Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Meerdere gezinsleden met AD(H)D

<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 07 Jan 2014 15:44

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Maar weet je, de kenmerken van AD(H)D zijn ook helemaal geen bijzondere kenmerken, het is eerder de combinatie van factoren. Dus die checklist en ook dingen die je als kind had. Niet alleen druk zijn maar bijvoorbeeld ook chronisch onder presteren kan er bij horen. En ook de veelheid aan kenmerken. Ik kan echt zo een hele hoop van de lijstje afvinken. Als je dat kan is er een hele grote indicatie dat je wel eens AD(H)D zou kunnen hebben.
En Harrison, misschien heeft jouw vriend ook wel AD(H)D :razz: .
<<

Anoniem301

Bericht 07 Jan 2014 15:51

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Wil je die checklist eens naar mij doormailen Harrison?
<<

Anoniem23

Bericht 07 Jan 2014 16:00

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Ja haha, dat zou ook kunnen natuurlijk.
Dat onderpresteren deed ik op de basisschool niet maar op de middelbare school wel heel erg. En nu ook. Ik krijg mezelf gewoon niet aan het werk en als ik dan eenmaal zit kan ik of niet stoppen of ik word echt OVERAL door afgeleid. Ook als ik met iemand praat dan trek ik het gewoon niet om lang te luisteren als er iets om me heen gebeurt want dan wil ik daar mee luisteren. Uiteten gaan is daarom ook een drama want ik luister altijd mee met de buren, haha! En als ik zit te lezen of tv kijk dan hoor ik gewoon NIKS. Maar goed ik weet niet of dat nou echt ADD is of dat ik gewoon een intens rare concentratieboog heb.

Ja is goed Carrie!
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 07 Jan 2014 16:05

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Harrison schreef:Ja haha, dat zou ook kunnen natuurlijk.
Dat onderpresteren deed ik op de basisschool niet maar op de middelbare school wel heel erg. En nu ook. Ik krijg mezelf gewoon niet aan het werk en als ik dan eenmaal zit kan ik of niet stoppen of ik word echt OVERAL door afgeleid. Ook als ik met iemand praat dan trek ik het gewoon niet om lang te luisteren als er iets om me heen gebeurt want dan wil ik daar mee luisteren. Uiteten gaan is daarom ook een drama want ik luister altijd mee met de buren, haha! En als ik zit te lezen of tv kijk dan hoor ik gewoon NIKS. Maar goed ik weet niet of dat nou echt ADD is of dat ik gewoon een intens rare concentratieboog heb.

Ja is goed Carrie!


Oh dat klinkt wel heel erg AD(H)D-erig hoor. ADHDers hebben een hele slechte concentratie, maar dat geldt vooral voor dingen die ze weinig interesseren. Voor dingen die ze zich een beetje interesseren is hun concentratieboog niet zo heel erg lang. Verder krijgen ze heel veel prikkels binnen en alles wekt interesse (ik ben ook stom om mee uit eten te gaan en in groepen word ik altijd gek omdat ik dan met elk gesprek mee wil doen). En dan last but not least het fenomeen hyperconcentratie. Dingen waar je goed in bent of die je heel leuk vind of dingen waar je 'in' zit daar kun je je zo extreem goed op concentreren dat je je totaal af sluit. Je kunt vergeten te eten of je hoort niet als er tegen je gepraat wordt. Ik zat vroeger vaak in de huiskamer te lezen en als we dan gingen eten dan stonden ze in de aangrenzende eetkamer tegen me te brullen dat ik moest komen en ik had het gewoon níet in de gaten.
<<

Anoniem117

Bericht 07 Jan 2014 16:06

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

.
Laatst gewijzigd door Anoniem117 op 24 Jul 2015 10:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem23

Bericht 07 Jan 2014 16:11

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Nee precies.. Mijn vriend zegt ook heel vaak: je hoorde me weer niet he? Haha ehh nee. Soms kan ik dan nog wel ergens vaag terugspelen wat hij zei maar vaak ook niet.

Wat ik ook ergens las en wat ik ook heel erg heb: verveling. Zodra ik ergens een tijdje werk en alles onder de knie heb of gewend ben aan de situatie word ik luiii en traag en daardoor doe ik mijn werk minder goed dan ik zou kunnen. Dat vind ik misschien nog wel het ergst van alles.

Maar nogmaals ik weet helemaal niet of ik dan ADD heb, maar ik vind die herkenning wel raar. En al zou het zo zijn, dan heb ik er toch nog weinig aan want daar houdt het niet van op.

Mijn moeder herkent ADD niet bij mij, dus dan zou ik zeggen dat ik het niet heb. Want als iemand het kan weten is zij het wel natuurlijk haha. Ik zal mijn oude rapporten eens bovenwater halen.
<<

Anoniem117

Bericht 07 Jan 2014 16:13

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

De DIVA is de officiële test en moet je met tenminste 1 ouder invullen, daarnaast krijg je nog gesprekken.
<<

Anoniem130

Bericht 07 Jan 2014 16:23

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Haha, man man, ik had mezelf zo voorgenomen om hier in de kerstvakantie mee aan de bak te gaan. Ik weet ook vrij zeker van mezelf dat ik het heb. Ik kan me echt NOOIT concentreren, behalve vlak voor deadlines in een kneiterhyperfocus. Ik dacht altijd dat dat betekende dat je geen concentratieproblemen had, heb eigenlijk pas kort geleden ontdekt dat dat er best typisch voor is.

Verder de standaard dingen, chaotisch, slordig, van de hak op de tak springen, supersnel en overal doora fgeleid. Ik kan gewoon écht de simpele klusjes niet bijhouden, ik ben al 100 andere dingen aan het doen iedere keer voor ik door heb wat ik ook alweer aan het doen was.

Overigens ben ik op mijn 14e ooit gediagnostiseerd met ADHD (alleen zijn we daar weer vanaf gestapt omdat we toen mijn depressie ook aan gingen pakken) en mijn ouders zullen ook echt wel ADHD kenmerken herkennen uit mijn kindertijd (hoe vaak ik wel niet op mijn donder heb gekregen voor niet luisteren, niet opletten, te druk zijn etc.). Alleen was dat vaak weer lastig te onderscheiden qua ruimschoots de slimste van de klas zijn (er gingen er echt 2 van de 31 naar HAVO en ik dan VWO+). Maar thuis was ik ook slecht in luisteren en opruimen en dergelijke, terwijl ik het wel altijd tot tranen toe probeerde.

Oh, en een van de grootste bewijspunten. Ik heb toen dus ooit ritalin en later concerta gehad periodes. En ik werd er rustiger van, dat zegt vaak ook een hoop (omdat het effect bij niet-AD(H)Ders meestal averechts is).

En waarom ik het nog steeds niet uitgezocht heb? Omdat ik al gek genoeg ben? Omdat ik het zo ook red? Omdat ik al pillen genoeg slik? Omdat ik dan weer een hele psychiatrische mallemolen in moet en ik daar geen tijd voor heb? Maar het is wel zonde, want het frustreert me ontzettend "dat ik niet genoeg discipline heb om gewoon op te blijven letten in college of thuis een keer een werkcollege te maken en gewoon structureel stof bij te houden via studeren" en daardoor vooral bij deze studie echt zwaar onderpresteer. :(
Laatst gewijzigd door Anoniem130 op 07 Jan 2014 16:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

No. 3

Bericht 07 Jan 2014 16:29

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Carrie schreef:Wil je die checklist eens naar mij doormailen Harrison?
Ik wil hem ook graag ontvangen. :bounce: Via FB?
<<

Anoniem23

Bericht 07 Jan 2014 16:30

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Ik stuur je een beriggie!
<<

No. 3

Bericht 07 Jan 2014 16:33

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

AnnaK schreef:Even snelle reactie. Voor onderzoek moeten tenminste 1 van je ouders mee. Zij moeten vragen over je kindertijd beantwoorden en in hun antwoorden ook rapporten meenemen. Zo stond er bij mij in elk rapportje; dromerig, let niet op, vergeet vragen te beantwoorden, levert spullen niet in. Als het in kindertijd niet aanwezig is heb je geen ADD. Ook in je spel en gedrag thuis en vrije tijd moet het zichtbaar zijn.
Tenzij je ouders hebt die je structuur bieden en met je gaan zitten. Bij mijn vriend kwam zijn ADHD pas openbaar toen hij halverwege de middelbare school zat. Toen moest hij dingen zelf gaan doen, zat zijn moeder hem niet meer achter zijn broek, en liep alles helemaal in de soep. Uiteindelijk is hij op zijn 24e radeloos naar een dokter gegaan en daar bleek dat hij ADHD heeft.
<<

Anoniem117

Bericht 07 Jan 2014 16:36

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

.
Laatst gewijzigd door Anoniem117 op 24 Jul 2015 10:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

No. 3

Bericht 07 Jan 2014 16:38

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Pompoen schreef:ADHDers hebben een hele slechte concentratie, maar dat geldt vooral voor dingen die ze weinig interesseren.
En dan last but not least het fenomeen hyperconcentratie. Dingen waar je goed in bent of die je heel leuk vind of dingen waar je 'in' zit daar kun je je zo extreem goed op concentreren dat je je totaal af sluit. Je kunt vergeten te eten of je hoort niet als er tegen je gepraat wordt. Ik zat vroeger vaak in de huiskamer te lezen en als we dan gingen eten dan stonden ze in de aangrenzende eetkamer tegen me te brullen dat ik moest komen en ik had het gewoon níet in de gaten.
Dit ja. Ik mis zo erg het lezen in een woonkamer vol met mensen. Dan kon ik me altijd helemaal verliezen in een verhaal. Als ik alleen ben, zie ik er tegenop om te gaan lezen. Het voelt alsof ik een oneindige zee van tijd instap en dat benauwt me.

Het rare vind ik altijd bij mezelf: ik kan heel goed naar preken luisteren. In de kerk waar ik opgroeide waren preken van drie kwartier eerder regel dan uitzondering. Vaak hoorde ik andere mensen klagen dat ze zo lang duurden. Terwijl ik (bij een goeie preek, dat wel) nog wel een half uur door had kunnen luisteren. Net als met colleges. Als het een leuk vak was, zat ik liefst vooraan, twee uur te luisteren. :drunken:

Ik dacht dus altijd dat dat bij mij hét teken is dat ik geen AD(H)D heb. Maar blijkbaar hoeft dat niet per se zo te zijn, zeg jij, Pompoen?
Laatst gewijzigd door No. 3 op 07 Jan 2014 16:41, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem130

Bericht 07 Jan 2014 16:39

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

AnnaK schreef:Heel simpel, ik vond een nieuwe sport hobby drie keer leuk en dan wilde ik er al mee stoppen.


Haha, HEEL herkenbaar. En overtuigend en enthousiast dat ik kon zijn over iets nieuws joh! Oh bij atletiek training wat ik wel langer gedaan heb, kreeg ik ook altijd straf omdat ik andere dingen ging doen tijdens uitleg/stretchen enzo.. :') Ik weet nog dat ik ooit echt PER SE ballet wilde gaan doen, nou ik hing daar ondersteboven aan de barre en ik mocht niet eens de les afmaken hahaha.. :cheering: :nopompom:

Behalve paarden trouwens, dat is me nooit gaan vervelen. :)

En verder zal ik ophoepelen hier, want in mijn huishouden van 1 zijn geen anderen met ADHD. ;)
Laatst gewijzigd door Anoniem130 op 07 Jan 2014 16:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

No. 3

Bericht 07 Jan 2014 16:39

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Harrison schreef:Ik stuur je een beriggie!
Je bent een baas. :queen:
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 07 Jan 2014 16:58

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

No. 3 schreef:
Pompoen schreef:ADHDers hebben een hele slechte concentratie, maar dat geldt vooral voor dingen die ze weinig interesseren.
En dan last but not least het fenomeen hyperconcentratie. Dingen waar je goed in bent of die je heel leuk vind of dingen waar je 'in' zit daar kun je je zo extreem goed op concentreren dat je je totaal af sluit. Je kunt vergeten te eten of je hoort niet als er tegen je gepraat wordt. Ik zat vroeger vaak in de huiskamer te lezen en als we dan gingen eten dan stonden ze in de aangrenzende eetkamer tegen me te brullen dat ik moest komen en ik had het gewoon níet in de gaten.
Dit ja. Ik mis zo erg het lezen in een woonkamer vol met mensen. Dan kon ik me altijd helemaal verliezen in een verhaal. Als ik alleen ben, zie ik er tegenop om te gaan lezen. Het voelt alsof ik een oneindige zee van tijd instap en dat benauwt me.

Het rare vind ik altijd bij mezelf: ik kan heel goed naar preken luisteren. In de kerk waar ik opgroeide waren preken van drie kwartier eerder regel dan uitzondering. Vaak hoorde ik andere mensen klagen dat ze zo lang duurden. Terwijl ik (bij een goeie preek, dat wel) nog wel een half uur door had kunnen luisteren. Net als met colleges. Als het een leuk vak was, zat ik liefst vooraan, twee uur te luisteren. :drunken:

Ik dacht dus altijd dat dat bij mij hét teken is dat ik geen AD(H)D heb. Maar blijkbaar hoeft dat niet per se zo te zijn, zeg jij, Pompoen?


Oh nee, ik ben bijvoorbeeld heel goed in examens en tentamens maken. Dat vind ik namelijk leuk! Ja ja ik weet het, mafkees... Ik was bij mijn eindexamen steeds als eerste klaar en na afloop hoorde ik dan mensen die klaagden over een geluid, lawaai van buiten, iemand die zat te kuchen of met zijn pen te tikken. Het is wel eens voorgekomen dat diegene die zat te kuchen achter me zat, maar daar had ik dus helemaal niks van gemerkt.
Het verschilt per persoon waar de interesse ligt natuurlijk, maar het is wel degelijk een kenmerk van ADHD dat je je juist extreem goed kunt concentreren op iets wat je interesseert of wat je leuk vind.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Jan 2014 17:13

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Mijn ouders zijn naar mijn onderzoek niet mee geweest, maar ik weet wel dat al die dingen al in mijn kindertijd aanwezig waren. Een sport hou ik inderdaad ook drie keer vol. De eerste keer denk ik dat ik eindelijk een sport heb gevonden die ik leuk vind en snap ik niet hoe ik het al die tijd zonder heb gedaan, de tweede keer wordt het al wat minder en de derde keer ga ik met tegenzin. Ik was in de zomer ook gaan hardlopen, de eerste keren vond ik het heel ontspannend en lekker, maar na een tijdje vond ik het alleen nog maar een gedoe en ging ik met tegenzin. Dan ga ik het een keer overslaan, dan twee keer, dan een hele week en dan ga ik niet meer.

Ik heb ook altijd dat ik tig plannen heb voor de dag en uiteindelijk nergens toe kom, dan zit ik in een kamer vol troep, de pyjama's van de kinderen rondslingerend op de grond en de ontbijtzooi nog op tafel met mijn ziel onder mijn arm. Uiteindelijk doe ik dan wel iets natuurlijk, maar veel minder dan ik had gewild.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem23

Bericht 07 Jan 2014 17:20

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Haha dat heb ik ook altijd Susan. Dan heb ik de dag van te voren echt zoiets van nou als ik dan meteen 's ochtends begin dan kan ik dit, dit en dit doen. Doe ik nooit 8-| en dan op het moment dat mijn vriend bijna thuis komt zorg ik dat ik in ieder geval nog iets heb gedaan.
<<

No. 3

Bericht 07 Jan 2014 17:26

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Harrison schreef:Haha dat heb ik ook altijd Susan. Dan heb ik de dag van te voren echt zoiets van nou als ik dan meteen 's ochtends begin dan kan ik dit, dit en dit doen. Doe ik nooit 8-| en dan op het moment dat mijn vriend bijna thuis komt zorg ik dat ik in ieder geval nog iets heb gedaan.
WHAHA! Ongelofelijk, wat beschrijf je dat precies goed. En de avond ervoor heb je er gewoon zín in om het lekker afgekaderd en geconcentreerd te doen, je bruist van energie bij het idee.

Maar dan. Ben je wakker. En doe je een half uur over jezelf uit bed krijgen. Het is dat je blaas zo vol is, dat je uiteindelijk tóch gaat. En de rest van de dag is zo traaaaaaaag als oliebollenbeslag.
<<

No. 3

Bericht 07 Jan 2014 17:30

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Overigens, ik heb wel doorgezet met hardlopen inmiddels. Omdat ik het mezelf gewoon niet kan vergeven als ik straks met 85 miljoen kilo in een bruidsjurk moet. Hele battle, maar inmiddels vind ik het leuk.
Maarrrrr wat ik dus vanochtend bedacht: ik geloof dat ik er wat opgewekter en actiever van wordt. Als in, dat het misschien inderdaad waar is dat je er allemaal hormonen van toegediend krijgt die je een boost geven. Ik heb nu echt al twee weken best zin in de dag en dat het ook prima gaat. Oké, ik zit nu al drie uur aan een planning te werken, die niet meer dan een uurtje hoeft te kosten, maar een kinderhand is gauw gevuld, jatog.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 07 Jan 2014 17:36

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Pas maar op no. 3, straks kom je er niet meer vanaf :wink:.

Ik heb dat met dingen, het kost extreem veel moeite om mezelf een nieuwe gewoonte aan te leren, maar als het er eenmaal in zit...gaat het er nóóit meer uit. Mijn hele kindertijd werd ik achterna gebruld dat ik het licht moest uitdoen als ik weg ging uit die ruimte. Nou...dat zit er in hoor. Als ik weg ga uit een ruimte doe ik het licht uit.......... Ook als er nog wel anderen in die ruimte zijn.
<<

Anoniem23

Bericht 07 Jan 2014 17:38

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Dat denk ik ook hoor, hollen is echt goed voor je. Ik voel me ook altijd veel fitter en actiever als ik meer beweging heb.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Jan 2014 17:42

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Misschien moet ik ook maar weer gaan hardlopen maar ik heb zó geen zin. Ik wil eigenlijk een sport waar ik de deur niet voor uit hoef maar ik zie mezelf ook weer geen hometrainer of zoiets bestellen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem23

Bericht 07 Jan 2014 17:46

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Bij mij helpt het heel erg dat mijn vriend wel gewoon gaat en ik dan denk nou dan ga ik maar mee anders zit ik hier op de bank lui te wezen. Dus misschien is er iemand met wie je kunt lopen Susan?
<<

No. 3

Bericht 07 Jan 2014 17:55

Re: Meerdere gezinsleden met AD(H)D

Ja, en ik heb een soort competitie-element bedacht: "Ik laat me niet kisten door mezelf." Vaak wil ik tijdens het hardlopen ook stoppen, en rechtsomkeert maken richting mijn bank. Maar dan doe ik dus alsof ik tegen die stem moet vechten.
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers