Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Uitspraak alfabet

<<

Anoniem106

Bericht 03 Dec 2013 12:45

Uitspraak alfabet

I. heeft voor sinterklaas een puzzel met letters gekregen en nu wil ik de letters spelenderwijs goed aan leren. Maar hoe spreek ik elke letter nu goed uit volgens de 'schoolregels'? Ik weet dat het geen aa, bee, cee, enz. mag zijn.

Mag van mij ook wel via pm eventueel.
<<

Anoniem187

Bericht 03 Dec 2013 12:48

Re: Uitspraak alfabet

ah
bu
c weet k ff niet
du
fff
gu
hu
ih
ju
ku
lll
mm
nn
oh
pu
q weet ik ff niet
rrr
sss
tu
uh
vv
wu
x weet ik effe niet
y weet ik effe niet
zzz


Zoiets in ieder geval.. Hahaha
<<

Anoniem 52

Bericht 03 Dec 2013 12:49

Re: Uitspraak alfabet

<<

Anoniem187

Bericht 03 Dec 2013 13:15

Re: Uitspraak alfabet

Hahaha dat ik daar niet aan heb gedacht, zit ik hier alles uit te typen.
<<

Anoniem 52

Bericht 03 Dec 2013 13:28

Re: Uitspraak alfabet

Haha! Oké eerlijk gezegd begon ik ook met typen maar bedacht me toen dat er ook vast wel een filmpje van was, op 't all mighty internet ;)
<<

Anoniem187

Bericht 03 Dec 2013 13:38

Re: Uitspraak alfabet

:cheering:
<<

Anoniem106

Bericht 04 Dec 2013 20:04

Re: Uitspraak alfabet

Bedankt!
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 04 Dec 2013 23:11

Re: Uitspraak alfabet

Ik wist niet dat er een juiste uitspraak bestond. Forummen, daar steek je nog wat van op!
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem16

Bericht 04 Dec 2013 23:14

Re: Uitspraak alfabet

Slakje schreef:Ik wist niet dat er een juiste uitspraak bestond. Forummen, daar steek je nog wat van op!


Voor kinderen wel ;) je moet het dan fonetisch uitspreken.
<<

Anoniem287

Bericht 05 Dec 2013 00:27

Re: Uitspraak alfabet

Printje, even vraagje. Waarom doen ze de e wel met de korte e in dat filmpje, en de u met de lange u? Want ze gebruiken uur als voorbeeld met de u, maar als je bijvoorbeeld urgent kiest (oké, dat woord snappen kinderen niet, maar ik kan even geen simpel woord kiezen met de korte u) dan is het een korte u. Waarom doen ze dan wel korte a en e maar de lange u? Of is dat omdat er geen makkelijk woord voor de korte u is?
<<

Anoniem273

Bericht 05 Dec 2013 08:06

Re: Uitspraak alfabet

Ik heb het filmpje niet gezien maar de /u/ spreek je uit als uh (kort) en de /uu/ als uuuuu (lang). Dan lijkt het dus niet te kloppen in dat filmpje.

Als voorbeeld bij de /u/ gebruiken wij op school 'hut', de /u/ zit namelijk bijna altijd in het midden van een klankzuiver woord. En bij /uu/ is het voorbeeld 'vuur'.
<<

NerdChic

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 813

Geregistreerd: 20 Sep 2013 10:49

Bericht 05 Dec 2013 09:14

Re: Uitspraak alfabet

Zit ik dat filmpje te kijken, merk ik dat die vrouw de 'y' gewoon overslaat! :laughcry:
Don't let the fear of striking out keep you from playing the game!
<<

Anoniem122

Bericht 05 Dec 2013 09:51

Re: Uitspraak alfabet

NerdChic schreef:Zit ik dat filmpje te kijken, merk ik dat die vrouw de 'y' gewoon overslaat! :laughcry:


Ook de C :P
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 05 Dec 2013 10:39

Re: Uitspraak alfabet

Ik dacht handig topic, want ik vroeg me af hoe je de 'c' en 'y' uitspreekt, maar die worden inderdaad overgeslagen. Printje, Aziraphale, kunnen jullie dit vertellen?
Ik heb mijn dochter een hele handige naam gegeven wat dit betreft (Yara) en ik zeg steeds maar i-grec, maar dat is natuurlijk niet fonetisch. En 'c' heb ik tot nu toe ook gewoon 'see' voor gezegd.
<<

Anoniem273

Bericht 05 Dec 2013 15:34

Re: Uitspraak alfabet

De /c/ is niet klankzuiver, vandaar dat die wordt overgeslagen. Je hebt de /c/ die klinkt als /k/, zoals cola, maar ook een /c/ die klinkt als /s/, zoals cent. Mijn naam begint met een /c/, en ik noem het gewoon een /cee/. Daarbij leg ik uit dat het dus aan het woord ligt hoe je 'm uit spreekt. De kinderen van groep 3/4 schrijven nog geen woorden bij dictee met een /c/, komt vanzelf :) Sommige namen hebben die letter soms wel, daarom behandel ik 'm toch en de kinderen weten heel goed dat de /c/ eigenlijk ook gewoon een letter is.

/q/ en /y/ komen bijna niet voor, zeker niet in klankzuivere woorden, die worden ook niet echt behandeld. Maar de /q/ is gewoon de 'kuu' en de /y/ leg ik uit als Griekse Y zonder puntjes erop, wordt meestal uitgesproken als /ie/ of soms als /i/.

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers