Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Avi en leren lezen

<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 03 Jan 2014 11:05

Avi en leren lezen

Mijn dochter heeft het lezen opeens een heel eind door. Bij de bibliotheek heb ik wat Avi-start boekjes voor haar gehaald en die heeft ze zo uit. Na 2 keer lezen vindt ze ze niet interessant meer want dan weet ze al wat er staat en hoeft ze dus geen moeite meer te doen om te lezen. Er staat ook maar heel weinig tekst in zo'n boekje. Qua moeilijkheid zijn ze wel goed.
Iemand tips voor boeken die voor haar leuk zijn, wat dikkere boeken?
En hoe werkt heel dat Avi-systeem eigenlijk?
<<

Anoniem16

Bericht 03 Jan 2014 11:17

Re: Avi en leren lezen

Avi is een tijdje terug helemaal veranderd, ik weet er zelf niet helemaal het fijne van sorry.

Kan ze de woordjes al zo lezen of moet ze nog hakken-plakken. Ik meen dat er bij avi start ook een soort opbouw in moeilijkheid zit. Ik heb in de klas echt boekjes van avi start met echte zinnetjes etc.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 03 Jan 2014 11:32

Re: Avi en leren lezen

Een aantal woorden leest ze zo en bij veel woorden die ze voor het eerst leest is het nog letters plakken en dan het hele woord zeggen (eerst zegt ze v-i-s en dan vis).
Die avi-start boeken die ik in de bieb gehaald had zijn ook met zinnetjes (hele simpele: 'een roos en een sok en een aap en een vis').
<<

Anoniem16

Bericht 03 Jan 2014 11:35

Re: Avi en leren lezen

Ik zou het ff voor je moeten nakijken maar ik meen dat avi start dus onderverdeeld is in verschillende niveau's. Het is dacht ik ook per leeftijd, al zegt dat natuurlijk helemaal niets.

Je kan natuurlijk altijd een stapje moeilijker pakken, achterop het boek staat ook vaak de niveauverdeling, en kijken wat ze doet. Zoals jij jouw dochter hier omschrijft is het wel een doorzetter die uitdaging nodig heeft dus proberen om te kijken hoe ze het doet kan geen kwaad.

Herkent en benoemt ze wel alle losse letterklanken?
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 03 Jan 2014 11:41

Re: Avi en leren lezen

Ze herkent en benoemt bijna alle klanken, met sommige heeft ze nog wel moeite (bijv. -ei en -ij en - ie en de -d en -b haalt ze nog wel eens door elkaar).
Ik wist niet dat avi-start ook weer verschillende niveaus had.
Maar weet jij toevallig ook wat dikkere boeken dan die dunne avistart boekjes? Ik wil vooral dat ze het leuk vindt om te lezen, ze hoeft/moet van mij niks, maar ze vraagt er zelf om en die dunne boekjes heeft ze dan zo snel uit.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 03 Jan 2014 12:44

Re: Avi en leren lezen

De opbouw van Avi is inderdaad veranderd, het gaat min of meer op groep, je hebt dan een midden en een eind avi, dus m3 is midden groep 3 en e3 is eind groep 3. Zo loopt het van start, dan m3, e3 etc t/m e7 en dan heb je nog avi plus. Midden groep 3 (jan/feb) zou een kind dan m3 gehaald moeten hebben om ' op niveau' te lezen.
Wellicht kun je eens een m3 boekje proberen? Ik heb daar geen tips voor, geef zelf les aan groep 7.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 03 Jan 2014 13:55

Re: Avi en leren lezen

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben net weer naar de bieb geweest en daar was de Avi-start flink uitgebreid, heb een paar dikkere boekjes gevonden. Er lag ook een formulier met uitleg over Avi, ik zag inderdaad dat M3 groep 3 niveau is.
Yara begon in de bakfiets terug naar huis al te lezen, is helemaal blij met weer 'nieuwe' boekjes.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers