Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 25 Dec 2013 00:01

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Ik ben het eens met Maple. Het staat iedereen vrij om niet mee te doen aan Serious Request en op zoek te gaan naar een ander doel om te steunen. Ik vind het ook wel een beetje gezeik om het gezeik, het lijkt soms wel alsof er niks goeds gedaan kan worden zonder dat er weer mensen zijn die daar veel commentaar op hebben. Zet dan zelf een actie op, denk ik dan, dan mag jij bepalen waar het geld naartoe gaat.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem9

Bericht 25 Dec 2013 00:06

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Ik heb voor het eerst in jaren wat gegeven. Waarom? Omdat ik zelf een dikke kerstbonus krijg en daar iets goeds mee wilde doen. En waarom ik dit niet aan armoede in Nederland geef? Omdat ik niet geloof in armoede in Nederland. Natuurlijk zijn er gezinnen die het moeilijk hebben en kinderen al helemaal. Maar mijns inziens ligt dit voornamelijk bij de ouders. Die kunnen beter scholing gebruiken (denk aan budgetcursussen, weet ik het wat) dan geld. Want dat gaat vervolgens toch niet op aan de kids.
<<

M-G

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 25 Dec 2013 00:53

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Ik heb het gehele topic niet gelezen maar ik vind wel dat er een keer een actie mag zijn voor het eigen land. Leuk en prima dat we allemaal de andere landen steunen maar soms vergeten we wat er in ons eigen land allemaal gebeurd. Er zijn hier helaas wel mensen die geen dak boven hen hoofd hebben en hun kinderen geen tot geen goede maaltijden te eten kunnen geven Dus ik vind het persoonlijk een goed initiatief om eens een keer aan ons zelf te denken. We geven al miljoenen, miljarden door de jaren heen aan ontwikkelingshulp in het buitenland en helaas komt dat niet altijd even goed tot zijn recht. Er zijn altijd organisaties die niet doen wat er van ze gevraagd wordt. Hoe kan het anders dat er al ik weet niet hoeveel geld heen gegaan is naar bepaalde staten,landen, gebieden en het er nog niets is opgeschoten ten opzichte van een aantal jaren geleden? Ik vind dat er in Nederland genoeg mensen zijn die steun kunnen gebruiken. Iedereen kan uiteindelijk nog steeds zelf bepalen of ze wel of niet geven, dat is ook ieder zijn goed recht maar ik denk dat er echt wel gezinnen zijn in Nederland die het ook kunnen gebruiken. Ja de omstandigheden zijn anders maar ik vind niet dat je het daarom maar moet "laten". Al met al is het ook maar de vraag of al het "" eventueel" opgehaalde geld in Nederland goed terecht zal komen. Het Rode Kruis zet zich tenslotte in voor de hele wereld waar Nederland ook onder valt.
Laatst gewijzigd door M-G op 25 Dec 2013 04:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Zero

Bericht 25 Dec 2013 01:59

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Nee, SR is niet opgezet voor Nederlanders. Klaar. Daar moeten mensen niet zo over doorzagen - als ze hun grote mond nu gebruikten om hun naasten te helpen in plaats van goede doelen te boycotten, dan zouden ze een stuk verder komen.

Ik vind armoede in Nederland echt niet vergelijkbaar. Ik wil niet zeggen dat mensen het niet slecht hebben, maar ik vind het woord 'armoede' gewoon niet op zijn plaats. De mensen die er hier het slechtst vanaf komen hebben het nog altijd twee keer beter dan mijn familie in het buitenland, en die hoor ik niet klagen.
En waar trek je de grens hier in Nederland? Bij de gezinnen die naar de voedselbank moeten? Bij de junks die geen dak hebben? Of bij iedereen die met zijn of haar inkomen onder de armoedgrens leeft - want hey, dan mag ik ook vangen.
Maar ik hoef absoluut geen liefdadigheid van zo'n massale actie. Ik zou me doodschamen als ik geld toe zou krijgen terwijl er kinderen op deze wereld doodgaan aan iets stoms als diarree, en ik gewoon door lullige omstandigheden ergens gratis eten 'moet' halen.


Nee, dat zou ik écht niet tof vinden en ik hoop echt dat SR blijft voor mensen in de wereld die het 10x erger hebben dan mensen in Nederland. Ik vind het totaal niet vergelijkbaar.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 25 Dec 2013 02:45

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

SR is opgezet samen met het Rode Kruis om aandacht te geven aan stille rampen. Zou raar zijn als ze dat opeens veranderen naar bijvoorbeeld de voedselbank.
Als je het er niet mee eens bent kun je zelf een ander doel steunen of zelf een actie opzetten. Natuurlijk is dat niet zo groots, maar SR heeft er ook jaren over gedaan om dat op te bouwen.

Overigens had Qmusic vorig jaar een actie om voor arme mensen in nederland geld en cadeau's te verzamelen en hadden best veel opgehaald.

Om te zien wat er met het SR geld gebeurd: http://seriousrequest.3fm.nl/nieuws/det ... ogelvlucht
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:47

Bericht 25 Dec 2013 08:11

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Sluit me aan bij maple, daarbij zijn er ook heel veel acties voor Nederlanders en was dit niet het doel van seriositeit request. Maar dat is ook al gezegd
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 25 Dec 2013 08:42

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Ik vind niet dat wanneer je Nl met Afrika gaat vergelijken, je kunt spreken van armoede in Nederland.
Vind sowieso niet dat hier in welke vergelijking dan ook, armoede is.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 25 Dec 2013 08:45

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Wat valt er voor jullie onder armoede?
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 25 Dec 2013 08:57

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Ik ben het eens met Maple en Susan. Het neemt niet weg dat ik zowel de stille internationale rampen, alswel de behoefte voor een Voedselbank n Nederland schrijnend vind. Maar waarom moet SR zich inzetten? Omdat zij met een supertoffe actie het grootste bereik hebben op het moment? Er zijn genoeg andere acties, RTL Boulevard voor Unicef, SBS ging voor een moedergerelateerd doel, Tanja Jess was op Veronica geloof ik bezig voor Memisa. Ook allemaal internationale doelen bedoel ik te zeggen. Waarom ligt SR dan 'onder vuur'?

Er zijn genoeg dingen die je zelf kan doen voor Nederlandse doelen. Heeft iemand nog DE punten in de la liggen? Die kun je nog tot 31 december insturen t.b.v. De Voedselbank. Hebben jullie allemaal je kerstpakket opgemaakt? Houdbare producten worden namelijk ook aangenomen door de Voedselbank. Je kunt vrijwilliger worden voor ouderen, of voor kinderen, in bijvoorbeeld maatjessystemen. EditieNL besteede laatst zelfs aandacht aan ouderen die Skypen, daar kun je ook vrijwilliger voor zijn. Het hoeft nog niet eens met geld te zijn, er zijn zoveel kleine dingen die we voor elkaar kunnen doen. Daar is een Serious Request niet voor verantwoordelijk. Voor zover ik weet, is daar inderdaad ook een samenwerkingsverband met het Rode Kruis.
L2014 & H2017
<<

Happinaz

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 583

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:28

Bericht 25 Dec 2013 09:03

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Ik sluit mij helemaal aan bij Jorja.
Serious Request is tot stand gekomen om aandacht te geven aan de stille rampen in de wereld.
Daar kan je van alles van vinden, maar dat is nou eenmaal het doel.
Stichting aap gaat ook niet ineens de straatkinderen helpen.
Elke actie zijn eigen doel.

Ik vind het fantastisch wat serious request doet en niemand wordt gedwongen zijn geld af te geven. Die 12 miljoen is niet verkregen onder dreiging. Als je het niks vindt, geef je niks. Zet je radio ergens anders op en kijk geen
Tv en dan is het na 6 dagen weer over. Klaar.

Ik word zo moe van dat gezeur over dat het nooit goed genoeg is. Als serious request het voor de voedselbank doet dan wordt er weer geroepen dat er andere landen zijn met nog veel meer leed.

Ik zou willen dat de wereld wat toleranter was.
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 25 Dec 2013 09:23

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Happinaz schreef:Ik sluit mij helemaal aan bij Jorja.
Serious Request is tot stand gekomen om aandacht te geven aan de stille rampen in de wereld.
Daar kan je van alles van vinden, maar dat is nou eenmaal het doel.
Stichting aap gaat ook niet ineens de straatkinderen helpen.
Elke actie zijn eigen doel.

Ik vind het fantastisch wat serious request doet en niemand wordt gedwongen zijn geld af te geven. Die 12 miljoen is niet verkregen onder dreiging. Als je het niks vindt, geef je niks. Zet je radio ergens anders op en kijk geen
Tv en dan is het na 6 dagen weer over. Klaar.

Ik word zo moe van dat gezeur over dat het nooit goed genoeg is. Als serious request het voor de voedselbank doet dan wordt er weer geroepen dat er andere landen zijn met nog veel meer leed.

Ik zou willen dat de wereld wat toleranter was.


Hier sluit ik me helemaal bij aan..
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Anoniem7

Bericht 25 Dec 2013 09:40

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Oh, en voordat mensen zeggen dat ik vast niet weet wat armoede is: er zijn weken dat wij het moeten zien te rooien met 20 euro boodschappengeld per week. Gelukkig zijn die weken er niet vaak en redden we het vooralsnog echt prima zonder voedselbank (en komen we daar waarschijnlijk niet eens voor in aanmerking omdat die weken gelukkig niet te vaak voorkomen). Maar ik vind mezelf echt niet arm, ik kom niks tekort. Hooguit wat vitaminen omdat groenten en fruit zo duur zijn en we die in dat soort weken op bepaalde dagen echt moeten laten liggen. Maar toch zou ik m'n geld eerder aan Afrika doneren dan aan hier, omdat een gemiddeld Afrikaans gezin waar SR geld voor ophaalt, mijn situatie als enorme rijkdom zou zien.
<<

Happinaz

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 583

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:28

Bericht 25 Dec 2013 10:01

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Maple schreef:Oh, en voordat mensen zeggen dat ik vast niet weet wat armoede is: er zijn weken dat wij het moeten zien te rooien met 20 euro boodschappengeld per week. Gelukkig zijn die weken er niet vaak en redden we het vooralsnog echt prima zonder voedselbank (en komen we daar waarschijnlijk niet eens voor in aanmerking omdat die weken gelukkig niet te vaak voorkomen). Maar ik vind mezelf echt niet arm, ik kom niks tekort. Hooguit wat vitaminen omdat groenten en fruit zo duur zijn en we die in dat soort weken op bepaalde dagen echt moeten laten liggen. Maar toch zou ik m'n geld eerder aan Afrika doneren dan aan hier, omdat een gemiddeld Afrikaans gezin waar SR geld voor ophaalt, mijn situatie als enorme rijkdom zou zien.


Mooi, Maple.
<<

loura

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 658

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:00

Bericht 25 Dec 2013 10:11

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Ik vind niet dat SR zich moet inzetten voor armoede in Nederland, want Afrika is nou eenmaal niet te vergelijken met Nederland. Wel zou ik het wel fijn vinden dat er eens iets word gedaan tegen dierenleed en de natuur. Ik heb niet perse een onderwerp in gedachten maar kijk bijvoorbeeld naar het jagen op haaien, dolfijnen en walvissen. Naar de bioindustrie waar nog heel wat in verbeterd zou kunnen worden. Naar het vetmesten van ganzen om hun lever te vergroten zodat wij in een restaurant een zogenaamde delicatesse kunnen eten, naar de walgelijke wijze hoe beestjes worden afgemaakt voor hun vacht. Of kijk eens naar al die regenwouden die worden gekapt, naar de vervuiling in de zee, de koraalriffen die zo snel slinken dat er al 19% totaal verdwenen is en nog maar 45% gezond is.

Ik vind echt dat er veel te weinig word gedaan voor dit soort zaken.
<<

Happinaz

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 583

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:28

Bericht 25 Dec 2013 10:46

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

loura schreef:Ik vind niet dat SR zich moet inzetten voor armoede in Nederland, want Afrika is nou eenmaal niet te vergelijken met Nederland. Wel zou ik het wel fijn vinden dat er eens iets word gedaan tegen dierenleed en de natuur. Ik heb niet perse een onderwerp in gedachten maar kijk bijvoorbeeld naar het jagen op haaien, dolfijnen en walvissen. Naar de bioindustrie waar nog heel wat in verbeterd zou kunnen worden. Naar het vetmesten van ganzen om hun lever te vergroten zodat wij in een restaurant een zogenaamde delicatesse kunnen eten, naar de walgelijke wijze hoe beestjes worden afgemaakt voor hun vacht. Of kijk eens naar al die regenwouden die worden gekapt, naar de vervuiling in de zee, de koraalriffen die zo snel slinken dat er al 19% totaal verdwenen is en nog maar 45% gezond is.

Ik vind echt dat er veel te weinig word gedaan voor dit soort zaken.


Maar weet je Loura, dat zijn geen stille rampen. Niet minder erg, maar daar is al soort van oog voor!
<<

Anoniem29

Bericht 25 Dec 2013 10:55

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Ik vind armoede in Nederland gewoon niet te vergelijken met armoede in Afrika.

Hier heb je nog voedselbanken, een vangnet voor als je echt niets hebt en uiteindelijk nog een bijstandsuitkering. Natuurlijk het is niet veel en zelfs onder de armoedegrens die de Nederlander kent. Maar in Afrika is niets echt niets. Als je zelfs geen geld hebt voor een stuk zeep of de mogelijkheden om jezelf schoon te houden vind ik dat heel erg.

Verder eens met eerdere reacties in dit topic. Iedereen staat vrij om zijn geld uit te geven aan waar en wie hij/zij wilt. Als je SR niets wil geven, doe je dat niet. Ook prima.
<<

Ellebel

Noob

Berichten: 234

Geregistreerd: 02 Sep 2013 18:12

Bericht 25 Dec 2013 11:00

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

De gedachte van 3FM:

Natuurlijk zien wij ook de stille rampen in Nederland, maar 3FM Serious Request is in 2004 ontstaan met het idee om aandacht te vragen en geld in te zamelen voor een stille ramp ergens in de wereld waar niet de hulp voor handen is die we wel in Nederland hebben. Het thema moet daarnaast een internationaal karakter hebben, omdat er ook glazen huizen staan in Zweden, Zwitserland en Kenia die in principe voor hetzelfde goede doel geld inzamelen. Zo hebben we in 2009 bijvoorbeeld met al deze landen bij elkaar meer dan 16 miljoen euro ingezameld voor malaria. Met zo'n enorm bedrag kunnen we met 3FM Serious Request echt een verschil maken!
17-05-2013
<<

Ellebel

Noob

Berichten: 234

Geregistreerd: 02 Sep 2013 18:12

Bericht 25 Dec 2013 11:01

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Ik vind het goed dat het geld naar Afrika gaat en je mag immers zelf beslissen of je geeft of niet. Wat ik wel vind is dat onze overheid meer geld in de armoede in eigen land moet steken ipv bijvoorbeeld miljoenen naar de Filipijnen te sturen.
17-05-2013
<<

Kannibaal

Bericht 25 Dec 2013 11:02

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

loura schreef:Ik vind niet dat SR zich moet inzetten voor armoede in Nederland, want Afrika is nou eenmaal niet te vergelijken met Nederland. Wel zou ik het wel fijn vinden dat er eens iets word gedaan tegen dierenleed en de natuur. Ik heb niet perse een onderwerp in gedachten maar kijk bijvoorbeeld naar het jagen op haaien, dolfijnen en walvissen. Naar de bioindustrie waar nog heel wat in verbeterd zou kunnen worden. Naar het vetmesten van ganzen om hun lever te vergroten zodat wij in een restaurant een zogenaamde delicatesse kunnen eten, naar de walgelijke wijze hoe beestjes worden afgemaakt voor hun vacht. Of kijk eens naar al die regenwouden die worden gekapt, naar de vervuiling in de zee, de koraalriffen die zo snel slinken dat er al 19% totaal verdwenen is en nog maar 45% gezond is.

Ik vind echt dat er veel te weinig word gedaan voor dit soort zaken.


Volledig mee eens.

En ik heb het ook al eens in een ander topic gezegd: zolang ik niet weet waar mijn geld heen gaat, dus ergens onderweg aan de strijkstrok blijft hangen, geef ik niks. Ik wil echt iedereen helpen, op wat voor manier dan ook, maar dan wil ik er ook zeker van zijn dat ik diegene ook daadwerkelijk help. Dus dat het bij de juiste mensen terecht komt, en niet in de zakken van een of andere graaier.
<<

Anoniem29

Bericht 25 Dec 2013 11:03

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Ik vind het denk ik belangrijker dat er 'onderzocht' wordt waarom er armoede heerst in Nederland. In Afrika heb je gewoon geen kansen. Hier in Nederland heb je in mijn ogen kansen genoeg, ook als je niet veel geld hebt kun je bijvoorbeeld een opleiding volgen. In Afrika moet je gelijk het land op om te werken voor je ouders bij wijze van.
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Bericht 25 Dec 2013 11:29

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Ik vind wel jammer dat armoede in Nederland altijd weg gebagatelliseerd wordt. Tuurlijk kun je rond komen van 20 Euro per week en is vitamine tekort niet zo erg maar wanneer dit voor kinderen geldt wordt dit alweer een ander verhaal.
En ja het kan altijd erger maar je gaat niet tegen een kind van 3, dat zonder warme maaltijd naar bed gaat, zeggen dat het in Afrika erger is. Daar heeft dat kind namelijk geen boodschap aan.
<<

Anoniem29

Bericht 25 Dec 2013 11:32

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Daarom vind ik het ook belangrijk dat er onderzocht wordt waarom er mensen in armoede leven in Nederland. In Afrika is het wel duidelijk waarom. Geen schoelen, geen mogelijkheden, dictaturen etc.

In Nederland zijn er kansen. Met alleen geld toestoppen zal het niet beter worden in de toekomst. (Dat vind ik trouwens ook van SR/Afrika hoor). Maar in Nederland nog net wat erger, omdat de kansen er hier wel zijn.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 25 Dec 2013 12:00

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Ik zeg ook niet dat er geen armoede bestaat in Nederland, ik vind alleen dat dat losstaat van Serious Request. Dat is inderdaad opgezet voor stille rampen in derdewereldlanden. Ik vind al die statements een beetje overkomen alsof mensen jarenlang hebben zitten toekijken hoe anderen keihard hebben gewerkt om zo'n enorme jaarlijkse actie te realiseren, om dan nu bozig andermans werk op te eisen omdat ze vinden dat zij met hun eigen goede doel nu recht hebben op alle aandacht die al die jaren met dat werk is getrokken. Laten die mensen die zo anti zijn lekker hun eigen actie starten, een strandevenement in de zomer of zo, wat dan ook.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Bericht 25 Dec 2013 12:10

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Oh ik vind ook niet per definitie dat SR zich in moet zetten voor Nederland. Daar is het niet voor opgezet.

Maar ik vind ook dat je armoede in Nederland niet moet ontkennen. En nee dat is niet hetzelfde als daar maar vanuit die redenatie heb je nooit iets te klagen.

Wat betreft de kansen in Nederland, die worden ook minder. Bijstand kring je niet zomaar een hij wordt makkelijker stop gezet, banen zijn er te kort.
Alsnog niet te vergelijken maar gaat hoeft ook niet.
<<

Anoniem315

Bericht 25 Dec 2013 13:22

Re: Stelling: Serious Request 2014: Armoede in Nederland

Serious Request is voor arme landen en dus niet voor arme Nederlanders.

Ik vind het heel goed dat er in Nederland bewegingen zijn die zich inzetten voor daklozen en mensen die onder de armoedegrens leven, maar dat is geen zaak van SR.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers