Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kookexperimenten 2014

<<

Anoniem119

Bericht 31 Dec 2013 11:41

Re: Kook experimenten 2014

Ilovethe90s schreef:
Marin schreef:Ik zie dit topic steeds al voorbij komen en ik vind het zo'n super leuk idee, maar ik heb echt geen idee wat ik in 2014 wil proberen te koken.
Gekkie! Jij probeert toch juist regelmatig nieuwe dingen? Welkom in dit topic zou ik zeggen :wink:

De rest ook trouwens hoor :cheers:


Ja dat is 't 'm juist. Ik probeer eigenlijk zo vaak nieuwe dingen, die ontstaan meer spontaan. Dus ik heb niet echt een lijstje of een idee van dát wil ik nog proberen in 2014.

Misschien een leuk voornemen om meer uit m'n kookboeken te maken. Ik heb er zo veel en ik gebruik altijd het internet als inspiratiebron. Nee, ik moet gewoon naar m'n kookboeken grijpen.
<<

Anoniem40

Bericht 01 Jan 2014 21:32

Re: Kook experimenten 2014

1 januari, dus ik probeer iets nieuws. Ik vind het altijd lastig om tussendoortjes te bedenken, maar nu vond ik een recept voor wortelkoekjes in een tijdschrift. Ze gaan straks de oven in.
Afbeelding
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 01 Jan 2014 22:14

Re: Kook experimenten 2014

Ben benieuwd hoe 't smaakt Whoop!

Ik heb vanmorgen eimuffins gemaakt, maar ben wederom vergeten een foto te maken. 't Smaakte wel goed, was alleen wat moeilijk uit de papiertjes krijgen, de volgende keer gebruik ik siliconenvormpjes, die kan ik licht invetten.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Anoniem17

Bericht 02 Jan 2014 15:53

Re: Kook experimenten 2014

Whoop, hoe smaakten de wortelkoekjes?

Ik ga vanavond een recept uitzoeken dat ik morgen of zondag ga maken. Het wordt een recept uit het kookboek Fast, Fresh, Simple van Donna Hay of 30 Minute Meals van Jamie
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 02 Jan 2014 16:41

Re: Kook experimenten 2014

Elliot schreef:Whoop, hoe smaakten de wortelkoekjes?

Ik ga vanavond een recept uitzoeken dat ik morgen of zondag ga maken. Het wordt een recept uit het kookboek Fast, Fresh, Simple van Donna Hay of 30 Minute Meals van Jamie


Dat lijkt me zo'n leuk kookboek! Haal je er veel uit?

Ik heb geprobeerd een ei te porcheren. Jammerlijk mislukt want het eiwit zal niet om het eigeel heen (het smaakt wel hoor), want ik kreeg gewoon geen draaikolk in mijn pan met water. Hoe moet dat? Het water klotste steeds over de rand van mijn pan.
<<

Anoniem119

Bericht 02 Jan 2014 17:21

Re: Kook experimenten 2014

Het is pocheren, niet porcheren. Er zijn op internet allerlei tips voor te vinden, zoals speciale plastic bakjes, of met een plastic zakje, of zelfs met een waterflesje, maar het is me tot op heden nog niet gelukt. Ik vind het altijd zo mooi staan, maar ik lust niet eens zachtgekookt ei, dus ik denk niet dat ik het vaker ga proberen ;)

Wij maken nu zelf kippensoep, maar dan een pittige Buffalo Hot Wing versie, met limoen. Zelfbedacht recept. Dus ben benieuwd. De soepkip staat nu op! :)
<<

Anoniem17

Bericht 02 Jan 2014 17:27

Re: Kook experimenten 2014

Jules, ik moet eerlijk bekennen dat ik het boek al een jaar in m'n kast heb staan, maar er nog nooit iets uit heb gemaakt. Het was een afscheidscadeautje van een vorige baan en ik heb er al heel vaak in gekeken met het idee 'dit wil ik proberen, en dit, en dit', maar het daadwerkelijke proberen is nog nooit gebeurd.. Schandalig!
Een ei pocheren is mij overigens ook nog nooit gelukt. Ik heb het eens geprobeerd met theekopjes en huishoudfolie, en dat ging op zich goed, totdat ik het ei weer uit die folie moest peuteren.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 02 Jan 2014 20:39

Re: Kook experimenten 2014

Vanavond hadden we korstloze quiche met spinazie, pompoen en kip. Had nog nooit pompoen klaargemaakt, was nogal een klus om t ding te snijden, geen idee hoe je zoiets handig doet. De foto is pas na t eten gemaakt, van dat wat over was, dus t ziet er niet zo lekker meer uit.

Afbeelding
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Anoniem119

Bericht 03 Jan 2014 01:25

Re: Kook experimenten 2014

Marin schreef:
Wij maken nu zelf kippensoep, maar dan een pittige Buffalo Hot Wing versie, met limoen. Zelfbedacht recept. Dus ben benieuwd. De soepkip staat nu op! :)


Deze soep was echt heel lekker! Ik ben ziek en dit was perfecte combi van lekkere kippensoep en spicy om m'n neus weer open te krijgen ;-)

Afbeelding
<<

Anoniem17

Bericht 03 Jan 2014 09:46

Re: Kook experimenten 2014

Ik ga vanavond dit proberen te maken:
https://www.donnahay.com.au/recipes/din ... ch-risotto
<<

Anoniem119

Bericht 03 Jan 2014 13:05

Re: Kook experimenten 2014

Ik ben benieuwd of je risotto zo lukt! Normaal moet je constant roeren, dus als dit werkt, is het een handige manier om risotto in de oven te maken!
<<

Anoniem313

Bericht 03 Jan 2014 13:33

Re: Kook experimenten 2014

Marin, ik ben wel benieuwd naar je spicy kippensoep - het klinkt als iets dat ik heel erg lekker vind. Hoe heb je 'm gemaakt?
<<

Anoniem119

Bericht 03 Jan 2014 13:39

Re: Kook experimenten 2014

Caulfield schreef:Marin, ik ben wel benieuwd naar je spicy kippensoep - het klinkt als iets dat ik heel erg lekker vind. Hoe heb je 'm gemaakt?


M'n vriend heeft gisteren op Facebook een recept geplaatst. Hij had het recept een beetje bedacht, dus de eer gaat naar hem. Hij had 'm wel in het Engels geschreven voor Engelse Facebook vrienden, dus hoop niet dat je dat erg vindt:

I didn't use any recipe but just added stuff together that sounded good, but I'll try to write down what I did.

Two chopped red onions and three halved cloves of garlic, fry until lightly browned. Add 4,5 liter (about a gallon) of water and a whole soup-chicken (I got ours from the freezer of Lidl, don't forget to take out the bag of organs). I added a bouquet garni (home-made of rosemary, thyme and sage) and a bag with the organs for the flavor. I also added half a leek in one piece and about three large carrots in thick slices. Add one or two stock-cubes, salt and pepper for some initial flavor.

Simmer on low heat for 2,5 hours, then take out the chicken and pull of any meat. Discard bones, skin, etc. Pull the chicken until everything is in tiny shreds. Mix the chicken with Texas Pete Hot Buffalo Wing sauce (at least 1/3 bottle, I used close to half) and a few good splashes of Tabasco buffalo style hot sauce and the zest of one lime. We decided to skim off some of the grease of the top of the soup at this moment.

Toss the chicken-mixture in the soup. Add half a leek, diced in half rings and a splash of garlic powder. Simmer another 15 mins, then add vermicceli or other soup-pasta and boil for the required time.

Serve in big bowls with some sliced scallion and squeeze out a wedge of lime above each bowl, adding the wedge to the bowl after.

Slight warning: with the stated quantities of buffalo wing sauce and tabasco, the soup is 'slightly' spicy. My girlfriend and I love spice, but if you're not a fan of spicy food, be careful!
<<

Anoniem17

Bericht 03 Jan 2014 13:44

Re: Kook experimenten 2014

Marin schreef:Ik ben benieuwd of je risotto zo lukt! Normaal moet je constant roeren, dus als dit werkt, is het een handige manier om risotto in de oven te maken!


Ja ik ben ook erg benieuwd, het lijkt wel te mooi om waar te zijn :D
Ik heb net alle ingrediënten gemaakt en mezelf voorgenomen om het toch maar morgen te maken. Ik heb vanmiddag iets op m'n werk waardoor ik laat naar huis ga, en om zes uur-half 7 (als ik thuis ben) heb ik geen zin meer om 40 minuten te wachten tot dit klaar is. Dus vanavond een snelle macaroni en morgen risotto.

Die kippensoep ziet er trouwens ontzettend lekker uit, misschien wordt dat m'n volgende expiriment! :thumbup:
<<

Anoniem119

Bericht 03 Jan 2014 13:45

Re: Kook experimenten 2014

Ja ben benieuwd, laat het me weten of je risotto werkt! :)
<<

Anoniem313

Bericht 03 Jan 2014 14:26

Re: Kook experimenten 2014

Klinkt goed, bedankt!
<<

Ixis

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 Sep 2013 13:11

Bericht 04 Jan 2014 17:55

Re: Kook experimenten 2014

Dit is echt een leuk idee! Hier staan ook genoeg kookboekjes op de plank maar eigenlijk gebruik ik ze veel te weinig. Vind het een leuk voornemen voor 2014! Ik vind het vaak lastig telkens iets origineels of nieuws te bedenken om te eten, dus maak af en toe foto's van gerechten om te bewaren. Zo kan ik terugkijken voor inspiratie.

Eergisteren tagliatelle met gerookte zalm en dillesaus gemaakt. En vies dat het was! was iets totaal mislukt met de saus. Moest citroenschil in, maar volgens mij is daar iets mis gegaan. Die smaak was zo overheersend aanwezig, echt niet lekker. Echt jammer want lijkt me erg lekker gerecht als het wel goed lukt.
Laatst gewijzigd door Ixis op 04 Jan 2014 17:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem119

Bericht 04 Jan 2014 17:57

Re: Kook experimenten 2014

Wat jammer dat het niet lekker was Ixis. Hoeveel citroenschil heb je gebruikt en hoe heb je het geraspt? Je moet alleen het gele gebruiken, niet het witte, dat maakt het heel bitter.

Ik kan je de Microplane Zester aanraden, dit is echt een hele goede rasp. Wij gebruiken 'm echt heel veel, voor zowel citroen- en limoenrasp, als gember of parmezaanse kaas bijvoorbeeld.

Zie link: http://www.surprisekookgerei.nl/catalog ... t=default1
<<

Ixis

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 Sep 2013 13:11

Bericht 04 Jan 2014 18:08

Re: Kook experimenten 2014

Dat zal het misschien geweest zijn! Het was inderdaad erg bitter. Er moest eigenlijk de schil in van 2 citroenen. Maar omdat er bij onze dillekruiden ook citroenkruiden zitten had ik maar 1 citroen geraspt. Maar ik denk dat ik wat te enthousiast ben geweest met raspen, want ben doorgegaan tot ik bij het witte kwam. Dus die smaak zal er bij gezeten hebben.
<<

Anoniem17

Bericht 04 Jan 2014 18:27

Re: Kook experimenten 2014

De risotto staat in de oven. Het lijkt ontzettend weinig, 150 gram rijst voor 2 personen. Ik doe meestal 200 gram, als ik gewone rijst kook. Ben benieuwd!

Ixis, jammer dat 't niet gelukt was. Had je misschien teveel citroenschil gebruikt ofzo? Tagliatelle met gerookte zalm en dillesaus is normaal wel erg lekker :)
<<

Anoniem119

Bericht 04 Jan 2014 18:30

Re: Kook experimenten 2014

Ixis schreef:Dat zal het misschien geweest zijn! Het was inderdaad erg bitter. Er moest eigenlijk de schil in van 2 citroenen. Maar omdat er bij onze dillekruiden ook citroenkruiden zitten had ik maar 1 citroen geraspt. Maar ik denk dat ik wat te enthousiast ben geweest met raspen, want ben doorgegaan tot ik bij het witte kwam. Dus die smaak zal er bij gezeten hebben.


Twee citroenen vind ik ook wel als heel erg veel klinken. Zeker als je het verwarmt wordt de smaak erg versterkt. Ik gebruik meestal een halve citroen of een hele limoen voor gerechten.
<<

Ixis

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 Sep 2013 13:11

Bericht 04 Jan 2014 18:53

Re: Kook experimenten 2014

Nou dan moet ik 'm nog maar eens proberen maar dan wat rustiger aan met de rasp en wellicht is een halve citroenschil al genoeg.

Dit receptje met zalm was wel geslaagd. Penne met zalm
Afbeelding

150-180 gram penne
200 gram gerookte zalmsnippers (bakje bij de ah)
Champignon roerbakmix 250 gram
100 gram crème fraiche
3 tl groene pesto
Cherrytomaatjes

Breng water aan de kook en kook de penne beetgaar (al dente) volgens de verpakking
Doe een beetje boter in de pan en bak de zalm.
Voeg de champignon roerbakmix toe en bak dit 4-6 min mee.
Voeg de crème fraiche en pesto toe en vorm de saus. Laat dit geheel even doorkoken
Giet de penne af en doe dit met een beetje olie terug in de pan
Snij de cherry tomaatjes doormidden en voeg deze op het laatst in de saus toe. Nog een 2 minuten laten staan en opdienen maar!
<<

Anoniem17

Bericht 04 Jan 2014 20:02

Re: Kook experimenten 2014

Nou de risotto is gelukt hoor! Niet helemaal, want na 40 minuten was de rijst gaar maar was er nog heel veel bouillon over. Ik heb het toen even door een vergiet gegooid en daarna was het perfect!
Afbeelding
<<

Anoniem 48

Bericht 04 Jan 2014 22:34

Re: Kook experimenten 2014

:( kan het niet zien door mijn virusscan, Raar ding.
Ik ben helaas een foto vergeten te maken, ik had vandaag bloemkoolpuree gemaakt. De reactie van mijn vriend: schat wat is dit voor soort rijst.... uhm proef ff goed. Ik had het met de puree stamper gemaakt was te lui om de staafmixer daarna weer schoon te maken haha. Volgende keer die maar gebruiken want het was wel erg lekker.
<<

Anoniem119

Bericht 04 Jan 2014 23:09

Re: Kook experimenten 2014

Haha Minx. Bloemkoolpiree maar ik ook wel eens als laagje voor op een ovenschotel. Lekker gezond.

Elliot fijn dat de risotto gelukt was! Ziet er lekker uit, hmm risotto.
VorigeVolgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers