Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Negers.

<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 10 Dec 2013 16:18

Re: Negers.

Ik vind het een negatieve uitdrukking
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 10 Dec 2013 16:26

Re: Negers.

Ik heb geen negatieve gedachten of associaties bij het woord neger. Maar ik kan me wel voorstellen dat mensen met een donkere huidskleur er wel negatieve gevoelens en/of associaties bij hebben. Dat is ook de reden dat ik daar rekening mee houdt en het woord neger weinig gebruik.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Balloon

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 416

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:46

Bericht 10 Dec 2013 17:31

Re: Negers.

Ik vind het denigrerend klinken.....
<<

Anoniem27

Bericht 10 Dec 2013 17:34

Re: Negers.

Stiekem vond ik nikker Simon van Jeroen van Koningsbrugge best grappig maar ook erg op het randje! Maar zou zelf nooit schelden daarmee.
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 10 Dec 2013 17:37

Re: Negers.

De vriend van mijn moeder kwam naar aanleiding van eenzelfde discussie met het verhaal dat een klasgenootje van hem op de basisschool (zo'n 40 jr. geleden) een spreekbeurt gaf over de Apartheid. Zijn eindconclusie was: Nikkers mag je niet discrimineren :laughcry:.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 10 Dec 2013 17:55

Re: Negers.

Ik vind het woord ook een negatieve bijklank hebben. Ondanks dat gebruik ik het woord wel eens. Stom eigenlijk als ik er zo over nadenk.
<<

loura

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 658

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:00

Bericht 10 Dec 2013 19:51

Re: Negers.

Balloon schreef:Ik vind het denigrerend klinken.....

Ik ook...
<<

Rouxxxe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 649

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:06

Bericht 10 Dec 2013 20:16

Re: Negers.

Ik vind het niet een heel prettig woord om te gebruiken. Helaas gebruikt mijn vriend het wel en heb ik hem er nog steeds niet van af gekregen.
<<

Zero

Bericht 10 Dec 2013 20:24

Re: Negers.

Hm sja ik kan niet ontkennen dat ik het woord gebruik. Maar het is vaak om te spotten met mensen die ik ken (of mezelf) en die zijn nog niet eens echt 'negers'.

Ik zou niet zomaar tegen een 'neger' zeggen dat hij een 'neger' is of iets in de trant ("hee nigga" - nee, niet mijn ding) maar het oneerlijke is dat ik er waarschijnlijk mee weg zou komen ook omdat ik zelf ook gekleurd ben.
En ik vind de term 'gekleurd' of 'donker iemand' nogal vaag... ik ben zelf gekleurd, maar wanneer ben ik 'donker'?
Kan iemand me die tint aangeven in cijfers AUB?

Ben je bij #99694a al een neger of pas bij #3b281b?
<<

Anoniem7

Bericht 10 Dec 2013 21:07

Re: Negers.

Lampenkapje schreef:
Elliot schreef:
Lampenkapje schreef:Ik vind het wel grappig dat iemand met een lichte huidskleur wel een blanke mag genoemd worden.


Mwah, ik vind 'Hey, een blanke' niet minder negatief klinken dan 'Hey, een neger!'

Nee precies daarom, en toch mag je wel blanke zeggen. Waarom mag dat dan wel? En waarom mag je dan niet neger zeggen?

Hier in het topic wordt blanke ook gewoon gebruikt.

Ik vind 'een blanke' ook niet heel prettig klinken, 'een neger' ook niet. Als het gaat om een blanke huidskleur of negroïde huidskleur vind ik het wel netter staan.
<<

Koko

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:23

Bericht 10 Dec 2013 21:24

Re: Negers.

Ik vind het een woord wat ik liever niet gebruik. Ik probeer meestal ook andere benamingen te gebruiken, 'gekleurde mensen', 'donkere mensen', maar ik moet eerlijk zeggen dat ik in een vertrouwde omgeving (thuis of met een groepje vriendinnen) wel eens het woord neger gebruik voor het gemak. Slecht eigenlijk.
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:08

Bericht 10 Dec 2013 21:29

Re: Negers.

Ik geloof niet dat ik het ooit echt heb over negers, donkere of gekleurde mensen. Ook niet over witte of blanke overigens. Kan me niet bedenken waarom ik de kleur van iemand moet benoemen eerlijk gezegd.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Koko

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:23

Bericht 10 Dec 2013 22:01

Re: Negers.

Hmm... Er zijn wel momenten waarop ik iets duidelijk wil maken en daardoor iemand wil omschrijven. En als het dan om een donker persoon gaat, is het wel gemakkelijk en duidelijk om te zeggen (tegen een vriendin bijvoorbeeld) dat ik het over 'dat donkere meisje' heb. Of is dat heel raar?
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 10 Dec 2013 22:07

Re: Negers.

Ik gebruik het woord zelf niet, vind het niet prettig.
Het valt me wel op dat donkere mensen elkaar wel neger, nikker en nigger noemen. En Anouk ik zelfs een trotse wigger.

Maar zelf vind ik het een naar woord.
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 10 Dec 2013 22:09

Re: Negers.

Meneer de Uil schreef:Ik geloof niet dat ik het ooit echt heb over negers, donkere of gekleurde mensen. Ook niet over witte of blanke overigens. Kan me niet bedenken waarom ik de kleur van iemand moet benoemen eerlijk gezegd.


Nou, ik heb het wel eens dat het over iemand heb en zijn uiterlijk moet omschrijven om duidelijk te maken wie ik bedoel.
<<

Anoniem7

Bericht 10 Dec 2013 22:10

Re: Negers.

Kowalski schreef:Hmm... Er zijn wel momenten waarop ik iets duidelijk wil maken en daardoor iemand wil omschrijven. En als het dan om een donker persoon gaat, is het wel gemakkelijk en duidelijk om te zeggen (tegen een vriendin bijvoorbeeld) dat ik het over 'dat donkere meisje' heb. Of is dat heel raar?

Ik was ook bezig met een soortgelijke reactie te tikken, maar ik werd ondertussen gebeld dus je was me voor. Maar ik beschrijf mensen ook zo, aan de hand van uiterlijke kenmerken. Een donkere huidskleur is ook een uiterlijk kenmerk.
<<

Anoniem187

Bericht 10 Dec 2013 22:12

Re: Negers.

In principe noem ik ze donker'.. Maar soms roep ik wel eens 'woahhh das een lekkere neger!'
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:08

Bericht 10 Dec 2013 23:08

Re: Negers.

Ja, ik snap wel wat jullie bedoelen..ik beschrijf het dus alleen bijna nooit blijkbaar. Ik schreef het wat harder op dan ik het bedoelde. Ging me er meer om dat ík het eigenlijk nooit benoem. Kan het me echt niet herinneren. Weinig donkere mensen in m'n buurt denk ik ofzo. Ook suf!
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 11 Dec 2013 11:35

Re: Negers.

Kowalski schreef:Ik vind het een woord wat ik liever niet gebruik. Ik probeer meestal ook andere benamingen te gebruiken, 'gekleurde mensen', 'donkere mensen', maar ik moet eerlijk zeggen dat ik in een vertrouwde omgeving (thuis of met een groepje vriendinnen) wel eens het woord neger gebruik voor het gemak. Slecht eigenlijk.


Dit heb ik ook ja. Toch voel ik me enigszins bezwaard als ik het woord gebruik.

Toevallig gisteravond naar "The Butler" geweest, prachtige film die helemaal gaat over racisme en apartheid etc. Daar werd het woord 'negro' wel geaccepteerd, maar 'nigger' duidelijk niet.
❤ 7 juni 2018
<<

Sushi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 449

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:15

Bericht 11 Dec 2013 12:32

Re: Negers.

Ik vind het woord neger echt heel naar klinken. Het klinkt denigrerend of zo. Ik kan het niet uitleggen denk ik. Is een gevoel.

Ik vind het trouwens ook stom als mensen vertellen over iets/iemand/een situatie en daar dan de huidskleur van diegene bij halen terwijl dat dan in mijn ogen helemaal niet relevant is. Bijvoorbeeld: "Nou toen kwam de conducteur dus mijn kaartje controleren - de conducteur was trouwens heel aardig, donkere man - en toen zei hij tegen me..." etc. Dat vind ik raar.

Ik schrok trouwens laatst wel van iets op straat. Ik stond bij het station op iemand te wachten en toen hoorde ik een rijleraar tegen zijn leerlinge zeggen dat hij zijn volgende leerlinge al zag komen aanlopen en toen zei hij: "Zo kijk dan joh, zwart is ze he? Echt pikzwart. Zo zie je ze bijna niet he." En dat andere meisje: "Nou inderdaad, echt zo zwart als roet!" Ik kon mijn oren bijna niet geloven. Supervreemd.
<<

Anoniem131

Bericht 11 Dec 2013 17:31

Re: Negers.

Ik gebruik het werk gerelateerd wel wanneer ik iets moet vertellen over iemand en mijn collega weet niet wie ik bedoel. Dan zeg ik bijvoorbeeld 'Nee, niet die donkere maar die echte neger'. En ik spreek ook over blank en wit. Buiten het werk gebruik ik het nooit omdat ik daar kleur ineens vind 'wegvallen' ofzo.
Het is ook echt niet racistisch bedoeld maar soms maakt het het net even iets makkelijker om te omschrijven. Dan kan ik wel Mo of Ali gaan zeggen maar zo heten er meer.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 11 Dec 2013 21:28

Re: Negers.

Ik vind het zelf niet persé negatief klinken maar ik gebruik het woord nooit omdat ik geen mensen wil kwetsen die dit misschien wel zo ervaren. Ik zou dan eerder zeggen 'die donkere meneer' of nog sneller 'die meneer (met die rode muts/ gele sjaal oid)
<<

Vanilla Queen

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 71

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:17

Bericht 12 Dec 2013 12:15

Re: Negers.

Neger vind ik een onschuldig woord die een negatieve associatie gekregen heeft. Het is in mijn ogen niet zozeer een scheldwoord, maar gewoon een omschrijving van ras (als je dat zo mag noemen dan). Negroïde vind ik op zich dan wel weer onschuldiger klinken dan neger. Als we dan toch in neger-termen praten klinkt het in mijn oren netter om bijvoorbeeld "achter de balie staat een negroïde persoon " te zeggen, dan "achter de balie staat een neger" ofzo.
Het is ook maar net in welk context je het legt denk ik hoor.
De opmerking "gekleurd medemens" vind ik daarentegen maar een schijnheilige term voor iemand die gewoon donker is.
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers