Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe moet ik hier mee omgaan? Update

<<

Anoniem124

Bericht 12 Dec 2013 16:41

Hoe moet ik hier mee omgaan? Update

Ik word echt helemaal gek. Zoals ik al wel eens eerder verteld heb wordt mijn dierbare vriend, maatje, steun binnenkort geopereerd. Ik kan niet uitdrukken wat hij voor mij (en ook mijn man) betekent. Het voelt als familie. Ik ben er veel en m'n man en kids ook. Hij is heel erg ziek en we weten niet of hij de zeer complexe operatie gaat redden. Ik word echt helemaal gek als ik hieraan denk, zeker nu de datum dichterbij komt (al is de precieze datum nog niet bekend...ik vermoed binnen nu en 1,5 maand). Praktisch gezien doe ik al alles wat ik kan...steunen, aan het lachen maken en het er vooral niet teveel over hebben...daar is hij allergisch voor. Als de operatie goed gaat zal ik m ook behandelen binnen mijn vakgebied. Meer kan ik niet doen. Maar hoe ga ik hier mee om? Ik ben gewoon zo bang en vandaag is het wel heel erg, heb al 3x gehuild uit t niets :nopompom: . Het idee dat hij er misschien niet meer is binnenkort maakt me radeloos.
Laatst gewijzigd door Anoniem124 op 01 Feb 2014 17:14, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem17

Bericht 12 Dec 2013 16:54

Re: Hoe moet ik hier mee omgaan?

Ik herken het heel erg, van de situatie van mijn vriend en zijn ongeluk en de onzekere periode daarna. Ik weet zelf ook nog steeds niet hoe ik er het beste mee om kan gaan, ik rommel maar wat aan, probeer er zoveel mogelijk voor hem en zijn vriendin te zijn en maak er het beste van. Meer kun je volgens mij ook niet echt doen. Het zijn vervelende en hele onzekere tijden :( Sterkte ermee!
<<

Anoniem287

Bericht 12 Dec 2013 17:01

Re: Hoe moet ik hier mee omgaan?

Ik ben niet zo goed in advies geven, maar het voelt ook niet goed om niet op je te reageren. Ik denk dat je er al mee aan het omgaan bent; je toont je emoties (huilen) en kropt ze niet op (je praat erover). Een situatie als deze is nu eenmaal heel erg onzeker en dat doet pijn en geeft veel stress. Die onzekerheid zal helaas blijven tot op de dag van de operatie, want niemand weet hoe het zal verlopen. Verder ben je er voor jullie goede vriend op alle mogelijke manieren, en veel meer dan dat, samen met je emoties tonen en erover te praten, kun je niet doen denk ik. Probeer wel positief te blijven denken over het verloop van de operatie, ook al is dat misschien lastig. Zelf ben ik iemand die er goed is om in doemscenario's te blijven hangen, maar mijn vriendin zorgt er altijd weer voor dat ik een stuk positiever ga denken. Is K ook een positief denkend persoon, of niet? Probeer anders iemand op te zoeken in je familie- of vriendenkring die een positieve denker is en ga daar eens mee praten over jullie goede vriend. Wie weet helpt het. Verder wil ik je een hele dikke knuffel geven :hug:
Laatst gewijzigd door Anoniem287 op 12 Dec 2013 17:31, in totaal 3 keer gewijzigd.
<<

No. 3

Bericht 12 Dec 2013 17:20

Re: Hoe moet ik hier mee omgaan?

Ik heb werkelijk geen idee. :nopompom: Is het R.S.? Volgens mij kun je niet meer doen dan wat je al doet. Maar de onmacht van dat feit – je kunt niet meer doen dan dit, had je maar genezende gaven – lijkt me zwaar klote. Dat accepteren is een stevig robbertje vechten.
<<

Anoniem124

Bericht 12 Dec 2013 17:23

Re: Hoe moet ik hier mee omgaan?

No. 3 schreef:Ik heb werkelijk geen idee. :nopompom: Is het R.S.? Volgens mij kun je niet meer doen dan wat je al doet. Maar de onmacht van dat feit – je kunt niet meer doen dan dit, had je maar genezende gaven – lijkt me zwaar klote. Dat accepteren is een stevig robbertje vechten.


Nee, die is kerngezond gelukkig op wat hypochondrie en man-flu na. Nee, ik pm je wel even. Is ouder en geen fb-ert.

Elliot, ik denk veel aan jou idd. Hoe is het nu?

Siamsa, je bent een dotje.
<<

Anoniem17

Bericht 12 Dec 2013 17:29

Re: Hoe moet ik hier mee omgaan?

Toevallig kreeg ik gister van zijn zus een heel enthousiast berichtje, ze was bij hem geweest en hij was vrij alert en hij heeft wat dingetjes gezegd. Ook vindt hij het de laatste tijd ontzettend leuk om failfilmpjes te kijken via youtube. Dan gaat hij echt hardop lachen. Hij is in een revalidatiecentrum, over 8 weken gaan ze hem weer evalueren om te kijken of hij vooruit is gegaan en of verdere behandeling zin heeft.

Wat ik het moeilijkste vind is accepteren dat de R. die wij kenden gewoon weg is, en waarschijnlijk nooit meer terug komt. Maar rouwen om de persoon die we kwijt zijn willen we allemaal niet, omdat dat voelt alsof we de hoop opgeven, en dat doen we natuurlijk nooit.
<<

Anoniem124

Bericht 12 Dec 2013 23:02

Re: Hoe moet ik hier mee omgaan?

Jeetje Elliot, dat lijkt me ook zwaar. EEN soort rouwproces rondom iemand die er nog is en toch weer niet.

Iemand nog tips. T lukt nog steeds niet. :nopompom: :( .
<<

Anoniem 49

Bericht 13 Dec 2013 00:20

Re: Hoe moet ik hier mee omgaan?

Geen tips, wel een heleboel virtuele knuffels voor jou! :hug:
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 13 Dec 2013 00:32

Re: Hoe moet ik hier mee omgaan?

M-Train schreef:Ik word echt helemaal gek. Zoals ik al wel eens eerder verteld heb wordt mijn dierbare vriend, maatje, steun binnenkort geopereerd. Ik kan niet uitdrukken wat hij voor mij (en ook mijn man) betekent. Het voelt als familie. Ik ben er veel en m'n man en kids ook. Hij is heel erg ziek en we weten niet of hij de zeer complexe operatie gaat redden. Ik word echt helemaal gek als ik hieraan denk, zeker nu de datum dichterbij komt (al is de precieze datum nog niet bekend...ik vermoed binnen nu en 1,5 maand). Praktisch gezien doe ik al alles wat ik kan...steunen, aan het lachen maken en het er vooral niet teveel over hebben...daar is hij allergisch voor. Als de operatie goed gaat zal ik m ook behandelen binnen mijn vakgebied. Meer kan ik niet doen. Maar hoe ga ik hier mee om? Ik ben gewoon zo bang en vandaag is het wel heel erg, heb al 3x gehuild uit t niets :nopompom: . Het idee dat hij er misschien niet meer is binnenkort maakt me radeloos.


Ja hoe ga je er mee om? Ik denk dat dat persoonlijk is lieve miss M! Ik zelf ging er mee om door mezelf voor te houden dat hij het héus wel zou overleven, dat dat gewoon moest, dat we daar álles aan gingen doen. De kans dat hij het niet zo overleven was er écht wel en achteraf was het gruwelijk naïef want hij heeft de operatie bijna niet overleefd. Maar het hielp mij wel er doorheen: moed houden, geloof houden dat het goed komt, hoofd recht en schouders er onder.
En het enige wat je van te voren kunt doen is zorgen dat jullie fijne momenten hebben want die zullen, als het goed gaat én als het mis gaat, jullie altijd voor de geest blijven omdat het zo belangrijk is. Op zulke belangrijke momenten lijkt het alsof de tijd vertraagt en je elke minuut bijna kunt uittekenen in je hoofd later. Dus maak er iets moois van zou mijn advies zijn!
<<

Anoniem7

Bericht 13 Dec 2013 00:35

Re: Hoe moet ik hier mee omgaan?

Geen tips, alleen een dikke knuffel :hug:
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 13 Dec 2013 00:35

Re: Hoe moet ik hier mee omgaan?

Oh en wat huilen betreft, mijn ervaring is inmiddels dat emoties raar zijn. Ze komen niet op momenten dat je ze verwacht en op momenten dat je ze niet verwacht komt er ineens iets keihard binnen. Dat is niet raar, als je er over nadenkt (of met een psycholoog over praat zoals ik :laughcry: ) want op de momenten dat je het 'verwacht' zet je je dus schrap, wapen je je tegen al te heftige emoties, maar ze zitten er wel en op momenten dat jij het niet verwacht laat je je schild weer zakken en dan hoeft er maar iets kleins te gebeuren en ineens klabam, vol in je gezicht.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 13 Dec 2013 00:38

Re: Hoe moet ik hier mee omgaan?

Elliot schreef:Toevallig kreeg ik gister van zijn zus een heel enthousiast berichtje, ze was bij hem geweest en hij was vrij alert en hij heeft wat dingetjes gezegd. Ook vindt hij het de laatste tijd ontzettend leuk om failfilmpjes te kijken via youtube. Dan gaat hij echt hardop lachen. Hij is in een revalidatiecentrum, over 8 weken gaan ze hem weer evalueren om te kijken of hij vooruit is gegaan en of verdere behandeling zin heeft.

Wat ik het moeilijkste vind is accepteren dat de R. die wij kenden gewoon weg is, en waarschijnlijk nooit meer terug komt. Maar rouwen om de persoon die we kwijt zijn willen we allemaal niet, omdat dat voelt alsof we de hoop opgeven, en dat doen we natuurlijk nooit.


Iemand die ik ken heeft een boek geschreven over haar man die in coma raakte na een ongeluk en daarna het locked in syndroom kreeg. Het is een heftig maar heel mooi en eerlijk boek, al ik heb alleen een paar passages gelezen nog maar. Haar man overlijd uiteindelijk na 5 jaar. Maar ze omschrijft hoe moeilijk het is, hoe ingewikkeld. Mocht je interesse hebben, het boek heet Adem van Mira Koopman: http://www.ademhetboek.com.
<<

Anoniem108

Bericht 13 Dec 2013 01:15

Re: Hoe moet ik hier mee omgaan?

Er bestaat helaas geen 'protocol' over hoe je het beste om zou kunnen gaan met ziekte van een dierbare. Dat is, denk ik, ook meteen waarom het zo ontzettend moeilijk is en aan je vreet: het is menselijk om je zorgen te maken, stress te voelen, verdrietig te zijn, te piekeren en bang te zijn dat het geen goede afloop krijgt. Je staat min of meer machteloos en op basis van wat je omschrijft, vind ik dat je juist heel lief bent en al alles doet wat binnen je vermogen ligt. De machteloosheid over hoe de operatie zal verlopen, verdwijnt helaas niet. Daarin sta je aan de zijlijn en dat is beangstigend en frustrerend.

Wat Pompoen zegt probeer ik zelf ook te doen bij ernstig ziek zijn van een dierbare. Het is erg moeilijk en soms even onmogelijk, maar overwegend probeer ik positief te blijven denken en te hopen dat de afloop positief zal zijn. Erover praten, jezelf toestaan dat je er verdriet over voelt en dat soms moet uiten (klinkt zo zweverig) is echt niet erg; mits je jezelf daarna weer bij elkaar weet te rapen. Daarmee bedoel ik dat je soms even je hart moet luchten of erom mag huilen, om er daarna weer even tegen te kunnen dat het een zware, onzekere periode is.

Vanachter een beeldscherm is dit natuurlijk allemaal nogal makkelijk gezegd, maar er is domweg geen handleiding voor zulke nare tijden beschikbaar. Heel veel sterkte gewenst.
<<

Anoniem17

Bericht 13 Dec 2013 09:53

Re: Hoe moet ik hier mee omgaan?

Wauw pompoen, ik heb de fragmenten uit het boek gelezen die op de website staan, ik kreeg er helemaal traanogen van. Ik hoop zo dat R. op een gegeven moment ook weer écht met ons kan communiceren, ook al zou dat via een letterkaart of middels andere hulpmiddelen zijn. Ik ga het boek bestellen, het lijkt me ontzettend mooi. Bedankt voor de tip!

M-Train, sorry dat ik je topic gekaapt heb. De tips van Pompoen vind ik heel goed, probeer moed en hoop te houden. En luister vooral naar je gevoel. Mijn vriend bijvoorbeeld denkt veel sneller in doemscenario's; wat nou als dit gebeurt, wat dan? Voor hem helpt dat, omdat het voor hem dan alleen maar als een opluchting komt als dat doemscenario niet uit blijkt te komen. Terwijl ik er heel kwaad van word als hij zo denkt. Ik heb dan het gevoel dat hij heel pessimistisch is. Iedereen gaat op een andere manier met deze extreme situaties om, het is ontzettend lastig om te vinden hoe jij jezelf hier doorheen kunt slepen. Verder heel erg eens met de reactie van Izar.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 13 Dec 2013 10:34

Re: Hoe moet ik hier mee omgaan?

Ja idd elliot, ook dat! Iedereen is anders. In die periode dat Aart ziek was merkte ik dat ook tussen ons. Ik wil altijd alles weten, wat er gaat gebeuren, alle scenario's, ook de slechtste en dan bedenk ik in mijn hoofd overal oplossingen voor.
Ik kwam er toen achter dat dit werkt voor allerlei kleine dingen, maar niet voor zoiets groots en onoplosbaars als de dood of het risico om dood te gaan.
A. Die wilde het juist allemaal niet weten, daar werd hij moedeloos van. Hij stak liever zijn kop in het zand.

Dus luister ook naar je gevoel én, als dat niet werkt, pas dan je strategie aan.

Ik heb alleen wel gemerkt dat met dingen als 'dood kúnnen gaan' heel moeilijk zijn om te plaatsten. Dat is zó iets ongrijpbaars en een grote angst voor veel mensen! Ik heb het daarom uitgeschakelt zo veel mogelijk. Maar stiekem heb ik er wel over nagedacht. Ik bedacht wat ik dan zou doen, wat voor kist ik zou nemen en of ik in Amersfoort wilde blijven wonen. Dat soort dingen. Dat stopte ik daarna gauw weer weg, want hij lééft nog. Maar het heeft mij bij zijn overlijden wel heel erg er door geholpen. Dat ik zelfs voor het slechtste scenario 'oplossingen' bedacht had.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 13 Dec 2013 17:59

Re: Hoe moet ik hier mee omgaan?

Jee wat heftig! Sterkte!
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Anoniem30

Bericht 13 Dec 2013 18:05

Re: Hoe moet ik hier mee omgaan?

Ik heb eigenlijk niet echt tips, maar wilde alleen even laten weten dat ik aan je denk.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 15 Dec 2013 12:11

Re: Hoe moet ik hier mee omgaan?

Van mij kant ook geen tips.. maar wel een hele dikke knuffel en sterkte!
<<

Anoniem23

Bericht 15 Dec 2013 14:55

Re: Hoe moet ik hier mee omgaan?

Ik heb geen tips want ik zou niet weten hoe je hier mee om moet gaan zonder dat je gek wordt van de Onzekerheid en angst. Ik wilde je alleen even laten weten dat ik aan jullie denk en dat ik hoop op de best mogelijke uitkomst.

Sterkte!
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 15 Dec 2013 15:42

Re: Hoe moet ik hier mee omgaan?

Ik heb ook even geen tips, maar wel een dikke knuffel :hug:
<<

Anoniem124

Bericht 15 Dec 2013 16:28

Re: Hoe moet ik hier mee omgaan?

Ddank voor jullie fijne reacties, heel lief en heb er ook wat aan. Izar, pompoen en Elliot, dank voor jullie uitgebreide reacties. En knuffels aan alle knuffels terug! Ik ga volgende week een dag met hem wandelen en dan gaan we alles tegen elkaar zeggen wat er nog gezegd mag worden. Hopelijk geeft dat soort van rust (niet quoten).
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 15 Dec 2013 16:58

Re: Hoe moet ik hier mee omgaan?

Wat mooi M-Tain dat jullie dat gaan doen.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Anoniem108

Bericht 15 Dec 2013 17:14

Re: Hoe moet ik hier mee omgaan?

Graag gedaan. Wat een mooi idee -----> wandelen samen

Ik hoop dat het je zal helpen in je verdriet en dat het je inderdaad een stukje rust geeft.
<<

Anoniem17

Bericht 15 Dec 2013 18:25

Re: Hoe moet ik hier mee omgaan?

Wat een mooi idee M!
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 15 Dec 2013 20:04

Re: Hoe moet ik hier mee omgaan?

Wat een goed idee. Ik hoop dat het weer zich er ook een beetje voor leent volgende week. Jeetje, wat een heftige periode zo samen met de beladen O&N. Sterkte de komende periode.
L2014 & H2017
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron