Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

<<

Anoniem170

Bericht 25 Dec 2013 15:03

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Ik geloof niet zo in Armoede in NL. Het zal wel bestaan maar dan ligt dat aan jezelf vind ik. Iedereen krijgt de kans om te studeren, en werk te vinden. Van mij zouden ze de bijstand ook een stuk mogen verminderen. Mensen gebruiken te makkelijk het excuus dat ze geen werk kunnen vinden, er is wel werk, maar niet het werk dat ze willen doen.Het is jammer dat de kinderen daar de dupe van zijn, qua slechte voeding etc.
<<

Anoniem16

Bericht 25 Dec 2013 15:17

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Ik vind niet dat iedereen de kans krijgt om ere studeren, en al helemaal niet meer wat het tegenwoordig kost. Wij kunnen het later niet betalen voor onze kinderen. Ze zullen deels zelf bij moeten dragen door te lenen, vind ik aan de ene kant ook niets meer dan normaal maar niet iedereen krijgt zomaar die kans.


En een kind bepaalt zelf helaas niet waar zijn wieg staat, sommige kinderen komen helaas gewoon niet zo goed terecht als een ander kind.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 25 Dec 2013 16:07

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Ellebel schreef:Ik vind het goed dat het geld naar Afrika gaat en je mag immers zelf beslissen of je geeft of niet. Wat ik wel vind is dat onze overheid meer geld in de armoede in eigen land moet steken ipv bijvoorbeeld miljoenen naar de Filipijnen te sturen.


Daar ben ik het wel mee eens. Eerder was het zo dat de overheid het bedrag verdubbelde dat bij SR werd opgehaald, of een grote bijdrage deed. Dit jaar heb ik daar niks over gehoord, gelukkig, want als we met elkaar al 12 miljoen ophalen, vind ik niet dat de overheid nu een paar miljoen er bij moet doen, aangezien Nederland dat ook nodig heeft.
<<

Anoniem170

Bericht 25 Dec 2013 17:04

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Printje schreef:Ik vind niet dat iedereen de kans krijgt om ere studeren, en al helemaal niet meer wat het tegenwoordig kost. Wij kunnen het later niet betalen voor onze kinderen. Ze zullen deels zelf bij moeten dragen door te lenen, vind ik aan de ene kant ook niets meer dan normaal maar niet iedereen krijgt zomaar die kans.


En een kind bepaalt zelf helaas niet waar zijn wieg staat, sommige kinderen komen helaas gewoon niet zo goed terecht als een ander kind.


Ik vind dat iedereen wel de kans krijgt om te studeren, er de mogelijkheid tot lenen via Ib-groep..
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 25 Dec 2013 18:13

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Ik vind dat Roos' hier boven wel te gemakkelijk zegt dat er wel werk te vinden is maar dat het misschien iets is wat je niet zou willen doen. Misschien is dat voor jongeren zo maar ik denk dat je als oudere werkloze (en dan misschien al bij 45 en ouder) toch echt moeilijk of niet een baan krijgt. Vooral als je jaren in een branche gewerkt hebt als bv de bouw waarin het nu zo slecht gaat dat er alleen maar mensen ontslagen worden en niet worden aangenomen. Je moet dan echt geluk hebben om weer een volledige baan te krijgen maar ik zie in mijn omgeving toch diverse mannen van in de 50 thuis zitten terwijl ze maar al te graag weer aan de slag willen.

Ik vind dat echte armoede in NL ook niet aan de hand is vergeleken met andere landen. Wel moet er een omschakeling plaats vinden in de gedachtes van veel mensen dat het hier altijd beter wordt, dat kinderen het beter krijgen dan hun ouders. Dat is volgens mij niet automatisch meer zo. Wel is het zo dat mensen nu de consequenties ondervinden van besluiten in hun verleden met aankopen van een huis e.d. en dat ze nu in de problemen komen omdat ze ontslagen worden, geen spaargeld hebben en te snel in de schulden komen te zitten. Ik vind dat er te snel gezegd wordt dat mensen in armoede leven omdat kinderen nooit met vakantie kunnen gaan (kom ik af en toe tegen en krijg ik kromme tegen van), wij gingen ook nooit op vakantie, ik heb dat nooit gemist, het was gewoon niet anders. Vakantie, grote TV, alle moderne telefoons/tablets, roken, huisdieren ed vind ik onder luxe vallen. Ik heb ook bepaalde dingen niet en doe bepaalde dingen niet omdat je nu eenmaal niet alles kunt wat je wilt/je keuzes moet maken om je financiën o de rit te houden.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem272

Bericht 25 Dec 2013 18:15

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Roos' schreef:Ik geloof niet zo in Armoede in NL. Het zal wel bestaan maar dan ligt dat aan jezelf vind ik. Iedereen krijgt de kans om te studeren, en werk te vinden. Van mij zouden ze de bijstand ook een stuk mogen verminderen. Mensen gebruiken te makkelijk het excuus dat ze geen werk kunnen vinden, er is wel werk, maar niet het werk dat ze willen doen.Het is jammer dat de kinderen daar de dupe van zijn, qua slechte voeding etc.

Ik ken een meid die op haar 19e ongepland zwanger is geraakt en waarbij de vader is vertrokken. Ze werkt zoveel als ze kan, maar het grootste deel van het loon gaat op aan kinderopvang en huur. Dan is het toch heel goed dat er iets geregeld is voor zo iemand? Bijstand is vaak een aanvulling op een te laag inkomen, niet geld voor mensen die te lui zijn om te werken. Je moest eens weten hoeveel gedoe het regelen van een uitkering is. Die krijg je niet zomaar als je geen zin hebt om te werken. De kinderen krijgen trouwens prima te eten.
<<

Anoniem272

Bericht 25 Dec 2013 18:19

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Wat de stelling betreft sluit ik me aan bij Maple trouwens.
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 25 Dec 2013 18:20

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Roos' schreef:
Printje schreef:Ik vind niet dat iedereen de kans krijgt om ere studeren, en al helemaal niet meer wat het tegenwoordig kost. Wij kunnen het later niet betalen voor onze kinderen. Ze zullen deels zelf bij moeten dragen door te lenen, vind ik aan de ene kant ook niets meer dan normaal maar niet iedereen krijgt zomaar die kans.


En een kind bepaalt zelf helaas niet waar zijn wieg staat, sommige kinderen komen helaas gewoon niet zo goed terecht als een ander kind.


Ik vind dat iedereen wel de kans krijgt om te studeren, er de mogelijkheid tot lenen via Ib-groep..


Ja en dan ga je Ik weet niet hoeveel lenen om een hbo studie in de zorg of het onderwijs te doen en verdien je nooit genoeg om het terug te betalen.
<<

Anoniem272

Bericht 25 Dec 2013 18:42

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Surya schreef:
Roos' schreef:
Printje schreef:Ik vind niet dat iedereen de kans krijgt om ere studeren, en al helemaal niet meer wat het tegenwoordig kost. Wij kunnen het later niet betalen voor onze kinderen. Ze zullen deels zelf bij moeten dragen door te lenen, vind ik aan de ene kant ook niets meer dan normaal maar niet iedereen krijgt zomaar die kans.


En een kind bepaalt zelf helaas niet waar zijn wieg staat, sommige kinderen komen helaas gewoon niet zo goed terecht als een ander kind.


Ik vind dat iedereen wel de kans krijgt om te studeren, er de mogelijkheid tot lenen via Ib-groep..


Ja en dan ga je Ik weet niet hoeveel lenen om een hbo studie in de zorg of het onderwijs te doen en verdien je nooit genoeg om het terug te betalen.
Jup. Ik ben in 2008 een deeltijdopleiding voor de kinderopvang gaan volgen met als argument: 'dan heb je altijd werk'. Een jaar, twee jaar later was die branche helemaal ingestort. Ik geloof niet dat een goed inkomen altijd het gevolg is van goede keuzes of hard werken, het kan ook gewoon geluk zijn. En een laag inkomen pech. Maar das de eeuwige links/rechts-discussie natuurlijk.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 25 Dec 2013 19:00

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

We moeten ook het verschil tussen absolute en relatieve armoede niet vergeten he. De laatste gaat meer om de landspecifieke gewoonten en mogelijkheden om je te redden. En ja, natuurlijk is dat anders dan in het overgrote deel in Afrika, we zijn hier gewoon een Westerse maatschappij met andere 'specificaties' in het leven. Het betekent niet dat er hier geen armoede is, maar wel anderssoortig. Je mag dat best minder zielig vinden dan de hongerbuikjes in Afrika (naast andere problematiek), maar het maakt het niet prettiger om te ervaren. Je moet ook onze standaarden niet willen opleggen in dergelijke landen, wie zegt dat onze manier van leven superieur is? Het verschil is er, het mag er ook best wezen, maar mensen moeten zich de basics kunnen toe eigenen om te overleven zoals dus educatie, hygiene, medische zorg enz. Simpele oplossingen om sterfte te verminderen en ontwikkeling te stimuleren.
L2014 & H2017
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 25 Dec 2013 19:06

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Ik las ook een mooi voorbeeld als reactie op een digitaal artikel over onverzekerden.

Over het niet betalen van de zorgplicht weet ik nog een "leuk" verhaal:
Ik ken iemand van bijna 24 jaar zonder werk en ook zonder uitkering, dus zonder inkomen, hij moet wel premie betalen, alleen is de vraag waarvan.
Hij solliciteert zich al jaren de pletter en van 95% krijgt hij geen antwoord, heeft via UVW cursussen gevolgd maar helaas zonder dat hij er iets beter van word en aan de bak komt, nu heeft hij €7500 schuld bij een zorginstelling, hij wil wel betalen maar heeft het gewoon niet en hij krijgt het ook niet, noodgedwongen teert hij nu op kosten van zijn ouders maar aangezien zij ook worden kaalgeplukt door die dievenbende in Den Haag gaat het ook voor hun steeds moeilijker worden.
Wanneer worden die hufters in Den Haag nu eens wakker dat dit land door hun gegraai en willekeur naar de klote gaat.


Mening ben ik het niet mee eens, maar het voorbeeld van die jongen vond ik wel schrijnend. En dan heeft hij wel een gevulde buik. Relatief gezien leeft hij voor onze maatschappij in armoede. Ik weet niet of het terecht is, ik ken die jongen niet, maar ik ga ervan uit dat hij alles heeft geprobeerd.
L2014 & H2017
<<

Anoniem7

Bericht 25 Dec 2013 22:52

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Ik ontken nergens dat Nederland geen armoede kent, Surya. Ik geef juist aan dat we dat wel degelijk kennen, naar dat dat echt totaal onvergelijkbaar is met de situatie in veel minder ontwikkelde landen. Ik wuif niets weg, bagatelliseer niets. Maar voor een gezin waarvan vader en moeder 80 uur per week in de brandende zon op het land moeten werken voor twee euro per week totaal, ben ik echt wel rijk. Dat ook ik alle eindjes aan elkaar moet knopen dat is zo, maar door inderdaad af en toe ervoor te kiezen om dagen zonder groenten en fruit in te lassen, de laatste tijd vrijwel geen leuke dingen meer doe, voorzichtig ben met kleding kopen (vergeleken met de meesten hier vind ik niet eens dat ik leuke kleding héb, ik wil het dolgraag, maargaat nu even niet, jammer dan) red ik het wel. Ik moet gewoon keuzes maken in wat ik wel en niet koop, in Afrika is ervan keuzes maken al niet eens sprake omdat beetje geld wát er verdiend wordt, in onderwijs voor de kinderen gestoken wordt zodat de kinderen een betere toekomst wacht dan hun ouders, en van wat er overblijft kan er hooguit een maaltijd per dag gekocht worden.

Ik bagatelliseer niks, ik weiger alleen m'n ogen te sluiten voor de rest van de wereld, alleen omdat het hier in Nederland toevallig ook voorkomt.
<<

Nyx

Bericht 25 Dec 2013 23:14

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Zonder verder in te gaan op de wat er al is gezegd.

Nee, SR moet vooral SR blijven en zich blijven inzetten voor landen waar het niet zo goed geregeld is als in ons land. Daar staat SR voor en het zou vreemd zijn als ze opeens geld gaan inzamelen vanuit ons land voor ons land.

Mag er naast de voedselbank wel iets meer worden gedaan voor de Nederlander in armoede en eenzaamheid? Jazeker! De actie van Geer en Goor vond ik hartverwarmend en zulke acties mogen ook worden gehouden voor mensen die nog niet de aow-leeftijd hebben bereikt. Maar of het aanslaat? Als ik namelijk alle acties bekijk van de afgelopen maanden; Geer en Goor, Unicef, 555, SR en het geld dat ze daarmee opgehaald hebben. Hoe arm is Nederland dan eigenlijk?
<<

Anoniem331

Bericht 25 Dec 2013 23:27

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Is het verschil dan ook niet dat de problemen waar SR zich voor inzet vrij makkelijk op te lossen zijn? Ik bedoel, schoon water en zeep, en het leven voor vele kinderen zier er een stuk beter uit.
Toen was er ook dat ze klamboes gingen verschaffen, zelfde resultaat.
Dat er problemen zijn in Nederland zal ik ook niet ontkennen, maar dat is niet op te lossen met een stukje zeep of een klamboe!
<<

Elysia

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 371

Geregistreerd: 14 Sep 2013 10:40

Woonplaats: Ergens in Zeeland

Bericht 28 Dec 2013 16:42

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Ik vind het een heel goed initiatief, maar ik kan me er ook in vinden dat mensen het er niet mee eens zijn omdat het met Nederland zelf ook niet zo goed gaat.
Nu vind ik er wel een verschil in of mensen zelf geld doneren (wat voornamelijk bij SR gebeurt) omdat dat hun eigen keuze is en ze zelf kunnen beslissen of ze het kunnen missen, of dat de regering weer eens een paar miljoen doneert omdat er ergens een ramp is gebeurt.
Dat is prima als het met ons land goed gaat, maar ga geen geld uitgeven wat we eigenlijk helemaal niet hebben. Anders waren al die klote bezuinigingen ook niet nodig.
Dat soort dingen stoten mij wel tegen het hoofd, niet omdat ik de mensen in de landen waar al die vreselijke dingen gebeuren geen beter leven gun, maar omdat wij zelf in de ellende komen.
Natuurlijk kan je onze 'armoede' als je daar over kan spreken niet vergelijken met de mensen in bepaalde landen, maar betekent dat dat al ons geld naar die landen moet gaan totdat we zelf ook ontzettend diep in de shit zitten?
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Ginny