Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Maximale hypotheek voor een huis

<<

Anoniem75

Bericht 02 Jan 2014 10:23

Maximale hypotheek voor een huis

Ik weet dat er hier een keer een topic over is geweest maar ik kan 'm niet terug vinden..

Mijn man heeft volgende week een afspraak over wat we kunnen lenen voor een huis. Het is al een keer vluchtig uitgerekend maar nu het zo ver is willen we het precies weten.

Hebben jullie het maximale er echt uit gehaald voor een huis? Dus stel je kan 260.000 lenen en je hebt een huis gekocht van 240.000 euro. Of hebben jullie bewust een goedkopere woning gekocht met het oog op de toekomst (minder werken bijvoorbeeld) dus een huis gekocht voor bijv. 215.000 euro.

En zijn er ook meiden die erboven zijn gegaan en er spaargeld bij hebben gedaan?

En in deze tijd kan je natuurlijk minder lenen dan pak weg 7 jaar terug. Zou je nu dan wel het maximale eruit halen?
<<

Anoniem313

Bericht 02 Jan 2014 10:34

Re: Maximale hypotheek voor een huis

Wij hebben een goedkopere woning gekocht. Niet omdat we van plan zijn om minder te gaan werken maar om lagere maandlasten te hebben. Daar zou ik dus vooral goed naar kijken: hoeveel wil/kun je aan hypotheek gaan betalen per maand? Ik betaal zelf bijvoorbeeld nog flink af aan mijn studieschuld en dat geld kan ik niet in mijn hypotheek stoppen. Wij hebben verder geen eigen geld ingebracht.
<<

Anoniem193

Bericht 02 Jan 2014 10:50

Re: Maximale hypotheek voor een huis

Onze hypotheek is meer dan 100.000 lager dan wat we mogen lenen.
Dit expres zodat we leefruimte over houden in het budget.
<<

Anoniem87

Bericht 02 Jan 2014 11:00

Re: Maximale hypotheek voor een huis

Wij gaan absoluut niet voor het maximale bedrag. We kunnen zo'n €330.000 lenen en ons nieuwe huis kost €225.000. Hoeveel onze nieuwe hypotheek wordt weten we nog niet, ligt aan de restschuld, maar zal zo'n €250.000 worden (alle overige kosten, verbouwingen enzo, betalen we zelf).

We doen dit omdat we later nog minder willen kunnen werken als we hopelijk ooit kinderen krijgen en we niet heel krap willen zitten.
<<

Anoniem12

Bericht 02 Jan 2014 11:02

Re: Maximale hypotheek voor een huis

Als wij ons huis gaan kopen zitten we met de hypotheek ongeveer 1 ton onder de max. Dit is puur met het oog op de toekomst (kinderen, minder werken etc.). Wij hebben beide geen hoge opleiding of top baan dus we gaan ook niet veel in salaris stijgen ofzo.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 02 Jan 2014 11:14

Re: Maximale hypotheek voor een huis

Nee, ik zou als het even kan echt niet aan de top willen zitten, zeker als je ziet hoeveel mensen er nu door in de problemen zitten. Wij hebben nu gekocht op basis van 1 inkomen en dan iets meer besteed dan 1/3 van wat we konden. Ik vind het ook echt zonde om zoveel aan hypotheek weg te leggen, ik vind persoonlijk dat je bij een gemiddeld max hypotheek niet bijzonder veel overhoud en je best wat risico's loopt als het inkomen een stukje lager wordt.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 02 Jan 2014 11:16

Re: Maximale hypotheek voor een huis

Wij hebben echt het maximale geleend wat wij konden lenen (en ook nog op de valreep wat studieschuld afgelost), omdat dat voor dit huis nou eenmaal nodig was en het voor ons wel verantwoord was zo (we hebben alles uitgebreid doorgerekend, ook met worst case scenario's).
<<

Anoniem19

Bericht 02 Jan 2014 11:30

Re: Maximale hypotheek voor een huis

Dat zou ik nu absoluut niet doen. Het is geen tijd meer om aan de max te gaan zitten vind ik. Wij willen graag op 1 salaris kopen, zoals het er nu uitziet met spaargeld. Als de tijd beter zou zijn en we allebei (voor zover je dat kan voorspellen) vaste banen zouden hebben al jaren, dan zouden we misschien wel íets hoger gaan zitten maar ik zou nooit aan onze max gaan zitten samen. (oke zeg nooit nooit maar ik kan het me nu niet voorstellen)
<<

Anoniem173

Bericht 02 Jan 2014 11:34

Re: Maximale hypotheek voor een huis

Wij kunnen ongeveer 250.000 lenen en hebben een hypotheek van 225. Juist omdat we dan de lasten kunnen dragen met 1 salaris mocht een van ons de baan kwijt raken.
<<

Mezzoforte

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 469

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 02 Jan 2014 11:45

Re: Maximale hypotheek voor een huis

Geloof dat we rond de 200K konden lenen. Was minder omdat bij mij met gemiddeld van laatste 3 jaar gerekend werd i.v.m. ontbreken intentieverklaring. Bewust gekozen voor een zo'n goedkoop mogelijke woning die toch aan onze wensen voldeed, en uitgekomen op een hypotheek van 164K. Wij moesten overigens wel een paar duizend euro spaargeld (2,5K) inleggen verplicht, omdat we met die regel van 105% financiering van de marktwaarde te maken hadden.

Edit: Gekozen voor zo'n laag mogelijke hypotheek zodat we niet meteen in de shit zitten als 1 iemand zijn baan kwijtraakt, wat mij dus na zwangerschap overkwam. Als het echt moet, wel flink bezuinigen bepaalde posten, is het nl. mogelijk om rond te komen van 1 salaris. Dat was mijn streven bij aankoop van ons huis.
<<

Flower

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Sep 2013 11:47

Bericht 02 Jan 2014 11:47

Re: Maximale hypotheek voor een huis

Wij willen niet aan de max gaan zitten maar op 1 salaris een huis kopen gaat ons niet lukken.
Wij zouden dan een huis van 160000 euro kunnen kopen, dat gaat hier in de regio echt niet lukken.

Onze max hypotheek is ronde de 300.000
Wij hebben ons nu ingeschreven voor een nieuwbouw huis van 219.000
Afbeelding
<<

Anoniem 63

Bericht 02 Jan 2014 11:50

Re: Maximale hypotheek voor een huis

Wij hebben gekeken naar wat het concreet voor de maandlasten zou betekenen en zijn dus niet voor het maximale bedrag gegaan. Het bedrag wat we nu betalen kunnen we redelijk makkelijk opbrengen en zou ook nog te betalen zijn als een van ons een baan kwijtraakt of als we minder zouden gaan werken/verdienen. Ik wilde absoluut niet aan de max zitten.
<<

Mikado

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 870

Geregistreerd: 22 Sep 2013 19:25

Bericht 02 Jan 2014 12:05

Re: Maximale hypotheek voor een huis

Wij hebben wel de maximale hypotheek afgesloten. Ik werkte nog niet volledig i.v.m. een studie en geen vast contract, mijn man wel al maar had het vooruitzicht veel in salaris te gaan groeien. Nu, 3 jaar later, verdienen we veel meer en zouden we zelfs meer kunnen lenen. Blij dat we het op deze manier hebben gedaan.
2014 2016 2019
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 02 Jan 2014 12:14

Re: Maximale hypotheek voor een huis

Ik heb wel gekozen voor het maximale bedrag en wat spaargeld. Kon voor mij ook niet anders, ik kon indertijd op mijn salaris 180K als hypotheek krijgen. Nieuwbouwhuis was 185K en goedkoper waren er echt niet en er werd verder alleen maar in hogere prijsklassen gebouw, alleen oudere huizen waaraan veel opgeknapt moest worden zodat je ook over dat bedrag zat. Maandlasten vielen wel mee in die zin dat ik met huren zelfde zou betalen. Dus was voor mij ook alles of niets. Op zich wat spaargeld er in stoppen kan wel maar ik vind het wel prettig om dan alsnog genoeg spaargeld achter de hand te hebben. Als je meteen alles in je hypotheek stopt en spaargeld is op maar kosten opknappen ed vallen tegen kun je dan meteen al een probleem hebben.

Ik zou in deze tijd, als ik meer keuze in aanbod zou hebben, niet voor een maximale hypotheek op bv 2 inkomens gaan, zou ik niet aandurven om alleen een groot huis te hebben. Wel zou ik goed bedenken of voor jullie een tussenwoning ook goed is of dat die hoekwoning toch echt het perfecte huis voor de komende twintig jaar oid is en hoe groot dan het verschil is. Op zich vind ik mijn tussenwoning prima maar ik mis bepaalde dingen soms wel. Een hoekwoning heeft vaak toch wel voordelen op den duur. Dus misschien zou ik dan uiteindelijk wel weer kiezen voor een wat hogere hypotheek om dan in het perfecte huis te zitten. Maar dan zou ik alle financiële voor- en nadelen wel goed op de rit willen hebben.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem 43

Bericht 02 Jan 2014 12:16

Re: Maximale hypotheek voor een huis

.
Laatst gewijzigd door Anoniem 43 op 15 Apr 2014 15:24, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 02 Jan 2014 12:45

Re: Maximale hypotheek voor een huis

Wij zijn wat onder onze max gaan zitten, omdat we dat een veel fijner idee vonden en omdat we als we ooit kinderen hebben minder willen kunnen gaan werken. We vonden het bedrag wat we per maand betaalden nog wel aan de hoge kant, maar we vonden het ook belangrijk om een huis te kopen waar we de komende 10, 20 jaar kunnen blijven wonen en de wat goedkopere woningen voldeden niet aan onze eisen. We hebben dus gezocht naar een goede combinatie van een huis waar we lange tijd kunnen en willen blijven wonen en maandlasten die voor ons goed te dragen zijn. We hebben laatst een extra bedrag afgelost en daarmee gaan de maandlasten ook weer omlaag.
<<

Pancake

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 151

Geregistreerd: 05 Sep 2013 08:17

Bericht 02 Jan 2014 13:11

Re: Maximale hypotheek voor een huis

Wij kijken naar huizen die 2 ton onder het maximaal te lenen bedrag zitten. Hierbij willen we ook nog wat spaargeld inleggen. We doen dit om zo laag mogelijke lasten te hebben zodat we alle vaste lasten van 1 salaris kunnen betalen en we ruimte hebben om minder te gaan werken.
Verder wonen we nu heel goedkoop waardoor we best luxe kunnen leven en hier willen we niet teveel op inleveren.
<<

Anoniem100

Bericht 02 Jan 2014 15:10

Re: Maximale hypotheek voor een huis

Mochten wij een huis gaan kopen, wat we ergens dit jaar wel hopen...dan gaan we zeker niet voor de maximale hypotheek. Het liefst willen we niet boven de 225.000 gaan, om de totale kosten nog een beetje betaalbaar te houden en zodat we ook nog leuke dingen kunnen blijven doen. Tenzij het huis echt af en onze smaak is waardoor we zelf minder hoeven investeren, dan zouden we daar nog wel ietsje van af kunnen wijken. Hebben beiden geen zin om alleen te werken voor de kosten van het huis. Beiden hebben we ook nog wel wat spaargeld wat we er in zullen stoppen.

Binnenkort gaan we even langs de bank om te kijken welke mogelijkheden er nu voor ons zijn en wat haalbaar is. Van daaruit gaan we dan verder oriënteren.
<<

Anoniem151

Bericht 02 Jan 2014 15:55

Re: Maximale hypotheek voor een huis

Wij hebben sowieso een hypotheek op alleen het salaris van mijn man. We hebben geen maximale hypotheek, maar wel vrij hoog. Het is te verwachten dat onze inkomsten om hoog gaan in de toekomst, dus vonden wij het wel verantwoord.
Ik geloof dat wij 280 konden lenen, hebben nu 230.
<<

Anoniem198

Bericht 02 Jan 2014 20:28

Re: Maximale hypotheek voor een huis

We gaan proberen onder ons maximale budget wat te kopen of dat lukt weten we nog niet omdat we eerst mijn huis nog moeten verkopen.
Mijn vriend heeft 2 inkomstenbronnen en 1 daarvan rekenen wij niet mee voor de hypotheek dit als buffer voor als ik minder ga werken. Daarnaast werkt mijn vriend onder zijn niveau en part time wat een bewuste keuze is. Mocht de nood aan de man zijn dan zou hij fulltime kunnen gaan werken en een andere baan op niveau kunnen zoeken.

Er is ook een berekening gedaan op basis van het salaris wat mij vriend had toen hij nog wel op niveau full time werkte en dan zouden we ruim 70.000 euro meer kunnen lenen.
Daarnaast hebben we ook best wel wat spaargeld wat indien nodig gebruikt kan worden voor de hypotheek.
<<

Anoniem331

Bericht 02 Jan 2014 20:56

Re: Maximale hypotheek voor een huis

Nee wij zitten er een stukje onder. Werd ons jaren terug ook door meerdere mensen aangeraden.
<<

Fiebie

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 18 Sep 2013 21:33

Bericht 02 Jan 2014 21:11

Re: Maximale hypotheek voor een huis

Wij zijn ook bewust niet aan onze max gaan zitten en hebben de hypotheek en het maandbedrag zo laag mogelijk gehouden!
<<

Anoniem111

Bericht 02 Jan 2014 21:48

Re: Maximale hypotheek voor een huis

Wij konden 280 krijgen, maar hebben een hypotheek van 220. Eigenlijk wilden we 200, maar dit huis was te mooi om te laten schieten.
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:23

Bericht 03 Jan 2014 03:44

Re: Maximale hypotheek voor een huis

razz, hou er ook rekening mee dat de maandlasten van vrijwel iedereen die voor 2013 een hypotheek hebben afgesloten een stuk lager liggen, omdat zij nog niet verplicht 100% annuïtair (pf lineair) hoefden af te lossen op hun hypotheek om hypotheekrenteaftrek te krijgen. Je kan nu minder lenen, maar je maandlasten liggen ook hoger,
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 03 Jan 2014 06:20

Re: Maximale hypotheek voor een huis

Wij zijn niet voor het maximale bedrag gegaan, maar hebben gekeken naar wat we maximaal wilxen betalen per maand.
Afbeelding
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers