Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat als.. (oom/tante)

<<

Anoniem12

Bericht 03 Jan 2014 10:47

Re: Wat als.. (oom/tante)

Pompoen schreef:
Artemis schreef:De aangesprokene bepaalt, jij hebt absoluut niets te zeggen over of zij tante genoemd wil worden, dat is gewoon niet aan jou.


Precies, wat jij vind boeit eigenlijk niet zo veel want het gaat niet om jou maar om de gene die aangesproken wordt.

Ik vind het om eerlijk te zijn best raar.

Als ik mijn kinderen leer om netjes oom en tante te zeggen en oom en tante zeggen vervolgens dat mijn kind hem/haar wel bij de voornaam mag noemen, dat is toch gewoon k.ut? Doe je je best om je kind iets bij te brengen, wordt het op zo`n manier afgebroken. Ik vind het echt niet netjes om mensen bij de voornaam te noemen en dat vind ik belangrijker om op mijn kind over te brengen dan hoe iemand anders door mijn kind aangesproken wil worden.

Maar goed. Bij ons wordt niemand met de voornaam aangesproken, dus dit 'probleem' zal ook niet zo snel voorkomen vermoed ik.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 03 Jan 2014 11:12

Re: Wat als.. (oom/tante)

Intoxicated schreef:

Nou dit ja.. het ZIJN toch ook gewoon je oom en je tante?
Ik noem mijn ooms en tantes ook allemaal ome/tante *voornaam*. Bij ons ligt het wat ingewikkelder, want ik heb geen broers en zussen, en mijn vriend alleen stiefbroers en een stiefzus, en het ene neefje en nichtje noemen ons wel oom en tante en de anderen niet. Nou ja prima.


Maar Lejow, stel je had een zus gehad, dan had je haar toch ook niet Zus Moniek genoemd? Of gewoon Zus?

Volgens mij is het alleen 'geaccepteerd' om dat bij Papa, Mama, Opa en Oma te doen.

Tante en oom is natuurlijk al een 'lijn' verder en daar heb je er vaak meerdere binnen de familie. Van je ouders en opa en oma heb je er meestal maar 1/2.[/quote]

Ik vind het ook bij tante en oom geaccepteerd. Die liggen voor mij in hetzelfde rijtje als papa/mama/oma/opa. Zus/broer niet. En omdat je nogal wat ooms en tantes hebt (en soms ook opa's en oma's) noem je daar ook hun naam erbij.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 03 Jan 2014 11:19

Re: Wat als.. (oom/tante)

Rush schreef:
Pompoen schreef:
Artemis schreef:De aangesprokene bepaalt, jij hebt absoluut niets te zeggen over of zij tante genoemd wil worden, dat is gewoon niet aan jou.


Precies, wat jij vind boeit eigenlijk niet zo veel want het gaat niet om jou maar om de gene die aangesproken wordt.

Ik vind het om eerlijk te zijn best raar.

Als ik mijn kinderen leer om netjes oom en tante te zeggen en oom en tante zeggen vervolgens dat mijn kind hem/haar wel bij de voornaam mag noemen, dat is toch gewoon k.ut? Doe je je best om je kind iets bij te brengen, wordt het op zo`n manier afgebroken. Ik vind het echt niet netjes om mensen bij de voornaam te noemen en dat vind ik belangrijker om op mijn kind over te brengen dan hoe iemand anders door mijn kind aangesproken wil worden.

Maar goed. Bij ons wordt niemand met de voornaam aangesproken, dus dit 'probleem' zal ook niet zo snel voorkomen vermoed ik.


Ik vind dat niet raar, je leert je kind daarmee dat de voorkeur van de aangesprokene boven de algemene regel gaat en dat is ook een vorm van etiquette. Je kunt je kind daarmee evengoed leren hoe het hoort. Ik leerde als kind al dat je in principe u zegt tegen volwassenen, behalve als ze dat zelf anders wilden. Tegen mijn oma mocht ik gewoon je zeggen, maar het zit er toch echt heel goed in dat ik in eerste instantie u zeg tegen mensen. De regel is misschien iets ingewikkelder dan gewoon domweg 'je moet tante zeggen' of zoals in mijn voorbeeld 'je moet u zeggen' maar dat snappen kinderen prima.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem16

Bericht 03 Jan 2014 11:22

Re: Wat als.. (oom/tante)

Aan de ene kant snap ik het 'probleem' ook niet zo en zou ik tegen mijn kind wel blijven zeggen tante xx omdat ik het idd gewoon belangrijk vind dat ze leren om iemand netjes aan te spreken en ik vind het ook een vorm van etiquette idd.
Ik leer mijn kinderen ook om oudere mensen of vreemden aan te spreken met u.

Er stond toevallig in zo'n moedertijdschrift ( kinderen ofzo??) een heel artikel over gedragsvormen en hoe je dat als ouder al vanaf kleins af aan toch kunt stimuleren enzo. Dat wanneer kinderen dat al heel erg jong zien/horen zij dit gewoon ook eerder overnemen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 03 Jan 2014 11:24

Re: Wat als.. (oom/tante)

Maar dat de aangesprokene bepaalt is toch ook een gedragsvorm?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem12

Bericht 03 Jan 2014 11:26

Re: Wat als.. (oom/tante)

Ik denk ook wel dat kinderen het snappen, maar bij ons is dat nooit voorgekomen. Er zijn geen mensen tegen wie ik 'je' mocht zeggen en later bij ouders van vriendinnetjes bijvoorbeeld kwam dat wel eens dat men zei dat 'je' ook mocht, maar ik kreeg het niet voor elkaar om dan ook echt 'je' te zeggen. Nu nog steeds niet trouwens. Ik moet echt heel erg opletten als ik 'je' tegen iemand moet zeggen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 03 Jan 2014 11:28

Re: Wat als.. (oom/tante)

Bij ons in de familie hoefde ik juist tegen niemand u te zeggen, maar toch zat het er heel erg in, als ik bijvoorbeeld je tegen een docent of leidinggevende mocht zeggen dan kostte dat heel veel moeite omdat ik toch in mijn hoofd had dat dat een u was. Nu wordt dat wel iets makkelijker, al zit het er nog steeds wel in en zeg ik in eerste instantie automatisch u.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 03 Jan 2014 17:17

Re: Wat als.. (oom/tante)

Hier hetzelfde als bij Susan, ik noemde de mensen zoals ze genoemd wilden worden en bijna niemand was u voor mij. Toch wist ik heel goed dat ik vreemden met u aan moest spreken.
Ik vind het ook echt oprecht raar dat mensen vinden dat de ouders bepalen wat de kinderen zeggen. Kijk dat je als ouders je kinderen leert hoe het hoort is wat anders, maar hoe het hoort is dus dat de aangesprokene bepaald hoe die genoemd wil worden. Dat is netjes, het is niet netjes dat je iemand een ongemakkelijk gevoel geeft door je kinderen af te dwingen ze anders te noemen. Iemand een ongemakkelijk gevoel geven hoort juist niet. Dus is het standaard u, tante, oma etc. maar bepaald de aangesprokene hoe die het wil. Wil de aangesprokene dat niet dan wordt het wat de aangesprokene wil, zo simpel is het gewoon.
<<

Anoniem255

Bericht 04 Jan 2014 09:24

Re: Wat als.. (oom/tante)

Hier is het nooit een discussie geweest eigenlijk.
Alleen de vriendin van mijn schoonvader wilde geen oma genoemd worden omdat ze niet met hem getrouwd is.
Zij wil tante genoemd worden. Wat ik nog gekker vind want dat is ze natuurlijk helemaal niet.
maar goed. Als de kinderen het over hun hebben is het opa voornaam en tante voornaam.
mijn zussen, zwagers en schoonzus is oom of tante voornaam.
Mijn moeder is oma en dan de naam van de hond en mijn vader is opa en dan het koosnaampje wat dochter ooit bedacht heeft. Mijn schoonmoeder en haar man zijn opa en oma voornaam.
<<

Anoniem7

Bericht 04 Jan 2014 09:38

Re: Wat als.. (oom/tante)

Als ik naar mezelf vroeger kijk, mijn ouders leerden ook alle tantes en ooms aan te spreken met tante/oom *naam*. Maar rond m'n dertiende voelde dat dusdanig kinderachtig aan dat ik ze ook bij de voornaam ben gaan noemen, net als mijn ouders deden. Dat hele tante/oom-gebeuren is dus ook maar tijdelijk.

Ik vind het zelf trouwens wel lief klinken, maar ik kan me wel voorstellen dat iemand zich er niet prettig bij voelt. Als iemand geen tante genoemd wil worden, zou ik dat dus respecteren. Je kunt toch gewoon uitleggen dat het z'n tante is, dat hoeft toch niet speciaal benoemd te worden? Een broertje of zusje noem je ook geen broertje Piet of zusje Jet, en die familieband snappen kinderen ook heel goed.
<<

Anoniem111

Bericht 04 Jan 2014 09:59

Re: Wat als.. (oom/tante)

Het grootste 'probleem' in deze discussie is volgens mij dat er twee richtingen zijn: mensen die tante/oom als beleefde aanspreekvorm zien en mensen die dat niet zo zien. Ik kende dat zelf ook helemaal niet als beleefdheidsvorm. Kwam er pas achter dat sommigen dat wel zo zagen toen ik een gesprek had met een tante van mijn vriend waarin ik vroeg of ze het erg vond of ik je/jij zou zeggen. Toen zei ze dat dat prima was en dat mijn vriend ook allang niet meer u en tante hoefde te zeggen, maar dat hij dat uit zichzelf bleef doen. Dat was pas het moment waarop ik snapte dat dat tante zeggen dus een beleefdheidsvorm was, maar ik vind het nog steeds raar.

Vanuit die beleving hecht ik er dus ook totaal geen waarde of ik nu wel of niet met tante wordt aangesproken en vind ik het geen probleem om me aan te passen als een ander daar een andere mening over heeft.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Jan 2014 12:32

Re: Wat als.. (oom/tante)

Tante ís op zich ook een beleefde aanspreekvorm, maar de voorkeur van die persoon gaat weer boven die regel. Het is beleefd om meneer te zeggen tegen een docent, maar als die docent graag Cees genoemd wil worden dan is het beleefd om Cees te zeggen, want dat is dan wat hij zelf kiest.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem111

Bericht 04 Jan 2014 12:42

Re: Wat als.. (oom/tante)

Susan schreef:Tante ís op zich ook een beleefde aanspreekvorm, maar de voorkeur van die persoon gaat weer boven die regel. Het is beleefd om meneer te zeggen tegen een docent, maar als die docent graag Cees genoemd wil worden dan is het beleefd om Cees te zeggen, want dat is dan wat hij zelf kiest.

Mijn reactie was ook niet zo zeer bedoeld om te zeggen dat het altijd beleefder is om tante te zeggen, want ik ben het met je eens dat de voorkeur van de betreffende persoon voorgaat. Het was meer een constatering op basis van verschillende posts en een gevoel dat er daardoor soms een beetje langs elkaar heen gepraat werd.
<<

Lady starstruck

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1725

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:18

Bericht 04 Jan 2014 16:37

Re: Wat als.. (oom/tante)

Mijn neefje en nichtjes hoeven mij ook niet perse met tante aan te spreken. Maar ik laat het aan mijn broer en zus over. Het is immers hun opvoeding en als ze van hun mij tante moeten noemen dan moeten ze dat dan ook zeker doen.
L. 02-03-2016
A. 15-01-2018
♥️♥️
<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3154

Geregistreerd: 03 Sep 2013 22:14

Bericht 05 Jan 2014 20:00

Re: Wat als.. (oom/tante)

Ik ben dus ook zo iemand die het niet fijn vind met tante aangesproken te worden, ik vind het in combinatie met mijn naam gewoon niet klinken. Als onze kleine geboren is laat ik het de ooms en tante denk ik ook maar gewoon bij de voornaam aanspreken.

Mijn schoonzus en man zeggen wel vaak tante ... als ze het tegen mijn neefje over mij hebben en ik corrigeer ze niet, dat vind ik dan weer te ver gaan. Mijn neefje noemt me vaker bij mijn voornaam heb ik inmiddels gemerkt.

Zelf denk ik er de laatste tijd regelmatig aan hoe ik wil dat de opa's en oma's aangesproken worden. Mijn neefje spreekt ze namelijk gewoon met de voornaam aan maar dat vind ik niet zo netjes dus daar ga ik nog eens even goed over nadenken :)
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 05 Jan 2014 20:15

Re: Wat als.. (oom/tante)

Opa's en oma's worden hier met opa/oma + voornaam aangesproken. Is eigenlijk vanzelf zo gegaan, zowel mijn ouders als schoonouders hebben dit zelf ook aangegeven. Mijn neefje spreekt mijn schoonouders echter aan met alleen de voornaam (dus Peter ipv opa Peter) en dat vind ik dan weer onbeleefd klinken en dat "mogen" mijn kinderen dan weer niet.
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers