Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Op zulke momenten houd ik van facebook

<<

Anoniem32

Bericht 06 Dec 2013 12:47

Op zulke momenten houd ik van facebook

Afgelopen dinsdag is mijn opa bestolen door een vrouw die zich voor deed als iemand van de thuiszorg.
Het ging gelukkig dit keer om een klein bedrag, maar die mevr zou de boodschappen wel doen voor mijn opa.
Hij geloofde dat heilig natuurlijk en gaf haar geld.
Zij is er met de buit vandoor gegaan.

Het complex waar opa woont heeft beelden van de lift waar die vrouw en opa in staan.
Ik heb dat filmpje op facebook gezet en gevraagd voor te delen en of iemand deze mevr herkende, om dan contact op te nemen.
Binnen een half uur had ik voor en achternaam, het adres van haar en ook meerdere verhalen van mensen waarbij een familie lid door haar bestolen was.
Er is aangifte gedaan en de politie nam het verder over.

Vandaag werd ik benaderd door een vrouw die meer wilde weten. Na een poosje gepraat te hebben bleek zij de schoondochter van haar te zijn en ze zijn onwijs geschrokken over het gebeuren.
Ze wilden contact opnemen met mijn oom en tante om dit te bespreken en een oplossing te vinden.
Ze vonden het heel erg en schaamde zich hiervoor en gaven aan dat dit niet de eerste keer was.
Ik ben blij dat het op deze manier ook kan. Ze gaan vanmiddag bij mijn oom en tante op bezoek om tot een onderlinge oplossing te komen.

Opa is erg overstuur geraakt hierdoor, zo hebben we hem nog nooit gezien.
Ik vind het zo erg dat dit soort dingen gebeuren. En ben blij dat het nu zo ook opgelost kan worden.
Laatst gewijzigd door Anoniem32 op 06 Dec 2013 12:48, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

No. 3

Bericht 06 Dec 2013 12:48

Re: Op zo'n momenten houd ik van facebook

(zulke)
<<

Bloemetjesgordijn

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2241

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:19

Bericht 06 Dec 2013 12:53

Re: Op zulke momenten houd ik van facebook

Wat fijn dat het opgelost is en dat er nu familie van de vrouw komt kijken naar een oplossing. Maar ik vind het wel erg dat dit blijkbaar al vaker is gebeurt en dat de vrouw hier nu nog steeds mee door kan gaan. Hoeveel mensen moet ze bestelen voordat er nu eens actie ondernomen wordt.
En vooral omdat ze dit al doet bij mensen die zo goedgelovig zijn. Ik zal dit filmpje ook even doorspelen naar familie van mijn buurvrouw want bij haar is hetzelfde gebeurt. Alleen zijn ze in huis geweest en diverse dingen gestolen.
<<

Anoniem83

Bericht 06 Dec 2013 12:56

Re: Op zulke momenten houd ik van facebook

Maar dit is toch voor eigen rechter spelen en schending van de privacy. Ik snap dat je opa overstuur is maar ik zou toch oppassen met dit soort dingen.
<<

Anoniem32

Bericht 06 Dec 2013 12:58

Re: Op zulke momenten houd ik van facebook

Politie heeft toestemming gegeven en daarna is het pas op facebook gegaan.
Daarnaast tegenwoordig word er zoveel gedeeld op social media om daders te kunnen opsporen en blijkbaar met succes.
Nog mooier we werden zelfs bedankt door de politie gezien zij nu zelf sneller klaar zijn met het onderzoek.
<<

Anoniem83

Bericht 06 Dec 2013 13:00

Re: Op zulke momenten houd ik van facebook

Oké dan heb ik niks gezegd. Fijn dat het zo opgelost kon worden.
<<

Anoniem185

Bericht 06 Dec 2013 13:35

Re: Op zulke momenten houd ik van facebook

Ik dacht eigenlijk het zelfde als Mini, kreeg een beetje laster-gevoelens hier bij. De frustratie en de hoop op aanwijzingen snap ik daarentegen wel heel goed en ik ben blij dat er iemand gevonden is en er naar een oplossing wordt gezocht. Wel verstandig om dit eerst met de politie te overleggen!
<<

Anoniem32

Bericht 06 Dec 2013 13:57

Re: Op zulke momenten houd ik van facebook

Snap jullie reactie wel. Ik zou het zonder overleg ook niet doen. Maar gezien we nu toestemming hadden is het een ander verhaal.

Zojuist heeft de familie van die mevr contact opgenomen met ons. Deze mevr doet dit al 30 jaar en is niet te stoppen.
Er loopt zelfs al een rechtzaak tegen haar over dit onderwerp.
De familie geeft het geld terug aan opa en voor ons is het hiermee opgelost.
Ik hoop dat die vrouw de juiste hulp gaat krijgen want zelfs haar familie vind het vreselijk.

Zo kan het ook opgelost worden. Ik heb met totaal geen verkeerde bedoelingen dat filmpje geplaatst op facebook. Alleen met de hoop om dit resultaat te behalen en met succes dus.
<<

Anoniem185

Bericht 06 Dec 2013 14:00

Re: Op zulke momenten houd ik van facebook

Fijn dat het succesvol is geweest. Wat een zieke vrouw, om al 30 jaar oude mensen te beroven...
<<

Anoniem 42

Bericht 06 Dec 2013 14:15

Re: Op zulke momenten houd ik van facebook

Fijn zeg dat de dader zo is gepakt. Hopelijk krijgt je opa daar wat rust door, echt heel zielig voor je opa.
<<

Anoniem17

Bericht 06 Dec 2013 14:21

Re: Op zulke momenten houd ik van facebook

Ik vind het heel fijn voor je opa dat de dader is gepakt, en ik hoop ook dat hij hier wat rust door kan vinden. Toch vind ik het niet ok om dit soort filmpjes op FB te delen. Ik vind dat hele heksenjacht-idee dat daarmee ontstaat niet fijn. Waarschijnlijk had de politie haar zonder die hele FB actie ook wel gevonden, ze stond schijnbaar duidelijk herkenbaar in beeld.
Ik snap wel dat je het gedaan hebt hoor, zeker als je akkoord krijgt van de politie, maar ik zou het zelf denk ik niet zo snel gedaan hebben.
<<

Anoniem193

Bericht 06 Dec 2013 14:32

Re: Op zulke momenten houd ik van facebook

Jeetje als het al zo'n veelpleger is zou ik het niet onderling willen oplossen. Er moet toch eens duidelijk gemaakt worden dat dit niet kan?
<<

Valerie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:25

Bericht 06 Dec 2013 14:37

Re: Op zulke momenten houd ik van facebook

Ahw wat zielig voor je opa dat hij nu zo van slag is (ook wel logisch).

Wat goed dat jullie haar hebben kunnen pakken dmv facebook.
Make happy memories
<<

Anoniem32

Bericht 06 Dec 2013 17:20

Re: Op zulke momenten houd ik van facebook

Alibi, klopt idd. Aan de ene kant ben ik blij dat het zo is opgelost door de zoon van die vrouw. Het ging gelukkig om een klein bedrag dit keer.
Maar ik deel je mening zeker dat dit niet kan doorgaan. Maar goed er ligt een melding bij de politie en blijkbaar is ze bekend daar gezien er ook een rechtszaak loopt tegen haar.
Meer dan dit kunnen wij niet meer doen.
<<

Anoniem187

Bericht 06 Dec 2013 17:33

Re: Op zulke momenten houd ik van facebook

Wat fijn dat nu bekend is wie het gedaan heeft en dat er actie ondernomen kan worden!
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 22:33

Bericht 06 Dec 2013 17:36

Re: Op zulke momenten houd ik van facebook

Alibi schreef:Jeetje als het al zo'n veelpleger is zou ik het niet onderling willen oplossen. Er moet toch eens duidelijk gemaakt worden dat dit niet kan?

Dat weet ze heus wel, er zijn maar bijzonder weinig mensen die niet snappen dat diefstal fout is. Iemand die structureel diefstallen pleegt, daar speelt waarschijnlijk gewoon andere problematiek (psychiatrisch, financieel, sociaal). Opsluiten lijkt me niet de oplossing.

Fijn dat er een oplossing komt en je opa het geld terug krijgt, maar ik ben ook echt absoluut tegen zulke acties, met name als het om iets 'kleins' (ik snap dat het voor jouw opa niet zo voelt) gaat als diefstal. Ik vind de privacy van die vrouw niet goed afgewogen tegen het belang van de opsporing. Zeker als er al een zaak loopt tegen haar, was het zonder die facebookmelding ook wel opgelost. Dat de politie hiervoor toestemming heeft gegeven vind ik een héle slechte zaak.
Laatst gewijzigd door SuperGrover op 06 Dec 2013 18:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem32

Bericht 06 Dec 2013 17:45

Re: Op zulke momenten houd ik van facebook

Ik vind het best bijzonder dat hier mensen op tegen zijn. Al snap ik het wel hoor.
Maar als ik zie hoe vaak zoiets op facebook voorbij komt om mensen te kunnen vinden. En vaak ook nog vanuit politie of wat welk opsporingsprogramma dan ook.
Filmpjes die gemaakt worden van geweld partijen noem maar op. Is dat dan geen schending van privacy?

Daarbij vind ik het in dit geval niet eens een verkeerde oplossing geweest. Het feit dat blijkt vandaag dat ze al zo lang diefstal pleegt, wisten we niet van te voren dat vertelde de familie vandaag pas.
Maar we weten ook dat politie met dit soort zaken ook niet altijd hun handen uit steken.
In dit geval krijgt mijn opa wel zijn geld terug, maar hij zit wel met een serieuze angst thuis waar dan verder niet meer naar gekeken wordt.
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 22:33

Bericht 06 Dec 2013 18:05

Re: Op zulke momenten houd ik van facebook

En is die angst nu helemaal weg nu de dader haar naam bekend is? Nee toch? Dat hij met angst zit is echt hartstikke naar, maar dat bericht op facebook verandert daar weinig aan. Ik keur haar daad niet goed, maar ik vind dit gewoon niet de manier.

Inderdaad, al die berichten op facebook zijn privacyschending. Levens kunnen daarmee kapot gemaakt worden. Sowieso wordt alles dat op facebook gezet wordt bewaard, dus zoiets kan iemand echt heel lang achtervolgen. En berichten over huizen die beklad worden, mensen die mishandeld worden, om aantijgingen op facebook (die niet eens altijd waar zijn). Ik weet dat de politie ook soms beeldmateriaal verspreidt, en dat is ook niet altijd goed, maar voordat zoiets wordt gedaan, is er in elk geval een afweging over gemaakt door mensen die hier kennis over horen te hebben. Privacyschending is soms te verantwoorden tegenover het belang dat het dient. Dus dat er soms beelden uitgebracht worden van ernstige zaken die niet op een andere manier opgelost kunnen worden, dat vind ik terecht. Maar dit is geen ernstige zaak en het had zeer waarschijnlijk ook zonder dit bericht opgelost kunnen worden. Dus dan vind ik het een verkeerde belangenafweging.
Laatst gewijzigd door SuperGrover op 06 Dec 2013 18:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 06 Dec 2013 18:33

Re: Op zulke momenten houd ik van facebook

Ik ben blij voor jullie dat jullie haar te pakken hebben. Maar verder wel eens met SG. Ik vind het ook erg riskant en je kan er levens echt mee kapot maken.
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 06:44

Bericht 06 Dec 2013 19:22

Re: Op zulke momenten houd ik van facebook

Oh Stuit wat fijn dat het geholpen heeft!
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 06 Dec 2013 22:44

Re: Op zulke momenten houd ik van facebook

Ik vind het wel kunnen om via Facebook haar identiteit te achterhalen zolang er niet bij staat dat zij wegens diefstal gezocht wordt. Een oproep met wie kent deze vrouw, prima.
<<

Anoniem 41

Bericht 07 Dec 2013 23:04

Re: Op zulke momenten houd ik van facebook

Als je zeker weet dat zij de dader is, dan kan het mij niet meer interesseren dat e recht heeft op privacy. Zij doet iets illegaals dus dat recht is ze verloren wat mij betreft.
Natuurlijk wel recht op een eerlijk proces. Maar als ze zeker zijn dat zij de dader is, dan moet er alles aangedaan worden om haar op te pakken.
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:23

Bericht 08 Dec 2013 10:49

Re: Op zulke momenten houd ik van facebook

Mierzoet schreef:Als je zeker weet dat zij de dader is, dan kan het mij niet meer interesseren dat e recht heeft op privacy. Zij doet iets illegaals dus dat recht is ze verloren wat mij betreft.
Natuurlijk wel recht op een eerlijk proces. Maar als ze zeker zijn dat zij de dader is, dan moet er alles aangedaan worden om haar op te pakken.

Helemaal mee eens. Ik pieker er niet over om de rechten te respecteren van iemand die mij zou bestelen o.i.d. om het risico te lopen dat hij of zij er mee weg komt. Mijn eigen rechten prevaleren in zo'n situatie.

Mijn vriend is vorig jaar zonder aanleiding mishandeld op straat. Neus gebroken, voortanden afgebroken. Ik had met liefde beelden daarvan gedeeld, als die er waren. Dat het de daders vervolgens nog een hele tijd kan achtervolgen is hun probleem. Nu is er nooit iemand gepakt, daar heb ik echt véél meer moeite mee.
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 08 Dec 2013 10:59

Re: Op zulke momenten houd ik van facebook

Mierzoet schreef:Als je zeker weet dat zij de dader is, dan kan het mij niet meer interesseren dat e recht heeft op privacy. Zij doet iets illegaals dus dat recht is ze verloren wat mij betreft.
Natuurlijk wel recht op een eerlijk proces. Maar als ze zeker zijn dat zij de dader is, dan moet er alles aangedaan worden om haar op te pakken.


Ik beh het hier ook helemaal mee eens.
Fijn dat het opgelost is, Stuiterbal!
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 22:33

Bericht 08 Dec 2013 12:31

Re: Op zulke momenten houd ik van facebook

Mierzoet schreef:Als je zeker weet dat zij de dader is, dan kan het mij niet meer interesseren dat e recht heeft op privacy. Zij doet iets illegaals dus dat recht is ze verloren wat mij betreft.
Natuurlijk wel recht op een eerlijk proces. Maar als ze zeker zijn dat zij de dader is, dan moet er alles aangedaan worden om haar op te pakken.

Wel recht op een eerlijk proces, maar als jij vindt dat zij de dader is, dan heeft ze geen recht meer op privacy? Een van de beginselen van een eerlijk proces is dat iemand onschuldig is tot het tegendeel wettig en overtuigend door de rechter is bewezen. Het staat dus niet vast dat zij schuldig is op het moment dat zo'n foto op facebook gezet wordt. De rechters in ons land zijn er toch niet voor jan lul?

Ellibre: Maar dat is een compleet andere situatie. Als er geen enkele andere mogelijkheid is dan daders van ernstige delicten oppakken door beelden van ze naar buiten te brengen, en daar een afweging is gemaakt door politie/justitie, dat snap ik. Maar een diefstal is een ander type delict, en aangezien er al een rechtszaak tegen haar loopt, kun je op je vingers natellen dat zij zonder deze beelden op facebook ook opgepakt was. Zulke beelden horen aan de politie te worden gegeven, zodat zij kunnen bepalen wat daarmee moet gebeuren en of het noodzakelijk is om privacy te schenden. Op het moment dat wij allemaal zelf gaan beslissen wat voor rechten andere mensen hebben, hebben we geen rechtstaat meer. En in zo'n land wil ik niet leven.

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers