Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goed?

<<

Anoniem38

Bericht 05 Jan 2014 09:17

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

Ik zou het schandalig vinden als mijn ziektedagen van mijn verlofdagen af zouden gaan. Ik heb er al niet zoveel en ziek is ziek. Gelukkig is er bij ons nog niet zo'n regel. Belonen vind ik ook niet echt wat. Als je dan toevallig een paar echt ziek bent, pis je duscnaast de pot. En degene die zich ziek melden om elke scheet die dwars zit, doen dat niet meer en hebben dan meer vrije dagen. Oneerlijk.
<<

Anoniem122

Bericht 05 Jan 2014 09:29

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

Ik vind het opzich wel een goede regeling. Zo voorkom op je dat mensen zich voor jan l*l ziek melden met een kater oid, en daardoor dus hun collega's met extra werk opzadelen.

En het is toch je eigen verantwoordelijkheid om je eigen grenzen te kennen? Ik vind het niet onverantwoord zo'n regeling, dat bepaalde mensen er onverantwoordelijk mee om gaan.. tja.. Die mensen zouden ook komen werken als de eerste ziektedag voor jezelf was, wat in veel bedrijven zo is. En als die eerste dag toch al een vrije dag kost, dan plak je er al snel 2 of 3 dagen achteraan, om die vrije dag te compenseren. Dan is dit een veel betere regeling.

Ik zie het gewoon als een positieve stimulatie, en iedereen is oud en wijs genoeg om zelf te weten of het wel of niet verantwoord is om te gaan werken. Vakantiedagen afpakken bij een ziekmelding (1e dag voor jezelf bij ziekmelding) vind ik een negatieve stimulatie, je wordt in feite gewoon gestraft om het ziek zijn.
<<

Anoniem122

Bericht 05 Jan 2014 09:32

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

Jip83 schreef:Ik zou het schandalig vinden als mijn ziektedagen van mijn verlofdagen af zouden gaan. Ik heb er al niet zoveel en ziek is ziek. Gelukkig is er bij ons nog niet zo'n regel. Belonen vind ik ook niet echt wat. Als je dan toevallig een paar echt ziek bent, pis je duscnaast de pot. En degene die zich ziek melden om elke scheet die dwars zit, doen dat niet meer en hebben dan meer vrije dagen. Oneerlijk.


Ja misschien wel, maar de zouden zich anders ook 3 of 4x dat jaar ziekgemeld hebben zonder goede reden, en dán dus die vrije dag gehad hebben. Maar op dat moment worden collega's wel opgezadeld met extra werk, terwijl bij het opnemen van een vrije dag er rekening mee gehouden kan worden.
<<

Anoniem7

Bericht 05 Jan 2014 12:48

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

TukTuk schreef:
Jip83 schreef:Ik zou het schandalig vinden als mijn ziektedagen van mijn verlofdagen af zouden gaan. Ik heb er al niet zoveel en ziek is ziek. Gelukkig is er bij ons nog niet zo'n regel. Belonen vind ik ook niet echt wat. Als je dan toevallig een paar echt ziek bent, pis je duscnaast de pot. En degene die zich ziek melden om elke scheet die dwars zit, doen dat niet meer en hebben dan meer vrije dagen. Oneerlijk.


Ja misschien wel, maar de zouden zich anders ook 3 of 4x dat jaar ziekgemeld hebben zonder goede reden, en dán dus die vrije dag gehad hebben. Maar op dat moment worden collega's wel opgezadeld met extra werk, terwijl bij het opnemen van een vrije dag er rekening mee gehouden kan worden.

Eens.
<<

Angela

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 556

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:26

Bericht 05 Jan 2014 12:56

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

Siem schreef:Ja maar met dit systeem.beloon je dan voornamelijk de mensen die zich normaal 'te snel' ziek melden. De mensen die echt ziek zijn worden als het ware gestraft.


Ik heb niet het hele topic gelezen maar hier ben ik het mee eens! Ik heb de pech dat mijn lijf niet helemaal goed in elkaar zit en daardoor regelmatig een blessure heb waardoor ik, gedeeltelijk, niet kan werken. Probeer altijd oplossingen te zoeken waardoor ik wel kan gaan werken en mijn werk aanpas aan wat ik op dat moment kan. Maar soms moet ik me dus ook echt ziekmelden.
Ziek door griep of verkoudheid ben ik niet zo heel vaak en als ik daar last van heb dan ga ik als het enigszins kan wel werken. Mits verantwoord natuurlijk, voor mijzelf, mijn cliënten en mijn collega's.

Een regeling waarbij vakantiedagen afgeschreven worden vind ik helemaal belachelijk! Ik zou dat zelfs als een soort van discriminatie voelen.
Those we loved don't go away, they still walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still loved, still missed, still very dear!
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 05 Jan 2014 13:42

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

Bij ons heb je de eerste 2 of 3x ziek melden 2 wachtdagen. Waardoor ik dus àls ik ziek ben ( komt niet vaak voor) 2 dagen thuis blijf. Nu werk ik niet zo veel en ga ik vaak wel omdat het toch maar een paar uur is, maar als ik dan 1 dag koorts heb gehad ga ik de volgende dag ook niet, die krijg ik toch niet betaald. Ik heb de pech dat ik, als ik blaasontsteking krijg, ook koorts krijg, maar 1 dag maar ik kan dan niet werken. Ik ben ook een keer wel gaan werken met koorts, en ook toen ik een uur voor ik weg moest nog had gespuugd, want ik vind dat ik me niet zo kort van tevoren ziek kan melden. En ik heb er beide keren spijt van gehad.

Kortom, ik ben meer van het "iedereen is wel eens ziek" en dat er dan geen "straf" of beloning voor te krijgen is. Alleen ik zou er ook geen misbruik van maken, en dat geldt helaas niet voor iedereen.
<<

Anoniem38

Bericht 05 Jan 2014 13:56

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

Maple schreef:
TukTuk schreef:
Jip83 schreef:Ik zou het schandalig vinden als mijn ziektedagen van mijn verlofdagen af zouden gaan. Ik heb er al niet zoveel en ziek is ziek. Gelukkig is er bij ons nog niet zo'n regel. Belonen vind ik ook niet echt wat. Als je dan toevallig een paar echt ziek bent, pis je duscnaast de pot. En degene die zich ziek melden om elke scheet die dwars zit, doen dat niet meer en hebben dan meer vrije dagen. Oneerlijk.


Ja misschien wel, maar de zouden zich anders ook 3 of 4x dat jaar ziekgemeld hebben zonder goede reden, en dán dus die vrije dag gehad hebben. Maar op dat moment worden collega's wel opgezadeld met extra werk, terwijl bij het opnemen van een vrije dag er rekening mee gehouden kan worden.

Eens.


Maar als je ziek bent, dan ben je toch ziek? Hoezo zou het je dan een vrije dag kosten, waarop je (meestal) leuke dingen doet?
<<

Anoniem178

Bericht 05 Jan 2014 14:00

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

Bij mij zit er geen enkele consequentie aan het ziekmelden, maar ik zie ook niet dat er misbruik van gemaakt wordt op mijn werk. Een tijdje geleden ook de jaarcijfers bekeken en daarin zaten we ook ver onder het gemiddelde, geloof op de helft.

Een tijdje geleden heb ik me ziekgemeld. Was al 2 weken aan het kwakkelen, lag elke avond halfnegen in bed, had alle sociale dingen afgezegd en was na mijn werk kapot. Toen ben ik een dagje thuisgebleven en heb de hele dag liggen slapen, daarna ging het weer stukken beter. De dagen erna nog steeds niet helemaal 100%, maar ik kreeg mijn energie wel weer terug. Als er een consequentie aan mijn ziekmelden had gezeten had ik het wellicht niet gedaan en had ik nog 2 weken als een vaatdoek rondgelopen.

Trouwens, als ik een intensief weekend gehad heb neem ik ook weleens een dag vrij. Dan hang ik ook maar op de bank en gedraag me ziekig omdat ik bij aan het komen ben. Maar da's voor eigen rekening natuurlijk.

Wel hoor ik soms om me heen dat mensen zich redelijk snel ziekmelden. Meer dan 2x per jaar voor een griepje/verkoudheid (chronische ziektes en verwondingen niet meegeteld) ziekmelden vind ik best veel.
<<

Anoniem122

Bericht 05 Jan 2014 14:31

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

Jip83 schreef:
Maar als je ziek bent, dan ben je toch ziek? Hoezo zou het je dan een vrije dag kosten, waarop je (meestal) leuke dingen doet?


Je snapt denk ik niet helemaal wat ik bedoel. De mensen die zich voor jan doedel ziek melden, en waarbij het na een uurtje eigenlijk wel weer gaat en die dus niet ziek in bed liggen, die hebben dus in feite ook gewoon een vrije dag, wat je kan zien als een vakantiedag.
Als zo iemand dat 3 of 4x per jaar flikt, heeft die persoon eigenlijk ook gewoon 4 vrije dagen extra, want op die dagen dat hij zich ziek meldt, is diegene dus niet echt ziek.
Dan kan je beter mensen belonen als ze wel komen werken, met 2 extra vakantiedagen. Dan beperk je waarschijnlijk heel erg het aantal keer dat iemand zich voor jan doedel ziek meldt, en dus zullen collega's minder met werk van die persoon opgezadeld worden. Die persoon heeft vervolgens 2 vakantiedagen extra gekregen die gewoon in gepland kunnen worden op een moment dat er ook rekening mee gehouden kan worden door het werk op te vangen.
<<

Anoniem124

Bericht 05 Jan 2014 14:44

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

Ik ben iemand die zich ontzettend klote voelt als ze zich ziekmeldt en bijna niet durft te bellen. Als ik bij een bedrijf werk waar dit soort beloningen worden uitgedeeld zou ik (misschien onterecht) conclusies gaan trekken over de moraal an dat bedrijf en me nóg later ziekmelden. Met eventueel alle gevolgen van dien. Voor mij zou dit niet goed zijn.
<<

Dennenappel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 05 Jan 2014 14:50

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

M-Train schreef:Ik ben iemand die zich ontzettend klote voelt als ze zich ziekmeldt en bijna niet durft te bellen. Als ik bij een bedrijf werk waar dit soort beloningen worden uitgedeeld zou ik (misschien onterecht) conclusies gaan trekken over de moraal an dat bedrijf en me nóg later ziekmelden. Met eventueel alle gevolgen van dien. Voor mij zou dit niet goed zijn.

Dit dus. Je weet het beter te verwoorden.
<<

Anoniem108

Bericht 05 Jan 2014 15:55

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

M-Train schreef:Ik ben iemand die zich ontzettend klote voelt als ze zich ziekmeldt en bijna niet durft te bellen. Als ik bij een bedrijf werk waar dit soort beloningen worden uitgedeeld zou ik (misschien onterecht) conclusies gaan trekken over de moraal an dat bedrijf en me nóg later ziekmelden. Met eventueel alle gevolgen van dien. Voor mij zou dit niet goed zijn.


Mijn ervaring is dat je leidinggevende wel precies weet van de werknemers wie zich makkelijk en niet makkelijk ziekmeldt. Het is vaak het gehele plaatje: tijdstip waarop wordt ziekgemeld, de wijze waarop (ik kreeg het wel binnen per sms en daarna waren ze niet bereikbaar, doe ff normaal), de toon van de ziekmelding en karakter van de persoon zegt vaak ook veel. Bij sommigen wist ik gewoon dat als ze zich woensdag ziek hadden gemeld, dat ik ze met een verkoudheid niet voor maandag terug zag op de werkvloer. Bij degenen die het rot vonden om zich ziek te melden, zag ik hen sowieso voor het weekend nog 1/2 dag(en).
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 05 Jan 2014 15:57

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

Maar iemand die zich niet zo snel ziek meldt kan toch ook gewoon een volle week ziek zijn? Ik vind het juist apart dat je daar conclusies aan verbindt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 05 Jan 2014 15:58

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

Iedereen vindt het trouwens altijd zo raar om je ziek te melden met een verkoudheid, maar ik heb wel eens gelezen dat je daar zelfs nog beroerder van kan zijn dan van een echte griep. Dan heb ik het natuurlijk niet over een loopneus en een kuchje, maar je kunt wel echt flink beroerd zijn inclusief koorts en knallende hoofdpijn zonder dat je echt het influenzavirus hebt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem108

Bericht 05 Jan 2014 16:31

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

Maar wat jij in je laatste reactie omschrijft Susan, dat neigt ook eerder naar griepsymptomen dan naar een simpele verkoudheid. Ik heb het puur over de verschijnselen die hooguit irritant zijn, maar geen invloed hebben op je functioneren: loopneus/verstopte neus, hoesten en slaaptekort doordat je niet vrij kan ademen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 05 Jan 2014 17:04

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

Ja maar je kunt die dingen dus ook hebben van het verkoudheidsvirus. Het zijn gewoon twee verschillende virussen en je kunt zo ziek zijn zonder dat je influenza (het officiële griepvirus) te pakken hebt. Ik denk dat veel mensen de grens tussen griep en verkoudheid baseren op de hevigheid, maar het ligt gewoon aan het soort virus.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Angela

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 556

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:26

Bericht 05 Jan 2014 17:17

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

M-Train schreef:Ik ben iemand die zich ontzettend klote voelt als ze zich ziekmeldt en bijna niet durft te bellen. Als ik bij een bedrijf werk waar dit soort beloningen worden uitgedeeld zou ik (misschien onterecht) conclusies gaan trekken over de moraal an dat bedrijf en me nóg later ziekmelden. Met eventueel alle gevolgen van dien. Voor mij zou dit niet goed zijn.


Dit zou bij mij ook zo werken! Heb ik al met mijn huidige manager, die kan niet zo goed inschatten wie zich wel en wie zich niet snel ziekmeldt. Zij pusht heel erg en dan moet ik zo ontzettend veel moeite doen om goed voor mezelf te zorgen en dus niet te gaan. Mw. wilde mij na 1,5 week met gescheurde enkelbanden 80 km per dag laten rijden. Kon ik absoluut niet door de tape en daarbij mocht het niet van de arts en dan ben je dus niet verzekerd. OV was niet haalbaar want dan moest ik hele stukken lopen en dat ging ook niet. Dan moest ik mijn familie of buren maar vragen want anders deed ik aan werkweigering. Ik had echter aangeboden om op de andere locatie te gaan werken zodat iemand van daar weer naar mijn plek kon. Maar dat mocht niet!
Those we loved don't go away, they still walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still loved, still missed, still very dear!
<<

Anoniem108

Bericht 05 Jan 2014 17:34

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

Susan schreef:Ja maar je kunt die dingen dus ook hebben van het verkoudheidsvirus. Het zijn gewoon twee verschillende virussen en je kunt zo ziek zijn zonder dat je influenza (het officiële griepvirus) te pakken hebt. Ik denk dat veel mensen de grens tussen griep en verkoudheid baseren op de hevigheid, maar het ligt gewoon aan het soort virus.


Puur voor mezelf gesproken zou niemand mij erover horen als iemand zich ziekmeldt en last heeft van symptomen die vallen onder het griepvirus, terwijl het in feite dat niet is. Je hebt dan geen griep, maar het voelt dan wel zo met koorts en knallende koppijn. Dat kan ik alleen maar heel vervelend vinden voor diegene en dit zijn ook symptomen waardoor je niet optimaal kan functioneren. Ik ken althans niemand die met koorts en hoofdpijn helder kan nadenken. Dit vind ik qua klachten wel een andere gradatie dan loopneus/verstopte neus, hoesten en slaaptekort dat hierdoor is ontstaan.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 05 Jan 2014 17:39

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

Dat is ook zo. En zat mensen zijn licht verkouden gedurende de hele periode dat de R in de maand is, dat is ook iets anders dan ziek inderdaad.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Juno

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 246

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:31

Bericht 05 Jan 2014 20:32

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

Wat een bizarre regelingen zeg... Ik vind dat er wel erg vanuit wordt gegaan dat mensen zich vaak 'zomaar' ziek melden en het met deze regelingen dan wel niet zullen doen. Lekkere mentaliteit. Je moet er toch vanuit kunnen gaan dat mensen zich alleen ziek melden als ze dat ook echt zijn? Of is dat te naïef gedacht? Helemaal raar dat er bij een bedrijf vakantiedagen worden ingehouden als je ziek bent. Maar ook 'beloningen' voor als je niet ziek bent geweest vind ik gek. Ziek zijn is toch geen keuze? Ben ik blij dat het er op mijn werk anders aan toe gaat.
And don't forget to live the dreams and dream...
<<

Anoniem7

Bericht 05 Jan 2014 20:38

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

Juno, dat is helemaal niet zo naïef hoor, ik heb ook collega's die zich geregeld ziek melden maar waarvan ik weet dat ze ook echt ziek zijn. Dat is ook helemaal niet erg, dat is overmacht, ziek is ziek. Maar soms heb je op een bedrijf zo iemand rondlopen die er echt een soepzootje van maakt.
<<

Anoniem 52

Bericht 05 Jan 2014 20:44

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

Ik werk nu .. 5 maanden ongeveer bij een bedrijf en in die 5 maanden, heb ik iemand één week gezien. Dat was mijn tweede week en diegene is nu al de hele tijd ziek. Ze weten niet wat ze heeft, maar 't is wel opvallend dat ze weer ziek was nadat ze kritiek kreeg :laughcry: Van collega's heb ik begrepen dat ze wel vaker maanden ziek is, dan één week komt werken en weer ziek is. (Na x-aantal maanden kan je worden ontslagen, tenminste, je contract kan worden beëindigd.)
<<

Anoniem7

Bericht 05 Jan 2014 20:50

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

Bazinga schreef:Ik werk nu .. 5 maanden ongeveer bij een bedrijf en in die 5 maanden, heb ik iemand één week gezien. Dat was mijn tweede week en diegene is nu al de hele tijd ziek. Ze weten niet wat ze heeft, maar 't is wel opvallend dat ze weer ziek was nadat ze kritiek kreeg :laughcry: Van collega's heb ik begrepen dat ze wel vaker maanden ziek is, dan één week komt werken en weer ziek is. (Na x-aantal maanden kan je worden ontslagen, tenminste, je contract kan worden beëindigd.)

Zo'n collega had ik ook, half jaar zie, dan kwam ze weer opbouwen en dan na nog geen twee maanden was ze weer op de dag af een half jaar ziek. En dat scheen al jaren zo te gaan. Volgens mij is het zo dal als je een halfjaar in de ziektewet zit, je gekort wordt op je inkomen.
<<

Anoniem 52

Bericht 05 Jan 2014 20:57

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

Walgelijk gedrag; zulke figuren nemen namelijk ook de banen in van mensen die wel WILLEN en KUNNEN werken, maar voor wie er gewoon geen 'plek' is.

Ziek=ziek, dat zal een bedrijf ook niet kunnen ontkennen. En fakers zijn gewoon heel erg moeilijk te pakken..
<<

Anoniem9

Bericht 05 Jan 2014 21:01

Re: Niet ziekmelden in ruil voor vrije dagen - goed/niet goe

Ik denk niet dat je hier diegene mee pakt die je wil pakken, want die blijven dan gewoon weer komen. Diegene die echt ziek zijn, die worden er mee gepakt.

Zo heb ik dit jaar onwijs veel pech wat betreft ziek zijn. Eerst een keer migraine gehad, toen een hersenschudding en nu een bacterie. Dat zijn geen onzindingen, maar toch zou ik, met zo'n regeling, daar op afgerekend worden.
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers