Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Negers.

<<

Anoniem 52

Bericht 10 Dec 2013 12:39

Negers.

Is die aanduiding een belediging volgens jou? Of is dat in jouw ogen gewoon de 'benaming' voor gekleurde mensen?
<<

Anoniem17

Bericht 10 Dec 2013 12:46

Re: Negers.

Mwah ik vind het vrij negatief klinken. Ik zeg zelf liever donker, als het al benoemd moet worden.
<<

Anoniem 52

Bericht 10 Dec 2013 12:48

Re: Negers.

Ik snap 't niet! Mij is altijd geleerd dat 'Nikker' of 'Nigger' een slecht woord zou zijn, maar dat neger gewoon van negroïde komt. Nikker of nigger gebruik ik dan ook nooit..
<<

Anoniem173

Bericht 10 Dec 2013 12:51

Re: Negers.

Afhankelijk van de context. Maar over het algemeen vind ik het negatief overkomen. "Die neger die daar staat" om aan te duiden dat je die meneer bedoelt of "die donkere meneer". Dat vind ik toch echt anders klinken.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 10 Dec 2013 13:05

Re: Negers.

Nikker is echt duidelijk negatief en beledigend. Neger is dat denk ik minder, maar het is ook niet meer helemaal correct om te gebruiken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem111

Bericht 10 Dec 2013 13:07

Re: Negers.

Ik las laatst ook inderdaad in een topic dat 'neger' een negatieve bijsmaak zou hebben. Ik ervaar die bijsmaak dus niet.
<<

Anoniem17

Bericht 10 Dec 2013 13:11

Re: Negers.

Ik vind het ook niet direct een scheldwoord ofzo, maar het klinkt op de één of andere manier gewoon vervelend. Een beetje generaliserend. Ik vind het gewoon een nare bijsmaak hebben. Ik kan het verder ook niet uitleggen.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 10 Dec 2013 13:22

Re: Negers.

Belediging weet ik niet, maar echt prettig vind ik het niet klinken. 'Donkere man/vrouw' vind ik een stuk neutraler, net zoals ik ook een blanke vrouw ben.
<<

Anoniem 63

Bericht 10 Dec 2013 13:39

Re: Negers.

Het aparte vind ik altijd dat 'ze' zichzelf en elkaar wel zo 'mogen' noemen, maar als een blanke het zegt is het discriminatie of een belediging... Dat gezegd hebbende vind ik het zelf geen prettig woord. Niet echt een belediging, maar het heeft een nare klank (gekregen). Zelf zeg ik dan ook liever iets als 'iemand met een donkere huidskleur' o.i.d.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 10 Dec 2013 13:41

Re: Negers.

Echt beledigend vind ik het zelf niet. Het is tegenwoordig misschien niet zo sociaal gepast meer om het zo te noemen maar eerlijk gezegd heb ik het toch wel over een neger als ik echt een heel donker gekleurd persoon tegen kom. Of ik denk het in elk geval in mezelf. Afhankelijk van met wie ik het er dan evt. over zal ik neger zeggen of dat is wel een heel donker gekleurd persoon.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem185

Bericht 10 Dec 2013 13:57

Re: Negers.

Ik vind het wel grappig dat iemand met een lichte huidskleur wel een blanke mag genoemd worden.
<<

Anoniem17

Bericht 10 Dec 2013 14:01

Re: Negers.

Lampenkapje schreef:Ik vind het wel grappig dat iemand met een lichte huidskleur wel een blanke mag genoemd worden.


Mwah, ik vind 'Hey, een blanke' niet minder negatief klinken dan 'Hey, een neger!'
<<

Anoniem185

Bericht 10 Dec 2013 14:03

Re: Negers.

Elliot schreef:
Lampenkapje schreef:Ik vind het wel grappig dat iemand met een lichte huidskleur wel een blanke mag genoemd worden.


Mwah, ik vind 'Hey, een blanke' niet minder negatief klinken dan 'Hey, een neger!'

Nee precies daarom, en toch mag je wel blanke zeggen. Waarom mag dat dan wel? En waarom mag je dan niet neger zeggen?

Hier in het topic wordt blanke ook gewoon gebruikt.
<<

Anoniem17

Bericht 10 Dec 2013 14:07

Re: Negers.

Ik zie ergens 'een blanke vrouw' staan in dit topic, dat klinkt al een heel stuk aardiger dan alleen 'blanke'.
Kenya gebruikt wel de term 'blanke', maar daar vind ik het ook negatief staan, net zo negatief als de term 'neger'.
<<

Anoniem 63

Bericht 10 Dec 2013 14:16

Re: Negers.

Och hemel, ik krijg het natuurlijk weer voor elkaar om in een topic over het woord negers onze medemens met een van nature bleke (pigmentarme) huid te beledigen...
<<

Anoniem17

Bericht 10 Dec 2013 14:17

Re: Negers.

Huh dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg alleen dat ik de term 'blanke' net zo'n negatieve bijsmaak vindt hebben als de term 'neger'. That's all.
<<

ChiQ

Bericht 10 Dec 2013 14:28

Re: Negers.

Weet niet waarom maar voor mijn gevoel klinkt het negatief
<<

Anoniem 63

Bericht 10 Dec 2013 14:28

Re: Negers.

Ja, en ik gebruikte die term, haha.

Ach, het maakt niet uit hoor, ik vind sowieso dat je wel belachelijk veel op je woorden moet letten tegenwoordig.
<<

Anoniem17

Bericht 10 Dec 2013 14:35

Re: Negers.

Het zal wel aan mij liggen maar ik snap jouw reacties echt niet. Haha! De vraag in dit topic is toch of je het woord neger een negatieve bijsmaak vind hebben? Mijn antwoord daarop is ja. Even later vraagt iemand waarom het woord blanke dan geen negatieve bijsmaak heeft, dus ik zeg dat ik dat wel vind. En nu denk jij dat ik me beledigd voel door jouw reactie? Wees maar niet bang hoor, dat is niet zo! :)
<<

Anoniem 63

Bericht 10 Dec 2013 14:38

Re: Negers.

Haha, nee, ik begrijp dat jij je niet beledigd voelt. Ik gebruikte alleen ook de term 'blank' terwijl dat dus wel een negatieve klank heeft voor jou (en wellicht anderen). Mijn reactie was een lichte uitvergroting van mijn mening dat ik vind dat er teveel gezeurd wordt (in het algemeen, niet dit topic) over wat men wel en niet dient te zeggen.
<<

Anoniem17

Bericht 10 Dec 2013 14:39

Re: Negers.

Ohh! Ja dat ben ik over het algemeen wel met je eens. Volgens mij heb ik laatst een soortgelijk gesprek gehad met Carrie hierover, dat ik 't allemaal ook niet meer weet, wat nou wel en niet geaccepteerd is.
<<

Anoniem 63

Bericht 10 Dec 2013 14:45

Re: Negers.

Dat dus. En dat mensen voor mijn gevoel steeds langere tenen krijgen. Als je mij als 'die blanke' bestempeld geloof ik niet dat ik daar heel erg wakker van zou kunnen liggen. Al begrijp ik dat het voor donkere mensen een andere bijsmaak heeft vanwege de slavernij, de apartheid en andere historische gruwelijkheden. Maar onder rappers en gangsters is 'nigga' dan weer een soort geuzennaam. Tsja....
<<

Anoniem27

Bericht 10 Dec 2013 15:11

Re: Negers.

Nee voor mij niet. Noem donkere mensen of neger of donker maar ik ervaar er niks negatiefs aan.
<<

Fayebella

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 774

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:57

Bericht 10 Dec 2013 16:02

Re: Negers.

Applegreen schreef:Nee voor mij niet. Noem donkere mensen of neger of donker maar ik ervaar er niks negatiefs aan.


+1, ik vind bijvoorbeeld "zwarte" wel erg negatief klinken. In de zin "he, daar heb je die zwarte".
Maar als je dat dan weer gaat terugkoppelen wat hier in dit genoemd is, zou blanke ook weer niet mogen. Lastig, lastig.
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 10 Dec 2013 16:10

Re: Negers.

Nee als je mij een neger noemt word ik daar niet vrolijk van. Het heeft voor mij wel een negatieve lading en is tegen mij ook altijd negatief gebruikt. En zo donker ben ik niet eens :laughcry:
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers