Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat als.. (oom/tante)

<<

PiP

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1578

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:43

Bericht 02 Jan 2014 12:27

Re: Wat als.. (oom/tante)

Mijn schoonzus zegt juist alleen tante... Dat vind ik weer irritant, haha.
Kom maar bij tante, zal tante wat drinken voor je pakken, etc... Het maakt mij niet uit of ze alleen Pip zeggen of tante pip.
December 2009
juli 2012
<<

Anoniem119

Bericht 02 Jan 2014 13:12

Re: Wat als.. (oom/tante)

Ik vind het juist raar als je als kind 'tante' en 'oom' moet zeggen, bij hun 'titel' als het ware. Ze hebben toch gewoon een voornaam? Ik heb al mijn tante's en ooms altijd bij hun voornaam genoemd. Ik heb juist het gevoel dat het afstand creëert als je ze oom en tante laat noemen.
<<

Anoniem19

Bericht 02 Jan 2014 13:19

Re: Wat als.. (oom/tante)

Marin schreef:Ik vind het juist raar als je als kind 'tante' en 'oom' moet zeggen, bij hun 'titel' als het ware. Ze hebben toch gewoon een voornaam? Ik heb al mijn tante's en ooms altijd bij hun voornaam genoemd. Ik heb juist het gevoel dat het afstand creëert als je ze oom en tante laat noemen.


Ik zal mijn kind zeggen dat ze jou geen tante moeten noemen :D
<<

Anoniem272

Bericht 02 Jan 2014 13:25

Re: Wat als.. (oom/tante)

T. denkt dat de titel gewoon bij de naam hoort. Dus oom Jan heet volgens hem Oomjan :laughcry: Hij heeft ook een oom die Melle heet en dat wordt 'Omelle'. Wel komisch :)
<<

Anoniem331

Bericht 02 Jan 2014 13:57

Re: Wat als.. (oom/tante)

Mijn kinderen doen het nog gekker! Mijn broers noemen ze oom en de aanhang gewone naam. En de zus van mijn vriend noemen ze tante, maar mijn zwager noemen ze gewoon bij de voornaam.

Wij zijn voor ons neefje ook de enige oom en tante, maakt me niet uit hoe hij ons gaat noemen eigenlijk
<<

Lindsya

Noob

Berichten: 156

Geregistreerd: 05 Sep 2013 12:51

Bericht 02 Jan 2014 14:03

Re: Wat als.. (oom/tante)

Bij ons zeggen al kinderen oom en tante tegen de familie van mijn man's kant. De familie is nog al erg groot en in hun cultuur is het heel normaal. Mijn zoontje is het ook gewend om ze zo te noemen. Ik hecht er niet zoveel waarde aan omdat ik het van huis uit niet gewend ben maar ik corrigeer de kinderen niet als ze me tante noemen. Ik heb geen familie meer alleen een oma en mijn zoontje noem haar ook gewoon oma.
<<

Anoniem12

Bericht 02 Jan 2014 14:06

Re: Wat als.. (oom/tante)

Marin schreef:Ik vind het juist raar als je als kind 'tante' en 'oom' moet zeggen, bij hun 'titel' als het ware. Ze hebben toch gewoon een voornaam? Ik heb al mijn tante's en ooms altijd bij hun voornaam genoemd. Ik heb juist het gevoel dat het afstand creëert als je ze oom en tante laat noemen.

Noem jij je ouders en opa en oma ook bij de voornaam dan?
<<

Mama29

Kwebbel

Berichten: 367

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:36

Bericht 02 Jan 2014 14:37

Re: Wat als.. (oom/tante)

Mijn kinderen noemen mijn broer, en mijn schoonzus en zwager ook bij hun voornaam..
Mijn broer heeft dat ook het liefst, anders voelt ie zich zo oud :P
Schoonzus en zwager hebben er ook geen problemen mee, maar mijn schoonouders wel geloof ik
want die blijven stug Ome en Tante zeggen als ze tegen onze kinderen over mijn schoonzus en zwager praten...
<<

Anoniem286

Bericht 02 Jan 2014 17:09

Re: Wat als.. (oom/tante)

Ik vind tante ook een vreselijk woord maar mocht mijn zus willen dat de kindjes mij tante noemen, so be it. Ik zal ze niet verbeteren maar het ook niet omzeilen, ik zal het dan aan de kindjes overlaten. Gelukkig vinden zowel mijn zus als ik het niet belangrijk om tante te zeggen. De kinderen weten wel dat ik hun tante ben maar noemen me gewoon bij mijn voornaam.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 02 Jan 2014 17:12

Re: Wat als.. (oom/tante)

Ik vind, dat de gene die zo genoemd wordt het voor het zeggen heeft. Die titels zijn volgens mij in het leven geroepen ooit als een soort beleefdheidsvorm. Dus als iemand het niet fijn vind om tante genoemd te worden dan zou ik dan niet doen en als iemand anders juist graag tante genoemd wil worden ook goed. Ik ga L. alleen niet leren om andere mensen dan familie ook familienamen te geven, dat gaat me dan weer een beetje te ver. Maar ik vind dus niet dat de ouders zonder meer bepalen wat het kind moet zeggen.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 02 Jan 2014 18:39

Re: Wat als.. (oom/tante)

Hier zeggen ze ook geen oom en tante maar noemen ze onze broers en zussen + aanhang gewoon bij de voornaam. Ikzelf hoef door mijn neefjes en nichtjes ook niet met tante aangesproken te worden. Zelf moesten wij vroeger wel oom en tante zetgen maar tegenwoordig zeg ik ook alleen nog maar de voornaam. Ik vind tante en oom ergens een beetje ouderwets klinken en het creëert een soort van afstand voor mijn gevoel, weet niet waarom precies. Ik hecht er in ieder geval geen waarde aan. En ben inderdaad ook wel van mening dat mensen zelf kunnen bepalen hoe ze aangesproken willen worden.
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 02 Jan 2014 18:45

Re: Wat als.. (oom/tante)

Rush schreef:
Marin schreef:Ik vind het juist raar als je als kind 'tante' en 'oom' moet zeggen, bij hun 'titel' als het ware. Ze hebben toch gewoon een voornaam? Ik heb al mijn tante's en ooms altijd bij hun voornaam genoemd. Ik heb juist het gevoel dat het afstand creëert als je ze oom en tante laat noemen.

Noem jij je ouders en opa en oma ook bij de voornaam dan?



Nou dit ja.. het ZIJN toch ook gewoon je oom en je tante?
Ik noem mijn ooms en tantes ook allemaal ome/tante *voornaam*. Bij ons ligt het wat ingewikkelder, want ik heb geen broers en zussen, en mijn vriend alleen stiefbroers en een stiefzus, en het ene neefje en nichtje noemen ons wel oom en tante en de anderen niet. Nou ja prima.
<<

Anoniem287

Bericht 02 Jan 2014 18:50

Re: Wat als.. (oom/tante)

De ooms en tantes van mijn moeders kant hebben wij altijd gewoon bij hun voornaam genoemd, en de ooms en tantes van mijn vaders kant altijd met Tante/oom + voornaam (inmiddels niet meer). Als wij ooit kinderen krijgen, vraag ik aan mijn broertje hoe hij wil dat hij genoemd wordt door onze kinderen, en dat wordt het dan.
<<

Artemis

Bericht 02 Jan 2014 18:56

Re: Wat als.. (oom/tante)

De aangesprokene bepaalt, jij hebt absoluut niets te zeggen over of zij tante genoemd wil worden, dat is gewoon niet aan jou.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 02 Jan 2014 19:20

Re: Wat als.. (oom/tante)

Artemis schreef:De aangesprokene bepaalt, jij hebt absoluut niets te zeggen over of zij tante genoemd wil worden, dat is gewoon niet aan jou.


Precies, wat jij vind boeit eigenlijk niet zo veel want het gaat niet om jou maar om de gene die aangesproken wordt.
<<

Anoniem29

Bericht 02 Jan 2014 19:43

Re: Wat als.. (oom/tante)

Gelukkig noemen de kindjes van mijn zus mij gewoon bij mij voornaam.

Ik vind tante echt ouderwets. Ik noem mijn tantes gewoon bij naam, (vind tante huppeldepup ook echt afstandelijk klinken). Mijn oma noem ik ook niet oma mieppie als ik iets van haar wil. Dan zeg ik gewoon mippie of oma, mag ik blabla...

Mijn zus spreek ik toch ook niet aan met zus fllipje (haha ik noem maar wat rare namen, maar ik heb gewoon niet zoveel met die termen).

Ik zeg alleen mama en papa tegen mijn ouders. Tegen mijn oma meestal wel oma (maar niet met naam erachter). Maar de rest van de familie allemaal gewoon bij voornaam.
<<

Anoniem29

Bericht 02 Jan 2014 19:46

Re: Wat als.. (oom/tante)

Lejow schreef:
Rush schreef:
Marin schreef:Ik vind het juist raar als je als kind 'tante' en 'oom' moet zeggen, bij hun 'titel' als het ware. Ze hebben toch gewoon een voornaam? Ik heb al mijn tante's en ooms altijd bij hun voornaam genoemd. Ik heb juist het gevoel dat het afstand creëert als je ze oom en tante laat noemen.

Noem jij je ouders en opa en oma ook bij de voornaam dan?



Nou dit ja.. het ZIJN toch ook gewoon je oom en je tante?
Ik noem mijn ooms en tantes ook allemaal ome/tante *voornaam*. Bij ons ligt het wat ingewikkelder, want ik heb geen broers en zussen, en mijn vriend alleen stiefbroers en een stiefzus, en het ene neefje en nichtje noemen ons wel oom en tante en de anderen niet. Nou ja prima.


Maar Lejow, stel je had een zus gehad, dan had je haar toch ook niet Zus Moniek genoemd? Of gewoon Zus?

Volgens mij is het alleen 'geaccepteerd' om dat bij Papa, Mama, Opa en Oma te doen.

Tante en oom is natuurlijk al een 'lijn' verder en daar heb je er vaak meerdere binnen de familie. Van je ouders en opa en oma heb je er meestal maar 1/2.
<<

Kreeft

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4227

Geregistreerd: 04 Sep 2013 01:06

Bericht 02 Jan 2014 23:24

Re: Wat als.. (oom/tante)

Toen mijn broer en schoonzus in verwachting waren, en me vroegen of ik peettante (ja!!) wilde worden, riep ik ook meteen dat ik geen tante genoemd wilde worden. Maar toen mijn neefje geboren was, voelde ik me wel meteen tante zeg maar. Ben eigenlijk wel een soort van trots om een soort titel te hebben.

Vandaag en morgen pas ik op mijn neefje, en we waren vanmiddag even in de supermarkt. En toen kwam ie z'n buren tegen, en die vroegen waar papa en mama waren. En toen zei die zo lief dat ie met tante A..... in de winkel was. En dan klinkt dat zo schattig. Maar hij moet het lekker zelf weten, vind het allemaal wel prima!
<<

Anoniem12

Bericht 02 Jan 2014 23:32

Re: Wat als.. (oom/tante)

Intoxicated schreef:Ik vind tante echt ouderwets. Ik noem mijn tantes gewoon bij naam, (vind tante huppeldepup ook echt afstandelijk klinken). Mijn oma noem ik ook niet oma mieppie als ik iets van haar wil. Dan zeg ik gewoon mippie of oma, mag ik blabla...

Als ik iets van mn oom of tante moet dan zeg ik oom of tante, soms met voornaam erbij. Maar als ik het over ze heb met anderen dan oom voornaam of tante voornaam.

Een zus is heel anders. Natuurlijk noem je die niet zus, maar dat doet niemand lijkt me. Je tante tante noemen is vrij normaal.

Ik vind het ook gewoon netjes. Een (veel) ouder iemand bij de voornaam noemen daar gaan mn nekharen van overeind staan. Het dochtertje van mn nicht zei laatst ook 'je' tegen onze opa. Verschrikkelijk. Maar misschien ben ik dan wel ouderwets haha.
<<

Joan

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1330

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:24

Bericht 02 Jan 2014 23:45

Re: Wat als.. (oom/tante)

Ik noem mijn tante en oom ook altijd tante en oom + voornaam. Zo heb ik dat vroeger geleerd en het voelt gewoon raar als ik dat nu niet zou doen. Mijn opa en oma hadden niet eens een voornaam, dat was gewoon Opa en Oma. Die van m'n vaders kant waren Pake en Beppe.
<<

Mickey

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1533

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 03 Jan 2014 00:24

Re: Wat als.. (oom/tante)

Mijn zus en ik zijn "tantie" voor elkaars kinderen, onze partners zijn "ome *naam*", ons stiefbroertje en zijn vriendin zijn ook oom en tante, wel met hun naam erbij. Onze zoon heeft alleen mijn ouders en mijn oma als opa en oma's, zij heten ook opa en oma voor mijn zoon. Mijn neefje en nichtje hebben wel nog een ander stel grootouders, neefje noemt hen opi en omi, heeft hij zelf bedacht.
07.12.2011
11.12.2014
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 03 Jan 2014 01:15

Re: Wat als.. (oom/tante)

http://www.beatrijs.com/tante-genoemd-worden/

De aangesprokene bepaalt, dus als zij geen tante genoemd wil worden dan zou ik dat niet doordrukken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 03 Jan 2014 01:17

Re: Wat als.. (oom/tante)

Oh, Artemis was me al voor, zie ik.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 03 Jan 2014 09:36

Re: Wat als.. (oom/tante)

Maar dan mag Razz ook bepalen dat haar kinderen Razz wel tante noemen toch?
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 03 Jan 2014 09:44

Re: Wat als.. (oom/tante)

Wij leren mijn neefje dat ik tante x ben maar we zeggen ook wel alleen x.
2014 2016
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers