Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kookexperimenten 2014

<<

anoniem213

Bericht 20 Jan 2014 14:42

Re: Kook experimenten 2014

Heb je ook een recept van de spinaziesoep?
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 20 Jan 2014 14:48

Re: Kook experimenten 2014

Ik had dit topic al eens eerder voorbij zien komen, maar ik vergeet er in te posten! Ik maak elke week wel een aantal nieuwe gerechten.
Zaterdag hadden we Indische gehaktballen gemaakt, die een blijvertje zijn. Samen met nasi en kroepoek. Lekker!
Zondag had ik, omdat familie bleef eten, twee quiches gemaakt, waaronder een tonijnquiche. Die had ik nog niet eerder gemaakt en ik had er zelf nog olijven en zongedroogde tomaten aan toegevoegd en dit is ook een blijvertje.
Familie vond het heerlijk en alles is opgegaan.

Vandaag ga ik weer iets nieuws uitproberen.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 20 Jan 2014 14:55

Re: Kook experimenten 2014

June schreef:Heb je ook een recept van de spinaziesoep?


Ik heb dit recept van de Allerhande site gebruikt: http://www.ah.nl/allerhande/recepten/68 ... inaziesoep
Het was ook supersimpel en zo klaar. Ik vond alleen de creme fraiche die je erin moest doen als het klaar was weinig toevoegen, dat heb ik dus bij het tweede kopje weggelaten. Oh, en er staat bij dat het voor 8 personen is maar dat lijkt me erg weinig. Wij haalden er 4 kopjes uit, en we hebben het als hoofdgerecht gegeten met een zalmwrap erbij. Ik snap wel dat je als het het voorgerecht is minder nodig hebt, maar als je het over 8 kommen moet verdelen is het wel heel weinig.
<<

Anoniem119

Bericht 20 Jan 2014 15:11

Re: Kook experimenten 2014

Mijn pastinaak soep van afgelopen weekend was grandioos mislukt. Veel te veel water er bij, veel te vloeibaar. Qua smaak wel ok, maar eigenlijk ook niet echt boeiend. Heb er toch twee dagen van gegeten want vond t andere zonde maar volgende keer beter.
<<

Anoniem119

Bericht 22 Jan 2014 10:15

Re: Kook experimenten 2014

Ik had gisteren echt een experiment, en een geslaagde ook!

Omdat ik bijna de hele maand op m'n werk eet, en ik de magnetronmaaltijden en maaltijdsalades een beetje zat ben, had m'n vriend een siliconen stoombakje. Het idee: Vul het bakje met rauwe ingredienten, paar minuten in de magnetron, en je hebt een gare én verse maaltijd. Werkt het echt? Ja dus!

Mijn experiment:

Zalm (diepvries) laten ontdooien en marineren tegelijkertijd, in sojasaus, sesamolie en srirachasaus, alles samen in een ziplock zakje mee naar m'n werk zodat het niet lekt:

Afbeelding

Broccoli (maar klein gesneden voor het stomen) en de zalm rauw in het stoombakje leggen:

Afbeelding


5 minuten stomen bleek al iets te lang, want het was zelfs iets overgaar.. Maar het smaakte goed! Sesamzaadjes er over heen (meegenomen in plastic zakje), en je hebt een gezonde maaltijd.

Afbeelding

Nu nog bedenken wat voor stoommaaltijden ik nog meer kan bedenken. Iets met kip durf ik nog niet zo goed.
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 22 Jan 2014 16:05

Re: Kook experimenten 2014

Ik ga vanavond dit eens proberen: http://www.24kitchen.nl/recepten/kipfilet-tonnato zonder de venkelsalade. Ik denk er alleen wel over om wat pasta bij te koken.
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 22 Jan 2014 16:11

Re: Kook experimenten 2014

Marin: waar koop je zo'n stoombakje? Lijkt me handig!
<<

Anoniem119

Bericht 22 Jan 2014 16:18

Re: Kook experimenten 2014

Deze was geloof ik van de Lidl.. M'n vriend kwam er ineens mee aan zetten. Vond het wel een goed idee!
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 23 Jan 2014 00:41

Re: Kook experimenten 2014

girli schreef:Ik ga vanavond dit eens proberen: http://www.24kitchen.nl/recepten/kipfilet-tonnato zonder de venkelsalade. Ik denk er alleen wel over om wat pasta bij te koken.
Met pasta en zonder de salade vond ik het erg lekker! Ik moet alleen nog een beetje met de verhoudingen spelen en het recept wat gezonder maken.
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 23 Jan 2014 12:11

Re: Kook experimenten 2014

Gisteren dan toch de gestoofde venkel geprobeerd. Super lekker! Hou ik erin als ik
venkel in mijn groentetas heb zitten.

Afbeelding
<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3154

Geregistreerd: 03 Sep 2013 22:14

Bericht 23 Jan 2014 13:44

Re: Kook experimenten 2014

Vorige week had ik dit trouwens geprobeerd, was erg lekker! Zeker voor herhaling vatbaar.

Afbeelding

Oeps, groot!
<<

Pippin

Kwebbel

Berichten: 434

Geregistreerd: 19 Sep 2013 15:18

Bericht 23 Jan 2014 16:56

Re: Kook experimenten 2014

Ja dat is inderdaad lekker. Had een vriend pas voor me gekookt, hij was alleen de zalm vergeten te kopen, dus het werd witvis.
<<

Anoniem144

Bericht 23 Jan 2014 18:31

Re: Kook experimenten 2014

Ik ga vanavond Pompoensoep maken. Nog nooit gemaakt, dus ben benieuwd :)
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 26 Jan 2014 18:37

Re: Kook experimenten 2014

Hoe was de soep Star?

Ik ga vanavond voor het eerst zelf pesto maken, ben erg enthousiast erover :D

Nog meer mensen die een experiment doen vandaag?
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 26 Jan 2014 20:12

Re: Kook experimenten 2014

Vandaag niet, morgen wel. Ik ga dan een vegetarische bonenschotel maken:
http://www.ah.nl/allerhande/recepten/65 ... et-avocado
Alleen gebruik ik ipv vegetarisch gehakt vegetarische stukjes, en we eten er wraps bij ipv tortillachips. Ben benieuwd.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 06 Feb 2014 12:53

Re: Kookexperimenten 2014

Afgelopen maandag; risotto uit de oven met hamreepjes, prei en doperwten. Echt lekker!
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 10 Feb 2014 14:52

Re: Kookexperimenten 2014

Is er nog geexperimenteerd?
Ik heb vorige week deze pasta gemaakt: http://www.ah.nl/allerhande/recepten/38 ... pesto-prei
Heel simpel, maar wel erg lekker. In plaats van gewone paprika heb ik zoete puntpaprika gebruikt, dat had ik namelijk nog liggen.

Ik heb ook deze gevulde courgettes gemaakt laatst: http://www.ah.nl/allerhande/recepten/38 ... omatensaus. Ik had alleen ipv geitenkaas (daar ben ik niet zo gek op) feta gebruikt.

En afgelopen vrijdag een keer een omeletje gemaakt bij het avondeten ipv vlees/vis/vleesvervanger. Als inspiratie had ik dit recept gebruikt: http://www.ah.nl/allerhande/recepten/37 ... -krieltjes
Alleen dan met minder prei en zoete puntpaprika er bij in. Was erg lekker!

Voor deze week staat er verder nog niet echt iets experimenteels gepland. Laatst heb ik een tajine cadeau gekregen en die wil ik wel snel gaan uitproberen, misschien dit weekend als het zo uitkomt, en anders volgend weekend.Ik moet nog wel even een lekker recept zoeken.

Ik heb alleen nog steeds niets gemaakt uit een kookboek! Binnenkort moeten wij voor een etentje het voorgerecht maken en mijn voornemen is om dan wel een keer een kookboek te gebruiken.
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 14 Feb 2014 01:48

Re: Kookexperimenten 2014

Ik heb vanavond voor het eerst hete bliksem gemaakt met een recept uit de folder van de Lidl. Het recept was verschrikkelijk, maar met eigen inzicht is het wel lekker geworden en voor herhaling vatbaar :D
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 17 Feb 2014 11:42

Re: Kookexperimenten 2014

Ik heb gisteren deze gemaakt:
http://www.smulweb.nl/recepten/1419864/ ... panakopita

Zie er nu alleen andere kruiden bij staan. In de kopie van het recept dat ik heb staat alleen iets van saladekruiden en niet nader gespecificeerd welke. Dus ik ga 'm nog een keer maken en doe er dan nog andere kruiden bij zodat er meer smaak aan zit.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3154

Geregistreerd: 03 Sep 2013 22:14

Bericht 14 Mrt 2014 20:52

Re: Kookexperimenten 2014

Heb wel wat andere verhoudingen aangehouden maar vanavond stond dit op het menu:
Spruitenstamppot met appel en kaas http://www.24kitchen.nl/recepten/spruit ... el-en-kaas

800 g kruimige aardappelen
100 ml melk ik heb met puree uit een pakje gewerkt dus deze waren beide niet van toepassing
600 g spruiten
3 el zonnebloempitten
2 goudreinetten heb ik vervangen door elstar, die had ik nog liggen
1 klontje boter
200 g kaas aan stuk
1 el honing

Afbeelding

Afbeelding

Ik vond het erg geslaagd, man was minder enthousiast. We houden beiden eigenlijk niet van spruiten maar ik vond dit wel voor herhaling vatbaar.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 14 Mrt 2014 21:49

Re: Kookexperimenten 2014

Ik had laatst een spruitenstamppot met hamreepjes en geitenkaas erdoor gemaakt. Vond het wel lekker, maar vriend vond het niet zo lekker omdat de geitenkaas zo overheerst qua smaak.

Gisteren citroenrisotto gemaakt, die was geslaagd!
Deze http://www.libelle.nl/alle-recepten/rec ... sotto.html maar dan met doperwten en wat prei en kipfilets.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Anoniem30

Bericht 14 Mrt 2014 21:51

Re: Kookexperimenten 2014

KOL - heb je daar een recept van? Ik zal vriend niet blij maken met de geitenkaas, maar mezelf wel ;)
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 14 Mrt 2014 23:13

Re: Kookexperimenten 2014

Het stond ergens in de Libelle of Margriet en ik heb er een foto van gemaakt. Vervelende is dat er geen hoeveelheden bij staan, dus je moet zelf even kijken hoeveel je van alles gebruikt.

Het is voor vier personen.
Aardappels koken voor de puree.
Maak de spruitjes schoon, halveer de grote. Kook ze kort beetgaar (ik doe ze dan even in de magnetron met een beetje water). Giet af.
Bak intussen 2 ons Italiaanse ham of bacon krokant met weinig boter en zet apart. (ik heb hamreepjes genomen omdat zich dat makkelijker onder de stamppot verdeeld)
Bak de spruitjes in het overgebleven bakvet in dezelfde pan op.
Stamp de aardappels grof (eventueel met wat melk of crème fraîche), stamp dan ook de spruiten erdoor, de ham en wat zachte geitenkaas(Bettine).
Zout en peper naar smaak toevoegen, olijfolie eroverheen en klaar.

Mijn vriend vond de geitenkaas erdoor heen ook niet zo lekker, maar ik vond het wel lekker apart :wink:
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 31 Mrt 2014 15:54

Re: Kookexperimenten 2014

Is er nog geexperimenteerd de laatste tijd?

Wij hebben vorige week deze shoarmaschotel gegeten, alleen dan met vegetarische shoarma/reepjes ipv vlees:
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R2 ... rditrecept
Het was simpel en lekker.

Ook vorige week dit gemaakt:
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R6 ... rditrecept
Maar dat viel erg tegen vond ik.

Vast ook nog wel andere dingen de laatste tijd, maar dat weet ik al niet eens meer.

Dit weekend ga ik canneloni maken:
http://www.okokorecepten.nl/recept/past ... uld-tonijn
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 31 Mrt 2014 17:49

Re: Kookexperimenten 2014

Ik heb gisteren geëxperimenteerd op smaak.
We hebben met vrienden bij elkaar gezetten en we zouden allemaal wat maken. Doordat er al veel salades waren heb ik de groente achterwege gelaten.

couscous wellen in kippenboullion.
fijngesneden koriander
granaatappelpitjes
kip gemarineerd met Jordaanse kipkruiden en olie en dat op de grillpan.

Alles gemengd en lauwwarm op tafel. Ik moet zeggen, afgaande van hoe snel de bak leeg was en ik zelf mensen moest tegen houden omdat ik er nog niet van gegeten had was het een succes.

Mijn plan was om er ook nog iets van komkommer, tomaat en sla door te doen maar dat heb ik nu dus niet gedaan.

De Jordaanse kipkruiden is een mengsel van gedroogde knoflook, zoete kaneel, peper (groen, rood, zwart wit), kruidnagel, Jordaanse curry/kerrie. Ik heb het in Jordanië gekocht en weet niet of dit alles is, maar dit weet ik wel zeker ( dezelfde avond gelijk opgeschreven)
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
VorigeVolgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers