Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Boos worden op je kind(jes).

<<

Callie

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 168

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:22

Bericht 05 Dec 2013 13:41

Re: Boos worden op je kind(jes).

Allemaal heel herkenbaar!
Ik heb best veel geduld, kan veel hebben en af en toe tel ik gewoon in mezelf tot 10. Maar er zijn momenten, dan loopt dat emmertje echt over. En bij mij is het dan ook dat ik in eens m'n stem verhef. Ook als ze me pijn doen, vooral bij de jongste, die zit op moment in een bijt-fase! :thumbdown: Maar als zij me bijt, of in het gezicht pakt, kan ik ook flink hard schreeuwen! Maar gelijk daarna heb ik er spijt van. Want had ik t dan maar anders aangepakt.. En niet door te gaan gillen! Maar ja, dat is nu eenmaal niet altijd zo! Dan maar weer een extra knuffel en ook een sorry vanuit mijn kant!
I. juni '10 - N. mei '12 - J. augustus '16
<<

Anoniem162

Bericht 05 Dec 2013 14:02

Re: Boos worden op je kind(jes).

Ik word echt wel boos op hem en dan bedoel ik ook echt boos, het komische is alleen nu dat ik exact mezelf terug krijg te zien.
Als mijn man en ik aan het praten zijn (discussie) dan komt hij tussen ons in staan met een vingertje omhoog, Ophouden Nu! echt exact zoals ik het doe tegen hem.
Ik probeer er nu wel meer op te letten dat ik meer uitleg geef als ik boos ben (behalve dus het ophouden nu hahaha) Maar hij luistert gewoon weg niet momenteel (hij is net 2)
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:18

Bericht 05 Dec 2013 14:05

Re: Boos worden op je kind(jes).

Misschien moeten wij moeder maar wat eerlijker tegen elkaar zijn. Respect voor de moeders/ouders die het lukt om altijd zonder stemverheffing of boosheid te reageren, ik weet dat hier moeders zijn die ervaring hebben met een dergelijke opvoedingsstijl.
Wat Parel zegt herken ik heel goed, mijn zoontje is niet snel van zijn stuk gebracht. Ik ben orthopedagoog en leerkracht en zeg met regelmaat, een klas met 30 pubers in groep 8 krijg is serieus makkelijker aan het luisteren dan mijn eigen anderhalf jaar oude dreumes. Hij loopt op de bank, dat mag niet van ons maar gaan zitten als wij het vragen doet hij niet. Ons lachend aankijken wel, en dan? Dan lopen we naar hem toe, soms gaat hij direct zitten en soms loopt hij nog even een stukje door. Als hij moedwillig niet luistert, dan word ik wel boos en praat ik met harde/strenge stem. Ik weet dat hij begrijpt wat ik bedoel, als mijn vader ( opa dus) hetzelfde vraagt: "Ga op je billen zitten" dan doet hij het wel... In de douche doet hij het ook, als ik midden in de kamer vraag of hij op zijn billen wil gaan zitten doet hij het ook. Om aan te geven dat hij snapt wat ik bedoel. Ik voel me altijd verschrikkelijk schuldig, hem lijkt het niet te deren. Hij gaat net zo makkelijk verder spelen en een kus en een knuffel krijg ik ook van hem. Wel trek ik duidelijk een lijn en zeg het ook tegen hem. "Nu ben ik boos op jou omdat...." Ik merk dat kinderen het fijn vinden om echt te weten wat je voelt en wilt zeggen, ooit zal hij daar ook profijt van hebben. Als ik nu vraag (dom natuurlijk, niet alles vragen...) "Moet ik boos op jou worden?" roep hij keihard neuhneuhneuh compleet met geheven vingertje als in pas op en gaat vervolgens door met wat hij deed. Heel soms moet ik daar ook gewoon om lachen, lekker correct! Weet je wat, moeders zijn ook maar mensen....
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 05 Dec 2013 14:11

Re: Boos worden op je kind(jes).

Pleun schreef:Misschien moeten wij moeder maar wat eerlijker tegen elkaar zijn. Respect voor de moeders/ouders die het lukt om altijd zonder stemverheffing of boosheid te reageren, ik weet dat hier moeders zijn die ervaring hebben met een dergelijke opvoedingsstijl.

Volgens mij is er geen opvoedingsstijl die zegt dat je nooit boos zou moeten reageren. Wat voor opvoedsstijl bedoel je?

Ik moet ook zeggen dat ik het niet herken dat je niet van anderen hoort dat ze wel eens boos worden op hun kind. Mijn vrienden/kennissen zijn hier altijd gewoon eerlijk over, ik ook naar hen.
<<

Anoniem331

Bericht 05 Dec 2013 14:14

Re: Boos worden op je kind(jes).

Ik heb ook niet echt het idee dat het een taboe is om over te praten. Als het zo uit komt dat we ergens anders zijn, en het doet zich voor, dan gaat het niet zo hoor! Zou het eng vinden als dat alleen in eigen huis gebeurt en het dan een soort van stiekem gebeurd.
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:18

Bericht 05 Dec 2013 14:18

Re: Boos worden op je kind(jes).

Er waren in ieder geval op het vorige forum een aantal moeders bezig met ( vergeef me als ik het verkeerd heb begrepen of heb vertaald) onvoorwaardelijk ouderschap waarbij zij geen goed of kwaad oordeel gaven over het gedrag van hun kinderen. Ik vond en vind dat nog steeds een heel goed en mooi idee maar dat lukt bij mij niet. Of dat een opvoedingsstijl is, zo betitel ik dat wel maar dat kan anders aanvoelen. Ik zeg ook niet dat ik nooit van anderen hoor dat ze boos worden, het is echter niet zo dat het een vast onderdeel van gesprek is terwijl het vaak wel een vast onderdeel van een dag/week in de dagelijkse gang van zaken is. Natuurlijk hoor ik wel eens van anderen dat zij boos worden, toch denk ik dat sommige moeders het moeilijker vinden om eerlijk hierover te zijn. Ik merk dat ook in mijn praktijk van het onderwijs, ouders zien het makkelijk als falen. Dat is meer zoals ik het bedoel.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 05 Dec 2013 14:23

Re: Boos worden op je kind(jes).

Onvoorwaardelijk ouderschap betekent niet dat je niet boos mag worden :) . Boosheid is een normale emotie, een kind mag best zien dat je boos bent.
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:18

Bericht 05 Dec 2013 14:26

Re: Boos worden op je kind(jes).

True, zover heb ik me er dus in verdiept... Thank you!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 05 Dec 2013 14:55

Re: Boos worden op je kind(jes).

Hier worden wij ook weleens echt boos op ons zoontje hoor, inclusief een flinke stemverheffing. Maar er zijn ook gewoon grenzen, waar hij zich aan te houden heeft. Hij mag best leren dat boos zijn ook een emotie is. En dat goedmaken achteraf er ook bij hoort. Ik kan me daar ook best wel schuldig over voelen en het is best een verademing te lezen dat ik niet de enige ben.
Laatst gewijzigd door Lady op 06 Dec 2013 09:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 05 Dec 2013 15:17

Re: Boos worden op je kind(jes).

Oh, hier wordt ook echt wel eens geschreeuwd naar de kinderen hoor. Ik kan een hoop hebben, maar soms is het gewoon een keer klaar en ja, dan ontplof ik weleens.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 05 Dec 2013 15:40

Re: Boos worden op je kind(jes).

Ik vind dat L. boos mag zijn en ik vind ook dat ik boos mag zijn. Maar ik vind niet dat ik op hem mag afreageren als ik het beu ben dat hij de hele dag aan het jengelen is geweest want dan reageer ik alsof hij mij aan het pesten was en dat is niet zo. Dus als ik dan uit mijn slof zie en met stemverheffing tegen hem zeg dat ik het echt helemaal zat ben dan snapt mijn kleine ventje écht niet dat boosheid een normale emotie is. Hij heeft namelijk geen flauw idee wat hij gedaan heeft. Hij zat dan gewoon niet zo lekker in zijn vel en dan reageer ik zo.
Natuurlijk hoef ik niet altijd begrip vol te zijn, soms is lekker ruzie maken best goed. Maar er is geen sprake van ruzie in dit geval want L. kan dat nog helemaal niet doen! Ja fysiek wel maar dan voel ik me ook niet schuldig als ik hem even stevig vasthoud of tegen hem zeg dat ik er klaar mee ben. Dan doet hij zelf ook boos en meestal is dat in bed en dan loop ik gewoon weg om hem uit te laten razen daarna en kom ik na 10 minuten weer even bij hem kijken.

Waar het om gaat is boos worden terwijl je kind er niets van snapt, ik vind dat echt vervelend van mezelf. Ik ben gewoon een driftkikker en ik ben in staat om te gaan stampvoeten en schreeuwen als ik boos ben. Ik doe dat niet naar Lucas nu, maar er komt een dag dat ik dat wel doe. Dat is niet de manier hoe ik hem wil leren hoe je moet woede om gaat. Ik wil hem leren dat als je boos bent dat best even mag, maar dat je dan gewoon even op een kussen moet gaan rammen of een time out moet nemen of zo. Ik wil niet dat mijn kind bang wordt voor mijn woede-uitbarstingen of iets dergelijks.
Ik heb dat gezien bij mijn eigen ouders, die hadden zichzelf echt niet onder controle en de ene dag werd mijn moeder boos om iets en de andere dag niet en ik was vaak hartstikke bang voor haar als ze boos was omdat ze zo onberekenbaar was.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 05 Dec 2013 15:49

Re: Boos worden op je kind(jes).

Ik herken het ook. Met name als ik moe ben of last heb van mijn hormonen kan ik ook uit mijn slof schieten. Ik vind dit echt een vervelende eigenschap van mezelf, mijn vader deed dit vroeger ook (maar had dit wel extremer) en dat resulteerde erin dat je niet tegen hem in durfde te gaan omdat je niet wist hoe hij zou reageren. Ik heb me altijd voorgenomen zo niet te doen en toch betrap ik mezelf er soms op. Het gaat hier met vlagen, vaak kan ik het relativeren en heb ik geduld genoeg, maar dus niet altijd. Het wordt wel wat minder gelukkig. Wat ik hier nu doe is achteraf altijd mijn excuses aanbieden en uitleggen wat er gebeurde. Dat helpt altijd wel goed. Boos zijn is natuurlijk ook wel een normale eigenschap en ik probeer ze uit te leggen dat papa en mama ook wel eens boos zijn etc. Maar ik blijf het stom van mezelf vinden, ook al is het menselijk :)
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

ChiQ

Bericht 05 Dec 2013 15:57

Re: Boos worden op je kind(jes).

Och ja hier ook een driftkikker die ik afentoe echt niet kan hebben. Bijv eergisteren. Dan begint de dag al slecht, gehuil, gemopper.. Tegen 15:00 was ik nog niet gedoucht, omdat Julian gewoon echt in een bui zat. Ik was niet lekker, was vreselijk moe, en hele zere rug. Dan moet ik me echt beheersen om niet tegen hem te schreeuwen want hij snapt dat niet maar snapt wel dat ik boos ben en gaat dan huilen. Nu is t zo dat julian geen makkelijke is, het is niet snel goed én alles is huilen.. Hij huilt als ik hem op de grond leg om te verschonen, gooit zich woest op de grond als ik een batterij die hij uit zijn speelgoed heeft gehaald afpak, hij huilt als hij niet zelf mag eten/drinken, slaapzak aan is huilen en uittrekken is ook huilen, zelfs sokken aan lukt niet zonder gehuil. Ja sorry, maar als ik me soms zo geterroriseerd voel, dan ontglipt mij wel eens: 'hou eens op!!' Hij mag er dan wel niets van snappen; maar het lucht soms wel op.
<<

Anoniem25

Bericht 05 Dec 2013 16:50

Re: Boos worden op je kind(jes).

Ik word ook wel eens boos hoor... Als hij voor de zoveelste keer op het aanrecht klimt, bijt, mijn portemonnee leeghaalt of op de tafels kleurt. Van sommige dingen weet hij prima dat het niet mag, en als hij het dan toch blijft doen heb ik niet altijd het geduld om rustig uit te leggen waarom het ook alweer niet mag. Dus dan is het gewoon 'niet bijten!!!'. En volgens mij vindt hij me nog steeds best wel aardig :)
<<

Anoniem 42

Bericht 05 Dec 2013 19:45

Re: Boos worden op je kind(jes).

Mijn jongste twee kinderen maken me eigenlijk nooit boos, alleen op de middelste ben ik een keer boos geweest. Mijn oudste maakt me wel eens boos. Ze kan mijn aandacht echt opeisen en vooral in het verkeer heb ik daar een hekel aan omdat dat gewoon gevaarlijk is. Dan gaat ze met haar schoenen in mijn stoel schoppen, rozijnen naar mijn hoofd gooien of op steeds luidere toon dezelfde vraag herhalen als ik even mijn concentratie bij het verkeer heb en niet bij haar vraag en daarom niet antwoord.

Ben daar een paar keer echt over uitgevallen, de ergste keer heb ik gezegd dat ze ON-MID-DEL-LIJK haar mond moest houden, op echt kwade toon. Dat maakte wel even indruk, maar helaas kreeg ze daarna vragen over waarom ik nou zo uitviel die ze op steeds luidere toon ging herhalen :laughcry: . Toen heb ik me geconcentreerd op mijn ademhaling (adem in - adem uit) om te voorkomen dat er in het nieuws zou komen dat er een peuter moederziel alleen achter gelaten was op het Keizer Karel plein in Nijmegen.
<<

Anoniem28

Bericht 05 Dec 2013 20:06

Re: Boos worden op je kind(jes).

Op de jongste ben ik in de nacht wel eens boos geweest, zeker als ze ieder half uur wakker was en op de momenten dat ze sliep, ze aan het friemelen was met haar vingersnagels in mijn nagelriemen. Toen heb ik haar ook wel eens wat aan de ruwe kant bij mij man gelegd.

Op de oudste kan ik boos worden als ze uuuuuuuren en uuuuuren achter elkaar aan het jengelen, dreinen, huilen en zeuren is. Op een gegeven moment ben ik daar dan echt klaar mee en kan ik ook wel eens iets lomper uitvallen dan ik eigenlijk zou willen.
<<

Earane

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:29

Bericht 05 Dec 2013 20:15

Re: Boos worden op je kind(jes).

Oh, dit vind ik ook zo lastig. De afgelopen tijd was mijn dochter van 1,5 zo dwars en opstandig dat ik ook niet altijd mijn geduld kon bewaren. Ik had het mij zo voorgesteld dat ik haar alles geduldig zou uitleggen etc., maar daar ben ik op teruggekomen ;). Ik heb daar niet eens tijd voor, dan gaat ze gewoon weer verder en dat maakt me weer onzeker. Echt boos worden tot schreeuwen aan toe heb ik (nog) niet gehad, maar ook dat lijkt me een logische reactie.
Maart 2012 September 2014
<<

Artemis

Bericht 05 Dec 2013 22:32

Re: Boos worden op je kind(jes).

Als ie daar zo van onder de indruk is de rest van de dag dan word je echt niet vaak genoeg boos :angel:

Hier trekken ze hoogstens een wenkbrauw op als ik uit mijn dak ga.
<<

Anoniem16

Bericht 05 Dec 2013 22:34

Re: Boos worden op je kind(jes).

hahahha Artemis.

Ik heb echt engelengeduld maar wanneer het klaar is is het ook echt klaar. R is ook zo'n gevoelig ding, die barst ook in tranen uit wanneer ik mopper. Bij hem heeft het meestal wel effect gelukkig, hij leert er wel van ;) meestal.....
<<

Anoniem144

Bericht 05 Dec 2013 22:39

Re: Boos worden op je kind(jes).

Ik word wel eens boos op haar. Ze kan ook echt het bloed onder mijn nagels vandaan halen.
Meestal schrikt ze er niet van , soms gaat ze dan dramatisch huilen. Ik voel me er niet schuldig over hoor, moeders zijn ook mensen met gevoel. Dat moet ze ook maar leren.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5464

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 05 Dec 2013 22:41

Re: Boos worden op je kind(jes).

Ik verhef mijn stem ook al wel eens als ze maar door blijft gaan met iets. Dan verlies ik ook weleens mijn geduld. Ik herken het zeker. Ik probeer het wel te vermijden. Maar voornamelijk als 1 van ons twee de dag niet heeft komt het weleens voor.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 06 Dec 2013 09:45

Re: Boos worden op je kind(jes).

Twellie schreef:Toen heb ik me geconcentreerd op mijn ademhaling (adem in - adem uit) om te voorkomen dat er in het nieuws zou komen dat er een peuter moederziel alleen achter gelaten was op het Keizer Karel plein in Nijmegen.


:laughcry:
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem66

Bericht 06 Dec 2013 10:44

Re: Boos worden op je kind(jes).

Oh, ik word ook wel eens boos hoor. Is toch menselijk? Ik kan er vooral niet tegen als onze kinderen van die buien hebben dat ze niks willen en alleen maar aan het jammeren zijn om het jammeren. Gisteren de jongste nog. Was wakker geworden en wordt dan heel boos bij alles wat je doet. Echt gewoon chagrijnig. Op gegeven moment ben ik daar dan ook wel klaar mee dus heb hem gewoon naar bed gebracht weer en daar heeft hij 10 min heel boos zitten wezen. Ja sorry hoor, ik ben ook maar een mens. Mijn oudste kan net zo'n bui hebben. 'Nee, dit wil ik niet. Dat wil ik niet. Dit vind ik stom. Jij bent stom.' Jengeljengel.
<<

Anoniem66

Bericht 06 Dec 2013 10:47

Re: Boos worden op je kind(jes).

Artemis schreef:Als ie daar zo van onder de indruk is de rest van de dag dan word je echt niet vaak genoeg boos :angel:

Hier trekken ze hoogstens een wenkbrauw op als ik uit mijn dak ga.


Hahaha, hier moeten ze nog wel eens huilen ofzo maar dat is maar even.
<<

Leipe Loetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 06 Dec 2013 11:33

Re: Boos worden op je kind(jes).

Ik kan ook ontzettend boos worden, vooral als ik moe ben. Dan is mijn lontje erg kort. Vreselijk om toe te moeten geven, maar ik denk dat iets heel menselijks is. Met mijn dochter lig ik regelmatig in de clinch, maar die heeft hetzelfde karakter als ik. Dat zorgt af en toe wel voor vuurwerk ja. Mijn zoon is een veel rustiger kind, als je daar een keertje boos op wordt, schrikt hij zich een hoedje! Hij snapt het dan echt niet. Ik voorzie trouwens nog wel eens een uitbarsting als hij wat ouder is, want hij wordt steeds brutaler met apenstreken.
2010 & 2012

Afbeelding
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron