Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Met makelaar huizen bekijken

<<

Anoniem119

Bericht 07 Jan 2014 13:04

Met makelaar huizen bekijken

OK help, we hebben nu dus aantal afspraken met makelaars om huizen te bekijken!

Maar hoe gaat het precies in z´n werk? We hebben ongeveer drie kwartier gerekend per afspraak, met een kwartier nabespreektijd samen (en rijden naar volgend huis).

Hoe werkt zo'n afspraak precies? Neemt de makelaar je echt kamer voor kamer door het huis? Wat voor vragen moet je stellen? Hoe kritisch moet je al zijn bij een eerste bezichtiging? Moet je een neutrale houding innemen en een pokerface aannemen, ook als je iets geweldig vindt (dit kan handig zijn ivm de aankoop om te onderhandelen?) of mag je je enthousiasme wel tonen? En laten weten dat je iets niets vindt? Mag dat? Dus bijvoorbeeld zeggen van 'ja nee, deze badkamer vind ik niks' of 'deze tuin is toch wel kleiner dan verwacht', of is dat lullig? Ga je staan fluisteren op een stil momentje even tussen jullie tweetjes of bespreek je dingen open met de makelaar wat je er écht van vindt? Kijk, bij een tweede bezichtiging neem ik aan dat je echt kritische vragen gaat stellen en heel secuur dingen gaat bekijken. Maar in hoeverre doe je dat bij een eerste bezichtiging al? En evt vragen over verbouwen, andere mogelijkheden etc.

Ik ontvang graag tips over hoe je je opstelt en hoe diep je op zaken in gaat tijdens een eerste bezichtiging! :)
Laatst gewijzigd door Anoniem119 op 07 Jan 2014 13:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem117

Bericht 07 Jan 2014 13:07

Re: Met makelaar huizen bekijken

Ik zou gewoon een indruk krijgen van een huis. Als je vragen hebt dan stel je die, als vragen later nog komen en je vindt het huis interessant dan vraag je een tweede bezichtiging aan. Ik vind een 'pokerface' niet nodig, want als je het huis niets zou vinden dan zou je ook geen bezoek plannen. Anderzijds zou ik ook niet laaiend enthousiast reageren en jubelend door het huis lopen. Gewoon rustig en goed kijken. Vooral hoe het voelt en of je het je voor je ziet. Een bezichtiging duurt ongeveer 45 min en je krijgt uiteraard alle kamers te zien.

Hebben jullie het appartement van je vriend eigenlijk al verkocht? Of is dit slechts oriënteren?
<<

Anoniem117

Bericht 07 Jan 2014 13:09

Re: Met makelaar huizen bekijken

Je kan best zeggen als je een badkamer niet mooi vindt/niet jouw smaak is, maar dat doet niets voor de onderhandeling. Een verouderde slecht onderhouden badkamer wel. Daarmee kan je wel iets van de prijs afhalen.
<<

Anoniem119

Bericht 07 Jan 2014 13:10

Re: Met makelaar huizen bekijken

Ja dat laaiend enthousiasme dacht ik dus ook dat dat wellicht niet slim was. Maar dat lijkt me nog wel moeilijk om te verbloemen ;) Bedankt voor de tips!

We zijn wel serieus op zoek, maar ons appartement staat nu nog niet te koop.
<<

Anoniem173

Bericht 07 Jan 2014 13:44

Re: Met makelaar huizen bekijken

Vooral niet teveel laten horen. Echt alles kan worden gebruikt in de prijsonderhandeling. Wees kritisch maar bewaak de grens met sarcastisch worden. Laat zien dat je oog hebt voor detail bijv oh ik zie dat er dubbel glad is. Kom iig niet te dom over alsof je geen idee hebt van iets anders dan een mooie Keuken of badkamer.
<<

Anoniem75

Bericht 07 Jan 2014 17:02

Re: Met makelaar huizen bekijken

Wij zijn afgelopen jaar al naar een paar huizen wezen kijken en we hebben ons wel ingehouden qua enthousiasme. Wel zijn we morgen wel eerlijk over wat we kunnen lenen. We weten nu al dat 1 huis boven ons budget is maar het huis staat al wel 2,5 jaar te koop zonder een keer te zijn gezakt in prijs. Dus wie weet komen we er wel uit mocht het iets zijn. We gaan dus nogmaals wel eerlijk zijn wat we max. kunnen bieden voor dat huis. Dit is trouwens ook een makelaar die we zelf in de arm hebben genomen om ons te helpen zoeken naar een woning. Ook houdt hij ons op de hoogte op nieuwe woningen voordat ze op internet gaan.

We hebben morgen een uur en een kwartier de tijd voor 2 huizen. Dan doen we zelf want ik moet daarna weg voor een echo. Maar dat moet wel haalbaar zijn. Of het iets serieus is hebben we denk ik zo gezien en kunnen we altijd nog voor een tweede keer gaan kijken.

In principe mag je alles vragen en zeggen wat je vind. Maar je moet wel redelijk blijven.
<<

Anoniem119

Bericht 07 Jan 2014 18:24

Re: Met makelaar huizen bekijken

Hoe zit dat eigenlijk met de eigenaren van t huis? Zijn die altijd weg en is t alleen met de makelaar of zijn ze ook wel eens bij een bezichtiging?
<<

Anoniem173

Bericht 07 Jan 2014 18:26

Re: Met makelaar huizen bekijken

Marin schreef:Hoe zit dat eigenlijk met de eigenaren van t huis? Zijn die altijd weg en is t alleen met de makelaar of zijn ze ook wel eens bij een bezichtiging?

Zijn weg, tenzij ze het zelf verkopen.
<<

Sneeuwwitje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1342

Geregistreerd: 05 Sep 2013 19:33

Bericht 07 Jan 2014 18:46

Re: Met makelaar huizen bekijken

Atelier Madame schreef:
Marin schreef:Hoe zit dat eigenlijk met de eigenaren van t huis? Zijn die altijd weg en is t alleen met de makelaar of zijn ze ook wel eens bij een bezichtiging?

Zijn weg, tenzij ze het zelf verkopen.


Niet altijd hoor... Makelaars willen dit wel graag!
Zoon 08.2010 Zoon 02.2013
Dochter 03.2016 Zoon 06.2018
<<

Anoniem162

Bericht 07 Jan 2014 19:20

Re: Met makelaar huizen bekijken

Atelier Madame schreef:
Marin schreef:Hoe zit dat eigenlijk met de eigenaren van t huis? Zijn die altijd weg en is t alleen met de makelaar of zijn ze ook wel eens bij een bezichtiging?

Zijn weg, tenzij ze het zelf verkopen.


Dat hoeft niet, ik was altijd thuis als de makelaar kwam met mensen.
En wij hebben ook wel eens huizen bezichtigd waar mensen aanwezig waren (maar meestal waren ze weg)

Wij blijven altijd vrij neutraal tijdens een bezichtiging, stellen vragen over onderhoud (cv/schilderwerk/enzovoort) en dingen die wij belangrijk vinden (bijvoorbeeld of er loze leidingen aanwezig zijn of er kabels voor internet op de boven verdieping zijn). We kijken goed naar dingen die we vervangen willen hebben of waar we juist weinig aan willen doen. En kijken erg naar smaak, is de badkamer/keuken mee te leven qua smaak of moet het er echt uit.
En verder was er voor ons 'het gevoel', sommige huizen hadden we echt geen klik mee, moesten we te veel aan doen om het uiteindelijk naar ons idee leefbaar te maken dan hield het echt op.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 07 Jan 2014 21:12

Re: Met makelaar huizen bekijken

Laatst ben ik zelf een huis wezen kijken dat via een makelaar te koop staat, maar ik heb gewoon de mensen opgebeld en gevraagd of ze mij zelf willen rondleiden door hun huis. Daar stemde ze mee in. Zelf weten die mensen over het algemeen meer te vertellen over hun huis dan een makelaar. Een makelaar houd soms ook een verkooppraatje en daar heb ik zo'n hekel aan.

Verder ben ik vrij kritisch bij het kijken en zeg ik het wel als er nog werk is aan een keuken, badkamer en of er een nieuwe ketel (erg prijzig) in moet.

Daarnaast controleer goed de kozijnen van het huis wat je gaat bekijken. Zijn deze van hout. Kijk dan goed of ze niet rot zijn. Desnoods druk je er met autosleutel op. Kozijnen vervangen is namelijk ook erg prijzig. Dan zou ik er zelf meteen kunststof kozijnen in zetten, al is dat wel heel duur.

Voldoende stopcontacten en hoe bepaalde leidingen lopen en welke muren draagmuren zijn is ook altijd erg handig om te weten voor eventueel een latere verbouwing.
<<

Anoniem119

Bericht 07 Jan 2014 22:37

Re: Met makelaar huizen bekijken

Goeie tips Fred. Zijn dat al wel vragen en dingen waar je bij een eerste bezichtiging naar kijkt? Ik ben op zich wel een goede observeerder die details ziet.
<<

Pancake

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 151

Geregistreerd: 05 Sep 2013 08:17

Bericht 08 Jan 2014 09:48

Re: Met makelaar huizen bekijken

Bij een eerste bezichtiging gingen wij vooral om een indruk te krijgen van een huis. Hoe is het gevoel, is de indeling naar je zin etc. Vooral de eerste paar keren dat we keken hadden echt geen idee wat te verwachten, en eigenlijk vonden we alles mooi en prima, want alles is beter dan waar we nu wonen. Hoe meer huizen we gingen bekijken hoe kritischer we werden. Dat heb ik dan weer vooral geleerd van 2de bezichtigingen die we met ons eigen makelaar deden. In het begin zagen we echt de meest simpele dingen over het hoofd (zoals geen fonteintje in toilet-ruimte, of geen verwarming in de keuken).

Dingen die we vroegen gingen meestal over erfpacht, het onderhoud, cv ketel. Veel huizen die wij bekeken hadden water in de kruipruimte, dus daar vroegen we ook altijd wel naar.

Onze ervaring is dat elke makelaar een beetje anders te werk gaat. De meeste makelaars geven gewoon een rondleiding door het huis. We hebben ook wel eens gehad dat er een makelaar zei "dit is het huis, kijk maar wat rond".

Verder waren we altijd vrij neutraal. Soms vroeg een makelaar wel eens naar je mening over bijvoorbeeld de keuken of de vloer en daar reageerden we dan wel eerlijk op, maar niet overdreven enthousiast of negatief (tenzij het echt heel erg lelijk was).
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 08 Jan 2014 12:21

Re: Met makelaar huizen bekijken

@ Marin, ja dat zijn zaken die ik gelijk bekijk bij de eerste bezichtiging. Ik wil gelijk een beeld krijgen hoeveel ik er eventueel zelf nog aan moet doen om het naar mijn smaak te krijgen. Kijk opnieuw behangen (vaak de kinderkamers van de oude bewoners) is natuurlijk niet zo'n probleem, maar extra stopcontacten en diverse aansluitingen aanleggen is een ander verhaal.

Door de meubels van de huidige bewoners heen kijken heb ik meestal niet zo'n moeite mee. Ik zie bijv. snel of er in de woonkamer wel tafel voor 6 personen (wil ik namelijk graag) past als er bijv. een 4 persoonstafel staat.

Op funda zie je dat op de foto's niet een-twee-drie. Vaak (bijna altijd) staat erbij dat het huis keurig onderhouden is, maar dat kun je dus alleen zien en controleren bij bezichtiging. Ook opbergruimtes zie je vaak niet op de foto's en voor mij is dat altijd een erg belangrijk punt. Je kan niet genoeg opbergruimte hebben denk ik. Denk maar de kerstspullen en reserve spullen etc.

Ook heb ik wel eens tegen een makelaar gezegd, dat wat op funda staat niet klopt met de werkelijkheid. Zo wordt bijna standaard gezegd dat je vanaf het dorp waar ik zit op enkele minuten zit vanaf een stad en snelwegen. Terwijl dit zeker een kwartier tot twintig minuten rijden is. Echt schandalig dat ze zoiets in de omschrijving durven te zetten. Ik zeg dat gewoon tegen de makelaar dat ik dat eigenlijk niet vind kunnen om dat erin te zetten. Weten ze ook gelijk dat ik kritisch naar hun advertentie heb gekeken. Ze doen er uiteindelijk niets mee, want ze denken dat het mooi past bij het verkoopplaatje op funda. Echter ik stoor mij daar wel aan, want ik vraag mij zelf dan wel gelijk af wat er nog meer niet klopt aan de advertentie op funda en het werkelijke huis. Vandaar mijn kritische blik ook.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 08 Jan 2014 13:50

Re: Met makelaar huizen bekijken

Ik heb er vanochtend weer 2 bekeken, alleen dit keer. Moeilijk is dat hoor! Ik heb vanochtend bij 1 wel eerlijk laten weten dat ik de foto's erg vertekenend vond, dat kon prima. Ik ben meestal niet heel duidelijk in of ik iets heel leuk vind of niet, en ik ga ook niet tot in detail in op ons budget, maar verder zeg ik wel eerlijk als ik iets mooi vind, of juist niet. Ik vraag ook gewoon wat ik wil vragen.

De meeste keren heeft de makelaar mij of ons idd elke kamer rondgeleid, maar we hebben ook wel eens gevraagd of we samen mochten rondkijken; dat was ook fijn.

OH! Had trouwens echt zo'n sukkel vorige week. Toen kwam ik ook alleen, en toen liet hij me al bellen binnen, gesprek duurde nog 5 min. Vond ik al niet netjes maar het werd er niet beter op. Toen ik vroeg waarom de huidige bewoners gaan verhuizen (altijd slim om te vragen trouwens!) zei hij dat die man een betere baan had gekregen en dat ze nu een echt fatsoenlijk huis konden gaan kopen. HAHA! Lekker dan.

Edit: oh en bergruimte idd. Eens met Fred, kun je nooit genoeg van hebben, maar vergeet je al gauw als een huis voldoet aan al je wensen!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem119

Bericht 08 Jan 2014 14:05

Re: Met makelaar huizen bekijken

Genoeg bergruimte staat hoog op onze eisen lijst dus daar gaan we zeker naar kijken. Dat had ik met de open huizen route ook, toen zag ik direct al veel opbergruimte in huizen en zijn we specifiek naar gaan kijken.

Wat een flapdrol, die makelaar van jou. Was het andere huis van vandaag ook niks?
<<

Anoniem19

Bericht 08 Jan 2014 14:16

Re: Met makelaar huizen bekijken

:cheering: (tot zover mijn nuttige bijdrage).

Edit: ik zou het denk ik echt moeilijk vinden om een pokerface te bewaren. Maar ik zou inderdaad wel zakelijk en gereserveerd blijven, wat je er ook van vind.
<<

Dennenappel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 08 Jan 2014 14:44

Re: Met makelaar huizen bekijken

Wij hebben alles gevraagd wat we maar wilde de eerste keer en hebben op zoveel mogelijk dingen proberen te letten.
Ik heb geen zin om dingen voor een volgende keer te bewaren, als ik iets wil weten vraag ik het meteen :)

Wel is het zo dat je lang niet alles goed kan zien de eerste keer, de tweede keer vallen je altijd nog wat meer kleine dingen op. Waar ik voor zou waken is te antwoorden als de makelaar vraagt of dit binnen het budget is en wat de maximum van jullie budget is (dan kan hij voor andere woningen kijken, maar weet hij ook meteen hoe groot het biedveld is).

Veel succes en plezier!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 08 Jan 2014 17:46

Re: Met makelaar huizen bekijken

Marin schreef:Genoeg bergruimte staat hoog op onze eisen lijst dus daar gaan we zeker naar kijken. Dat had ik met de open huizen route ook, toen zag ik direct al veel opbergruimte in huizen en zijn we specifiek naar gaan kijken.

Wat een flapdrol, die makelaar van jou. Was het andere huis van vandaag ook niks?


Ja weet je… ons probleem is een beetje dat we niet echt weg hoeven hier. We hebben geen haast. Dus zolang een huis niet ECHT geweldig is, raak ik er geloof ik niet heel warm van haha! Maar vooralsnog denk ik aan de andere kant nog niet te kritisch te zijn, beide huizen van vanochtend hadden gewoon net teveel dingetjes die niet ok waren. Het andere huis had bijvoorbeeld slechts 1 toilet, maar dan op de 1e verdieping! Ik denk niet dat ik dat handig vind :) Heel zonde want het is in een straat met supergave huizen, maar die hebben allemaal geen toilet beneden…

Jammer dat het pas in april ofzo weer openhuizendag is he!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 08 Jan 2014 18:26

Re: Met makelaar huizen bekijken

Oh maar het kan ook wel mee werken hoor als je enthousiast bent!
Als je dan laag bied maar wel heel duidelijk enthousiast bent geweest dan kan zo'n makelaar zeggen tegen de verkopende partij dat je serieuze interesse hebt, vaak word een lager bod dan toch sneller serieus genomen en verloopt de onderhandeling dan ook prettiger, makkelijker.
Of je er daadwerkelijk een lagere prijs uit sleept weet ik niet, maar niet enthousiast zijn is niet nodig volgens mij. Mensen die verkopen (weet ik uit eigen ervaring) vinden het best prettig om te weten dat mensen het huis graag wilden hebben.
<<

Anoniem119

Bericht 08 Jan 2014 18:42

Re: Met makelaar huizen bekijken

Haha pompoen ik leefde al helemaal mee met die mensen. Oh wat moet t fijn voor ze zijn dat er mensen langs komen, zei ik al haha. Ik voelde voor hun de spanning al.

Zora, ja dat is heel herkenbaar! Wij zijn ook zo kritisch, ook omdat het kan. We hebben ook geen haast dus waarom overhaast iets beslissen? De huizen die we gaan bekijken zijn ook niet perfect, maar denk wel dat we er van kunnen leren.
Dat van die wc is ook herkenbaar. Hier was juist een woning met geen wc boven. Ja sorry, dat is iets waar ik me 's nachts in de praktijk echt aan ga ergeren. Als t er dan niet bij te bouwen is, houdt t voor mij al op. Je moet echt goed praktisch nadenken, niet dingen goed gaan praten van johhh dat valt in de praktijk wel mee. Het was verder zo'n beetje m'n droomhuis dus dan is t goed om rationeel te blijven. Dit is slechts voorbeeld hoor, maar zolang we geen haast hebben is het inderdaad een kwestie van ons perfecte huis zoeken, of iets vinden dat we perfect kunnen maken. Natuurlijk zijn er altijd kleine haken en ogen, maar ben wel blij dat we gewoon rustig kunnen zoeken.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 08 Jan 2014 18:46

Re: Met makelaar huizen bekijken

Wij hebben nu alleen een toilet beneden. Liever in een koophuis er ook 1 boven idd, maar hier ben ik ook aan gewend dus dat zal best gaan haha. Jullie zijn misschien nog wel net iets kritischer. Kan ook makkelijk natuurlijk :) Veel ruimer budget, en misschien ook meer te kiezen omdat jullie niet richten op slechts 1 dorp/wijk (of inmiddels wel?), en omdat je zegt op zoek te zijn naar het perfecte huis. Wij weten dat we die niet gaan vinden iig haha, dus we willen gewoon zoveel mogelijk boxen ticken :D Maar wel leuk he?!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem119

Bericht 08 Jan 2014 18:58

Re: Met makelaar huizen bekijken

Ja het komt vast goed! We gaan allebei vast hele leuke huisjes vinden :-)
Tot nu toe gaan we toevalligerwijs alleen maar kijken in jouw oude dorp, maar we kijken in meerdere van die dorpen om de stad heen - you know :-)
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 08 Jan 2014 23:00

Re: Met makelaar huizen bekijken

I know :^^:
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem117

Bericht 08 Jan 2014 23:32

Re: Met makelaar huizen bekijken

Marin schreef:Haha pompoen ik leefde al helemaal mee met die mensen. Oh wat moet t fijn voor ze zijn dat er mensen langs komen, zei ik al haha. Ik voelde voor hun de spanning al.



.
Laatst gewijzigd door Anoniem117 op 24 Jul 2015 11:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers