Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Meer aflossen op hypotheek?

<<

Anoniem91

Bericht 03 Dec 2013 15:03

Meer aflossen op hypotheek?

Wij mogen per kalenderjaar 10% van het hypotheekbedrag aflossen.
Maar het schijnt dat banken ook niet moeilijk hoeven doen als je meer af wilt lossen, maar dat zou je moeten aanvragen enzo.
Heeft iemand wel eens meer afgelost dan in je hypotheek voorwaarden staat? En hoe ging dat in zijn werk?
PM, mag ook.
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 03 Dec 2013 15:16

Re: Meer aflossen op hypotheek?

Ik weet niet wat voor soort hypotheek je hebt, maar het verschilt per hypotheek hoeveel je af mag lossen. Je mag je hypotheekbedrag altijd met 10% verkleinen per jaar, maar bij een bankspaarhypotheek mag je bijvoorbeeld ook nog extra geld op de bankspaarrekening storten. Dit mag maar tot een bepaalde hoogte. Hoe hoog is dat is, dat zou ik aan je hypotheekadviseur navragen. Je maandlasten gaan in ieder geval harder naar beneden door op de bankspaarrekening te storten dan door je hypotheek in zijn algemeen te verlagen.
Verder bestaat er ook nog een mogelijkheid bij een bankspaarhypotheek om de looptijd van je hypotheek te verkorten, dan kun je weer extra geld storten op je bankspaarrekening.

Het hangt er dus een beetje vanaf wat je doel is en wat voor soort hypotheek je hebt, wat het slimste is om te doen en hoeveel je extra mag aflossen.
<<

Anoniem91

Bericht 03 Dec 2013 15:24

Re: Meer aflossen op hypotheek?

Wij hebben inderdaad ook een deel bankspaarhypotheek.
Het is lastig ook belastingtechnisch zeg maar weer wat nou wijsheid is.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 03 Dec 2013 20:50

Re: Meer aflossen op hypotheek?

Deze site: http://www.berekenhet.nl/modules/wonen/ ... -niet.html
bevat een rekentool om te bepalen of het interessant is om af te lossen.
08/2018
05/2021
<<

Anoniem91

Bericht 03 Dec 2013 21:06

Re: Meer aflossen op hypotheek?

Ja, dat heb ik gedaan en daar is het niet gunstig zoals ze zeggen.
Mag ik je even een PM sturen?
<<

Anoniem 42

Bericht 04 Dec 2013 21:34

Re: Meer aflossen op hypotheek?

Ik los mijn hypotheek ook versneld af. De officiele looptijd is dertig jaar maar ik stort er zo vaak als ik kan een bedrag in en ik heb ook voor ogen wanneer ik mijn hypotheek afgelost wil hebben. Bij bijna elke hypotheek mag je volgens mij 10% boetevrij aflossen per jaar. Meestal moet het een maand van tevoren aangekondigd worden.
<<

Anoniem28

Bericht 04 Dec 2013 22:03

Re: Meer aflossen op hypotheek?

Nu hebben wij (nog) geen hypotheek, maar ik snap er ook echt de ballen van. Ik heb de info gelezen en de proefberekening gedaan, maar ik snap het niet. Kan iemand mij in Jip en Janneketaal uitleggen waarom het niet voordelig kan zijn om een annuïteitenhypotheek versneld af te lossen als je voldoende spaargeld hebt?
<<

Anoniem91

Bericht 05 Dec 2013 22:37

Re: Meer aflossen op hypotheek?

Twellie schreef:Ik los mijn hypotheek ook versneld af. De officiele looptijd is dertig jaar maar ik stort er zo vaak als ik kan een bedrag in en ik heb ook voor ogen wanneer ik mijn hypotheek afgelost wil hebben. Bij bijna elke hypotheek mag je volgens mij 10% boetevrij aflossen per jaar. Meestal moet het een maand van tevoren aangekondigd worden.


Maar het gaat om ca het drie dubbele...
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 05 Dec 2013 22:59

Re: Meer aflossen op hypotheek?

Wij kunnen onbeperkt aflossen als onze rentevaste periode is afgelopen.
08/2018
05/2021
<<

Anoniem166

Bericht 05 Dec 2013 23:11

Re: Meer aflossen op hypotheek?

Rejoy schreef:Nu hebben wij (nog) geen hypotheek, maar ik snap er ook echt de ballen van. Ik heb de info gelezen en de proefberekening gedaan, maar ik snap het niet. Kan iemand mij in Jip en Janneketaal uitleggen waarom het niet voordelig kan zijn om een annuïteitenhypotheek versneld af te lossen als je voldoende spaargeld hebt?


Het is vrijwel altijd voordelig om je hypotheek af te lossen, tenzij de rente op je spaargeld hoger ligt dan de rente op je hypotheek. Maar het voordeel dat je met aflossen behaalt, is vaak heel erg klein. Het kan zijn dat je € 20.000 aflost, en dat het op jaarbasis maar vrij weinig scheelt.

Simpel voorbeeld: je hebt een hypotheekrente van 4 % en je wilt € 10.000 aflossen.
Dat scheelt per jaar bruto: 4% x € 10.000 = € 400 aan rente betalen. Als je 42% belasting betaalt, scheelt het je netto € 400 - € 168 = € 232 per jaar = € 19,33 per maand. En dat voordeel is misschien nog wel kleiner, want je mist dan ook het rentevoordeel van die € 10.000 op je bankrekening (€ 150 per jaar op basis van 1,5% rente). Dat meegerekend scheelt het je € 82 per jaar (€ 232 - € 150) = € 6,83 per maand.

Kortom, je bent € 10.000 ineens 'kwijt' van je bankrekening en je gaat er netto amper op vooruit.
Dus ja, het is wel voordelig, maar het voordeel is wel heel klein. Het wordt pas leuk als je echt veel geld hebt (box 3 belasting moet betalen) en een flink deel kunt aflossen.
<<

Anoniem91

Bericht 05 Dec 2013 23:15

Re: Meer aflossen op hypotheek?

Sanne mag ik jou even een PM sturen? Ik wel wat bedragen, maar het gaat hier om een schenking, dus het zou rechtstreeks naar de hypotheek gaan.
<<

Anoniem28

Bericht 06 Dec 2013 11:35

Re: Meer aflossen op hypotheek?

Maar hoe sneller je van je hypotheek af bent, hoe beter toch? Met afbetalen bouw je in feite toch ook eigen kapitaal op? Als je 10.000 euro in de hypotheek stort ben je dat geld niet kwijt, maar is je huis toch gewoon 10.000 euro meer van jou? Ik snap dat de grootste winst te behalen valt als je anders belasting moet betalen in box drie, maar hoe dan ook levert het toch op? Wat bedoelen ze dan op die website dat het geld zou kosten als je extra af wilt lossen?
<<

Anoniem91

Bericht 06 Dec 2013 13:48

Re: Meer aflossen op hypotheek?

Ik heb dus uitgerekend dat wij er niks mee opschieten, fiscaal voordeel ben je gewoon kwijt.
Nu heb ik ook onze hypotheekverstrekker gebeld, maar wij mogen dus niet meer dan 10% boetevrij aflossen, en aantal banken doen het wel nu ivm nieuwe regeling op schenken, maar onze niet. Dus tja, dan moeten we een andere manier gaan vinden wat we met het geld gaan doen.
<<

Fiebie

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 18 Sep 2013 21:33

Bericht 06 Dec 2013 14:30

Re: Meer aflossen op hypotheek?

Rejoy schreef:Maar hoe sneller je van je hypotheek af bent, hoe beter toch? Met afbetalen bouw je in feite toch ook eigen kapitaal op? Als je 10.000 euro in de hypotheek stort ben je dat geld niet kwijt, maar is je huis toch gewoon 10.000 euro meer van jou? Ik snap dat de grootste winst te behalen valt als je anders belasting moet betalen in box drie, maar hoe dan ook levert het toch op? Wat bedoelen ze dan op die website dat het geld zou kosten als je extra af wilt lossen?



Volgens mijn schoonvader is het nu inderdaad voordelig om je huis zo snel mogelijk af te betalen, maar weet de belastingdienst wel weer wat te bedenken op het moment dat veel mensen dat gedaan hebben. Dat maakt dat hij nu elke maand een schijntje nog betaald maar weigert volledig af te betalen...

Ik zelf weet niet wat handig en verstandig is, maar denk wel dat er een kern van waarheid in zijn verhaal zit, de belastingdienst kennende.
<<

Anoniem5

Bericht 06 Dec 2013 14:53

Re: Meer aflossen op hypotheek?

Fiebie schreef:
Rejoy schreef:Maar hoe sneller je van je hypotheek af bent, hoe beter toch? Met afbetalen bouw je in feite toch ook eigen kapitaal op? Als je 10.000 euro in de hypotheek stort ben je dat geld niet kwijt, maar is je huis toch gewoon 10.000 euro meer van jou? Ik snap dat de grootste winst te behalen valt als je anders belasting moet betalen in box drie, maar hoe dan ook levert het toch op? Wat bedoelen ze dan op die website dat het geld zou kosten als je extra af wilt lossen?



Volgens mijn schoonvader is het nu inderdaad voordelig om je huis zo snel mogelijk af te betalen, maar weet de belastingdienst wel weer wat te bedenken op het moment dat veel mensen dat gedaan hebben. Dat maakt dat hij nu elke maand een schijntje nog betaald maar weigert volledig af te betalen...

Ik zelf weet niet wat handig en verstandig is, maar denk wel dat er een kern van waarheid in zijn verhaal zit, de belastingdienst kennende.


Mijn ouders hebben hun huis al een jaar of 10 afbetaald, maar inderdaad, de belastingdienst weet er wel wat op te vinden. Mijn vader heeft de afgelopen jaren schenkingen aan ons kinderen gedaan en aan de kerk en andere goede doelen omdat hij het anders dus bij de belastingdienst kon inleveren. Ze hebben voldoende geld maar toch dit jaar gekozen voor een hypotheek om te verbouwen omdat dat voordeliger.
Ik heb dit jaar ook advies ingewonnen ivm het kopen van ons huis en belasting technisch konden we beter gewoon een hypotheek nemen.
<<

Anoniem91

Bericht 06 Dec 2013 15:13

Re: Meer aflossen op hypotheek?

Ja, want dan heb je weer vermogen.
Het is allemaal een lastige situatie, voor mijn zwager is het makkelijker nu omdat hij nog geen bestaande hypotheek heeft.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 06 Dec 2013 15:51

Re: Meer aflossen op hypotheek?

Geld het niet per kalenderjaar dan? Of is het juist dat je per 1 januari iets met dat geld gedaan moet hebben? Of moet het in één keer.
Ik zou dan toch wel voor die 10% aflossen gaan.
(Kun je ook niet aflossen op het aflossingsvrije deel en storten op de bankspaarhypotheek combineren?)
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem91

Bericht 06 Dec 2013 17:13

Re: Meer aflossen op hypotheek?

Ik heb gister mijn hypotheek even bekeken en hebben op 2.500 euro na alleen maar spaar.
Ja het geldt wel per kalenderjaar, maar door die schenking kom je weer in de problemen met de belasting. Ze kunnen het dus beter gewoon maar laten zitten.
<<

Anoniem28

Bericht 06 Dec 2013 17:55

Re: Meer aflossen op hypotheek?

Fiebie schreef:
Rejoy schreef:Maar hoe sneller je van je hypotheek af bent, hoe beter toch? Met afbetalen bouw je in feite toch ook eigen kapitaal op? Als je 10.000 euro in de hypotheek stort ben je dat geld niet kwijt, maar is je huis toch gewoon 10.000 euro meer van jou? Ik snap dat de grootste winst te behalen valt als je anders belasting moet betalen in box drie, maar hoe dan ook levert het toch op? Wat bedoelen ze dan op die website dat het geld zou kosten als je extra af wilt lossen?



Volgens mijn schoonvader is het nu inderdaad voordelig om je huis zo snel mogelijk af te betalen, maar weet de belastingdienst wel weer wat te bedenken op het moment dat veel mensen dat gedaan hebben. Dat maakt dat hij nu elke maand een schijntje nog betaald maar weigert volledig af te betalen...

Ik zelf weet niet wat handig en verstandig is, maar denk wel dat er een kern van waarheid in zijn verhaal zit, de belastingdienst kennende.



als ik dit lees: http://www.eigenhuis.nl/downloads/hypot ... hillen.pdf

is het juist wel gunstig om helemaal of bijna helemaal af te betalen..
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 06 Dec 2013 18:22

Re: Meer aflossen op hypotheek?

Dat is nu ook het geval, maar ze kunnen de regels altijd wijzigen, dat is waar (de schoonvader van) Fiebie volgens mij op doelt.
Ik weet dat toen de opa en oma van A hun boerderij verkochten en naar het dorp verhuisden het huis meteen op de naam van de 5 dochters kwam te staan. Dat was toen het verstandigst om te doen, inmiddels is die regelgeving veranderd en betaalt mijn schoonmoeder nu elk jaar meer geld dan wanneer ze het huis straks geërfd zou hebben.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem 42

Bericht 07 Dec 2013 00:37

Re: Meer aflossen op hypotheek?

Het is gewoon gunstig, schuldvermindering is altijd voordeliger dan geld sparen. De rente die op een schuld zit is altijd hoger dan die op een spaarrekening. Bovendien betaal je bij spaargeld volgens mij vanaf 20.000 euro al vermogensbelasting waardoor je nog minder van die rente overhoudt.
<<

Anoniem91

Bericht 07 Dec 2013 13:28

Re: Meer aflossen op hypotheek?

De optie om uiteindelijk goedkoper uit te zijn is storten in op de bankspaarrekening, maar wel dezelfde schuld laten staan, dan raak je ook je fiscaal voordeel niet kwijt. Alleen zitten daar ook weer haken en ogen aan. Maar goed, iemand is het nu allemaal aan het uitzoeken wat wijsheid is.
<<

Anoniem20

Bericht 10 Dec 2013 23:01

Re: Meer aflossen op hypotheek?

Ik heb ook een gerelateerde vraag.

Nu hebben we een bankspaarhypotheek, en 40% aflossingsvrij. Stel wij gaan over 3jaar verhuizen, dan kunnen wij voor dat resterend deel niet zo'n gunstige hypotheekvorm afsluiten. Dan is het toch gunstiger om nu zo weinig mogelijk extra af te lossen, en evt eigen geld gebruiken voor resterend hypotheekbedrag bij aankoop ander huis?
<<

Anoniem20

Bericht 12 Dec 2013 13:59

Re: Meer aflossen op hypotheek?

Iemand?
<<

Kannibaal

Bericht 12 Dec 2013 15:20

Re: Meer aflossen op hypotheek?

Ik zou inderdaad wachten met nu aflossen en je spaargeld in je nieuwe hypotheek voor je nieuwe huis steken. Als je nu voor je huidige hypotheek een nieuwe hypotheek wilt afsluiten (wat ik dus uit je verhaal begrijp) dan denk ik dat je daar ook weer kosten over moet betalen. Terwijl als je het zo laat, je hebt geen restschuld, en je gaat een nieuwe hypotheek afsluiten voor een nieuw huis dan kun je je spaargeld bijvoorbeeld gebruiken voor het betalen van de kosten koper (indien het een bestaand huis is). Dat scheelt je gelijk weer in je maandlasten.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers