol en jeugd en dat daar aandacht aan moet besteed worden. Maar ervaring binnen de drughulpverlening leert mij dat dit soort wetten niet het beoogde effect heeft. Maar ja, leg dat maar eens uit aan jan met de pet.

Mijn ervaring binnen de wetenschap is dat regels stellen over alcohol het grootste effect heeft op het verhogen van de leeftijd waarop jongeren beginnen met alcohol drinken. Verslaving is iets heel anders, daar richt deze wet zich niet op, het enige wat deze wet wil beogen is dat jongeren later beginnen met alcoholgebruik. En daar sta ik volledig achter. Het argument is dat de wet een richtlijn is voor wat acceptabel is in de samenleving. Er was enorm veel weerstand tegen het rookverbod, maar binnen een paar jaar is het al common sense geworden, natúúrlijk rook je niet in een restaurant, bah. Zo moet het ook worden met alcohol, dat het normale common sense wordt dat je niet drinkt voor je 18e. Als jongeren 2 jaar extra wachten met drinken, is dat 2 jaar pure winst voor de hersenontwikkeling. Bovendien zijn jongeren van 18 minder impulsief en kunnen ze beter de consequenties van hun gedrag overzien dan 16-jarigen, dus is er de hoop dat het aantal binge drinkers sowieso wordt verminderd. En natuurlijk zijn er vast 18-minners die (regelmatig) zullen drinken. Veel jongeren krijgen thuis al drank voor de legale leeftijd (om het te leren in een veilige omgeving, een argument wat écht niet houdbaar is, het werkt averechts, maar goed), meestal op hun 15e. Nu wordt dat hopelijk pas later gedaan, omdat 3 jaar voor de legale leeftijd wel bizar vroeg is om het 'alvast te leren'. En zo komt er hopelijk een verandering in de publieke opinie, dat het niet oké is voor kinderen om te drinken.

Het is absoluut geen verrechtsing van Europa (liberalen zijn immers voor een overheid met zo min mogelijk regels en zo veel mogelijk vrijheid voor ondernemers), dit is voor once gewoon beleid gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Zouden ze vaker moeten doen.
<<

Anoniem29

Bericht 22 Jan 2014 18:37

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Ik ben het helemaal eens met je SG :)

Nu moet ik zeggen dat ik die drank heisa nooit heb begrepen en zelf pas wat meer alcohol ging nuttigen toen ik 18/19 was. Daarvoor dronk ik heel soms wel eens een flugel haha, maar dat was het dan. Verder dronk ik als enige in de (16+ kroeg) water en had echt de tijd van mijn leven.

Een vriendin van mij is opgegroeid in een dorp en daar ging het trouwens heel anders. Daar werd gewoon gedronken met zijn alle in een garage. Nog veel aparter vindt ik dat. En dan? haha.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 22 Jan 2014 18:51

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Klopt helemaal SG! Ik werkte bij een organisatie die ook advies geeft over alcoholbeleid in Nederland op basis van wetenschappelijke kennis, en het verschuiven van de leeftijdsgrens heeft inderdaad het meeste effect op het drinkgedrag. Veel meer dan voorlichting. Het is inderdaad vooral bedoeld om de 13 t/m 15 a 16 jarigen het nog moeilijker te maken om aan drank te komen dan het was.

Daarnaast is Nederland een van de weinige landen in Europa die überhaupt zo'n lage leeftijdsgrens hanteerde, dus in die zin is het echt geen gekke maatregel. Kijk maar hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Legal_drinking_age

Heel lang werd gedacht dat het juist beter was om jongeren thuis kennis te laten maken met alcohol door ze af en toe een half glaasje wijn te laten drinken of een sneeuwwitje (bier met 7up), maar dat blijkt niet waar. Door het thuis 'toe te staan' is de drempel voor jongeren om buiten de deur te drinken lager.

Edit: never mind, dat laatste zei jij ook al. Verdiep je je hier ook in voor je studie? :)
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 23:33

Bericht 23 Jan 2014 15:53

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Sterre: Ik heb me niet specifiek in deze wetgeving verdiept, maar ik heb behoorlijk wat jeugdvakken gedaan, o.a. risicogedrag & verslaving en adolescent development, waar zulke zaken uitgebreid zijn besproken. Maar klinkt interessant, dat werk!
<<

Anoniem50

Bericht 23 Jan 2014 16:10

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

CBL, het meisje achter de balie. ;)

Van mij mag de leeftijd van alcohol wel opgeschroefd worden naar minimaal 21 jaar. Nu was ik een hele saaie puber en ging ik amper uit en dronk ik al helemaal geen alcohol, maar ik kan me nog wel voor de geest halen dat ik makkelijker over dingen dacht. Net als het rijbewijs. Soms heb ik het idee dat 18 jaar nog net te jong is om een rijbewijs te halen. Met 21 jaar denk je toch al minder makkelijk over zaken. Meer verantwoordelijkheid.
<<

Anoniem287

Bericht 23 Jan 2014 16:12

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Leeftijd voor rijbewijs is juist omlaag gegaan, Marley. Ik vind het dom, eerst rijbewijs en dan alcohol, net als in de VS.
<<

Anoniem50

Bericht 23 Jan 2014 16:15

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Siamsa schreef:Leeftijd voor rijbewijs is juist omlaag gegaan, Marley. Ik vind het dom, eerst rijbewijs en dan alcohol, net als in de VS.


Ze mogen toch nu op hun 17e rijlessen nemen, zodat ze op hun 18e verjaardag kunnen afrijden? Of mis ik hier nog een nieuwsfeitje?

Eerst rijbewijs, dan alcohol vind ik ook een goede. Al vind ik dan nog steeds de leeftijd voor het behalen van een rijbewijs te jong.

En nu kun je denken dat ik hem wel op mijn 18e heb gehaald, maar nee... Ik ben pas halverwege mijn 19e begonnen met lessen en heb hem net voor mijn 20e verjaardag gehaald.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 23 Jan 2014 16:18

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Volgens mij mogen ze al met zestien rijles nemen en rijden met een begeleider.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 23:33

Bericht 23 Jan 2014 16:24

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Siamsa schreef:Leeftijd voor rijbewijs is juist omlaag gegaan, Marley. Ik vind het dom, eerst rijbewijs en dan alcohol, net als in de VS.

Want?
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9774

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 23 Jan 2014 20:49

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Want dan ga je dus direct met alcohol de weg op. Ik ben het zeker eens met Siamsa, dan wordt het een bepaald ding en ga je dus veel drinken op je bday en dan hup heb je al een autosleutel in je hand.. Ipv eerst je grens weten met een fiets.

Dit las ik trouwens net op fb:

Bedankt Albert Heijn voor de goede service vandaag.....uhum. Wat er vandaag gebeurde sloeg echt alles. Even samen boodschappen doen met mijn moeder geen probleem zou je denken. Maar het werd ons toch een stuk lastiger gemaakt door de caissière. We stonden bij de kassa en waren de rookworst vergeten mijn moeder snel even een rookworst halen, maar die vergeten rookworst resulteerde erin dat mijn moeder geen wit biertje krijgt vanavond! Boodschappen worden gescand en er word mij om een ID gevraagd omdat mijn moeder twee flesjes wit-bier wilde kopen ik zeg die heb ik niet bij maar ik ben samen met mijn moeder die komt daar aan we waren de rookworst vergeten. Helaas mocht mijn moeder die biertjes toen ook niet meer kopen want ik was erbij. Maar nu komt het meest vreemde aan de situatie als mijn moeder wel als eerste bij de kassa had gestaan omdat we niks vergeten waren, hadden ze mijn ID niet eens gevraagd. Nou daar stond ik dan buiten de AH te wachten maar dit hielp ook al niet meer want ze hadden me al gezien. Pech voor m'n moeder geen biertje vanavond. Mooie bijkomstigheid over een paar weken word ik 23 en volgens mij zie ik er niet meer uit alsof ik jonger dan 18 ben. Soms moet je gewoon een beetje menselijk zijn in plaats van koste wat kost je regeltjes naleven een beetje inschattingsvermogen kan geen kwaad.
<<

Anoniem50

Bericht 23 Jan 2014 21:10

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Het gaat toch meer om de leeftijd an sich dan dat iemand die op 18 jarige leeftijd als een Pool (ja, vooroordeel) achter het stuur gaat zitten?
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 24 Jan 2014 12:09

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Jeetje. Ik zag dus gisteren in de supermarkt een vader met zijn zoontje (hooguit een jaar of 8) die zijn kratje bier niet mee kreeg. Vervolgens rekent vader zijn boodschappen af, zet zoon buiten in de auto, gaat weer terug naar binnen en krijgt wederom die krat bier niet mee! Waar gaat het over? Mijn god. :palm:
<<

Anoniem29

Bericht 24 Jan 2014 12:12

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Haha dat snap ik echt niet.

Wij mogen gewoon drank meegeven aan ouders met kinderen. We hebben het er niet eens over gehad of een mailing over gehad ofzo.

Die supermarkten die dat wel doen zijn echt een stelletje droge stumperds.
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers