Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Geef mij een opvoedcursus please!

<<

ChiQ

Bericht 19 Dec 2013 20:55

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

Ik denk dat dat ook maar even leuk is. Julian vindt in de lade rommelen leuk, maar na 5 minuten staat ie weer aan mijn been te hangen. Daar word ik soms ook doodmoe van. Als 't aan Julian ligt klimt hij de hele dag de trap op, of duwt zijn eigen wagen door de woonkamer. Best pittig. Soms spelen we met blokken, uiteindelijk ben ik met blokken aan het spelen terwijl Julian bezig is de kerstboom te trekken. En waar ik voor wil waken is dat ik dan maar een oogje toeknijp dat 't dan helemaal feest.

Maar, train, jij kan ook nooit opladen. Je geeft altijd 1 met oma mee, maar dan is de ander er nog. En jij dan? Je moet je rust pakken zodat je een leukere en geduldigere moeder kan zijn.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 19 Dec 2013 21:03

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

Ik heb helaas geen tips voor je, M-Train, maar ik wil je wel even een dikke knuffel geven. Het lijkt me echt heel erg pittig en toch sta je er elke keer weer voor hen.

Wat ChiQ zegt, kan je hen niet een keer allebei naar oma brengen zodat je echt even een middagje voor jezelf hebt?
2012 & 2016
<<

Anoniem28

Bericht 19 Dec 2013 21:07

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

Hier ook al zo'n ondernemende dreumes. Je wilt niet zien hoe ze het op een rennen zet als de deur naar de hal open gaat omdat ze dan kans ziet om trap te lopen. En gillen als ze niet mag, hoofd op de grond slaan en helemaal stijf maken als je haar op tilt.
En dat eeuwige gehang aan je been omdat ze opgetild wil worden is ook dodelijk vermoeiend.

Ik wéét dat de oudste ook deze periodes heeft gehad, maar ik kan het me allemaal niet zo meer herinneren. In mijn beleving was ze een hele makkelijke, lieve dreumes, terwijl ik weet dat zij ook pittig was af en toe. Ik ga er dan ook maar vanuit dat ik er over 2 jaar ook weer zo op terug kijk en deze periode zitten we dan ook maar gewoon uit.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 19 Dec 2013 21:15

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

M-Train schreef:T lijkt nu net alsof ik alle ideen wegwimpel maar dat is niet zo! Binnenspeeltuin moet ook altijd iemand mee, is ook niet te doen alleen. Maar hij speelt graag in de tuin met modder en steentjes. Heb zo'n speelpak en laarsjes voor m gekocht en dat vind ie heerlijk. Als dochter dan slaapt kan ik dat met m doen. Alleen hij was nu net ziek dus ja dan hou ik m binnen. Ik zit ook echt te zoeken naar een uitdaging maar tekenen vindt ie niks, kleien snapt ie nog niet...tv boeit m ook niet. Hij is echt heel beweeglijk en actief. Misschien moet ik maar een schommel aant plafond hagen ofzo.


Je kunt bij babywalz ook een deurstang krijgen en daar een schommel aan hangen, is héél makkelijk te bevestigen (en kun je ook nog eens ergens anders ophangen als het niet bevalt op de plek waar hij hangt). Als je 'm zo laag hangt dat hij met zijn voetjes een beetje bij de vloer kan dan kan hij zichzelf nog afzetten ook.

Balen dat hij zo slecht luistert momenteel. Klinkt niet echt alsof jij iets fout doet (hoewel jullie elkaars frustraties misschien in stand houden) maar dat hij gewoon vooral gefrustreerd is en zijn energie niet kwijt kan op de manier die voor hem goed zou zijn.
Ik ben geen expert, behalve dan in zelf druk zijn en van onrust in je lijf kun je echt tegen de muren op kruipen. Ik kan me als kind ook herinneren (maar toen was ik wel ouder hoor) dat ik heel veel niet mocht. Wat mij nooit echt duidelijk werd is wat ik dan wél mocht.
Misschien is dat een tip voor jou, om je met Jan te focussen op wat hij wel mag. Dus als hij ergens aan zit wat niet mag hem wegpakken of corrigeren door te vertellen dat hij lekker met de bal mag. Misschien zoiets? Dat je dus probeert het om te draaien? Beetje up-achtig denk ik en lijkt me heel moeilijk als je zelf er zo doorheen zit hoor, maar misschien dat je het deels kunt toepassen. Misschien ook van te voren bedenken wat voor alternatieven je hem kunt bieden als hij iets doet wat niet mag.
Hij mag niet de boeken uit de kast trekken maar wel een tijdschrift verscheuren. Hij mag niet met de lamp spelen maar wel met een pan. Hij mag niet op de vensterbank klimmen maar wel schommelen. Nou ja zoiets?

Overigens kan ik me voorstellen dat je dat al geprobeerd hebt of juist helemaal niet ziet zitten, maar ik kijk er gewoon naar als buitenstaander (of ik lees je verhaal) en dan probeer ik te bedenken wat misschien zou werken. Dit is wat in me op komt.
<<

Anoniem187

Bericht 19 Dec 2013 21:17

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

Ik heb geen cursus voor je, maar wel een dikke knuffel :hug:
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 19 Dec 2013 21:28

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

Waarom is een binnen speeltuin geen optie in je eentje? Dat is juist iets wat ik in mijn eentje doe, in mijn gedachte kan daar niet zoveel gebeuren. Ik ga zelf naar een waar een apart gedeelte is voor onder de 4. Zet me zelf neer bij de ingang/uitgang daarvan en trek hun een vel gekleurd shirt aan dat ze goed opvallen. En ik laat ze hun gang gaan.. ik denk niet dat daar zoveel kwaad kan.

Verder, herkenbaar, lastig, ingewikkeld en je moet er ff door heen, het wordt sowieso al makkelijker als je dochter ook gaat lopen, dat vond ik tenminste hier toen. Als je oppas aan huis hebt, hoevaak is die er dan? Kan je daar niet mee afspreken de ene dag wat met de een te doen en de andere dag met de ander? Krijgen ze allebei individuele aandacht als je oppas aan huis hebt is dat toch te regelen?
:heart: :heart: 2011
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 19 Dec 2013 21:31

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

Die schommel hadden wij hier ook en was zo handig. Hier hing ie in de deuropening van de keuken en als ik aan het koken was, zat mijn zoon in de schommel. Tijdens het koken had hij altijd zijn jengeluurtje en in de schommel had hij er geen last van.
Verder vind ik de tips van pompoen wel fijne tips.
<<

Anoniem124

Bericht 19 Dec 2013 21:35

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

Studiebol schreef:Waarom is een binnen speeltuin geen optie in je eentje? Dat is juist iets wat ik in mijn eentje doe, in mijn gedachte kan daar niet zoveel gebeuren. Ik ga zelf naar een waar een apart gedeelte is voor onder de 4. Zet me zelf neer bij de ingang/uitgang daarvan en trek hun een vel gekleurd shirt aan dat ze goed opvallen. En ik laat ze hun gang gaan.. ik denk niet dat daar zoveel kwaad kan.

Verder, herkenbaar, lastig, ingewikkeld en je moet er ff door heen, het wordt sowieso al makkelijker als je dochter ook gaat lopen, dat vond ik tenminste hier toen. Als je oppas aan huis hebt, hoevaak is die er dan? Kan je daar niet mee afspreken de ene dag wat met de een te doen en de andere dag met de ander? Krijgen ze allebei individuele aandacht als je oppas aan huis hebt is dat toch te regelen?



Binnenspeeltuin kan écht niet! Dochter wil de heeeele tijd naar de disco hoek en doorkruist al kruipend gerust die hele hal in d'r eentje en er is niks afgezet ofzo en m'n zoon die kan ook nog niet alles, er zijn een paar enge hoekjes en daar is ie al een paar keer omlaag gekukeld. Ze zijn nog geen 1,5 he. Net te jong.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 19 Dec 2013 21:46

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

Ja en de ene binnenspeeltuin is de andere daarin ook niet. Maar rustig zitten zit er dan sowieso niet in.
Die schommel is ook een goed idee. Alleen is het dan wel afwachten of hij daar wel rustig in wil blijven zitten natuurlijk.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 19 Dec 2013 21:47

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

M-Train schreef:
Studiebol schreef:Waarom is een binnen speeltuin geen optie in je eentje? Dat is juist iets wat ik in mijn eentje doe, in mijn gedachte kan daar niet zoveel gebeuren. Ik ga zelf naar een waar een apart gedeelte is voor onder de 4. Zet me zelf neer bij de ingang/uitgang daarvan en trek hun een vel gekleurd shirt aan dat ze goed opvallen. En ik laat ze hun gang gaan.. ik denk niet dat daar zoveel kwaad kan.

Verder, herkenbaar, lastig, ingewikkeld en je moet er ff door heen, het wordt sowieso al makkelijker als je dochter ook gaat lopen, dat vond ik tenminste hier toen. Als je oppas aan huis hebt, hoevaak is die er dan? Kan je daar niet mee afspreken de ene dag wat met de een te doen en de andere dag met de ander? Krijgen ze allebei individuele aandacht als je oppas aan huis hebt is dat toch te regelen?



Binnenspeeltuin kan écht niet! Dochter wil de heeeele tijd naar de disco hoek en doorkruist al kruipend gerust die hele hal in d'r eentje en er is niks afgezet ofzo en m'n zoon die kan ook nog niet alles, er zijn een paar enge hoekjes en daar is ie al een paar keer omlaag gekukeld. Ze zijn nog geen 1,5 he. Net te jong.


Mmm dat is jammer dat het niet goed is afgezet, dat is hier namelijk wel zo en ga er zeker al heen vanaf dat ze 1 zijn, is eigenlijk altijd goed gegaan. Dat is wel jammer voor je dan!
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem193

Bericht 19 Dec 2013 22:03

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

Alleen maar extreem herkenbaar. Mijn zoon is ook zo. Korte concentratie boog, boos op mij, bij anderen was hij altijd een draak, maar nu heel rustig, dus die snappen niet waar ik het over heb.
Hij klom ook met 1 jaar al op het aanrecht en op het dressoir.
Ik heb geen tips zodat hij anders gaat doen, denk dat het een kwestie van tijd is. Wat het voor mij behapbaar maakt is tijd voor mijzelf nemen. Dat was echt de grootste eye opener vorig jaar. Ik was alleen bezig met de kinderen en werk. Tijd voor mijzelf maakte ik niet en ik liep continue op mijn tenen.
Echt , je kunt oas voor een ander zorgen als je ook voor jezelf zorgt! Dan zal het echt makkelijker te handelen zijn.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 19 Dec 2013 22:05

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

Ooh Ooh die Jan, hij doet me zo denken aan mijn middelste. Het is heel moeilijk om nog zin er in te hebben zo, en dat is heel logisch. Het blijft zoeken naar dingen om uit te dagen want hij is denk ik het typje wat toch elke keer opzoekt wat niet mag.
Ken je die skippy dieren? Die is misschien ook nog wel een idee.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Anoniem193

Bericht 19 Dec 2013 22:06

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

De alternatieven bieden zoals pompoen zegt vind ik trouwens ook goed. Dat helpt je misschien om niet in een negatieve spiraal te komen. Dan hoef je niet de hele dag nee, niet doen te zeggen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 19 Dec 2013 22:09

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

Ik vind de meeste binnenspeeltuinen vervelend. Er was er eentje waar de hoek voor de kleintjes apart was van de rest, op een heel andere verdieping zelfs en dat was fijn, maar die binnenspeeltuin is verhuisd en nu is het daar ook ruk.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Blue flower

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:54

Bericht 19 Dec 2013 23:16

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

Goh, dit topic had ik ook kunnen openen vandaan... Mijn tranen zijn net gedroogd omdat ik mezelf zo'n slechte moeder vind... Jouw verhaal is erg herkenbaar alleen is mijn zoon net 3...

Maar opvoeden is een moeilijk iets... Je probeert het goed te doen, maar je bent ook maar een mens... (Gedver, daar komen de tranen alweer...) ik ben van het up maar vandaag was alles maar dan ook alles down...
10.12.2010
21.03.2013
16.08.2016
<<

Anoniem 42

Bericht 20 Dec 2013 00:10

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

Mijn oudste dochter was ook een nachtmerrie van een jaar tot drie jaar. Daarna klaarde het helemaal op en gisteren lag ik ziek op de bank en werd ik verzorgd door een kleutertje dat water en beschuitjes kwam brengen en de deken nog even over me heen trok. Het gaat dus echt weer over! Het is vooral heel belangrijk om dat voor ogen te houden om je er doorheen te kunnen slaan. En niet alleen gaat het op een gegeven moment helemaal over, tussendoor zullen er genoeg dagen zijn die niet zo erg zijn als de dag die je nu beschrijft.

En eten kan inderdaad een machtsmiddel zijn voor kinderen als de ouder er op reageert. Ik zou echt geen krimp geven bij niet eten. Al eet hij weken slecht, een kind loopt daar niets van op en heeft al genoeg reserves opgebouwd aan vitamines en dergelijke. Een kind gaat echt niet in hongerstaking als hij dat fysiek niet aan kan. Dus helemaal los laten, niet een keer aandringen op eten of prijzen na goed eten en dan is de lol er denk ik wel snel af.
<<

Happinaz

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 583

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:28

Bericht 20 Dec 2013 12:38

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

M-Train schreef:Dank jullie.

Ja m'n dochter was een dagje alleen bij oma. En de oppas is hier aan huis. Ik probeer wel eens wat met ze apart te doen,maar geniet iedereen van maar t is zo lastig te regelen. Het is echt die concurrentiestrijd om aandacht plus ontzettende verveling denk ik. En ik die op m'n tandvlees loopt.


M-train, ik kan hier hele verhalen typen en allerlei adviezen geven maar het voegt niks toe. Ik kan alleen maar zeggen hoe herkenbaar het is.
Ik heb in de periode waar jij nu in zit zoveel gejankt. Ik werd elke dag wakker met prikkende ogen van tranen van frustratie. Waarom moest mij dit overkomen? Waarom werd ik zo gestraft met 2 van die enorme donderstenen. Wat deed ik verkeerd?
Ik heb zo ontzettend de erkenning gemist dat het met een tweeling echt, echt, echt zwaarder en vooral anders is dan met 2 kinderen van een andere leeftijd. Door die ontbrekende erkenning kon ik het niet toegeven en er last van hebben. Iedereen vond het zo leuk en zo bijzonder, en wat een rijkdom, en wat zal ik wel trots zijn, en kijk eens wat ik heb, en wat een mazzel, en dubbel genieten. UHU. Ik vond het hel.
Apart met de kids weggaan zijn allemaal leuke ideeën, maar niet als diezelfde tweeling vervolgens helemaal niet zonder elkaar wilt en dus helemaal niet gezellig is 1 op 1.
Als er eentje bijna de sloot in kruipt bij het parkje en de ander bijna het fietspad op; wie kies je dan als prioriteit om te redden? En nee... hoe vaak mensen ook hulp aanbieden... er zijn maar weinig mensen echt beschikbaar als je ze nodig hebt.

Het wordt echt beter, ik zeg het steeds. Ze worden steeds iets makkelijker. En ja. ze voelen jouw onrust. J weet precies waarmee hij jou heeft en waarmij hij de aandacht van R kan afleiden. Ze spelen met je. IK zie het nu pas, nu ik terug kan kijken.
Het is zo hard werken. Genieten. Maar ook heel erg hard werken.

Ik geef je een dikke dikke knuffel. En als je niet zo ver weg had gewoond dan was ik je van dichtbij mental komen steunen. Doe ik nu van een afstandje. Zet hem op. Het.Komt. Goed. :hug:
<<

Anoniem124

Bericht 20 Dec 2013 22:24

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

Dank voor alle reacties! ik heb er echt wat aan en heb vandaag geprobeerd wat om te zetten (nadat ik vannacht van 3 tot 5 beneden zat met twee draken) (ik dacht ellendelingen, dan speel je moe en chill ik wat oo de bank) (as if).

Nou was dus met m naar de speeltuin eventjes.

Afbeelding

En toen we klaar waren heeft ie me in m'n gezicht gekrabt.

En met water gespeeld (ignore please de walgelijke keuken, nieuwe is besteld thank god).


Afbeelding

En toen we klaar waren heeft hij mijn trui van american vintage kapot gebeten.
<<

Anoniem32

Bericht 20 Dec 2013 22:39

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

Ik heb het echt met je te doen. Van dit gedrag kun je echt enorm moedeloos worden. En dan heb jij er ook nog 2.
2 keer de peuterpuberteit fase, van 2 kids gebroken nachten, 2 kids die aandacht van mama willen.
Toch knap hoe je je dan staande houd hierin en dat mag je niet vergeten.
Want dat wat ik van je lees, vind ik je juist overkomen als een super lieve moeder van een geweldige 2-ling.

Wbt het gedrag? S had dit ook toen hij rond die leeftijd was. Alleen wij waren toen net uit elkaar en ik weet het echt vooral ook daaraan. Met 1 is het natuurlijk veel makkelijker, maar ik heb in die tijd veel gewandeld, speeltuinen bezocht, dagje zwemmen, dagje thuis gewoon al het speelgoed uithalen en samen spelen.
Fout gedrag probeerde ik te negeren.
En als ik een moment ff rust wilde zette ik hem in zijn kinderstoel (vast) voor de tv (ik weet het heel slecht....) en verplicht een film kijk moment.
Dan kon ik even stoom afblazen.

Verder de enige tip die ik heb, volhouden het is een fase helaas.
<<

Anoniem30

Bericht 20 Dec 2013 22:41

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

Hoe is hij als hij met zijn vader is? Is het niet goed om hun dag samen weg te sturen, zodat jullie even niet bij elkaar zijn er en er een neerwaartse spiraal misschien wordt doorbroken?
<<

Zwilling

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 596

Geregistreerd: 03 Sep 2013 10:49

Bericht 20 Dec 2013 22:41

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

Even een advies van iemand die zelf geen kinderen heeft, maar er wel mee werkt.
Maar ik denk dat negeren geod kan werken, je kind weet heel goed wat wel en niet mag. Als hij dus op de tafel staat, weg kijken en veel aandacht geven aan de andere kinderen. Hiermee doorbreek je zijn patroon om aandacht te vragen. Hij zou dan of ook mee willen doen of zijn gedrag verergert. Waneer hij positief contact maakt prijs je dat de hemel in, maak je veel oogcontact, knuffel je hem. Laat hij ongewenst gedrag zien, negeer het opnieuw. Kijk dus ook niet teveel naar hem, maar uit je ooghoeken.

Probeer het zo consequent mogelijk uit te voeren, zo doorbreek je zijn cirkel om aandacht te krijgen op een negatieve manier. Grijp pas in als hij echt een gevaar voor zichzelf wordt. Wanneer hij je andere kinderen pijn doet, zeg je rustig tegen je kind wat pijn heeft, kom maar even bij mama zitten. Je kijkt dan je 'stoute' kind niet aan, en berispt hem ook niet.

Oke, ik weet dat dit makkelijk gezegd is dan gedaan, maar probeer het op een moment dat jij en je man er de tijd en rust voor hebben. Want dit is een methode van de lange adem, maar werkt erg goed. Sterkte!
Afbeelding
<<

Anoniem124

Bericht 20 Dec 2013 22:48

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

Zwikking...jouw tips vind ik heel goed. Ik ben triple p trainer maar als t om mezelf gaat weet ik t niet meer. Ik ga het vanaf morgen doen, je hebt denk ik gelijk.

Pippa, met papa gaat ie never nooit zo ver. Zaterdag is die met hem naar de indoor speeltuin geweest, dat was al super. En hij heeft nu eindelijk 2 weken vrij dus ja we gaan er zoveel mogelijk gebruik van maken! Als zusje slaapt ofzo issie trouwens veel liever.
<<

Anoniem30

Bericht 20 Dec 2013 23:33

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

Negatieve aandacht is ook aandacht, en hij heeft ook altijd een zusje om zich heen natuurlijk....
<<

Anoniem5

Bericht 21 Dec 2013 00:24

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

-
Laatst gewijzigd door Anoniem5 op 22 Dec 2013 10:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem115

Bericht 21 Dec 2013 09:32

Re: Geef mij een opvoedcursus please!

Ik heb zelf de triple-p cursus gedaan.
Misschien is dat wat voor jou.

Ik zag echt niets positiefs meer aan opvoeden of aan het moeder zijn op zich.
R..uben was echt een ramp vond ik. Achteraf bleek dat ik daar onbewust een hele grote rol in speelde.

http://www.triplep-nederland.nl/nl-nl/home

Edit : ik zie net dat je zelf triple-p trainer bent.
Kun je niet een collega mee laten kijken en je handvatten laten geven
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers