Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nieuwe bijstandswet en Wet werken naar vermogen?

<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Bericht 18 Dec 2013 22:00

Nieuwe bijstandswet en Wet werken naar vermogen?

Wat vinden jullie ervan?
<<

Anoniem20

Bericht 18 Dec 2013 22:18

Re: Nieuwe bijstandswet en Wet werken naar vermogen?

De precieze inhoud heb ik nog niet gelezen, maar globaal gezien vind ik het verstandige maatregelen.
Ik erger mij kapot aan die man die net in debat op 2 al 30 jaar in de bijstand zit, en geen noodzaak ziet om te gaan werken. Persoonlijk vind ik het echt een asociale en egoïstische houding.

Uiteraard is het heel treurig voor sommigen dat ze in de bijstand zitten, maar velen blijven voor mijn gevoel (!) zo in die slachtofferrol zitten. Waarom de tijd niet nuttig besteden? Investeren in jezelf En in onze maatschappij.

Wel vind ik het belangrijk dat dergelijke werkzaamheden de huidige betaalde arbeidsplekken niet gaan vervangen.
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Bericht 18 Dec 2013 22:30

Re: Nieuwe bijstandswet en Wet werken naar vermogen?

Die man vond ik ook irritant. Ik vind het jammer dat er er al jaren dit soort mensen geld verspillen waardoor er misschien nu mensen in de problemen komen die het echt nodig hebben.
De verplichting om te verhuizen, vind ik te ver gaan en lijkt me logistiek niet haalbaar als je het over gezinnen hebt.

De wet werken naar vermogen vind ik mooi, alleen vraag ik me af hoe dit gaat werken voor de mensen die al 20 jaar horen dat ze niets meer kunnen en het rustig aan moeten doen. Ik vaag me af hoe ze die nu weer aan het werk gaan krijgen.
<<

Fearie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1428

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 19 Dec 2013 13:47

Re: Nieuwe bijstandswet en Wet werken naar vermogen?

juani schreef:De precieze inhoud heb ik nog niet gelezen, maar globaal gezien vind ik het verstandige maatregelen.
Ik erger mij kapot aan die man die net in debat op 2 al 30 jaar in de bijstand zit, en geen noodzaak ziet om te gaan werken. Persoonlijk vind ik het echt een asociale en egoïstische houding.

Uiteraard is het heel treurig voor sommigen dat ze in de bijstand zitten, maar velen blijven voor mijn gevoel (!) zo in die slachtofferrol zitten. Waarom de tijd niet nuttig besteden? Investeren in jezelf En in onze maatschappij.

Wel vind ik het belangrijk dat dergelijke werkzaamheden de huidige betaalde arbeidsplekken niet gaan vervangen.


Mee eens, ook al in het werken in de vorm van vrijwilligers werk ofzo. Iets om toch actief en sociaal in de maatschappij te blijven.
Ik zie het vaak bij mijn cliënten, die kunnen best wat maar willen gewoon niet. De gemeenten zouden hierin actiever moeten worden om mensen aan het werk te krijgen, ook al is het voor een paar uurtjes in de week.
D. 16-8 en J. 27-11
<<

Anoniem 52

Bericht 19 Dec 2013 14:14

Re: Nieuwe bijstandswet en Wet werken naar vermogen?

Ik vind 't een lastig onderwerp. Mijn moeder zit in de WSW (wet sociale werkvoorziening) dus is deels afgekeurd. Ze kan op 't moment en de afgelopen jaren al, gewoon géén werk vinden. Ze wordt nergens aangenomen en iets als productiewerk, trekt zij lichamelijk gewoon niet. Ze doet nu 3 dagen per week vrijwilligerswerk met gehandicapten, om toch bezig te blijven en dat juich ik ook toe.

Wanneer ze zou stoppen, zou er ook heel goed ruzie kunnen komen, omdat ik groot voorstander ben van (vrijwillig) werken.

We wonen echter wel in een hele vriendelijke gemeente. Jaarlijks krijgen we een éénmalige toeslag en dat kan gebruikt worden om o.a. in de maatschappij te blijven (deel van 't geld is bedoeld voor contributie van verenigingen of sporten bijv.) en niet elke gemeente doet dat.

Wat ik wel erg vind, is dat onze maatschappij heel erg lijkt te draaien op vrijwilligers. Mijn moeder doet soms 't werk van een volwaardig personeelslid, maar krijgt er niet voor betaald en dat hoor ik van meer vrijwilligers in m'n omgeving. We blijven zo in een cirkeltje hangen; (veel) vrijwilligers hebben niet veel te besteden, stimuleren de economie niet, banen verdwijnen. Banen verdwijnen wegens bezuinigen en er is geen geld voor nieuwe werknemers enz. enz.
<<

Anoniem12

Bericht 19 Dec 2013 14:26

Re: Nieuwe bijstandswet en Wet werken naar vermogen?

Fearie schreef:
Mee eens, ook al in het werken in de vorm van vrijwilligers werk ofzo. Iets om toch actief en sociaal in de maatschappij te blijven.
Ik zie het vaak bij mijn cliënten, die kunnen best wat maar willen gewoon niet. De gemeenten zouden hierin actiever moeten worden om mensen aan het werk te krijgen, ook al is het voor een paar uurtjes in de week.

Maar is dat niet verplicht? Zo iemand die al 30 jaar in de bijstand zit, moet die ook niet naar zo`n contactpersoon van de gemeente om te bespreken hoe of wat en ingeschreven staan bij het UWV?

Mijn moeder zit sinds kort in de bijstand en zij moet gewoon enkele dagdelen per week vrijwilligerswerk doen om haar uitkering te behouden. Dit hoeft trouwens pas vanaf het voorjaar 2014, nu zit ze in een periode van rouw. Onze gemeente is heel schappelijk in deze situatie en omdat ze ook al op leeftijd is en nooit gewerkt heeft hoeft ze niet verplicht actief met het UWV in contact, maar dus wel verplicht vrijwilligerswerk.

Maar ik neem toch aan dat iedereen die in de bijstand zit zo`n contactpersoon heeft die zulke mensen helpen, maar ook de 'gewoon luie' mensen eruit filteren?
<<

Fearie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1428

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 19 Dec 2013 14:52

Re: Nieuwe bijstandswet en Wet werken naar vermogen?

Voor zover mij bekend is dat niet verplicht en heeft iedere gemeente zijn eigen beleid hierop.

Ik had laatst een cliënt waarvoor ik informeerde bij de gemeente of deze persoon sollicitatie plicht had en bleek dat ie al 4 jaar niet meer op gesprek was geweest. Er zullen vast actieve gemeenten zijn in Nederland maar ook genoeg die dat niet zijn.
D. 16-8 en J. 27-11

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers