Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vuurwerk moet verboden worden

<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 23:33

Bericht 19 Dec 2013 20:30

Vuurwerk moet verboden worden

Vuurwerk veroorzaakt milieuvervuiling, geluidsoverlast, vernielingen en ongeveer 800 gewonden per jaar. In de komende dagen gaan dieren sterven, gaan kleine kinderen hun gehoor verliezen, komen tieners met 8 vingers thuis en raken mensen ogen kwijt. Aan de andere kant, een minderheid (voornamelijk jongens en jonge mannen) vindt het prachtig om vuurwerk af te steken, en het is maar eens per jaar. Dus, voor eens en voor altijd eruit met die rommel, of vinden jullie dat het een traditie is die niet verloren mag gaan?
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 19 Dec 2013 20:48

Re: Vuurwerk moet verboden worden

Of het haalbaar is weet ik niet, maar het liefst zou ik hebben dat het afsteken door burgers verboden werd en er door gemeentes met oud&nieuw professioneel vuurwerk georganiseerd zou worden. Er wordt hier alweer tijden geknald en ik vind het zó aso. Dus misschien eerst nog beginnen met het fatsoenlijk handhaven van de huidige regels.
<<

Zero

Bericht 19 Dec 2013 20:49

Re: Vuurwerk moet verboden worden

Mensen moeten gewoon hun shit op ruimen, scheelt de helft van het probleem al.


Ik ben er nogal klaar mee met mensen die alles maar willen afschaffen. Een zo'n discussie per jaar please -__-
<<

Anoniem14

Bericht 19 Dec 2013 20:54

Re: Vuurwerk moet verboden worden

Ik ben geen fan van amateuristisch vuurwerk afsteken. Vooral niet toen de overburen onnadenkend vuurwerk van hun balkon gingen afschieten in de richting van mijn huis. Ik hou er niet van om op oudejaarsdag overdag de straat op te gaan. Gewoon omdat er van die klootviolen rondlopen die niet weten hoe met vuurwerk om te gaan. Alleen verbieden vind ik ook weer niet nodig, want ik vind vuurwerk wel heel mooi! (Als het nou eens een keer niet mistig en bewolkt zou zijn).

Misschien moeten we invoeren dat mensen eerst een vuurwerkafsteekdiploma moeten halen voor ze vuurwerk mogen kopen en afsteken ;)

Of dat wat Lonely Goatherd zegt!
<<

Anoniem185

Bericht 19 Dec 2013 21:03

Re: Vuurwerk moet verboden worden

Beter zouden ze invoeren dat er alleen tussen 00:00 en 01:00 vuurwerk mag worden afgestoken. Zo kan je overdag veilig over straat en kun je na het feest (waar je ook bent geweest) ook weer veilig naar huis.
<<

Anoniem7

Bericht 19 Dec 2013 21:06

Re: Vuurwerk moet verboden worden

Lampenkapje schreef:Beter zouden ze invoeren dat er alleen tussen 00:00 en 01:00 vuurwerk mag worden afgestoken. Zo kan je overdag veilig over straat en kun je na het feest (waar je ook bent geweest) ook weer veilig naar huis.

Dan is het ook direct oorlog, dat ene uur. Ik denk overigens niet dat het werkt, nu mag het tussen 10:00 en 02:00 ofzo? Nou, ze zijn hier drie weken terug al begonnen en 1 januari om 14:00 is het ergens wel klaar. En ze pakken is voor de politie verdraaid lastig.
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 23:33

Bericht 19 Dec 2013 21:07

Re: Vuurwerk moet verboden worden

Ik ben helemaal voor het plan van Lonely Goatherd. Professionals zijn niet bezopen tijdens het afsteken en verliezen dus niet zo gauw lichaamsdelen, gooien geen vuurwerk naar kinderen, gaan niet om 7 uur 's ochtends voor je raam lopen knallen en ruimen hun zooi op. Vuurwerk afsteken tijdens bepaalde tijden voorkomt geen ongelukken, dus hoewel ik dat alsnog beter zou vinden dan hoe het nu is, zou ik liever zien dat amateurs geen vuurwerk meer mogen afsteken.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 19 Dec 2013 21:09

Re: Vuurwerk moet verboden worden

Van mij mag het ook beperkt worden tussen 0.00 en 1.00. Dan gaat iedereen wel los, maar beter dan dat het de hele dg duurt en je bijna een strijker naar je hoofd krijgt als je even een boodschap doet.

Alleen vuurwerk door professionals vind ik nog beter.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem7

Bericht 19 Dec 2013 21:10

Re: Vuurwerk moet verboden worden

Lonely Goatherd schreef:Of het haalbaar is weet ik niet, maar het liefst zou ik hebben dat het afsteken door burgers verboden werd en er door gemeentes met oud&nieuw professioneel vuurwerk georganiseerd zou worden. Er wordt hier alweer tijden geknald en ik vind het zó aso. Dus misschien eerst nog beginnen met het fatsoenlijk handhaven van de huidige regels.

Dit vind ik dan weer vervelend, al die drukte en gedrang om vuurwerk te zien. Ik vind siervuurwerk namelijk wel gewoon erg mooi, gewoon om te zien vanuit je eigen voortuin. Maar ik snap de gedachte erachter wel. Het is wel een oplossing voor het probleem.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12154

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 19 Dec 2013 21:12

Re: Vuurwerk moet verboden worden

zou niet willen dat het verboden word. Mijn broer is van jongs af aan al gek op vuurwerk en koopt altijd veel. Leeft daar echt naar uit. Hij is altijd heel voorzichtig en ruimt zijn rommel op
Afbeelding
<<

Anoniem187

Bericht 19 Dec 2013 21:19

Re: Vuurwerk moet verboden worden

Ik vind vuurwerk héél mooi, maar ik ben er zelfs doodsbang voor. Ik schiet 1000 meter de lucht in zodra ik een knal hoor, ik ben doodsbang voor vuurwerk dat op straat ligt (ben er altijd van overtuigd dat het ontploft als er ik er langs loop of fiets) en ik vind het heel vervelend als mensen hun rotzooi niet opruimen.
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 19 Dec 2013 22:17

Re: Vuurwerk moet verboden worden

Voor mij zou vuurwerk ook voor burgers verboden mogen worden en dan inderdaad in elke gemeente een show of zo, veel burgers weten er niet goed mee om te gaan waardoor er veel gewonden vallen (mens en dier!). Ik vind het ook echt niet tof om op oudejaarsdag langs zo'n groepje te fietsen die aan het knallen is.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Anoniem10

Bericht 19 Dec 2013 22:50

Re: Vuurwerk moet verboden worden

Ja ik ben voor! Ik kan niet genieten van vuurwerk, ik denk alleen maar aan alle beesten die doodsbang zijn. Vooral de dieren die buiten leven kunnen nergens heen. Gelukkig is mijn vogel thuis er niet bang voor, als het hard knalt gaat hij dansen :laughcry:
Mijn paard daarentegen is hypernerveus, zo sneu.
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 19 Dec 2013 23:07

Re: Vuurwerk moet verboden worden

Voordat ik Ruben had vond ik het niet zo storend. Nu heb ik ook nog nooit mee gemaakt dat er vuurwerk naar me is gegooid. Maar ik ben me nu wel bewuster van het gevaar en als ik ergens een groepje jongeren zie staan die vuurwerk afsteken loop ik om. Sowieso als ik met de hond ben want die staat in de beschermmodus wat betreft mij een vuurwerk (ivm zwangerschap).
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Zwilling

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 596

Geregistreerd: 03 Sep 2013 10:49

Bericht 20 Dec 2013 02:04

Re: Vuurwerk moet verboden worden

nee, ik vind dat betutteling verboden moet worden.
en dat mensen aangesproken moeten worden op hun verantwoordelijkheden.
Afbeelding
<<

Anoniem321

Bericht 20 Dec 2013 10:13

Re: Vuurwerk moet verboden worden

Ik zou dat persoonlijk wel het liefst willen ja, dat het verboden werd. Bij ons in het dorp zijn bepaalde groepen jongeren al een paar weken bezig en dat gaat soms gepaard met behoorlijk luide knallen, dus onschuldig vuurwerk hebben we het dan niet over.
Rond deze tijd merk ik aan mezelf dat ik die groepen ga ontwijken. Als ik ze op een paadje zie staan waar ik langs wil, dan kies ik wel een andere route.
Op oudejaarsdag heb ik er minder moeite mee, want dan hoort het er bij. (maar dan blijf ik ook zo veel mogelijk binnen)
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 20 Dec 2013 10:24

Re: Vuurwerk moet verboden worden

Zwilling schreef:nee, ik vind dat betutteling verboden moet worden.
en dat mensen aangesproken moeten worden op hun verantwoordelijkheden.


Dat aanspreken werkt echt voor geen meter, al niet in eenvoudige supermarkt-situaties. Althans dat is mijn ervaring. Ik vraag me ook wel af hoe je dat dan voor je ziet.

Een verbod vind ik ook wel ver gaan, maar ik zou het wel heel fijn vinden als het gecentraliseerd zou kunnen worden en door professionals uitgevoerd. Ik heb helemaal niet zo veel met vuurwerk, ik vind het wel mooi maar heb zelf geen behoefte om vuurwerk af te steken.
L2014 & H2017
<<

Dina

Noob

Berichten: 103

Geregistreerd: 19 Dec 2013 12:08

Bericht 20 Dec 2013 11:44

Re: Vuurwerk moet verboden worden

Ik vind vuurwerk wel leuk, ik vind meer dat het verboden moet worden dat die jonge kinderen al met vuurwerk en rotjes buiten lopen en het leuk vinden om een rotje naar je te gooien. En als je ze daar dan op aan spreek kan je nog een grote mond terug krijgen ook.
<<

Anoniem157

Bericht 20 Dec 2013 11:55

Re: Vuurwerk moet verboden worden

Lonely Goatherd schreef:Of het haalbaar is weet ik niet, maar het liefst zou ik hebben dat het afsteken door burgers verboden werd en er door gemeentes met oud&nieuw professioneel vuurwerk georganiseerd zou worden. Er wordt hier alweer tijden geknald en ik vind het zó aso. Dus misschien eerst nog beginnen met het fatsoenlijk handhaven van de huidige regels.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik vind er dus helemaal niks aan. Ben ook blij dat mijn vriend het ook niks vind. Mijn hond vind het ook nooit leuk al die harde knallen.
<<

Happinaz

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 583

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:28

Bericht 20 Dec 2013 12:11

Re: Vuurwerk moet verboden worden

Ik vind niet dat het verboden moet worden. Ik weet niet wie het zei, maar ik krijg ook kriebels van alles wat traditie is in Nederland is ineens ook een maatschappelijke discussie. Sommige dingen zijn nou eenmaal zoals ze zijn.

Neemt niet weg dat ik wel vind dat er strenger gehandhaafd (is dit een woord?) mag worden. Het loopt de spuigaten uit hier. Vooral de zelfgemaakte bommen ondergrondse containers in gooien, maken mij echt woest af en toe.
<<

No. 3

Bericht 20 Dec 2013 12:21

Re: Vuurwerk moet verboden worden

'Sommige dingen zijn nu eenmaal zoals ze zijn' is natuurlijk geen steekhoudend argument. Net als 'we leven in 2013'. Doden en gewonden, milieuvervuiling en geluidsoverlast zijn wél factoren om rekening mee te houden in je overweging. Ik ben ook erg vóór tradities, maar ik vind het belachelijk hoe gevaarlijk deze traditie is. Wat mij betreft gaan gemeentes het vuurwerk organiseren óf wordt de speelruimte en -tijd nog meer ingeperkt. Kwestie van wennen.
<<

Anoniem12

Bericht 20 Dec 2013 12:23

Re: Vuurwerk moet verboden worden

Ik vind het juist super. Ik mis het gewoon nu ik niet meer in het dorp woon, maar er buiten. Bij ons zie je niks en hoor je amper wat. :(
Laatst gewijzigd door Anoniem12 op 20 Dec 2013 12:24, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Happinaz

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 583

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:28

Bericht 20 Dec 2013 12:24

Re: Vuurwerk moet verboden worden

Ik geef ook aan dat ik vind dat er meer en betere/strengere controles op moeten komen.
Als iedereen zijn eigen straatje even netjes schoonveegt, als iedereen zich beperkt tot alleen oudjaarsdag dan is er niets aan de hand met de geluidsoverlast & vervuiling.

Doden & gewonden wens ik vanzelfsprekend niemand toe. Toch, is er in mijn directe omgeving nog nooit iemand gewond geraakt door vuurwerk. Noem mij naïef maar ik denk dat 9 van de 10 gevallen toch ook wel te maken hebben met veilige omgang.
<<

Anoniem40

Bericht 20 Dec 2013 12:28

Re: Vuurwerk moet verboden worden

Ik vind siervuurwerk leuk, maar knallen vind ik niks aan.
Verbieden vind ik een beetje ver gaan, maar ik denk dat als de gemeente mooi vuurwerk zou organiseren, veel minder mensen zelf vuurwerk zouden kopen.
Hier in Noorwegen zijn pijlen verboden voor amateurs, je mag dus alleen potten en klein vuurwerk hebben. En potten kunnen ook mooi vuurwerk de lucht in schieten natuurlijk. En de gemeente doet een groot vuurwerk. Ik heb wel het idee dat dat helpt, want hier is het niet ieder jaar zo'n big deal met gewonden enzo.

Overigens kom ik ook uit een veilige omgeving, maar ik kan me nog goed herinneren dat er toch iets gebeurde toen ik een aar of 10 was. Iemand gooide een rotje naar een jongen, die daar zo van schrok en vergat zijn eigen rotje weg te gooien. Die ging dus in zijn hand af. 'Gelukkig' alleen een flinke brandwond die niet blijvend was, maar het kan echt iedereen gebeuren.
<<

Anoniem 43

Bericht 20 Dec 2013 12:35

Re: Vuurwerk moet verboden worden

Ik vind siervuurwerk erg mooi, maar tegenwoordig hoor je steeds meer (hardere) knaldingen en dat vind ik zelf echt niets. Ook vind ik de troep jammer, gebeurt regelmatig dat men al dat rode spul hier in de buurt niet opruimt.
Wat Lonely Goatherd schrijft vind ik ook wel een goede, ook omdat ik dat zelf mooi vuurwerk vind om naar te kijken.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers