Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

<<

Anoniem28

Bericht 09 Jan 2014 21:30

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Ik denk dat het vooral zijn tijd nodig heeft. De campagne tegen het roken heeft ook voor veel weerstand gezorgd, terwijl het nu heel algemeen geaccepteerd is dat je niet meer binnen mag roken. Tien jaar geleden had iedereen je uitgelachen als je had gezegd dat het (bijna) overal heel normaal is dat rokers naar buiten gaan. Ik vind het eigenlijk prima dat de overheid zich daar actief mee bezig houdt. Het is alleen wel jammer dat sommige winkeliers de bedoeling niet helemaal snappen.
<<

Anoniem16

Bericht 09 Jan 2014 21:39

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Ze kunnen toch een hele hoge boete krijgen wanneer ze het toch meegeven? Ik zou dan ook 0,0 risico gaan lopen hoor. Ik zou het dan ook echt niet meegeven in de genoemde situaties hier.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 10 Jan 2014 16:32

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Ik vind het echt verbazingwekkend om te lezen hoe supermarkten omgaan met deze regels. Althans, wat ik hier lees dan.
Ik heb jarenlang in deze supermarktketen als Intoxicated gewerkt en ik ervaar het absoluut niet op die manier die hier geschetst wordt. Ik werk er nu een maand of vier niet meer, dus ik weet niet of de regels in mijn oude filiaal zijn aangescherpt, maar daar ga ik niet van uit.

Het is echt onzin hoor, dat je als moeder/verzorger/tante whatever met kleine kinderen winkelt en je alcohol niet mee krijgt. Daar is deze wet helemaal niet voor bedoelt. Elk weldenkend mens kan er vanuit gaan dat een ouder persoon geen alcohol koopt voor een kind onder de pakweg 12 jaar. Daarnaast is het zo dat je ook de alcohol mee moet geven tijdens de weekboodschappen van de ouders als er een ouder kind bij is, totdat je het idee hebt dat de alcohol voor het kind is. Maar dan praat je alleen over het voorval dat het kind met de ouder over de alcohol in gesprek is of weet ik het wat. Want inderdaad, hoeveel kinderen met een leeftijd van >15 jaar gaan nog met hun ouders mee boodschappen doen?

Ik kan me zeker voorstellen dat je als ouder van een jong kind hier boos of geirriteerd door raakt. Want dit is helemaal niet de bedoeling van deze wet.

De boetes zijn inderdaad heel erg fors. Als winkel wil je dat gewoon niet riskeren. Bij ons werden er ook controles uitgevoerd door de winkels uit de regio. Een leidinggevende ging samen met een jong meisje/jongen naar winkels toe om te kijken of er alcohol of tabak werd verkocht zonder om legitimatie te vragen. Als je door de test heen kwam kreeg je een dikke pluim, maar had je niet om legitimatie gevraagd? Dan kon je een schriftelijke waarschuwing krijgen. Met 3 schriftelijke waarschuwingen lig je er in principe gewoon uit of word je overgeplaatst naar de winkelvloer bijvoorbeeld. Dus zo streng was het bij ons.
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Bericht 10 Jan 2014 16:48

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Ik vind het te ver gaan. Sowieso denk ik dat je bereikt met voorlichting als met verbieden.

Ik kreeg vandaag wel bier mee terwijl mijn zoontje in het karretje zat. Nu is dat natuurlijk maar 5%.
<<

Anoniem50

Bericht 10 Jan 2014 17:57

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Ik vind het een beetje te ver gaan. Als je met je dochter van zestien boodschappen gaat doen, mag je dus geen drank mee naar huis nemen. Een zestienjarig (dat zijn de kassières hier in de avond vooral) moet jou vertellen wat wel en niet mag. Daar komt weerstand van. Daarnaast, mijn moeder nam mij altijd mee naar de supermarkt, omdat ze wel een helpende hand kon gebruiken. Moeten moeders hun kinderen maar thuis laten, terwijl hun hulp soms hard nodig is.

Hier is inmiddels de nieuwe regelgeving van de kroegen bekend. Toegang over het algemeen voor 18 jarigen. Tenzij je in 2013 16/17 was, dan zullen ze je de toegang niet ontzeggen, maar als ze je zien met drank, dan krijg je een ban voor de kroeg tot de leeftijd van 18 jaar. Kijken of dit gaat werken.
<<

Anoniem29

Bericht 10 Jan 2014 18:14

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Ooops ik vroeg vandaag legitimatie aan een vrouw. Kwam ze uit 1984 :D

Hahaha. Gelukkig gaf ze hem zo en lachte ze een beetje. Het overkwam haar blijkbaar vaker. (Wie koop er dan ook een fles passie als je 30 bent!). Ze leek echt een jaar of 21/22 en ik ben niet heel slecht in schatten volgens mij.

Dus soms kan het ook gewoon aan de (meestal) vrouw in kwestie liggen, dat ze er gewoon jong uit ziet. Dat kan ik als cassiere natuurlijk ook niet helpen. Hopelijk voor haar dat dat op haar 50e nog steeds zo is, 10 jaar jonger geschat worden :D
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Bericht 10 Jan 2014 20:43

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Intoxicated schreef:Ooops ik vroeg vandaag legitimatie aan een vrouw. Kwam ze uit 1984 :D

Hahaha. Gelukkig gaf ze hem zo en lachte ze een beetje. Het overkwam haar blijkbaar vaker. (Wie koop er dan ook een fles passie als je 30 bent!). Ze leek echt een jaar of 21/22 en ik ben niet heel slecht in schatten volgens mij.

Dus soms kan het ook gewoon aan de (meestal) vrouw in kwestie liggen, dat ze er gewoon jong uit ziet. Dat kan ik als cassiere natuurlijk ook niet helpen. Hopelijk voor haar dat dat op haar 50e nog steeds zo is, 10 jaar jonger geschat worden :D


Ik had het 3 weken geleden ook nog en ik ben 33. Ik nam het de caissière niet kwalijk.
<<

Anoniem58

Bericht 11 Jan 2014 08:52

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Surya schreef:
Intoxicated schreef:Ooops ik vroeg vandaag legitimatie aan een vrouw. Kwam ze uit 1984 :D

Hahaha. Gelukkig gaf ze hem zo en lachte ze een beetje. Het overkwam haar blijkbaar vaker. (Wie koop er dan ook een fles passie als je 30 bent!). Ze leek echt een jaar of 21/22 en ik ben niet heel slecht in schatten volgens mij.

Dus soms kan het ook gewoon aan de (meestal) vrouw in kwestie liggen, dat ze er gewoon jong uit ziet. Dat kan ik als cassiere natuurlijk ook niet helpen. Hopelijk voor haar dat dat op haar 50e nog steeds zo is, 10 jaar jonger geschat worden :D


Ik had het 3 weken geleden ook nog en ik ben 33. Ik nam het de caissière niet kwalijk.


Ik kom uit 84 en heb het ook vaak dat er naar mijn ID gevraagd word, een fles Passie of iets in die trand koop ik ook wel eens als ik een feestje geef en studie genootjes komen langs.
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 11 Jan 2014 17:16

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Ik ben 28 en werd afgelopen jaar ook om mijn id gevraagd toen ik bij de Ah shag voor mijn vriend kocht. Ik had ook geen make-up op en nog natte haren na het werk.
Ik kon er wel om lachen. Ze zei toen ik mijn rijbewijs liet zien dat de ze net strenger waren daar en ze wel zag dat ik 16 was geweest, maar ik kon best 20 zijn. En tot 20 moesten ze het vragen.
(Nu is die grens van vragen 25 zag ik, dus best kans dat ik vaker gevraagd ga worden Haha)

Bij de lidl kreeg ik in elk geval wel bier mee gisteren terwijl dochter in de mc mee was Haha
Afbeelding
Afbeelding
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 06:44

Bericht 11 Jan 2014 17:29

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Zover ik begreep is dat ze het niet aan ouders mogen verkopen als er kinderen bij zijn als er DUIDELIJK is dat het voor hen bedoeld is.

Overigens vind ik het niet erg als mijn id gevraagd wordt. Is wel een gebeurd, alleen dan met kopen van zware shaq voor vriend. Ik laat het zien en dan is het ook weer klaar.
<<

Anoniem73

Bericht 11 Jan 2014 17:41

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Intoxicated schreef:Ooops ik vroeg vandaag legitimatie aan een vrouw. Kwam ze uit 1984 :D

Hahaha. Gelukkig gaf ze hem zo en lachte ze een beetje. Het overkwam haar blijkbaar vaker. (Wie koop er dan ook een fles passie als je 30 bent!). Ze leek echt een jaar of 21/22 en ik ben niet heel slecht in schatten volgens mij.

Dus soms kan het ook gewoon aan de (meestal) vrouw in kwestie liggen, dat ze er gewoon jong uit ziet. Dat kan ik als cassiere natuurlijk ook niet helpen. Hopelijk voor haar dat dat op haar 50e nog steeds zo is, 10 jaar jonger geschat worden :D


Haha ik drink nog boswandeling :thumbup:
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1960

Geregistreerd: 18 Nov 2013 20:57

Bericht 14 Jan 2014 19:22

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Ik moest me net legitimeren toen ik fles wijn kocht :laughcry:
Dus ik liet mijn rijbewijs zien, maar de caissière pakte hem uit mijn handen om iets in te voeren? Euh?
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Bericht 14 Jan 2014 19:52

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Reva schreef:Ik moest me net legitimeren toen ik fles wijn kocht :laughcry:
Dus ik liet mijn rijbewijs zien, maar de caissière pakte hem uit mijn handen om iets in te voeren? Euh?


Vast je bsn. Big Brother is watching you.
<<

Anoniem9

Bericht 14 Jan 2014 19:53

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

En dan heb je straks verslavingszorg aan de deur :P
<<

Hera

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 62

Geregistreerd: 25 Nov 2013 14:45

Bericht 14 Jan 2014 20:35

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

In plaats van meer te investeren in preventie en voorlichting (nuttige, werkende voorlichting) moet er weer een wet komen die omschrijft wat en hoe. Kleingeestig Nederland. Hier in België kunnen ze er ook wat van maar da's een andere discussie. Die verrechtsing van Europa stoort mij zo erg, he. Ik ben het er mee eens dat er een probleem is met alcohol en jeugd en dat daar aandacht aan moet besteed worden. Maar ervaring binnen de drughulpverlening leert mij dat dit soort wetten niet het beoogde effect heeft. Maar ja, leg dat maar eens uit aan jan met de pet.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 14 Jan 2014 20:46

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Maar ja, als je mensen zo tegemoet treedt, met zo'n air dat ze het toch niet snappen, dan is de kans ook niet zo groot dat er iemand naar je luistert.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Hera

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 62

Geregistreerd: 25 Nov 2013 14:45

Bericht 14 Jan 2014 20:56

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Susan schreef:Maar ja, als je mensen zo tegemoet treedt, met zo'n air dat ze het toch niet snappen, dan is de kans ook niet zo groot dat er iemand naar je luistert.

Mijn laatste opmerking maakte ik vanuit het gezichtspunt van een beleidsmaker. Het is erg moeilijk uit te leggen aan je kiespubliek dat voor sommige problemen een integrale aanpak nodig is die niet meteen zichtbaar is, maar op lange termijn wel voor de nodige resultaten zorgt.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 14 Jan 2014 20:57

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Oké. Maar misschien kun je het hier proberen uit te leggen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Hera

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 62

Geregistreerd: 25 Nov 2013 14:45

Bericht 14 Jan 2014 21:12

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Wat ik in mijn vorige post ook zei: preventie en voorlichting en na gedegen onderzoek naar risicogroepen, gerichte voorlichting en begeleiding. Ik werkte met jongeren die vanuit een pos of andere moeilijkheden grenzen gingen opzoeken en daar steeds verder in gingen. Een algemene voorlichting op school blijkt in zo'n situaties niet veel effect te hebben maar als je als hulpverlener dan de kans en ruimte krijgt om in discussie te gaan met zo'n jongere, in combinatie met een goede aanpak van de onderliggende problematiek, kan je veel bereiken. En dit is een typisch voorbeeld van een jongere die (niet allemaal natuurlijk, er zijn uitzonderingen) zijn alcohol sowieso wel zal weten te vinden. En het maakt het moeilijker om als hulpverlener jongeren te bereiken, want als het niet mag, dan praat je daar vaak ook niet over met een volwassene, eender welke volwassene. Maar dit is nu een specifieke groep waar ik zelf ervaring mee heb, ik vermoed dat er binnen andere groepen weer andere vormen van preventie en/of voorlichting en/of hulpverlening nuttig is.

(Ik kan hier pagina's over vol praten maar dat ga ik jullie niet aan doen :))
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1960

Geregistreerd: 18 Nov 2013 20:57

Bericht 14 Jan 2014 21:43

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Surya schreef:
Reva schreef:Ik moest me net legitimeren toen ik fles wijn kocht :laughcry:
Dus ik liet mijn rijbewijs zien, maar de caissière pakte hem uit mijn handen om iets in te voeren? Euh?


Vast je bsn. Big Brother is watching you.


Eindelijk mijn eigen realityshow! John heeft het licht gezien! :yes:
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

caribbeanlover

Bericht 21 Jan 2014 09:22

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Weetjewel schreef:Ik werd er vorige week ook aangesproken, dat ze eigenlijk mijn flessen wijn niet mee mochten geven omdat ik mijn kinderen bij me had. Echt zo belachelijk!


Zoiets las ik ergens dat een vrouw bijna geen bier had meegekregen omdat ze kids bij zich had. De cassiere zei tegen haar dat ze het aan de kinderen zou kunnen geven. De manager kon van die winkel kon er wel om lachen en zei dat ze aan iedereen legitimatie kunnen vragen. Dat vind ik normaal, maar dat ze de kids als smoes erbij halen niet.
<<

Anoniem50

Bericht 21 Jan 2014 10:18

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Ik heb me afgelopen zaterdag toch wel een beetje verbaasd.

Er liepen twee jongens van kennelijk 18 jaar door de supermarkt. Ik kon het niet aan ze afzien dat ze 18 waren, maar het is dan ook al erg lang geleden dat ik het zelf was. :P De twee jongens hadden twee kratten bier in hun kar. Toen ik bij de kassa stond om mijn producten af te rekenen riep het meisje achter de kassa, zelf een jaar of 16/17, de manager. De jongens die bij de kassa stonden waren wel al 18 jaar, maar de jongens die buiten stonden te wachten zeker niet. En toen was de heksenjacht begonnen. De jongens bij de kassa kregen de drank niet mee en de jongens buiten werden naar binnen geroepen. Al met al kregen ze een preek over het kopen van alcohol en kregen het op het eind dus niet mee.

En misschien heel slecht van mij, maar ik wilde ze eigenlijk waarschuwen dat ze even weg moesten lopen. Het was gewoon niet erg handig om buiten te gaan staan. Ze waren trouwens met de auto met de twee jongens bij de kassa. Vond dit ook stiekem iets te ver gaan. Want als die jongens niet buiten hadden gestaan, dan hadden de jongens bij de kassa hun bier gehad en hadden ze het alsnog met zijn vieren of meer opgedronken.
<<

caribbeanlover

Bericht 21 Jan 2014 10:39

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Dat vind ik erg kinderachtig van die winkel. Ze houden het toch niet tegen dat ze het hun minderjarige vrienden geven.
<<

Anoniem50

Bericht 21 Jan 2014 10:57

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

caribbeanlover schreef:Dat vind ik erg kinderachtig van die winkel. Ze houden het toch niet tegen dat ze het hun minderjarige vrienden geven.


Nee, maar als de winkelier wordt betrapt op het indirect verkopen van alcohol aan minderjarigen, dan kunnen ze een boete krijgen. Maar de wet gaat hierin iets te ver, vind ik. En dat verklikken van het meisje vond ik helemaal te ver gaan. Hier droop 'Ik niet, jij ook niet' vanaf.
<<

caribbeanlover

Bericht 22 Jan 2014 08:53

Re: Nieuwe alcoholleeftijd. Ouders die het niet mee krijgen!

Marley schreef:Ik vind het een beetje te ver gaan. Als je met je dochter van zestien boodschappen gaat doen, mag je dus geen drank mee naar huis nemen. Een zestienjarig (dat zijn de kassières hier in de avond vooral) moet jou vertellen wat wel en niet mag. Daar komt weerstand van. Daarnaast, mijn moeder nam mij altijd mee naar de supermarkt, omdat ze wel een helpende hand kon gebruiken. Moeten moeders hun kinderen maar thuis laten, terwijl hun hulp soms hard nodig is.

Hier is inmiddels de nieuwe regelgeving van de kroegen bekend. Toegang over het algemeen voor 18 jarigen. Tenzij je in 2013 16/17 was, dan zullen ze je de toegang niet ontzeggen, maar als ze je zien met drank, dan krijg je een ban voor de kroeg tot de leeftijd van 18 jaar. Kijken of dit gaat werken.


Wat jij vertelde over vroeger is gewoon anders omdat ze die regels toen niet hadden dus kan je het niet met nu vergelijken.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers