Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voedselcombinatieleer

<<

Anoniem29

Bericht 06 Jan 2014 11:23

Voedselcombinatieleer

Iemand bekent met de voedselcombinatieleer?

"Voedselcombinatie betekent dat we tijdens dezelfde maaltijd alleen voedingsmiddelen eten die bij elkaar passen met het oog op een optimale spijsvertering. Wat we ook eten, we moeten altijd rekening houden met de bouw en werking van ons spijsverteringsstelsel. Doen we dat niet, dan verloopt de vertering niet optimaal."

De hoofdregel is het apart eten van koolhydraten en eiwitten.

Slechte combinaties zijn bijvoorbeeld:
- Eiwitrijke met koolhydraatrijke voeding.
- Eiwitten met vetten, zoals gebakken vis.
- Eiwit met zetmeel, bijvoorbeeld gebakken ei op brood.
- Zuur fruit met eiwit, denk aan gebakken eitjes met een sinaasappel.
- Zetmeel met suiker, cake, taart etc.

Hier een voorbeeldblaadje (in het Engels).

Ik vind het natuurlijk weer interessant haha, alles met voeding :yes: . En ga het eens een paar dagen uitproberen om te kijken of ik verschil merk. Heb net een appel op, heeft een uurtje nodig om te verteren en dan ga ik een eitje roeren en een salade eten. Ik moet nog even kijken hoe ik het vanavond doe. Ik had quinoa met courgette en mango op het menu staan maar mango moet je volgens mij niet combineren, dus zoek ik even een andere groente.

Afbeelding


Iemand die dit principe al langer volgt?
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3176

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 06 Jan 2014 11:25

Re: Voedselcombinatieleer

Is montingac (hoe schrijf je dat?) niet ook gebaseerd op een dergelijk principe?
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Anoniem29

Bericht 06 Jan 2014 11:32

Re: Voedselcombinatieleer

Daar heeft het wel iets van weg (het heb even opgezocht) alleen ging het daar met name om vet en koolhydraten niet combineren, waar hier ook eiwitten betrokken worden in het verhaal. Ik weet ook niet of het de bedoeling is om af te vallen met deze voedselcombinaties, maar ben meer benieuwd naar het effect op het lichaam. Ik ben mijn eigen proefkonijn haha :D
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3176

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 06 Jan 2014 11:54

Re: Voedselcombinatieleer

Oh oke! Ik ben benieuwd hoe het bevalt. Jij verdiept je ook erg in voeding he. Ik ook, en leuk dat ik het vind! Ik ga nu ook een cursus volgen. Fit&gezond heet deze. Ik wil graag ook de theoretische achtergronden weten.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Anoniem29

Bericht 06 Jan 2014 19:22

Re: Voedselcombinatieleer

Ja leuk he! Ik heb het vandaag geprobeerd, maar had de combinaties nog niet helemaal juist. De volgorde van eten ook nog niet. Dus heb er net even voor gezeten en ben tot dit schema gekomen.

Ontbijt 9 uur:
Fruit (blijft gemiddeld een uur in je lijf en als je het eet op een lege maag, spoelt het 'schoon'. Je moet fruit nooit eten als er al wat in je maag zit.

Tussendoor 10 uur:
Speltboterham met roomboter en groentes (sla, paprika, komkommer o.i.d.). Blijft ongeveer 2 a 3 uur in je maag

Lunch 13 uur:
Salade met 'fatties'. Iets met vette noten of avacado (Hoe ik dit precies ga vormgeven weet ik nog niet haha). Ze adviseren om geen 2x koolhydraten achter elkaar te eten en eiwitten als laatste maaltijd te eten. Er blijft voor een lunch dus niet veel over.

Tussendoor:
Naturel chipjes (haha, ik en mijn chipjes)

Diner 18 uur:
Vis/Vlees met groentes

Tussendoor:
Yoghurt met noten die hoger in eiwitten zitten dan vetten.


Pff nee, haha ik heb hem toch nog steeds niet helemaal. Misschien ga ik mijn eigen draai er aan geven, want ik denk niet dat ik dit vol kan houden. Helemaal omdat ik verder geen problemen heb met mijn spijsvertering. (Maar toch wil ik het proberen haha).

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers