Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe nu verder.....

<<

Anoniem78

Bericht 30 Dec 2013 11:39

Hoe nu verder.....

He hoi,

Ik heb al vaker iets geplaatst over mijn afstandsrelatie en toekomstplannen. Mijn vriend en ik wonen 180 km uit elkaar en pendelen al ruim een jaar elk weekend op en neer naar elkaar. We zijn 27 en 28 en ik wil niets liever dan een toekomst met hem, hij is mijn ware! Andersom is dat net zo, we hebben het zo superfijn samen!
Er is alleen 1 ding haast onbespreekbaar.......hij kan niet praten over de toekomst omdat hij dat zo moeilijk vindt. Ik heb al zo vaak geprobeerd het gesprek aan te gaan daarover en hij reageert dan amper of met: ja het is moeilijk, ik weet het ook niet.

Gister barstte even de bom bij mij, het gesprek kwam er na lange tijd weer eens op en ik gaf aan dat ik vond dat we er wel serieus over na moeten gaan denken omdat ik voor de klas sta en niet midden in een schooljaar weg wil gaan. Ik zou er best voor openstaan om te verhuizen, maar daar staat wel tegenover dat ik een baan moet vinden en mijn vaste baan moet opgeven. Daarentegen vindt hij zijn werk afschuwelijk en wil hij een nieuwe baan gaan zoeken, ik heb gezegd: waarom dan niet een baan gaan zoeken bij mij in de buurt? Dan kan ik mijn vaste baan houden en hij kan opnieuw beginnen. Als ik naar hem toe ga, moeten we beiden opnieuw beginnen zonder vaste banen want dat mijn vriend op zijn huidige werk blijft is uitgesloten. En qua gevoel zou ik best bij hem willen komen wonen, maar hij kan niet zeggen of hij in mijn regio zou kunnen wonen.

Als ik dit dan zo allemaal benoem, mijn overwegingen, blijft hij zo vaag en oppervlakkig, ik word er zo onderhand tureluurs van. Ik zou zo graag willen weten wat zijn gevoelens zijn en wat hij verstandig vindt, maar ik krijg het er niet uit.

Gisteravond mondde dit "gesprek" uit in een flinke huilbui van mij waar hij weer enorm van schrok, ik heb zelfs gezegd dat het dan verstandiger is om de weg van de minste weerstand te kiezen en maar apart van elkaar verder te gaan, omdat ik geen zin heb om jaren zo door te gaan. Daar schrok hij natuurlijk enorm van en ik had direct spijt van mijn uitspraak want ik wil absoluut niet bij hem weg, ik hak nog liever mijn hand af. Dus dat moest ik weer goed praten tot hij weer gerust gesteld was....eigenlijk was het een ellende en voel ik me nu nog ellendig. Ik ben bij hem omdat ik vakantie heb, hij is nu aan het werk en ik weet niet goed hoe nu verder, moeten we er nog verder over praten of moet ik het even laten rusten? Bah.....
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 30 Dec 2013 11:44

Re: Hoe nu verder.....

Ik vind dat je dat niet had hoeven 'goedpraten'. Het is toch ook gewoon zo, je gaat toch niet nog 5 jaar op deze voet verder? Als jullie er niet uit komen zul je apart verder moeten.
En om ergens uit te kunnen komen is communicatie nodig, dus zolang je vriend er geen gesprek over wil of kan voeren, stuurt hij aan op een breuk.
#teammaple🍁
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 30 Dec 2013 11:47

Re: Hoe nu verder.....

UN verwoordt het eigenlijk juist. Ik kan je nu wel vertellen dat een relatie op afstand ook kan werken, dat hij misschien nog moet wennen aan het idee, dat het uiteindelijk allemaal wel goed komt. Maar feit is wel, dat dat voor jou niet voldoende is. Je wil samenwonen, dat is jouw toekomstidee. Als hij geen idee heeft, behalve dan dat jij erin moet voorkomen, dan liggen jullie twee ideeën nogal uit elkaar. En zolang er niet gepraat gaat worden, komen ze ook niet samen.

En zolang het niet helder is wat hij wil, zal het bij jou toch blijven wringen. Dus je kan nu wel niks zeggen en de bui laten 'overwaaien' om een leuke vakantie te hebben, maar daar schiet je uiteindelijk niks mee op.

Hij zal ergens toch moeten leren hierover na te denken. En dat dan ook uit te spreken.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 30 Dec 2013 11:51

Re: Hoe nu verder.....

Wat lastig zeg! Ik ben het wel eens met UN; het is gewoon zo dat er op een bepaald moment toch echt iets zal moeten gebeuren. OF jullie maken de keuze om bij 1 van beide te wonen, OF jullie gaan uit elkaar. Ik neem aan dat het geen optie is voor altijd lange afstand te blijven doen :)

Ik zou het op korte termijn nog een keer proberen, en als hij niet normaal reageert, of weer niet reageert uberhaupt, het toch maar wat meer op de spits drijven en dit keer niet goedpraten, hem troosten, of terugkrabbelen. Hij zal toch eens wat moeten gaan zeggen. Is het niet nu, dan komt in de toekomst wel eens een situatie dat dat nodig is, dus hij kan het maar beter gaan leren.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem78

Bericht 30 Dec 2013 12:01

Re: Hoe nu verder.....

Urban Naked schreef:Ik vind dat je dat niet had hoeven 'goedpraten'. Het is toch ook gewoon zo, je gaat toch niet nog 5 jaar op deze voet verder? Als jullie er niet uit komen zul je apart verder moeten.
En om ergens uit te kunnen komen is communicatie nodig, dus zolang je vriend er geen gesprek over wil of kan voeren, stuurt hij aan op een breuk.


Nou je hebt helemaal gelijk, maar dat laatste wat je zegt ziet hij absoluut niet zo. Hij zei dat we toch nooit bij elkaar weggaan, omdat we het zo goed hebben samen. Maar dat is natuurlijk niet genoeg, communiceren is inderdaad wel een pré, ik hoop zo dat hij dat gaat inzien!
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 30 Dec 2013 12:07

Re: Hoe nu verder.....

Yare schreef:
Urban Naked schreef:Ik vind dat je dat niet had hoeven 'goedpraten'. Het is toch ook gewoon zo, je gaat toch niet nog 5 jaar op deze voet verder? Als jullie er niet uit komen zul je apart verder moeten.
En om ergens uit te kunnen komen is communicatie nodig, dus zolang je vriend er geen gesprek over wil of kan voeren, stuurt hij aan op een breuk.


Nou je hebt helemaal gelijk, maar dat laatste wat je zegt ziet hij absoluut niet zo. Hij zei dat we toch nooit bij elkaar weggaan, omdat we het zo goed hebben samen. Maar dat is natuurlijk niet genoeg, communiceren is inderdaad wel een pré, ik hoop zo dat hij dat gaat inzien!


Ik zou me écht niet neerleggen bij zo'n uitspraak. Ik begrijp dat het wel eng is (waar ga je dan wonen, financiën, werk, sociale kring, familie, etc.), maar als één van de twee niet meer kan teren op het 'goed hebben samen' dan stuurt de ander écht wel aan op een breuk door er niet over te willen of kunnen communiceren.
L2014 & H2017
<<

Anoniem78

Bericht 30 Dec 2013 12:17

Re: Hoe nu verder.....

mzcharlotte schreef:
Yare schreef:
Urban Naked schreef:Ik vind dat je dat niet had hoeven 'goedpraten'. Het is toch ook gewoon zo, je gaat toch niet nog 5 jaar op deze voet verder? Als jullie er niet uit komen zul je apart verder moeten.
En om ergens uit te kunnen komen is communicatie nodig, dus zolang je vriend er geen gesprek over wil of kan voeren, stuurt hij aan op een breuk.


Nou je hebt helemaal gelijk, maar dat laatste wat je zegt ziet hij absoluut niet zo. Hij zei dat we toch nooit bij elkaar weggaan, omdat we het zo goed hebben samen. Maar dat is natuurlijk niet genoeg, communiceren is inderdaad wel een pré, ik hoop zo dat hij dat gaat inzien!


Ik zou me écht niet neerleggen bij zo'n uitspraak. Ik begrijp dat het wel eng is (waar ga je dan wonen, financiën, werk, sociale kring, familie, etc.), maar als één van de twee niet meer kan teren op het 'goed hebben samen' dan stuurt de ander écht wel aan op een breuk door er niet over te willen of kunnen communiceren.


Je hebt gelijk hoor, maar hij ziet dat absoluut niet zo. En ik ben dan weer een miep, stel dat hij zegt: ja oke, nou goed, dan kappen we er toch mee, als dat is wat je wil.....
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 30 Dec 2013 12:25

Re: Hoe nu verder.....

Wow, wat een dooddoener, echt zo'n 'einde discussie' uitspraak! Misschien kun je eens je gevoelens en vragen op papier zetten en kijken of je ze eens in een rustig gesprek kan voorleggen, bijvoorbeeld 'ik zou het graag over onze toekomst hebben, kun je mij (eens) uitleggen waarom je daar niet graag over praat?'. Ook geen druk neerleggen om direct te antwoorden, misschien moet hij er eens over nadenken.

Mijn man vindt mij verbaal sterker en schrikt nogal eens van mijn directe vragen/antwoorden, waardoor hij niet direct van een antwoord of reactie kan voorzien. Het is dan moeilijk om rustig tegen elkaar te blijven, als je allebei anders bent en andere dingen verwacht.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat hij geen toekomst met jou wilt zoals 'iedereen' dat heeft, maar eerder dat er onderliggende onzekerheden zijn (bijv. over de vormgeving van die toekomst). Druk hem ook op het hart dat je niet verwacht dat er morgen veranderingen zijn gemaakt en dat je begrijpt dat dit een proces is, maar wel ééntje waar jullie over na moeten gaan denken.
L2014 & H2017
<<

Anoniem78

Bericht 30 Dec 2013 12:30

Re: Hoe nu verder.....

mzcharlotte schreef:Wow, wat een dooddoener, echt zo'n 'einde discussie' uitspraak! Misschien kun je eens je gevoelens en vragen op papier zetten en kijken of je ze eens in een rustig gesprek kan voorleggen, bijvoorbeeld 'ik zou het graag over onze toekomst hebben, kun je mij (eens) uitleggen waarom je daar niet graag over praat?'. Ook geen druk neerleggen om direct te antwoorden, misschien moet hij er eens over nadenken.

Mijn man vindt mij verbaal sterker en schrikt nogal eens van mijn directe vragen/antwoorden, waardoor hij niet direct van een antwoord of reactie kan voorzien. Het is dan moeilijk om rustig tegen elkaar te blijven, als je allebei anders bent en andere dingen verwacht.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat hij geen toekomst met jou wilt zoals 'iedereen' dat heeft, maar eerder dat er onderliggende onzekerheden zijn (bijv. over de vormgeving van die toekomst). Druk hem ook op het hart dat je niet verwacht dat er morgen veranderingen zijn gemaakt en dat je begrijpt dat dit een proces is, maar wel ééntje waar jullie over na moeten gaan denken.


Dat heb ik hem ook gezegd inderdaad, dat ik niet een hap klaar antwoord verwacht, maar dat we er wel over moeten kunnen praten. We hoeven echt niet hals over kop een beslissingen te nemen, het is een grote stap, maar als je er niet over praat, gaat het er nooit van komen.
Ik zei ook tegen hem dat ik dacht dat hij er niet over wil praten omdat het dan te dichtbij komt en echt wordt, daar had ik wel gelijk in zei hij. Maar daar schieten we natuurlijk niet veel mee op.
<<

Anoniem173

Bericht 30 Dec 2013 17:28

Re: Hoe nu verder.....

Ik snap dat het heel moeilijk is om die definitieve stap te zetten. En gevoelsmatig is het natuurlijk ook heel lastig omdat je eigenlijk allebei wel in je eigen regio wil blijven. Als ik het me goed herinner was in het midden wonen geen mogelijkheid toch? Wie van jullie heeft een koophuis? Stel jullie hebben dat allebei dan moet toch 1 van de 2 een bord in de tuin zetten. Ik vind het vooral lastig in dit verhaal dat hij er niet over wil praten, dan weet je ook niet wat er in hem speelt. Of wil hij gewoon nog even een jaar latten ofzo?
<<

nijntje4

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 30 Dec 2013 17:42

Re: Hoe nu verder.....

Hm dat is wel herkenbaar uit een relatie die ik ooit had. Het is sowieso al moeilijk als mensen lastig over gevoel of toekomst praten maar als iemand aangeeft wel bij je te willen blijven, hoe zien ze dan de toekomst voor zich? Denken ze er uberhaupt iets bij, of durft iemand het niet uit te spreken, vraag ik mij dan af.

In mijn geval is het iets anders want diegene is een ex nu, maar ik vroeg mij wel altijd af waarom het zo lastig was om er iets over te kunnen zeggen. Hij sprak toen vaak over mijn huis, mijn dit, mijn dat, en ik praatte dan in de ons-vorm. Uiteindelijk werden er wel beslissingen gemaakt hoor, maar ik moest die onderwerpen altijd blijven aankaarten.
Als ik kijk naar de relatie die ie nu heeft dan herken ik m bijna niet. Snel samenwonen, zelfs zijn huis te koop zetten en het woord kinderen is ook al gevallen...
<<

Anoniem 48

Bericht 30 Dec 2013 17:53

Re: Hoe nu verder.....

nijntje4 schreef:Hm dat is wel herkenbaar uit een relatie die ik ooit had. Het is sowieso al moeilijk als mensen lastig over gevoel of toekomst praten maar als iemand aangeeft wel bij je te willen blijven, hoe zien ze dan de toekomst voor zich? Denken ze er uberhaupt iets bij, of durft iemand het niet uit te spreken, vraag ik mij dan af.

In mijn geval is het iets anders want diegene is een ex nu, maar ik vroeg mij wel altijd af waarom het zo lastig was om er iets over te kunnen zeggen. Hij sprak toen vaak over mijn huis, mijn dit, mijn dat, en ik praatte dan in de ons-vorm. Uiteindelijk werden er wel beslissingen gemaakt hoor, maar ik moest die onderwerpen altijd blijven aankaarten.
Als ik kijk naar de relatie die ie nu heeft dan herken ik m bijna niet. Snel samenwonen, zelfs zijn huis te koop zetten en het woord kinderen is ook al gevallen...


+1 ik herken het bovenstaande ook. Alleen woont mijn ex nog niet samen hoorde dat hij wel aan het zoeken is naar een huis.
Wel een moeilijke situatie lijkt me. Succes er mee.
<<

Nina

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:13

Bericht 30 Dec 2013 17:55

Re: Hoe nu verder.....

Lastig zeg. Goede tips zijn er al gegeven.
Ik zou alleen niet te snel toegeven en bij hem gaan wonen want het klinkt eigenlijk praktische als hij jouw kant op komt.
Ik zie in mijn omgeving ook mensen die dan 'maar bij de ander gaan wonen' zodat ze toch samenwonen terwijl ze het eigenlijk niet zo wilden. Maar omdat ze dan de keuze hebben óf blijven latten óf samenwonen bij hem, kiezen ze toch voor samenwonen bij hem, terwijl er ook nog een derde mogelijkheid is.
Hm snap je een beetje wat ik bedoel?
<<

Anoniem170

Bericht 30 Dec 2013 18:32

Re: Hoe nu verder.....

Het klinkt mij een beetje alsof hij niet zo goed weet hoe verder te moeten, alsof hij nu pas beseft wat samenwonen gaat betekenen en wat hij dan zou moeten achterlaten. Misschien vindt hij het moeilijk, om over zo'n grote stap te praten?
Ik denk dat alleen maar averechts werkt door over samenwonen te beginnen. Ik denk dat je het beste voor jezelf een 'deadline' kan stellen, zo van: voor die datum wil ik duidelijkheid of en wanneer we gaan samenwonen. Stel dat je jezelf een jaar geeft en je laat het onderwerp nu rusten, en hij in de tussentijd niet over samenwonen is begonnen dan klopt er iets niet..
<<

Anoniem78

Bericht 30 Dec 2013 20:16

Re: Hoe nu verder.....

Ik heb besloten het onderwerp voorlopig te laten rusten en ik hoop dat hij er weer een keer over gaat beginnen. Ik pas ervoor om het hem makkelijk te maken door bij hem te komen wonen om maar van het gezeik af te zijn.

In het midden gaan wonen is geen optie, we hebben allebei een huurhuis, dus dat is het probleem niet.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 30 Dec 2013 20:19

Re: Hoe nu verder.....

Yare schreef:Ik heb besloten het onderwerp voorlopig te laten rusten en ik hoop dat hij er weer een keer over gaat beginnen. Ik pas ervoor om het hem makkelijk te maken door bij hem te komen wonen om maar van het gezeik af te zijn.

In het midden gaan wonen is geen optie, we hebben allebei een huurhuis, dus dat is het probleem niet.


Doe je dit om de lieve vrede te bewaren, of omdat je bang bent voor de eventuele confrontatie?
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 30 Dec 2013 22:52

Re: Hoe nu verder.....

Lastig! Door het nu te laten rusten, stel je het alleen maar uit natuurlijk. Het zou mooi zijn als hij in de tussentijd bij zinnen komt en beseft dat een toekomst met jou gepaard gaat met grote veranderingen, maar voor hetzelfde geld zitten jullie over een half jaar in dezelfde situatie. Ik zou hem echt een deadline stellen, zodat ie gedwongen wordt erover na te denken! (Jullie zijn toch het Wordfeud-koppel? Wel echt tof dat dat nog steeds aan is!)
❤ 7 juni 2018
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 31 Dec 2013 09:03

Re: Hoe nu verder.....

Yare, maak je het jezelf niet erg lastig door ervoor te kiezen het te laten rusten? Want elke keer zit jij je inwendig op te winden als hij er niet over begint. En hij is zich van geen kwaad bewust en is misschien zelfs 'blij' dat je er niet meer over begint. Lekker rustig voor hem.

Ik zou hem dan weer geen deadline stellen. Een geforceerde beslissing van zijn kant is ook niet goed. Dan staat hij er misschien niet echt achter en zegt maar iets om jou te pleasen. Maar er samen over nadenken is stap één. De uiteindelijke beslissing komt later wel.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 31 Dec 2013 10:19

Re: Hoe nu verder.....

Ik vind niet dat jij je schuldig moet voelen. Jij hebt hartstikke veel begrip voor hem, Je staat open voor allerlei suggesties en mogelijkheden terwijl hij, mi, er niet over na wil denken. Jammer misschien dat hij zich nu rot voelt maar jij bent er ook nog! Natuurlijk zijn dit lastige beslissingen maar het uitgangspunt moet positief zijn. Hij kan hier wel mee door gaan maar dan verandert er niets en jij wordt daar ook niet gelukkiger van. Het is wel jullie toekomst, je hoeft niet meteen vandaag een beslissing te nemen maar het lijkt mij gezond dat jullie hier wel over kunnen praten en kunnen ondervinden of jullie hetzelfde beeld voor ogen hebben over een aantal jaren.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 31 Dec 2013 10:24

Re: Hoe nu verder.....

Ik zou het trouwens ook niet laten rusten. Tenzij je denkt dat hij daarna wel serieus open staat voor een gesprek maar ik krijg sterk het idee dat dat, in dit geval het vooruitschuiven van het probleem is. En waarom laten rusten? Jullie hebben een serieuze relatie die al een tijdje duurt neem ik aan, dan wil je toch weten waar je aan toe bent of wat je kan verwachten in de toekomst? Als je geen toekomstbeeld kan schetsen samen met je partner, wat heeft het dan voor zin?
<<

Anoniem78

Bericht 31 Dec 2013 16:05

Re: Hoe nu verder.....

Nou, op de valreep van 2013 toch nog een goed gesprek gehad gisteravond. Ik voelde me nog steeds ellendig gister toen mijn vriend thuis kwam. Hij merkte dat natuurlijk. Hij bleef maar doorvragen wat er nou was en toen heb ik alles er weer uit gegooid en ook dingen gezegd die een aantal hier als tips gaven, dat heeft wel geholpen. Hij snapte helemaal dat ik het erg rot vindt hoe hij ermee omgaat en dat hij het zelf ook heel vervelend vindt dat hij er zo lastig over kan praten. Hij vond het zelfs moeilijk om te zeggen dat hij er nog over na moet en wil denken. Maar uiteindelijk hebben we er toch wel goed gepraat en heb ik heel duidelijk gezegd hoe ik me onder deze situatie voel. Hij heeft beloofd er over na te denken de komende tijd en dan komen we er op terug eind januari, februari. Hij gaat waarschijnlijk ook naar een loopbaancoach voor zijn werkswitch dus misschien dat dat ook mee gaat helpen.....
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 31 Dec 2013 16:06

Re: Hoe nu verder.....

Wat goed! Klinkt heel constructief.
L2014 & H2017

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers