Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Meerdere gezinsleden met AD(H)D

<<

Anoniem117

Bericht 07 Jan 2014 12:12

Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Bedankt alvast!
Laatst gewijzigd door Anoniem117 op 24 Jul 2015 10:50, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 07 Jan 2014 12:21

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Wij hebben niet meerdere gezinsleden met ADHD, maar ik heb ADHD en mijn zoon autisme en we moeten hem ook structuur bieden, wat voor mij ook extra moeilijk is.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem117

Bericht 07 Jan 2014 12:23

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Susan schreef:Wij hebben niet meerdere gezinsleden met ADHD, maar ik heb ADHD en mijn zoon autisme en we moeten hem ook structuur bieden, wat voor mij ook extra moeilijk is.

.
Laatst gewijzigd door Anoniem117 op 24 Jul 2015 10:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 07 Jan 2014 12:25

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Ik zie trouwens ook wel de voordelen ervan, die structuur is moeilijk, maar ik ben wel een heel snelle denker, ik heb binnen heel korte tijd heel veel over autisme geleerd omdat als ik gemotiveerd ben, ik echt een enorme drive heb. Als het patroon waarin we zitten niet meer voldoet omdat Ezra ergens anders bij gebaat is dan ben ik ook de eerste die dat opmerkt en daar over na gaat denken. Dion is wel veel beter in die structuur, zo vullen we elkaar aan. Ik kan me voorstellen dat het moeilijker is als je allebei ADHD of ADD hebt als ouders.

Wij hebben wel ouderbegeleiding en thuisbegeleiding, maar dat draait dus om hem, ik heb geen individuele begeleiding. Het zou misschien wel goed zijn om het wel te hebben, niet eens zozeer voor mijn ADHD maar meer voor mijn onzekerheid, maar ik vind de stap om daaraan te beginnen groot, juist omdat we al zo ontzettend veel bezig zijn met hulpverleners en gesprekken en ik tot voor kort ook gewoon erg weinig tijd over had.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

No. 3

Bericht 07 Jan 2014 12:27

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Hm, lastig. Mijn vriend heeft ADHD. Hij slikt sinds twee jaar Ritalin, en heeft veel hulp gehad om structuur in zijn leven in te brengen. Hij heeft dus veel inzicht in hoe het bij hem werkt en daar valt prima mee te leven. Daarnaast heb ik een vriendin die ook ADHD heeft, maar zij slikt geen medicijnen (wel gedaan, én therapie gehad).

Maar beide personen hebben een partner die geen ADHD heeft. Althans, ik heb soms wel bepaalde trekken, maar wil dat verder niet laten onderzoeken. Ik probeer wel heel erg met mijn vriend mee te denken en bepaalde regels van hem te volgen die hem helpen.

Een van de dingen die wij doen, is overal vaste plekken voor hebben. Sjaals, sleutels, jassen, schoenen, douchespullen, tijdschriften – al dat soort zooi die je leven kan overwoekeren. Dat geeft hem rust en overzicht.

Verder werken we strak met to-do-lijsten en kalenders. Dat heeft hij geleerd in therapie nadat hij de diagnose had gekregen en is daar bijna obsessief in, haha. Ik vind het ook heel prettig, omdat ik nog wel eens afspraken vergat. Dit geef, wederom, veel meer rust en overzicht.

Medicatie, heeft mijn vriend wel eens gezegd, geeft hem ook structuur. Hij heeft pillen om 7.30, 11.00, 14.30 en 18.00 uur. Die tijden staan in z'n telefoon, en zorgen voor een soort ritme waar hij zich aan vasthoudt.

Weten de mensen die dichtbij jullie staan ervan? Mijn vriendin is daar altijd best open in. Ik heb echt ontzettend veel van haar geleerd over ADHD, en ik snap haar gewoon, weet hoe het in haar hoofd werkt. Dat helpt enorm, en ik kan haar ook helpen. Dus ik zou je omgeving inlichten als je dat nog niet gedaan hebt, en hen informatie geven. Misschien kunnen ze, indien nodig, bijspringen.
<<

Anoniem117

Bericht 07 Jan 2014 12:44

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

B.
Laatst gewijzigd door Anoniem117 op 24 Jul 2015 10:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 07 Jan 2014 12:49

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Ik zeg dat ook nooit. Het is eerder andersom, dat onze GZ-psycholoog zegt: 'Door je ADHD...' Of mijn ouders doen dat ook wel. Ik heb zelf veel minder de neiging om dingen daarop af te schuiven, ik weet van mezelf dat ik in een aantal dingen vrij goed ben en in een aantal dingen helemaal niet en sommige dingen zitten er wat tussenin - en de ADHD zal dat misschien wat versterken, maar ik sta daar niet echt bij stil. Medicatie verandert daar ook weinig aan, dan heb ik misschien wat meer rust in mijn hoofd, maar dan heb ik niet opeens die vaardigheden, want die zitten er bij mij gewoon niet of verminderd in. Misschien kost het iets minder moeite om ze te leren als ik me rustiger voel, maar het blijft moeite kosten, want je kan niet in alles goed zijn.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem117

Bericht 07 Jan 2014 13:01

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Susan schreef:Ik zeg dat ook nooit. Het is eerder andersom, dat onze GZ-psycholoog zegt: 'Door je ADHD...' Of mijn ouders doen dat ook wel. Ik heb zelf veel minder de neiging om dingen daarop af te schuiven, ik weet van mezelf dat ik in een aantal dingen vrij goed ben en in een aantal dingen helemaal niet en sommige dingen zitten er wat tussenin - en de ADHD zal dat misschien wat versterken, maar ik sta daar niet echt bij stil. Medicatie verandert daar ook weinig aan, dan heb ik misschien wat meer rust in mijn hoofd, maar dan heb ik niet opeens die vaardigheden, want die zitten er bij mij gewoon niet of verminderd in. Misschien kost het iets minder moeite om ze te leren als ik me rustiger voel, maar het blijft moeite kosten, want je kan niet in alles goed zijn.


.
Laatst gewijzigd door Anoniem117 op 24 Jul 2015 11:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

No. 3

Bericht 07 Jan 2014 13:17

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Heel herkenbaar, je verhaal AnnaK. Daarom laat ik me ook niet diagnosticeren. Kun je niet flink in therapie, en dan geen praat-therapie, maar praktische therapie? Pillen lijken me inderdaad niet de oplossing.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 07 Jan 2014 13:20

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Ik heb wel een tijdje methylfenidaat geslikt en dan had ik nog maar één gedachte tegelijk in mijn hoofd in plaats van drie of vier of nog meer. Als zo'n pil dan begon te werken voelde het wel echt als een deken van rust die op me neerkwam. Maar ik had ook wel echt heel veel last van hoofdpijn en toen ik de vorige winter zo'n slechte weerstand had en steeds aan het kwakkelen was, ben ik gestopt omdat die methylfenidaat het steeds net wat erger maakte.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem117

Bericht 07 Jan 2014 13:43

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

.
Laatst gewijzigd door Anoniem117 op 24 Jul 2015 11:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 07 Jan 2014 13:44

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Mijn moeder, broertje en zus hebben ADHD. Van mijn broertje weten we het al heel lang, bij mijn moeder en zus is het ongeveer drie jaar geleden gediagnosticeerd. Ze gebruiken alle drie medicatie waardoor ze beter kunnen functioneren. Mijn ouders zitten ook in gezinstherapie om te leren hoe ze het beste met mijn broertje om kunnen gaan, en hebben cursussen gevolgd over ADHD en Autisme. Mijn moeder is niet consequent in afspraken naar mijn broertje toe, mijn vader wel. Laatst heeft mijn broertje zelf aangegeven in een therapiesessie dat hij vindt dat mijn moeder niet consequent is en dat hij dat vervelend vindt (ook al staat ie meestal te juichen als ze niet consequent is en hij bijvoorbeeld langer mag opblijven toch geeft hij nu aan dat hij dit niet fijn vindt). Er zijn wel afspraken, hoe laat hij naar bed gaat, hoe lang hij mag computeren, wanneer hij huiswerk maakt etc. Mijn moeder schrijft altijd briefjes voor mijn broertje omdat hij erg vergeetachtig is en legt veel spullen voor hem klaar. Vroeger vertelde ze altijd pas kort van te voren wat we gingen doen omdat dit dan veel spanning bij hem veroorzaakte, nu maken ze altijd goede afspraken over wat ze gaan doen en hoe lang dit gaat duren. Ik weet dat ze ook een kalender hebben met daarop wie wat op welke dagen doet, overal in huis hangen briefjes bijv. op de voordeur hangt: fietssleutel, huissleutel en schooltas bij?. Zodat hij deze hopelijk niet vergeet.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 07 Jan 2014 13:50

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Ik had niet zoveel last van slaapproblemen, ik slikte ook niet meer na 15.00 (en dat is nog een ruime marge, zeker voor een volwassene die toch wat later naar bed gaat dan een kind). Maar als je er gevoelig voor bent dan snap ik dat dat ook meespeelt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem23

Bericht 07 Jan 2014 14:14

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Ik lees net een artikel over ADD en er gaat echt een wereld voor me open. Ik schrik daar eigenlijk best wel van!

Ik heb geen partner of kind met AD(H)D dus ik kan je verder geen adviezen of tips geven. Maar het lijkt me wel heel lastig!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 07 Jan 2014 14:14

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Waar schrik je dan precies van?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem23

Bericht 07 Jan 2014 14:46

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Dat ik alles herken...
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 07 Jan 2014 14:49

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

AnnaK schreef:Bedankt voor je reactie. Wat fijn dat jij jouw partner kunt helpen. Ik heb dat ook jaren geprobeerd, maar dat lukte dus niet. Ik vertel het niet aan veel mensen, want het klinkt als een excuus vind ik. Ik kan er niets aan doen dat ik lui, laks ben, altijd te laat kom, steeds van baan verwissel, me matig tot niet inzet voor dingen die ik niet leuk vind. Slordig ben en alles kwijt raak. Want ik heb ADD. Vier jaar geleden had ik de positieve kanten van ADD, ik vond mijn studie super leuk en ben daar haast obsessief mee bezig geweest. Maar in al mijn andere opleidingen was ik lui en stopte ik. De middelbare school was een hel. Al heb ik het wel allemaal gehaald, maar ik heb bijvoorbeeld nooit woordjes geleerd. Dat vond ik saai en kon ik niet. Huiswerk maken deed ik niet. Min ouders waren wanhopig. En nu in mijn werkende leven komen de slechte eigenschappen zo duidelijk naar boven. Ik ben steeds uitgekeken op mijn baan, wil weer wat anders, ben niet productief. Ik slaap heel slecht maar ik moet de volgende dag wel om 7 uur opstaan. Dus ik kom te laat. Toen ik studeerde sloeg ik college gewoon over. Het huishouden is een chaos, ik stel alles uit. Ik wilde voor mijn man de administratie overnemen omdat hij ADHD heeft, maar dat lukte dus ook niet.

Ik vind het echt een excuus. Ik baal ontzettend van die slechte eigenschappen. Ik heb geen doorzettingsvermogen en discipline. Ik ben snel verveeld. En om dan te zeggen "Ja, maar ik heb ADD, dus ik kan er eigenlijk niets aan doen'.


Ik vind wat je hier schrijft heel herkenbaar. Van het huishouden, je studie, je middelbare school...
Ik zit thuis, met een wajong-uitkering, door de ADHD in combinatie met lichamelijke problemen. Ik vind het zó niet tof van mezelf! Ik vind die stomme ADHD echt het slechtste excuus wat er is. Maar tegelijkertijd ben ik er inmiddels, na een lading therapie en een flink aantal keer op mijn bek gaan, achter gekomen dat dat toch écht de oorzaak is. Ergens in mijn hoofd gaat er gewoon iets niet goed, daardoor zet ik mij voor 300% in voor dingen die ik leuk vind en kan ik me maar niet concentreren op dingen die me geen zak interesseren.
Ik zeg niet: "ik heb ADHD dus ik kan er niets aan doen.", ik zeg liever: "Ik doe er álles aan wat ik kan, maar door de ADHD lukt het me niet altijd."
Kijk, iedereen heeft minder goede eigenschappen, zo is dat nu eenmaal, ADHD/ADD is geen excuus voor minder goede eigenschappen. Het is een naam voor bepaalde kenmerken die vaak voorkomen bij mensen met ADHD/ADD, er in berusten 'omdat je ADHD' hebt is de grootste valkuil, maar het is wel degelijk zo dat mensen met ADHD/ADD vaker vastlopen dan mensen die gewoon slechte eigenschappen hebben. Het is geen excuus, maar wel een hele duidelijke verklaring.

Ik heb ook jarenlang niet aan de medicatie gewild, ook na slechte ervaringen. Maar ik vind nu dat ik het aan mezelf verplicht ben om het toch nog een keer te gaan proberen. Ik zit namelijk thuis, ik word daar niet per definitie gelukkiger van, ik blijf maar over mijn eigen voeten struikelen. Ik heb therapie gevolgd en van alles geleerd maar ik ben tot de conclusie gekomen dat ik nu werkelijk álles er aan heb gedaan om 'beter' te worden en dat de rek daar uit is, ik heb alle trucjes geleerd en toch zit ik nog steeds thuis, struikel ik nog steeds elke dag over mijn eigen voeten.
Voor mij is het dus tijd voor medicatie en ik zou niets liever willen dan dat ook gaat helpen, dat ik dan een klein beetje minder over mijn eigen voeten struikel, aan het werk kan én uiteraard, mijn huishouden kan doen, mijn kind de structuur kan bieden waar hij behoefte aan heeft.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 07 Jan 2014 14:52

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

AnnaK schreef:Ik zou me dan ook niet laten testen. Want je wordt eigenlijk bevestigd in je goede en slechte eigenschappen, maar als je er prima mee kunt leven en geen medicatie of therapie nodig hebt, dan is een stempel ook niet nodig.

Susan, ik durf medicatie niet aan in verband met slaapproblemen, die kunnen nog groter worden door die medicijnen. Ik zou dan ook melatonine moeten gebruiken, maar dat heb ik al geprobeerd en werkt niet.


Ik ga naar ADHD centraal binnenkort, mijn vorige behandelaar is daar een ADHD centrum gestart. Deze man weet ongelofelijk veel over medicatie én gaat er heel zorgvuldig mee om. Ik reageer vreemd op medicatie, had met ritalin ook veel slaapproblemen en werd zwaar depressief. Ik wilde nóóit mee medicatie, maar na gesprekken met hem heb ik er toch weer een beetje vertrouwen in.
Hij heeft me verteld welke mogelijkheden er nog meer zijn en dat blijken er nog best veel te zijn! Een andere bijwerking van ritalin kunnen depressies zijn, mijn nichtje is toevallig pas daar geweest en hoewel uit een test bleek dat ze heel goed reageerde op ritalin, heeft ze vanwege haar depressieve klachten het niet voorgeschreven gekregen.
Hij kijkt dus echt naar alle aspecten en schrijft niet zo maar blind wat voor, ik zou het iedereen willen aanraden want hij is gewoon echt heel erg goed.
<<

Anoniem66

Bericht 07 Jan 2014 15:18

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Erg lastig AnnaK.. Mijn man heeft hoogstwaarschijnlijk (kan bijna niet anders, zegt hij zelf ook) ADHD en ik ga er ook absoluut niet van opkijken als mijn oudste het ook heeft (herken vrijwel alles van mijn man in hem). Ik heb zelf ooit de diagnose ADD gekregen ookal denk ik niet dat dat het was, ik heb er wel wat flinke trekken van. Ik ben degene die hier in huis structuur moet aanbrengen maar ik vind dat zwaar. Zeker omdat ik de enige ben die dat doet en als ik even loslaat het hier een flinke chaos is... Geen tips, maar snap wel je moeilijkheid.
<<

No. 3

Bericht 07 Jan 2014 15:38

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Harrison schreef:Dat ik alles herken...

:yes:
<<

Anoniem301

Bericht 07 Jan 2014 16:15

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

AnnaK schreef:Bedankt voor je reactie. *verhaaltje*

Ik herken me hier zó in, in bijna alles wat je zegt. Nou ja, hier heb je weinig aan, maar wilde het toch even zeggen :)
<<

Anoniem301

Bericht 07 Jan 2014 16:17

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

No. 3 schreef:
Harrison schreef:Dat ik alles herken...

:yes:


Oh ik zie deze reacties nu pas. Nou ik heb dus precies hetzelfde, maar die herkenning heb ik een paar maanden geleden al 'ontdekt' toen mijn collega gediagnostiseerd was en vertelde wat het allemaal inhield voor hem. Niet dat nu een zelfdiagnose wil doen, maar het zou me iig niet verbazen.
<<

Anoniem23

Bericht 07 Jan 2014 16:24

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Ik had altijd al het gevoel dat er wel iets is, maar wat? Het zou me niet verbazen inderdaad maar aan de andere kant weet ik ook niet echt wat ik er mee op zou schieten als ik het laat onderzoeken.
<<

No. 3

Bericht 07 Jan 2014 16:30

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Ja, én ik denk vervolgens: dan zijn er best veel mensen die daar last van hebben, dus is het niet gewoon normaal? En hoe hoog leg je de lat waarlangs je afmeet of, en wat, je dan hebt?

Moeilijk heur.
Laatst gewijzigd door No. 3 op 07 Jan 2014 16:50, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem23

Bericht 07 Jan 2014 16:33

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Ja precies. Mijn moeder is orthopedagoge en ze stuurde me net een mailtje met de checklist die zij aanhoudt bij volwassenen. Daar check ik een groot deel wel van af maar dat impulsieve bijvoorbeeld niet heel erg. En veel dingen herkent mijn vriend bijvoorbeeld ook, dus is het niet gewoon normaal inderdaad.

Lastig!
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron