Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nam jullie man vrij...

<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Jan 2014 09:42

Re: Nam jullie man vrij...

Alibi schreef:Waarom vind jij dat je man wel later moet beginnen en is het voor jou niet te doen? Wat is het verschil, omdat jij voor een klas staat? Is dat belangrijker dan het werk van je man?


Ze zegt toch helemaal niet dat ze haar werk belangrijker vindt dan dat van haar man? Als je voor de klas staat dan werk je op vaste tijden en dat MOET je er gewoon zijn op het moment dat de kinderen binnenkomen. Ik weet niet hoe het op het werk van haar man geregeld is, maar mijn man werkt in de ICT (die van haar volgens mij ook) en mits hij geen vroege dienst heeft, kan hij redelijk zelf bepalen hoe laat hij begint, als hij maar aan zijn uren komt. Er zitten bij hem geen 25 kindertjes te wachten zonder dat er een juf aanwezig is. Dus ik vind dat ook wel een verschil. Bij sommige beroepen kun je iets minder flexibel zijn dan bij andere, dat wil niet zeggen dat mensen met die beroepen hun werk dus belangrijker vinden.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem16

Bericht 07 Jan 2014 09:46

Re: Nam jullie man vrij...

Ik bedoelde idd later beginnen, maar man heeft toch Zelf inmiddels ook bedacht dat hij er bij wil zijn dus. Gelukkig maar.

Op donderdagen gaat hij sowieso in de ochtend meteen met mij mee omdat er dan niemand anders hem naar school kan brengen. En ik ga voor die 15 min geen vso afnemen.. ( voorschoolse opvang) de andere dagen brengt oma hem naar school.


Alibi; omdat er in de ochtend altijd wel ouders zijn die mij nodig hebben, een kleuterklas kan niet starten zonder een juf. Bij man wacht alleen zijn pc op hem, bij mij ouders en kinderen. Nogal een verschil.


Razz; wij hebben continue rooster dus dat scheelt al veel.
<<

Anoniem123

Bericht 07 Jan 2014 09:51

Re: Nam jullie man vrij...

Ik zou hem verplichten om later te beginnen. Ik vind dat minstens 1 ouder een kind weg moet brengen, vooral de eerste schooldag.
<<

Anoniem193

Bericht 07 Jan 2014 09:59

Re: Nam jullie man vrij...

Ik vind het MOETEN zo overrated. Bij ons op school gebeurd het ook wel eens dat de juf net een paar minuten later is, met wat voor reden dan ook. Dan staat er even een paar minuten een andere juf of de directeur om de kindjes op te wachten.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Jan 2014 10:02

Re: Nam jullie man vrij...

Ja, bij overmacht snap ik dat ook wel, iedereen kan een keer te laat komen, maar als je het kan voorkomen dan doe je dat.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem7

Bericht 07 Jan 2014 10:18

Re: Nam jullie man vrij...

Alibi schreef:Ik vind het MOETEN zo overrated. Bij ons op school gebeurd het ook wel eens dat de juf net een paar minuten later is, met wat voor reden dan ook. Dan staat er even een paar minuten een andere juf of de directeur om de kindjes op te wachten.

Dan lijkt het me inderdaad overmacht, ik denk niet dat een directeur akkoord gaat om even voor de klas te staan alleen omdat Printje R. voor het eerst moet wegbrengen. Dan zegt hij ook, dit moment heb je vier jaar lang zien aankomen, vier jaar de tijd gehad om hier een invulling op te bedenken. Daarnaast geloof ik nooit dat printje R. dan lekker relaxed weg brengt, wat ook weer z'n weerslag heeft op R, etc etc. Daarnaast denk ik zelfs dat het goed is dat R. door z'n vader weg gebracht wordt, zodat hij meteen vanaf dag 1 al mee krijgt, oké, mama is ook op deze school, maar mama is gewoon aan het werk.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Jan 2014 10:21

Re: Nam jullie man vrij...

Eens.

En in dit geval gaat het alleen nog maar om die eerste dag. Voor de andere dagen is er blijkbaar een oplossing, en één dag in de week brengt ze hem wel zelf, maar dat is wel als hij al een beetje gewend is. Dan zal hij er ook prima tegen kunnen dat hij 's morgens wat vroeger is en dat mama weinig tijd heeft om te blijven plakken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:25

Bericht 07 Jan 2014 10:26

Re: Nam jullie man vrij...

Ik denk wel dat mijn man tegen die tijd later begint of een dagje vrij neemt van zijn werk. Maar dat duurt nog een jaar of 3 voordat ons guppie naar school gaat.

Verder snap ik niet zo goed waarom je vind dat je man vrij MOET vragen omdat hij dan zijn kind naar school kan brengen? Het is net zo goed jouw kind dat voor het eerst naar de basisschool gaat. In mijn ogen heb je in dat opzicht dezelfde plicht naar je kind toe als je man en dat is er voor hem zijn!
Afbeelding

Afbeelding
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Jan 2014 10:30

Re: Nam jullie man vrij...

Pinkel schreef:
Verder snap ik niet zo goed waarom je vind dat je man vrij MOET vragen omdat hij dan zijn kind naar school kan brengen? Het is net zo goed jouw kind dat voor het eerst naar de basisschool gaat. In mijn ogen heb je in dat opzicht dezelfde plicht naar je kind toe als je man en dat is er voor hem zijn!


Dat heeft ze toch al vrij duidelijk uitgelegd? Ik snap niet dat mensen daarop blijven hameren. Sowieso kun je in het onderwijs volgens mij helemaal niet zomaar losse dagen vrij nemen, je bent gewoon gebonden aan de schoolvakanties. Dat heeft toch niks te maken met dezelfde plicht hebben naar je kind als je man? Een losse dag vrij (of in dit geval een uurtje later beginnen) is voor hem een optie en voor haar niet. In de schoolvakanties is zij er waarschijnlijk voor de kinderen en hij niet, moet hij die week dan ook vrij nemen puur omdat hij dezelfde plicht heeft naar zijn kinderen?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem16

Bericht 07 Jan 2014 10:32

Re: Nam jullie man vrij...

In het onderwijs kan je nou eenmaal niet zeggen.. vandaag kom ik wat later. Zo werkt dat biet. Man heeft die mogelijkheid wel. Ik ben in de buurt want ik werk er dus gewoon maar heb gewoon mijn klas die op mij wacht.

Ik kan gewoon geen vrij krijgen zomaar want in het onderwijs heb je geen vrije dag naast de vakanties. Ik heb daar zelf geen inspraak in.

Maar goed man heeft gelukkig ingezien dat ik echt wel een punt heb:)
<<

Anoniem255

Bericht 07 Jan 2014 10:46

Re: Nam jullie man vrij...

De wenochtenden zijn gepland op mijn vrije dagen.
Op haar eerste ochtend hebben we tevens een indo ochtend voor de nieuwe ouders waar mijn man ook bij wilde zijn.
De overige ochtenden breng ik haar zelf maar de eerste echte dag na haar verjaardag gaat mijn man ook weer mee.
Die vind dat zelf ook leuk. Kunnen we daarna lekker samen in de auto janken.

Fijn dat het opgelost is Printje.
<<

Posh

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 203

Geregistreerd: 29 Okt 2013 15:51

Bericht 07 Jan 2014 10:46

Re: Nam jullie man vrij...

Onze oudste gaat later dit jaar naar de kleuterschool en we hebben er nu al afspraken over gemaakt dat hij dan vrij zal nemen die dag of bijv de middag en avond werkt.
Wen ochtenden zullen deels voor mijn rekening zijn dan, net zoals de ochtenden dat ze nu naar de psz gaat.
The only thing that matters is what you've given me; Unconditional Love.
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:25

Bericht 07 Jan 2014 11:21

Re: Nam jullie man vrij...

Susan schreef:
Pinkel schreef:
Verder snap ik niet zo goed waarom je vind dat je man vrij MOET vragen omdat hij dan zijn kind naar school kan brengen? Het is net zo goed jouw kind dat voor het eerst naar de basisschool gaat. In mijn ogen heb je in dat opzicht dezelfde plicht naar je kind toe als je man en dat is er voor hem zijn!


Dat heeft ze toch al vrij duidelijk uitgelegd? Ik snap niet dat mensen daarop blijven hameren. Sowieso kun je in het onderwijs volgens mij helemaal niet zomaar losse dagen vrij nemen, je bent gewoon gebonden aan de schoolvakanties. Dat heeft toch niks te maken met dezelfde plicht hebben naar je kind als je man? Een losse dag vrij (of in dit geval een uurtje later beginnen) is voor hem een optie en voor haar niet. In de schoolvakanties is zij er waarschijnlijk voor de kinderen en hij niet, moet hij die week dan ook vrij nemen puur omdat hij dezelfde plicht heeft naar zijn kinderen?


Ik vind dat je nogal opgefokt reageert hoor! En ik lees niet alle topics dus weet ook niet alles van iedereen. Maar wat mijn punt hierin is: is dat er gevonden wordt dat de man zich maar dient te schikken en de vrouw, in dit geval Printje, niet. En dat vind ik persoonlijk krom.
Volgens mij werkt Printje parttime, dus zou ze er ook voor kunnen kiezen om R dan zelf of samen met haar man te brengen op zijn eerste schooldag.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem255

Bericht 07 Jan 2014 11:26

Re: Nam jullie man vrij...

En de kinderen in Printje haar klas die moeten zelf hun plan maar trekken?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Jan 2014 11:32

Re: Nam jullie man vrij...

Pinkel schreef:
Ik vind dat je nogal opgefokt reageert hoor! En ik lees niet alle topics dus weet ook niet alles van iedereen. Maar wat mijn punt hierin is: is dat er gevonden wordt dat de man zich maar dient te schikken en de vrouw, in dit geval Printje, niet. En dat vind ik persoonlijk krom.
Volgens mij werkt Printje parttime, dus zou ze er ook voor kunnen kiezen om R dan zelf of samen met haar man te brengen op zijn eerste schooldag.


Het gaat niet om 'de' man en 'de' vrouw, het gaat in dit geval om 'een' man die het wel kan regelen om een half uurtje later te beginnen en 'een' vrouw die dat niet kan, omdat er een klas vol kinderen op haar wacht. Dat zij parttime werkt heeft er niks mee te maken, want op die uren moet ze gewoon werken en daar kan ze niet zomaar van afwijken. Dat ze de dag ervoor dan misschien vrij heeft doet er op dat moment toch niet toe?

En ja, ik reageer opgefokt omdat ik het stom vind dat mensen er zo'n principekwestie van maken. Het gaat er gewoon om wat op dat moment haalbaar is en niet of je allebei dezelfde plichten hebt naar je kind en of je werk even belangrijk is. Als hij op die school leerkracht was geweest en zij had een kantoorbaan gehad waar ze op flexibele tijden kon werken dan had ik gevonden dat zij wel een half uurtje later kon beginnen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 07 Jan 2014 11:33

Re: Nam jullie man vrij...

Als ik me niet vergis werkt Printje 4 dagen, en inderdaad.. wat moet er dan met de kids uit haar eigen klas gebeuren?
Je kunt in het onderwijs simpelweg geen vrij nemen, of later beginnen.
Zou wat zijn zeg, jongens de juf komt even een uurtje later hoor.. zoeken jullie het zelf even uit? Je weet hoe het planbord werkt. Succes!
<<

Happinaz

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 583

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:28

Bericht 07 Jan 2014 11:34

Re: Nam jullie man vrij...

Dat was helemaal geen discussie maar een vanzelfsprekendheid.
Nu hadden wij ook het 'probleem' dat onze jongens allebei naar een andere klas gingen en wij allebei vonden dat zij een evenveel aandacht daar voor moesten krijgen maar als het om 1 kind zou gaan dan zou dat ook never nooit een discussie geweest zijn.
We doen dat sámen. Punt uit.
Ik vind het nogal een grote mijlpaal en ik kan mij niet voorstellen dat je als ouder niet bij dat moment geweest wilt zijn als je die mogelijkheid gewoon hebt.
Toen bleek dat mijn zoontjes allebei bijna traumatische ervaringen opdeden aan het opgesplitst worden hebben we ze zelfs 3 weken lang elke ochtend samen gebracht. Dit allebei geregeld met onze leidinggevende. Ik ben heel blij en gelukkig dat dit voor ons beiden gewoon een vaststaand feit was.
Onze bazen hadden echt op hun kop kunnen gaan staan, mijn kinderen gaan voor en wij werken allebei op redelijk hoog niveau en/of in management functie. Dus ook fikse verplichtingen op werk.

Kijk, sommige banen hebben die ruimte écht niet maar ik denk dat als dat aan de orde is dat dat dan ook gewoon heel duidelijk is.
In dit geval van Printje 'voelt' het voor mij een beetje als onredelijkheid en onbereidheid. Ik zou het niet accepteren.
Mocht hij daadwerkelijk niet hierin willen bijdragen dan zou ik alsnog iets anders regelen met óf de leidinggevende van je eigen baan (is er een inval juf voor het 1e half uur?) of ik zou kijken of opa of oma iets kan betekenen.

Sowieso vind ik het hoogst ongemakkelijk en bijna ongepast om je eigen kind in de klas te hebben, maar goed dat is een andere discussie. :laughcry:
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Jan 2014 11:36

Re: Nam jullie man vrij...

R zit niet in haar klas, toch? Ik denk dat een school dat niet eens doet. Behalve misschien als het een piepklein dorpsschooltje is met maar één kleuterklas en geen andere basisschool in de wijde omtrek, dan heb je weinig keuze. Hoewel de school het dan nog zo zou kunnen plannen dat jij steeds een ander jaar hebt dan waar jouw kind zit.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Happinaz

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 583

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:28

Bericht 07 Jan 2014 11:39

Re: Nam jullie man vrij...

Nou ze schrijft dat er een pittige samenwerking is met de klas waar haar zoon in zit en dat ze hem daardoor af en toe ook in haar klas zal hebben.
Waarbij ze dan verwacht dat R. 'juf' tegen haar zal zeggen.

Dus, in mijn ogen is dat wel ongeveer hetzelfde als les geven aan je eigen kind.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Jan 2014 11:42

Re: Nam jullie man vrij...

Dat lijkt me inderdaad ook wel vreemd. Bij mij op school zaten wel meer kinderen van leerkrachten, die werden ook altijd flink voorgetrokken, hoofdrollen in de eindmusical enzo, dat soort dingen. Dat vond ik altijd zo stom. Niet dat ik zeg dat Printje dat gaat doen, want dat lijkt me niks voor haar, maar het lijkt me dus wel een lastige situatie.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Happinaz

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 583

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:28

Bericht 07 Jan 2014 11:51

Re: Nam jullie man vrij...

Ja dat soort dingen. Zonder daar inderdaad nu Printje van te beschuldigen.

Maar ook vind ik dat een kind daarmee de kans ontneemt ook eens te zijn zónder je ouders. Andere dingen te leren, misschien eens lekker ondeugend te zijn, te ontwikkelen, andere inzichten en ervaringen op te doen. Je zit er als ouder dan altijd bovenop.
Is het niet in de klas is het wel met activiteiten, sportdagen, optredens, allerlei. Je bent er áltijd bij en niets is meer een verrassing. Ik vind dat belangrijke ontwikkelpunten in het leven van een basisschool kind.

Het onderscheidt tussen juf en mam is al lastig voor een kind, maar dan krijg je ook nog eens de scheiding tussen dingen die op school wel/niet mogen en thuis. Als je kind thuis heel vervelend was die ochtend, kun je dat op school dan loslaten? En andersom? Hoe neem je afstand? Hoe relativeer je?

Nah, niet oke denk ik.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Jan 2014 11:55

Re: Nam jullie man vrij...

Ik weet nog dat ik een keer een jeugdboek las over een meisje dat op de middelbare school zat waar haar moeder als docente werkte, toen ze een keer erge problemen had met een andere docent kon ze daarmee niet bij haar moeder terecht, want 'ik ga het met jou niet over collega's hebben'. Oh, dat vond ik zó erg voor dat meisje, dat je niet eens bij je eigen moeder aan kan kloppen omdat ze de loyaliteit naar collega's toe belangrijker vindt. Ik snap wel dat die moeder niet meteen op hoge poten naar die collega toe kon stappen, maar het minste wat je kan doen is een luisterend oor bieden en een neutraal advies geven.

Als ik het me goed herinner was er op mijn middelbare school een meisje van wie beide ouders op school werkten, als zij ook zo zouden denken dan heb je helemaal geen ouder meer om stoom bij af te blazen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem19

Bericht 07 Jan 2014 12:00

Re: Nam jullie man vrij...

Bij mij zat een meisje in de klas op de middelbare school waarvan beide ouders daar werkten, was echt nooit een probleem. Ze gaven allebei hetzelfde vak en het enige was dat het soms wat gegoochel met roosters was omdat ze niet bij hen in de klas mocht/wilde zitten (gewoon in overleg was dat gegaan). Het hoeft geen probleem te zijn hoor :)

On-topic, wat een gezeur over man-vrouw verhoudingen. Met Susan eens verder, als het andersom was had ik het logisch gevonden als Printje wat later naar haar werk was gegaan.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Jan 2014 12:04

Re: Nam jullie man vrij...

Misschien was het bij dat meisje op mijn school ook wel geen probleem hoor, maar ik vond het sneu voor dat meisje in het boek en zij kon in elk geval nog naar haar vader. Als beide ouders op jouw school werken en zo'n houding hebben als de moeder in het verhaal dan kun je dus bij allebei je ouders niet terecht als je een probleem hebt met een docent. Maar misschien is dat te ver doorgedacht van mij.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem16

Bericht 07 Jan 2014 12:38

Re: Nam jullie man vrij...

Sowieso geen pittige maar fijne samenwerking. Hij komt uiteraard niet in mijn klas maar soms en dat gaat in zijn geval om ongeveer 1x per twee weken. Wisselen we een uurtje van kinderen zodat je alleen een groep 1 of 2 hebt waardoor je zeer gericht met ze kunt werken.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers