Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Schildklier te traag

<<

Anoniem65

Bericht 17 Dec 2013 19:59

Schildklier te traag

Ik heb het vermoeden dat mijn schildklier te traag is. Hier heb ik o.a. last van:
- aankomen (laatste 3 mnd 6 kilo)
- doodmoe (zo moe dat ik er misselijk en duizelig van word)
- heel gevoelig voor licht, als ik autorijd heb ik ontzettend veel last van de lichten van andere auto's
- geen libido (al geen behoefte sinds zeker een half jaar/1 jaar)
- eetlust erg verminderd
- heel droge huid, haar en nagels
- haaruitval
- beetje depri gevoel
- chronische obstipatie
Morgen ga ik naar de huisarts en hoop dat ze me doorverwijst. Heeft hier ook iemand last van? en wat kan ik doen aan het aankomen? Minder eten lijkt me niet verstandig en sporten doe ik 3x per week als ik niet te moe ben.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 17 Dec 2013 20:10

Re: Schildklier te traag

De huisarts zal eerst bloedprikken voordat ze je doorverwijst. En dan zal ze zelf al vast kunnen stellen of je schildklier vertraagd is. Waarom denk je aan je schildklier, zit het in de familie?

Het aankomen is en blijft een lastig verhaal in ieder geval als ik voor mezelf spreek, je moet inderdaad niet te weinig gaan eten. Je zou kunnen kijken of je niet teveel suikers binnenkrijgt en wat voor mij ietwat helpt is vaker op een dag eten dus 6 keer kleine maaltijden eten.
<<

Anoniem133

Bericht 17 Dec 2013 20:16

Re: Schildklier te traag

Ik heb nu bijna 3 jaar een te trage schildklier en door verkeerde behandeling ben ik het afgelopen halfjaar bijna 12 kilo aangekomen. Toch ben ik niet meer of anders gaan eten. Het heeft dus ook wel te maken met de medicatie die je slikt. Nu ik weer op een goede dosis medicatie zit, begin ik gelukkig weer af te vallen. Ook heb ik de tip gekregen om zo min mogelijk suikers te eten. Deed ik al niet veel, maar nu bijna niet meer. Je klachten herken ik trouwens wel. Ik zou ook vragen of ze je b12 kunnen controleren. Veel klachten lijken namelijk op elkaar. Succes!
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 17 Dec 2013 20:33

Re: Schildklier te traag

Silke schreef:Ik heb nu bijna 3 jaar een te trage schildklier en door verkeerde behandeling ben ik het afgelopen halfjaar bijna 12 kilo aangekomen. Toch ben ik niet meer of anders gaan eten. Het heeft dus ook wel te maken met de medicatie die je slikt. Nu ik weer op een goede dosis medicatie zit, begin ik gelukkig weer af te vallen. Ook heb ik de tip gekregen om zo min mogelijk suikers te eten. Deed ik al niet veel, maar nu bijna niet meer. Je klachten herken ik trouwens wel. Ik zou ook vragen of ze je b12 kunnen controleren. Veel klachten lijken namelijk op elkaar. Succes!



Helemaal mee eens! Ik heb ook een traag werkende schildklier én ook B12 tekort!
Veel klachten werden minder toen ik begin met Thyrax slikken maar er bleven er ook een aantal bestaan. Toen is bij toeval ontdekt dat ik dus ook B12 tekort heb.

Ik viel helaas niks tot weinig af toen ik met medicatie begon. Ik was op het toppunt ruim 30 kg te zwaar. Is eraan geslopen in 5 a 6 jaar tijd toen ze nog niet wisten wat ik mankeerde.
Ik heb er 2 jaar geleden voor gekozen om na verschillende afvalpogingen (met geen tot weinig succes) het drastischer aan te pakken en Cambridge te gaan doen. Ik ben toen 25kg kwijtgeraakt.

Mocht je schildklier idd te traag werken dan zou ik eerst rustig afwachten wat de medicatie doet. Vaak duurt het ook nog wel even voordat je goed ingesteld bent namelijk. Val je daarna niet af dan zou ik ervoor kiezen om naar een dietiste te gaan o.i.d. als je qua BMI echt te zwaar bent

Doorverwijzen is trouwens denk ik nergens voor nodig. Je huisarts zal bloedonderzoek laten doen bij je en indien nodig je medicatie voorschrijven. Voor het B12 tekort krijg ik om de paar weken een injectie.
Ben verder niet onder behandeling bij een endocrinoloog ofzo.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Anoniem133

Bericht 17 Dec 2013 20:39

Re: Schildklier te traag

Beachgirl schreef:Helemaal mee eens! Ik heb ook een traag werkende schildklier én ook B12 tekort!
Veel klachten werden minder toen ik begin met Thyrax slikken maar er bleven er ook een aantal bestaan. Toen is bij toeval ontdekt dat ik dus ook B12 tekort heb.

Ik viel helaas niks tot weinig af toen ik met medicatie begon. Ik was op het toppunt ruim 30 kg te zwaar. Is eraan geslopen in 5 a 6 jaar tijd toen ze nog niet wisten wat ik mankeerde.
Ik heb er 2 jaar geleden voor gekozen om na verschillende afvalpogingen (met geen tot weinig succes) het drastischer aan te pakken en Cambridge te gaan doen. Ik ben toen 25kg kwijtgeraakt.

Mocht je schildklier idd te traag werken dan zou ik eerst rustig afwachten wat de medicatie doet. Vaak duurt het ook nog wel even voordat je goed ingesteld bent namelijk. Val je daarna niet af dan zou ik ervoor kiezen om naar een dietiste te gaan o.i.d. als je qua BMI echt te zwaar bent

Doorverwijzen is trouwens denk ik nergens voor nodig. Je huisarts zal bloedonderzoek laten doen bij je en indien nodig je medicatie voorschrijven. Voor het B12 tekort krijg ik om de paar weken een injectie.
Ben verder niet onder behandeling bij een endocrinoloog ofzo.


Mijn internist vertelde me dat het niet vaak voorkomt dat iemand beide heeft. Maar jij dus ook. Bij mij is eerst ontdekt dat ik een b12 tekort had. Hiervoor ben ik toen behandeld, maar ik bleef klachten houden en pas een jaar later kwam de huisarts er achter dat mijn schildklier te traag werkte. Ik was eerst bij een internist, maar nu mijn huisarts de controles doet, gaat het veel beter, het lijntje is korter. Dus het is ook maar net waar je je het fijnst bij voelt.
<<

Anoniem65

Bericht 17 Dec 2013 20:43

Re: Schildklier te traag

B12 spuiten krijg ik nu al een jaar of 7 en de klachten lijken inderdaad heel erg op elkaar (behalve het aankomen). Dat laat ik 1xper jaar ook even controleren en dat is nog goed. Ik eet zoveel mogelijk clean. Wegens buikklachten eet ik geen aardappels en brood en ik eet vegetarisch.
<<

Anoniem65

Bericht 17 Dec 2013 20:50

Re: Schildklier te traag

Dat lijkt echt op mijn klachten! Ik kom ook maar niet van die vermoeidheid af. Nu weer veel last met bv autorijden. Dat is echt zwaar in mijn armen en in de file krijg ik pijn aan mijn benen van het vasthouden van de rem/koppeling/gas. Mijn B12 steeds laten checken en zit toch altijd rond de 350 (begon met 83 toen het werd ontdekt). Mijn BMI is nog niet te hoog, ben 1.68m en weeg nu 60-61 (tot voor een paar maanden geleden woog ik tussen 53 en 56kg dus ik vind dit wel heel eng). Ik ga niet dieten want dat werkt echt niet bij mij. Ik vind dat ik gezond eet en ik sport regelmatig. Daar is niks aan veranderd dus daarom vind ik het ook raar. Het voelt ook echt niet goed dat ik zo intens moe ben en dat ik nog maar de helft van mijn haar heb.
<<

Lady starstruck

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1725

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:18

Bericht 17 Dec 2013 20:53

Re: Schildklier te traag

Ik dacht ook dat ik het had. Het zit bij mij in de familie. Ik heb in aug. dit jaar bloed laten prikken maar ik had het niet. Zelfs mijn vitamine D waardes waren goed. Ik ben bij tijd en wijlen erg moe dus ik was helemaal verbaasd omdat ik wel bijna zeker wist dat ik het had.
L. 02-03-2016
A. 15-01-2018
♥️♥️
<<

Anoniem65

Bericht 17 Dec 2013 20:57

Re: Schildklier te traag

Hebben ze bij jou nog niks kunnen vinden? Ik vind dat zo frustrerend! Je voelt aan je lijf dat het niet 100% gezond is maar er wordt niks gevonden.
<<

Lady starstruck

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1725

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:18

Bericht 17 Dec 2013 21:00

Re: Schildklier te traag

SuzieQ schreef:Hebben ze bij jou nog niks kunnen vinden? Ik vind dat zo frustrerend! Je voelt aan je lijf dat het niet 100% gezond is maar er wordt niks gevonden.

Bij mij bedoel je neem ik aan? Nee helemaal niks. Echt heel erg irritant!
L. 02-03-2016
A. 15-01-2018
♥️♥️
<<

Anoniem65

Bericht 17 Dec 2013 21:10

Re: Schildklier te traag

Lady starstruck schreef:
SuzieQ schreef:Hebben ze bij jou nog niks kunnen vinden? Ik vind dat zo frustrerend! Je voelt aan je lijf dat het niet 100% gezond is maar er wordt niks gevonden.

Bij mij bedoel je neem ik aan? Nee helemaal niks. Echt heel erg irritant!

Inderdaad balen zeg. Ga je wel door met testen? Ik heb echt al van alles gehad qua onderzoeken. Nu ga ik ook maar gewoon door tot er iets uitkomt. Het vervelende is dat doktoren je vaak niet serieus nemen. Dan noemen ze het stress en kun je weer gaan.
<<

Anoniem133

Bericht 17 Dec 2013 21:50

Re: Schildklier te traag

Mijn huisarts is daar zo fijn in. Die zegt dat er bepaalde grenzen zijn wanneer een waarde goed is of niet. Maar het kan best zijn dat iemand zich pas goed voelt boven/onder een bepaalde waarde, ook al zeggen de boeken dat dat niet kan. Mijn b12 waardes zijn altijd binnen de normen, toch voel ik me pas goed als ik boven een bepaalde waarde zit en die is flink hoger dan de standaard.
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 17 Dec 2013 22:32

Re: Schildklier te traag

Silke schreef:Mijn huisarts is daar zo fijn in. Die zegt dat er bepaalde grenzen zijn wanneer een waarde goed is of niet. Maar het kan best zijn dat iemand zich pas goed voelt boven/onder een bepaalde waarde, ook al zeggen de boeken dat dat niet kan. Mijn b12 waardes zijn altijd binnen de normen, toch voel ik me pas goed als ik boven een bepaalde waarde zit en die is flink hoger dan de standaard.



Bij mij word mijn B12 waarde ook niet heel vaak meer gecontroleerd. ik kreeg ze eerst elke 2 maanden maar tegen het einde aan was ik zó moe, dat de huisarts gezegd heeft je komt gewoon als je voelt dat je em nodig hebt. B12 kan je niet teveel hebben. Ik krijg mijn prikken nu elke 5 a 6 weken. Als ik niet meer vooruit te branden ben weet ik dat het weer tijd is.

Ik heb waarschijnlijk jaren met een trage schildklier gelopen voordat ze het ontdekten. Mijn toen nog andere huisarts schoof het elke keer af op puberteit en hormonen. Was zwaar depressief, aankomen idd, vermoeid, wakker worden en het gevoel hebben dat je niet geslapen hebt. etc etc. Tot een vervangende huisarts me zowaar een keer instuurde om bloed te laten prikken toen ik weer eens ingestort was. (mijn moeder heeft ook een trage schildklier en er schijnen erfelijke factoren te zijn)
Toen kwamen ze erachter dat mijn waardes dus helemaal niet goed waren.

Toen ik 2 jaar terug met Cambridge wilde beginnen wilde mijn huisarts dat ik even bloed liet prikken om te kijken of alle waardes goed waren voordat ik ging starten met dat (crash)dieet. En toen is er heel toevallig uitgekomen dat ik B12 tekort had. Ik zat op een waarde van rond de 100 geloof ik.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers